JmJ kirjoitti:
C5 on käynnistykse yhteydessä oireillut parin kuukauden ajan niin että välillä ei ole heti ensimmäisellä avaimen väännöllä starttimoottori pyörähtänyt vaan pelkästää "napsahtaa". 95% on kuitenkin aikaisemmin lähtenyt aina alle 5 yrityksen jälkeen pyörittämään starttia mutta nyt on pahentunut niin että olen kaksi kertaa jättänyt starttaamatta.
Missä yleensäkin sijaitsee Startti tässä 130 hevosen mallissa? Onko solenoidi startin itsensä luona vai jossain muualla? Miten totean virtalukon pohjan ongelman tai miten totean onko vika maadoituksessa? Vai jotain muuta?
Minulla oli alkukesällä aivan sama ongelma. Kylmänä lähti aina ekalla yrityksellä, mutta kuumana enimmillään 5. kerralla. Muutaman kerran startti pyöri aluksi hitaasti tai "kompastui" kesken pyörityksen.
Jos vika olisi virtalukossa, niin solenoidi ei yleensä edes naksahtaisi, eikä virtalukon vika vaikuta myöskään startin pyörimisnopeuteen.
Moottorin maadoituksen kunnon voit katsoa simppelisti yleismittarilla: moottorilohkon ja akun miinusnavan välillä ei saisi olla paljonkaan yli 0,1 voltin jännite-eroa. 0,2 V antaa jo aiheen epäillä huonoja maadoituksia. Sama juttu startin ja akun plusnavan välillä.
Startti on moottorin etupuolella aika alhaalla. Edessä on melkoinen ryväs ahtoilman jäähdytyksen ja lämmityksen putkistoa sekä muutakin tavaraa. Aikani tuota tutkailin ja mietin minä viikonloppuna tuon ehtisi purkaa. Lopulta tein simppelin ratkaisun: Ajoin auton luottokorjaamon pihaan ja tilasin startin vaihdon. Boschin tehdaskorjattu 2,3 kW vaihtostartti maksoi vähän yli 200€ + työt. Työnä tuo ei olisi ollut kovin vaikea, mutta kylläkin työläs ja pihassa tehtynä hankala ilman nostinta. (Vanha alkaa olla myös laiska...

)
Vanha startti tulee harvoin kuntoon pelkällä solenoidin vaihdolla. Jos hyvän haluaa, niin samalla olisi syytä vaihtaa myös laakerit ja hiilet. Siinä kohtaa alkaa homman kannattavuus olla jo siinä ja siinä.