Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 mk1 ESP päänvaivaa
ViestiLähetetty: 10.09.2014 11:59 

Viestit: 12
Eli auto tarjoilee välillä ESP/ABS faulttia. Lexia sanoo aiheeseen liittyen että "jatkuva vika - jarruvalon katkaisin jatkuva painallus". Kytkin vaihdettu ja se toimii niin kuin pitääkin, mutta silti tekee tuota samaa.
Onko jollain ollut vastaavaa vikaa tai hajua, mistä lähteä vikaa etsimään?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1 ESP päänvaivaa
ViestiLähetetty: 10.09.2014 16:14 

Viestit: 151
rampila kirjoitti:
Eli auto tarjoilee välillä ESP/ABS faulttia. Lexia sanoo aiheeseen liittyen että "jatkuva vika - jarruvalon katkaisin jatkuva painallus". Kytkin vaihdettu ja se toimii niin kuin pitääkin, mutta silti tekee tuota samaa.
Onko jollain ollut vastaavaa vikaa tai hajua, mistä lähteä vikaa etsimään?


Mulla tarjoaa lontooksi samaa tai ainakin samalta vaikuttavaa vikaa. Mitään ABS-vikaa ei kuitenkaan tule. ESP:tä ei ole. Olen tähän saakka tulkinnut, että herja tarkoittaa minulla sitä, että piiri on jatkuvasti auki, koska joku on katsonut viisaaksi katkoa etujarrupaloille menevät kulumistunnistimen johdot.

Veikkaan, että kehno käännös johtaa nyt sinua harhaan. Voin tsekata sen virheilmon omastani jos siitä on apua.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1 ESP päänvaivaa
ViestiLähetetty: 10.09.2014 16:14 

Viestit: 151
rampila kirjoitti:
Eli auto tarjoilee välillä ESP/ABS faulttia. Lexia sanoo aiheeseen liittyen että "jatkuva vika - jarruvalon katkaisin jatkuva painallus". Kytkin vaihdettu ja se toimii niin kuin pitääkin, mutta silti tekee tuota samaa.
Onko jollain ollut vastaavaa vikaa tai hajua, mistä lähteä vikaa etsimään?


Mulla tarjoaa lontooksi samaa tai ainakin samalta vaikuttavaa vikaa. Mitään ABS-vikaa ei kuitenkaan tule. ESP:tä ei ole. Olen tähän saakka tulkinnut, että herja tarkoittaa minulla sitä, että piiri on jatkuvasti auki, koska joku on katsonut viisaaksi katkoa etujarrupaloille menevät kulumistunnistimen johdot.

Veikkaan, että kehno käännös johtaa nyt sinua harhaan. Voin tsekata sen virheilmon omastani jos siitä on apua.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1 ESP päänvaivaa
ViestiLähetetty: 11.09.2014 09:50 

Viestit: 12
Tänään autoon vaihtuu levyt, palat ja anturit, katsotaan jos johtuisi tuosta.
Kysytään tässä samalla OT:na, että saako tuossa leksassa jotenkin itse vikakoodin esille, eli siis tyyliin PXXXX?
Helpottaisi kummasti googlettelua tuo numerorimpsu, eikä olisi pelkästään näiden suomennosten varassa :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1 ESP päänvaivaa
ViestiLähetetty: 25.09.2014 10:00 

Viestit: 12
Eteen vaihdettu levyt, palat ja uudet satulat ja samalla pätkäisty EGR:lle tulevaa jäähdytysletkua, mikä vuoti letkun juuresta.
Ongelma meni ainakin parempaan suuntaan eli: ESP herja ilmestyy vielä tayskiihdytyksen aikana mutta auto ei enää mene limp-modeen eikä vakkarit tms. katoa.
Autocomilla tuli katseltua livedataa ja tehtyä sellainen havainto että täyskiihdytyksessä ahtopaineet katoaa johonkin, eli saavutettu ahtopaine on täyskiihdytyksessä hetken aikaa vain noin puolet vaaditusta ja sitten pomppaan haluttuun määrään? Tämäkin sattuman varaisesti, eli välillä voi aivan huoletta painaa tennarin lattiaan ilman ongelmia ja hivenen rauhallisemmin kiihdytettyna ei mitään ongelmaa. Mites seuraavaksi kokeillaan? :mrgreen: Autocomin tarjoama vikakoodi p0235 Turboahtimen painesignaali; oikosulku akun +napaan tai arvo liian korkea. Google tarjoaa tuolla vikakoodilla kiljoona eri vikapaikkaa maan ja taivaan väliltä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1 ESP päänvaivaa
ViestiLähetetty: 26.09.2014 14:37 

Viestit: 107
Näyttäähän jäähdytysnesteen lämpötila-anturi järkeviä lukemia?
Ainakin yhdessä c5:ssa ESP/ABS viat ovat olleet pitkään poissa lämpötila-anturin vaihdon jälkeen:) Oireina olivat lämpötilamittarin vaeltelu ylös ja alas ja satunnaisesti overheat-herjoja ja sitä ennen tyypillisesti ESP/ABS-herjoja. Niitä vihreitä antureita on ilmeisesti vaihdettu aika moneen ceeviiteen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1 ESP päänvaivaa
ViestiLähetetty: 29.09.2014 14:35 

Viestit: 12
Pari kertaa viimeisen vuoden aikana lämpömittari pompannut hetkeksi korkeisiin lukemiin, minkä uskoisin johtuneen tuosta vuotaneesta EGR:n letkusta, mistä varmaan höyri ilmaa järjestelmään (myös auton jäähdytysnestemaitti vaihteli litrasta päivässä. puoleen vuoteen ilman lisäilyjä). Muuten lämmöt näyttävät ihan normaali lukemia ja nyt letkun korjauksen jälkeen tuntuisi lämpenevänkin nopeammin käyntiämpötilaan?
Seuraavaksi pitää varmaan ihmetellä tuota hukkaporttia säätelevää alipaine-mokkulaa, mutta tämänkin testaamiseen löytyi 2 eri tietoa. Eli toisen lähteen mukaan liittämällä venttiilille tulevat letkut yhteen, hukkaportti on kokonaan kiinni ja toisen lähteen mukaan tässä 2.2L koneesse pitää tukkia hukkikselle menevä letku?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1 ESP päänvaivaa
ViestiLähetetty: 29.09.2014 22:21 

Viestit: 119
Jaa missä koneessa on hukkaportti. Onko EW12. Olihan siinä turbo kai sittenkin. Alipaineellahan nuo 1-koppaiset pääasiassa ohjaa asioita ja silloin vedetään kalvoja kun halutaan ohjata jotain eli onko ohjaukset kunnossa, kalvot ehjät jne. Yleensä nuo toimii siten, että jousi pitää venttiilit kiinni ja alipaine ohjaa auki, mutta kai sen olisi voinut Andre punaviinipöhnissään speksata toisinkin. Tuonne pitäisi varmaan hoitaa testausta varten jostain alipainetta suoraan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1 ESP päänvaivaa
ViestiLähetetty: 30.09.2014 10:39 

Viestit: 12
ruutuvihko kirjoitti:
Jaa missä koneessa on hukkaportti. Onko EW12. Olihan siinä turbo kai sittenkin. Alipaineellahan nuo 1-koppaiset pääasiassa ohjaa asioita ja silloin vedetään kalvoja kun halutaan ohjata jotain eli onko ohjaukset kunnossa, kalvot ehjät jne. Yleensä nuo toimii siten, että jousi pitää venttiilit kiinni ja alipaine ohjaa auki, mutta kai sen olisi voinut Andre punaviinipöhnissään speksata toisinkin. Tuonne pitäisi varmaan hoitaa testausta varten jostain alipainetta suoraan.

Koneen mallista ei mitään tietoa, muuta kuin että -04 2.2HDi, missä ainakin ulkomaan foorumeiden mukaan pitäisi hukkis olla (uudemmissa taitaa olla VNT?) :D Epäilyn kohteena nyt siis hukkaportille alipainetta tarjoileva magneettiventtiili, minkä kanssa on näyttänyt olevan ongelmia vastaavien oireiden ja vikakoodin kanssa. Auto on siis myös auttamattoman laiska alle 3000rpm kierroksilla ja kaasupolkimessa ei oikeastaan ole muita asentoja kuin on/off, mikä sopisi myös ko. osan aiheuttamiin lisäominaisuuksiin :)
Nyt ongelmana tuo epätieto, kun jossain sanotaan että alipaine sulkee hukkiksen ja toisaalla että alipaine aukaisee sen, mutta kokeilemallahan tuo selviää ja jommalla kummalla tavalla pitäisi olla selvä ero vedoissa kun hukkis kokonaan kiinni.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1 ESP päänvaivaa
ViestiLähetetty: 30.09.2014 19:45 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Hukkaportti avataan alipaineella. Jos irrotat letkun tmv. Niin et pysty kuin kerran polkaseen ja kone menee vikatilaan eikä vedä.

Mutta voihan siellä noilla oireilla hukkis olla koko ajan auki. Toimiiko imusarjan läppien ohjaus, sekin samoja oireita tekee.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1 ESP päänvaivaa
ViestiLähetetty: 01.10.2014 07:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
rampila kirjoitti:
Epäilyn kohteena nyt siis hukkaportille alipainetta tarjoileva magneettiventtiili, minkä kanssa on näyttänyt olevan ongelmia vastaavien oireiden ja vikakoodin kanssa. Auto on siis myös auttamattoman laiska alle 3000rpm kierroksilla

Hephep, huomasin tämän ja tunsin välittömästi sielunkumppanuutta. Meillä on nimittäin Xantiassa (2.0 HDi, DW10ATED) sama juttu. Normaalitilanteessa jos painaa lämän tiskiin, kierrokset nousevat tosi hitaasti tuonne karvan alle kolmeen tonniin ja vasta sitten kiihtyy, tosin minusta ei silloinkaan ihan niin kuin pitäisi. Sitten taas jos hyvin varovasti painelee kaasua, niin saattaa saada ahtopaineet nousemaan sopivasti, ja silloin kärsii painaa kaasunkin kokonaan pohjaan.

Epäilin itsekin tuota alipainesolenoidia, mutta uudella tilanne ei muuttunut mihinkään. Tiedä sitten, onko jossain alipainevuoto, vai eikö alipainepumppu vain toimi kunnolla... Vai onko itse hukkaportissa vikaa..? En ole vielä saanut tarpeeksi energiaa vian tutkimiseen, että jos tässä nyt tulee hyviä ideoita, niin olen kuulolla samalla. 8-)



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1 ESP päänvaivaa
ViestiLähetetty: 01.10.2014 12:46 

Viestit: 12
Se on "hyvä" että on myös muita kohtalotovereita :D Raportoin kyllä kaikki kokeilut tänne, jos niistä vaikka olisi apua, mutta kun tämä on tämmöinen vara-auto niin inspiraatio ei riitä ihan joka päivä tuota ihmetellä :)
Tuli tuota haluttua ja saavutettua ahtopainetta seurailtua useamman kilometrin ajan ja ne meni tosiaan käsi kädessä ja myös tuo täyskiihdytyksen anelema ahtopaine saatiin saavutettua aina sen jälkeen kun auto kerran heittää nuo ESP:t ym. pois. Sellainen havainto unohtui mainita, että yleensä tekee tuon ESP ilmoitelman täyskaasulla jos on ylä- tai alamäki? Tasaisella maalla voi yleensä polkea kuin tulpatonta mopoa, ilman sivuooireita. Sanooko tämä kelleen mitään?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1 ESP päänvaivaa
ViestiLähetetty: 22.10.2014 07:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Satuin tuossa pari päivää sitten selailemaan Pösö-foorumia tähän kiihtymisongelmaan liittyen, ja siellä oli moni huomannut ilmamassamittarin olleen syyllinen. Ajattelin sitten katsoa tämänkin kortin, jotenka IMM irti ja totesin sen kiiltävän oudosti - pyyhkäisy sormella anturin rungosta tuotti mustan jäljen sormeen, ihan selvää öljyä.

Suihkuttelin jarrukliinerillä tuon käkättimen puhtaaksi (tai ainakin puhtaammaksi) ja puhaltelin varovasti paineilmalla kuivaksi. Nyt on taas Xantia kuin ihan eri auto. Hieman jäi hämärän peittoon, että miksi tuo oli öljyyntynyt, liekö jossain vaiheessa kone huohottanut vähän reilummin...



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1 ESP päänvaivaa
ViestiLähetetty: 28.10.2014 20:32 

Viestit: 119
2.2 diisselissä DV12TED4 on johdesiipisäätöinen (VNT) turbo, ei ole hukkaporttia, omistan kyseisenlaisen moottorin. Pääsääntöisesti PSA ei kai ole käyttänyt euro4 henkilökärryissä ollenkaan hukkaporttiturboja diisselikoneissa eli vuoden 2000 jälkeen tulleissa malleissa, joku korjatkoon jos loppuosa meni väärin.
--> on jumittuvat johdesiivet, mutta tämä oli kai jo poistettu vikalistalta paineita seuraamalla, tosin lyhyempikin häiriö riittää lamppujen syttymiseen

Ilmamassamittarin likaantuminen on tunnettu syy vikoihin, ei selviä helposti ja pääasiassa selviää vain nauhoittamalla lukemia ja vertaamalla useamman lukeman ohjearvoihin --> mittarin puhdistus tai vaihto kuten yllä oli tehty, putsasin itse aikanaan Bräkleenillä, mutta ko. tarkoitukseen saa ostaa nimetyn tuotteenkin.

Antipöllövika ja ESP/ASR pois kytkentä on jostain syystä vakiotoimenpide silloin kun tulee näitä mittausvirheitä, vaikka moottori ei menisikään vikatilaan. Pitäisi aina olla sekä antipöllö että ESP/ASR, ei vain toinen.

Jos pelkkää ESP/ASR vikaa ja jotain muuta kummallista niin itselläni ainakin oli joskus satunnaisesti viallinen ESP:n kiertymiskulma-anturi, joka olisi selvinnyt tietokoneella helposti kun vika oli päällä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: