Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/13 [ 315 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 20:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1418735493541.html

Näin sitä Suomessa kustaan omaan pesään. Ja SAHKin äänellä, jonka pitäisi olla alan etujärjestö.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 20:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Olen itsekin jäsenenä kerhossa joka tilittää merkittävän summan SAHK:lle. En todellakaan seiso tämän mielipiteen takana, toivottavasti kyseinen henkilö tarkistaa kantansa vähän helvetin äkkiä tai vaihtoehtoisesti siirtyy sivuun haittaamasta yhdistyksen jäsenten etua.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 20:55 

Viestit: 624
Museoautoon voisi aivan hyvin asentaa pakollinen siru jotta sen käyttöä voitaisiin valvoa, ei museoikärajan pidentämisellä asiaa auteta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 22:09 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Iltiksen jutussa on virheellistä tietoa. Laki ei mitenkään rajoita museoajoneuvon käyttöä. 30 päivän rajoitus tulee museoajoneuvovakuutuksesta. Jos museoautolla on tavallinen liikennevakuutus, autoa saa käyttää rajoituksetta.



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 22:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Laki ei kiellä ajamasta museoajoneuvolla päivittäin, jos siinä on normaali täyshintainen liikennevakuutus. Väärinkäyttö on tällöin vain SA-HK:n omissa säännöksissä ja mielipiteissä, joilla ei ole lainvoimaa.

Mutta juu. Yksi syy että myin museoaccordin oli sen selkeä ja järjestelmällinen hyljeksintä SA-HK:n omissa tapahtumissa kun se oli liian uusi. Aina pyrittiin ohjaamaan sivummalle ja sai esitellä MR-todistusta.

Suurvisiiri meni nyt vain möläyttämään ääneen sen miltä toiminta näyttää ja haisee ulospäin jatkuvasti.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 22:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Erosin itse SAHK:sta jo vuosia sitten, kun ei sitä jorinaa ja horinaa kestänyt.

"Pelastettu museoinnilta" on hieno ajatus. Omia harrastekiesejäni en periaatteesta koskaan tulee tarjoamaan MR-tarkastukseen.

Henkilökohtaisesti en ymmärrä, että ihan oikeasti "saavutetuista eduista" pidettäisiin kiinni kiristämällä ja vähentämällä omia oikeuksia. Ollaan ihan hiljaa karvalakit korvilla, jos kukaan ei huomaisi?

Soopaa. Kattojärjestön pitäisi liput liehuen ja torvet soiden vaatia lisää ja korostaa vanhojen ajoneuvojen kulttuurihistoriallista arvoa. MR-luokituksen lisäksi pitää lähteä kehittämään harrasteautorekisteröintiä. 30 vuotta vanha auto on oikeasti vanha auto.



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 22:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Peukku



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 22:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Ihmisille, joiden elämän keskeisin sisältö on katkeruus, kateus ja muiden elämän hankaloittaminen, pitäisi perustaa oma valtio.
Vai tarvitseeko enää? :shock:



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 22:38 

Viestit: 312
Paikkakunta: Renko
Kirjoitin tuonne sahkin sivuille oman mielipiteeni sinne aloitettuun keskusteluun.

Onhan tuo linjassa edellisen muutoksen kanssa kun ikärajaa nostettiin 25 vuodesta kolmeenkymmeneen. Silloinkin oma keskusjärjestö oli kai aloitteen tekijänä, vaikka ei sitä juuri mainostettu. Mielestäni koko homma pitäisi panna uusiksi. Kaikki yli kolmekymmentä vuotta vanhat ajoneuvot ovat harrasteajoneuvoja ja saavat nykyiset museoajoneuvoille neuvotellut edut. Museoajoneuvotarkastajat tarkastavat sitten vain niitä ajoneuvoja, joiden omistajat sitä haluavat; näyttelyt ja myyntihintakorotukset toiveena alkuperäistodistukset. Taitaa olla vain tuo museoajoneuvotarkastus liian tuottoisaa, jotta tämmöisen muidenkin ajoneuvoharrastajien edun ajaminen tai edes yhteistyö muiden järjestöjen kanssa ei kiinnosta. Museoajoneuvo on parhaimmillaan silloin kun ikä näkyy niinkuin aika on sen tehnyt. Ajoneuvon palauttaminen " sellaiseen tilaan kun se on tehtaalta tullut " on helposti ja jopa lähes aina museoarvojen hävitystä.

Saas nähdä meneekö kirjoitusoikeus, näin kävi joillekkin silloin kun sivuilla viimeksi vuosia sítten keskusteltiin. Ääliötouhua on siellä, mutta mukana roikutaan...ääliönä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 22:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Minulle riitti tässä kohtaa. Harmittaa, että juuri eilen maksoin järjettömän hintaisen 45 euron jäsenmaksun ennen kuin luin lehdestä jutun. Jos olisin sen lukenut ensin, niin olisin jäsenmaksun sijasta pyytänyt poistamaan nimeni jäsenluettelosta.

Olen kuitenkin tuottanut tähän maahan kaksi 80-luvun museoautoa. Molemmat ensimmäisiä merkkinsä ja mallinsa edustajia, sekä aktiivisesti pyrkinyt säästämään tavallisia perusautoja iänikuisten gti ja abarth-mallien sijasta.

Jatkan harrastusta jatkossa omin ehdoin ilman SAHK:n moraalista opastusta. SAHK Pitäkää tunkkinne -paita on jo hahmottumassa ja ensi kesänä tapahtumissa päällä. Homma kaatuu omaan hölmöyteensä, mitä minä siellä hermojani menettämään tämän enempiä...



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 23:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Huikko kirjoitti:
SAHK Pitäkää tunkkinne -paita on jo hahmottumassa ja ensi kesänä tapahtumissa päällä.


Koko XL kiitos.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 23:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
wanhustiina kirjoitti:
Onhan tuo linjassa edellisen muutoksen kanssa kun ikärajaa nostettiin 25 vuodesta kolmeenkymmeneen. Silloinkin oma keskusjärjestö oli kai aloitteen tekijänä, vaikka ei sitä juuri mainostettu.


Kyllä. Asiasta päätettiin peräti kahdessa SAHKin "yleisessä kokouksessa", mutta kun hallitus antoi äänestysvaihtoehdoiksi 30, vieläkin enemmän, tai koko MA-käsitteen poisto, oli lopputulos aika selkeä. Minunkin esittämääni vaihtoehtoa pitää vanha 25 voimassa ei voitu ottaa mukaan, koska se ei ollut hallituksen esittämä. Olin tuolloin SAHKin jäsenjärjestön kokousedustaja, mutta nyttemmin en kuulu SAHKin jäsenjärjestöihin. Syy lienee selkeä. Ja tämä Kaunosen juttu on siitäkin outo, että AHS, VMPK, Vetku jne eivät ole sen takana.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 23:11 

Viestit: 555
Paikkakunta: potsLojo
citax kirjoitti:
Museoautoon voisi aivan hyvin asentaa pakollinen siru jotta sen käyttöä voitaisiin valvoa, ei museoikärajan pidentämisellä asiaa auteta.


Nyt se pää kiinni. Sulla ei taida olla koskaan mitään EI negatiivista sanottavaa? Mietitkö koskaan ennen kun lämäät entteriä, et mitä tuli kirjoitettua tai luetko edes tekstisi ennen postaamista? Edelleen, museoajoneuvolla saa päästellä 365pvnä vuodessa. Ainut asia joka auton käyttöä "rajoittaa" on 30 päivän museoajoneuvon vakuutus.
Normaalilla liikennevakuutuksella.... jne..

No eipä tartte tohon puulaakiin nyt näköjään liittyä.
Kiitos tästä tiedosta, ilmeisesti joku toinen taho on nyt päässyt vaikuttamaan asiaan.



Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06
Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75
Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 23:20 

Viestit: 5125
Kumma perustelu tosiaan...

Yleensä autojen kilometrimäärät tippuu lineaarisesti kun auto ikääntyy ja yli 30 vuotiaiden autojen kokonaisajosuoritteet jäänee jokatapauksessa aika pieneksi verrattuna tuoreempiin (oli vakuutus mikä tahansa). Aina löytyy poikkeuksia, mutta miksei se poikkeus löytyisi eri ikärajallakin 40 vuotiaasta yhtä hyvin kuin 39 vuotiaastakin autosta.

Onhan se tietysti kauheaa pussihousuista, jos "nuoriso" ajelee -70/80-luvun "teiniautoilla" ja vielä museorekisteröi niitä.

Toisaalta totta sekin että autojen kesto/laatu on parantunut, -50/60-luvun autot eivät olleet pelleiltään ja koneiltaan yhtä kestäviä kuin (jotkut) nykyautot ja autojen keski-ikä nousee koko ajan. Mutta kyllä nykyäänkin katoa alkaa käymään jo yli 25 vuotiaiden autojen joukossa vaikka museorajaa on nostettukin siitä.

Museorekisteröinti ei myöskään liene se ensimmäinen ongelma autoihin liittyvien maksujen kierrossa, eli ilmeisesti enemmän liikkuu katsastamattomia autoja liikenteessä kuin on kaikkia museorekisteröityjä autoja on yhteensä (saati sitten vakuuttamattomat ja verot maksamatta liikkuvat)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 23:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 60
Paikkakunta: akaa
Prkl mitä pussihousuhommaa Sahk:n taholta. Ruotsin mallin mukainen käytäntö voimaan ilman mitään museorekisteröintejä, siellä kaikki 30 vuotta ja sitä vanhemmat autot ovat vapautettu vuotuisista käyttömaksuista sekä myös dieselverosta. Harrastevakuutukset saadaan sitten eri kerhojen museotarkastusten jälkeen.



xantia break hdi -00, bfg 1300 -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 23:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Kyllä tässä on kysymyksessä vain fakkiutuneiden kantahenkilöiden henkilökohtaisten fobioiden ehkäisy. Sen näkee ihan naamasta kuinka niitä korpeaa että joku 80-luvun perusauto voi olla "heidän" museoauto. Siellä on henkilöitä jotka oikeasti ovat omineet koko museoautoajatuksen itselleen ja leikkivät keisaria hiekkalaatikollaan.

Leikkiköön ihan rauhassa.

Minua on alusta saakka ärsyttänyt tietty sisäpiirisyys ja "oikeiden mobilistien" päteminen. Olen sietänyt asiaa siksi, että olen ollut mukana hyvällä asialla ja maksanut siitä ilosta.

Nyt ilmoitettiin aika selvästi, että "väärin harrastettu. haista vittu ja anna rahaa" En anna enää.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 17.12.2014 23:55 

Viestit: 624
Kyllä asia on edelleen niin että museoajoneuvolle voidaan myöntää vain museoajoneuvovakuutus jossa käyttö rajataan 30 päivään. Tavallisen vakuutuksen saaminen edellyttäisi muutoskatsastusta jossa museostatus poistettaisiin ja tilalle saisi käyttömaksut jokavuotiset katsastukset talvirengaspakon ja tietysti vapauden puukottaa sitä autoaan oman halunsa mukaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 18.12.2014 00:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
citax kirjoitti:
Kyllä asia on edelleen niin että museoajoneuvolle voidaan myöntää vain museoajoneuvovakuutus jossa käyttö rajataan 30 päivään. Tavallisen vakuutuksen saaminen edellyttäisi muutoskatsastusta jossa museostatus poistettaisiin ja tilalle saisi käyttömaksut jokavuotiset katsastukset talvirengaspakon ja tietysti vapauden puukottaa sitä autoaan oman halunsa mukaan.


Tämä ei pidä paikkaansa. Olen 2014 museorekisteröinyt ajoneuvon ja pitänyt siinä voimassa normaalin liikennevakuutuksen. Siitä on tuossa laittaa vaikka IF:n vakuutuskirja esille jos sellaista toivotaan.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 18.12.2014 00:01 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Jos joku ajaa yli 30 vuotta vanhalla museoautolla 25 000 km vuodessa ja pitää auton jatkuvasti museokatsastuskunnossa, niin on kyllä kunnioitettavaa toimintaa. Kyseinen henkilöhän havainnollistaa ajoneuvohistoriaa tuomalla toimivan ja käyttökuntoisen museoesineen lähelle ihmisten arkielämää.



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 18.12.2014 00:09 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Huikko kirjoitti:
citax kirjoitti:
Kyllä asia on edelleen niin että museoajoneuvolle voidaan myöntää vain museoajoneuvovakuutus jossa käyttö rajataan 30 päivään.


Tämä ei pidä paikkaansa. Olen 2014 museorekisteröinyt ajoneuvon ja pitänyt siinä voimassa normaalin liikennevakuutuksen. Siitä on tuossa laittaa vaikka IF:n vakuutuskirja esille jos sellaista toivotaan.


Sama täällä. Auton omistaja voi valita, millaisen liikennevakuutuksen haluaa: edullisen museoajoneuvovakuutuksen jossa käyttö on rajattu 30 päivään, tai kalliimman tavallisen liikennevakuutuksen jossa ei ole käyttörajoituksia.

SAHK tai kuka tahansa voi vapaasti esittää näkemyksiään siitä, miten museoajoneuvoa pitää tai ei pidä käyttää. Suomessa kuitenkin eletään Suomen lakien mukaan, ja laissa ei oteta museoajoneuvon käyttöön kantaa.

Museoajoneuvolausunnossa on kohta "ohjeita museoajoneuvon omistajalle". Siinä annetaan ohjeita katsastuksesta, omistajanvaihdoksesta ja rekisteristä poistamisesta. Mitään ajoneuvon käyttöön liittyviä ohjeita ei anneta.


Viimeksi muokannut amikutoseeni päivämäärä 18.12.2014 00:21, muokattu yhteensä 1 kerran


Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 18.12.2014 00:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 60
Paikkakunta: akaa
Museoajoneuvoksi rekisteröiminen ei edellytä museoajoneuvovakuutusta, näin myös moottoripyöräpuolella. Tämä on muuten sama homma kuin aikoinaan Veteraanimoottoripyöräklubin alkuunpanemana museoikäraja nostettiin 25 vuodesta 30 vuoteen. Siellä taas pussihousuja vitutti japanilaisten pyörien saapuminen museoikään kun kaaliin ei mahtunut muut kuin Jawat ym vastaavat vempeleet.



xantia break hdi -00, bfg 1300 -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 18.12.2014 00:21 

Viestit: 624
On ihan hyvä kun asiaa tarkennetaan, kun museoajoneuvo on liikennevakuutuksella liikenteessä voidaan sillä ajella joka päivä vuoden ympäri mutta se on vuosikatsastettava ja talvirengaspakon aikaan oltava talvirenkain. Se ei siis ole museoautovakuutuksen piirissä vaan tavallisessa liikennekäytössä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 18.12.2014 00:26 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
citax kirjoitti:
On ihan hyvä kun asiaa tarkennetaan, kun museoajoneuvo on liikennevakuutuksella liikenteessä voidaan sillä ajella joka päivä vuoden ympäri mutta se on vuosikatsastettava ja talvirengaspakon aikaan oltava talvirenkain. Se ei siis ole museoautovakuutuksen piirissä vaan tavallisessa liikennekäytössä.

Ei pidä paikkaansa. Jos rekisteriotteeseen merkitty ajoneuvoryhmä on museoajoneuvo, katsastus- ym määräykset ovat kuten laki museoajoneuvoista sanoo.



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 18.12.2014 00:33 

Viestit: 624
Ja kun museoajoneuvo on tavallisessa liikennekäytössä tulee sen käytöstä maksaa myös ajoneuvovero joka vuosi kun se on liikennekäytössä. amikutoseeni kerkesi vielä tarkentaa eli vahvistaa eli auto kun on museoautorekisterissä on sen käyttöpäivät vuodessa rajattu 30 päivään ja jos auto palautetaan tavallisen liikennevakuutuksen piiriin se ei ole museoauto ja se vaatii käynnin katsastustoimipaikalla, jolloin museostatus poistetaan vaikka auto on museoautokunnossa oleva auto. Ja tämä kertoo ettei museoauto tarvitse sirua kun poliisi näkee sen tienpäällä heti mihin käyttöön auto on rekisteröity ja onko se maksetun vakuutuksen mukaisessa käytössä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näin kustaan omaan pesään
ViestiLähetetty: 18.12.2014 00:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Ei pidä tämäkään paikkaansa. Kun auto on museoajoneuvoksi hyväksytty niin se vapautetaan asioista jotka laissa mainitaan. Talvirengaspakko, käyttövoimavero, ajoneuvovero ja katsastus 2-4 vuoden välien vuosimallista riippuen.

Ainoa mikä muuttuu jos haluaa ottaa liikennevakuutuksen sijasta museoajoneuvovakuutuksen on, että vakuutus rajoittaa käyttöpäivät 30 kalenteripäivään vuodessa. Museoajoneuvovakuutuksen saa vain museoajoneuvoon. Liikennevakuutuksen saa mihin tahansa ajoneuvoon, myös museoajoneuvoon.

Lisätietoja saa esim. lähimmästä vakuutusyhtiöstä.

Eli lyhyesti: Museoajoneuvolla saa ajaa 365 päivää vuodessa kun siihen ostaa normaalin liikennevakuutuksen. KAIKKI muut museoajoneuvoa koskevat vapautukset pysyvät ennallaan. Museoajoneuvorekisteröinti ei rajaa auton käyttöä millään tavalla, ainoastaan se minkälaisen vakuutuksen siihen ostaa sen jälkeen.

SAHK esittää mielellään, että museoajoneuvolle olisi pakko ostaa museoajoneuvovakuutus. Tämä kuitenkaan ei ole mitenkään vaadittu toimenpide, vaan normaali liikennevakuutus kelpaa myös museorekisteröidylle ajoneuvolle suomessa ja ajoneuvo on täysin tieliikennelaillinen 365 päivää vuodessa. Paasaaminen aiheesta on kuitenkin aiheuttanut sen, että moni luulee asian olevan toisin.


Viimeksi muokannut Huikko päivämäärä 18.12.2014 01:06, muokattu yhteensä 1 kerran


DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/13 [ 315 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: