Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 III koppa takapään jousitus jää alas pysyvästi
ViestiLähetetty: 06.01.2015 00:53 

Viestit: 4
Auto C5 2.0 HDI automaattilootalla. vm 2009. Ongelma ilmaantui pari päivää sitten, ja kuten aina kaikki viat, tietysti tälläkin kertaaa vaimon ajovuorolla. Takapään jousitus jäi alas , niin alas että vetokoukku ottaa suurimpiin lumikuhmuihin kiinni. Itse asiassa vaimo soitti oletko taas nostanut auton ylös niinkuin silloin renkaiden vaihdossa, pomppii auto ihan samalla lailla. En ollut. Neuvoin napeista painelemaan normiasentoon, ja oli kait pysähtyneenä painellu niin että meni ihan alas. Sanoin kyllä myös että jousitus korjaa korkeutensa kun yli 40 km/h tms. Nappien painelun jälkeen Hydrdrive nappuloista enää vain etupää reagoi, ja siis nousee ylös ja alas. Takapää ei liiku mihinkään. Korjaamolle soitto suraavanan aamuna, lähin vapaa aika vasta muutaman päivän päähän. Luontoni ei salli ajaa "taksilla" (mun ajovuoro) ja eikun töihin takapää maata viistäen. On muuten pirun vaarallista touhua, pomppii kuin aropupu ja liukkaat kelitkin vielä. Saattaa rikkoa muutakin, en suosittele.Tuttavan montulle illalla ja tutkimaan alakertaa. Ja vot, siellähän on korkeudensäätöpotikan käyttövarsi poikki ! Se on noin viiden sentin metallivipu joka sormin naksautetaan vastapään palloihin kiinni. Vaan oli ihan hel..tisti ruosteessa (suomen suolat) ja ne nivelen päät ei pyörineet ollenkaan edes sormivoimin (ruostetta). Niin tiukka oli että ihan varmasti ajan kanssa murtaakin sen n. 5 mm tangon juuresta poikki. No. migillä räkäisin vähän kiinni jotta lähipäivät saa ajettua, uusi vipu pitänee hankkia, marmoritiskiltä. Vielä ei arvaa saako ko. pelkän vivun n. 5 EURolla, vai pitääkö samalla ostaa koko taka-akseli 2990 EUR... Ruosteista vipua oli vaikea hitsata, ohutta on , ja se muovi sulaa helposti pilalle. Suihke mrasvaa uoviosiin ja paikalle laitettuna liikkui melkein puhaltamalla.
Vaan pisti kyllä tosissaan miettimään minne on ne kaikki sadat sadat sadat... EURot on valuneet jotka on tämänkin auton "pakolliseille" merkkihuolloille on maksettu. Edes tippa rasvaa tähänkin vipuun ensimmäisen kolmen vuoden aikana , ja tätäkään vikaa ei olisi tullut vielä vuosiin. Nähtävästi homma toimii pääsääntöisesti niin että vain ne huoltolistan hommat tehdään jos niitäkään kaikkia, eikä yhtään mitään ylimääräistä , vaikka yleiset tyyppiongelmat tod. näk. tiedetään. Sellainen asentajahan ansaitsee ilman muuta potkut joka muutaman sekunnin lisätyöllä ehkäisee tulevat viat ja satojen EURojen korjaustyöt per kerta vuosiksi.

t: i ilman d:tä mutta c on


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III koppa takapään jousitus jää alas pysyvästi
ViestiLähetetty: 06.01.2015 11:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Tuttu ominaisuus. Halpaa ennaltaehkäistä kun suihkaisee voiteluainetta siihen vivustoon aika-ajoin, tai pyytää huoltoa tekemään sen. Viralliseen huolto-ohjelmaanhan tuo voitelu ei kuulu. Hyvin mitoitettu kun taitaa Sitikka luvata sen 5v huoltovapauden jousitussysteemille. :mrgreen:

Ei se vipu muuten paljoa maksa, joten ei tuosta konkurssi tule.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III koppa takapään jousitus jää alas pysyvästi
ViestiLähetetty: 06.01.2015 11:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
sheledna kirjoitti:
Nähtävästi homma toimii pääsääntöisesti niin että vain ne huoltolistan hommat tehdään jos niitäkään kaikkia, eikä yhtään mitään ylimääräistä, vaikka yleiset tyyppiongelmat tod. näk. tiedetään.

Näinhän se menee, omalla kokemuksella ihan kaikilla muillakin merkkihuolloilla :( Merkkiin erikoistuneessa nyrkkipajassa saattaa saada jonkun kullan arvoisen vinkinkin kaupanpäällisenä ja siellä näitä helppoja, "tippa öljyä ajoissa" -juttuja hoidetaan aika usein jo muutenkin. Ja ymmärtäähän sen, sillä tällä tavoin saattaa se nyrkkipajan pitäjä saada sen makkarasiivunkin leipänsä päälle, merkkihuollossa kun niin kovin tyypillisesti "ollaan vain töissä" :?



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III koppa takapään jousitus jää alas pysyvästi
ViestiLähetetty: 06.01.2015 12:26 

Viestit: 4
Nyt kun alakertaosastolla aikaa vietin, sisäistyi hieman lisää tuosta sitikan kaasu/neste jousituksesta. Näyttää olevan se normiajokorkeuden säätö etu-ja taka-akseleille yhden 10mm ruuvin takana. Vaikka jousitus toimii pääosin hienosti, varsinkin etupää on minun makuuni hieman kova, erityisesti kun ajaa nimismiehen kiharassa oikein ison kuopan yli tai koroketöyssyyn (liian lujaa...). Eli "pamauttaa" läpi hieman. Laskin koemielessä etupäätä n. 2 cm eli suunnilleen takapään korkeudelle lokasuojan yläreunasta akselin keskipisteen kohdalta mitattuna. Oli nimittäin juuri tuon 2 cm etupää korkeammalla kuin takapää. Koe ajon ensivaikutelma on että menisi nimismiehen kiharoiden isot kuopat pehmeämmin ? Tarvii varmaan lähteä kokeilemaan joku tuttu koroketöyssy... Korkeudenhan ei kai pitäisi vaikuttaa tuohon asiaaan juuri ollenkaan, vaan enemmänkin mm. se millaiset jousipallot on paikallaan ?
Onko jollain tietoa/kokemusta mitä nuo korkeudet etu/taka kuuluisi olla jotta kaikki camperit ja casterit ym. olisi sen verran kohdillaan ettei tule ennenaikaisesti asiaa rengaskauppaan.
Ja toiseksi, onko joku löytänyt alkuperäisiä paremmat (pehmeämmät) jousi pallot ? Joilla ei kuitenkaan auto "keinu" niinkuin esim. I koppaisessa. Entä ne 3+ lisäpallot per akseli, niiden vaikutus ? Onko eroja sedan tai farkku ?
Auto on C5 2.0 HDI farmari 2009


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III koppa takapään jousitus jää alas pysyvästi
ViestiLähetetty: 06.01.2015 13:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
sheledna kirjoitti:
Onko jollain tietoa/kokemusta mitä nuo korkeudet etu/taka kuuluisi olla jotta kaikki camperit ja casterit ym. olisi sen verran kohdillaan ettei tule ennenaikaisesti asiaa rengaskauppaan.

Eikös C5 III etupään jousitus ole sen vuoksi ylätukivarsinkin varustettu (= tuo "vivusto" tuolla jousituksen yläpäässä), jotta pysyy nuo rengaskulmat kohillaan, leijuntakorkeudesta riippumatta :? Myöskään iskunvaimennin/hydrauliikkasylinteri ei tässä ratkaisussa kierry lainkaan renkaiden mukana, vaan siellä on yläpallonivel joka perinteisestä McPhersonista puuttuu (McPhersonissa on kääntölaakeri) ja se perinteinen alapallonivel on tässä puolestaan korvattu laakerilla 8)

Kuva



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III koppa takapään jousitus jää alas pysyvästi
ViestiLähetetty: 08.01.2015 22:13 

Viestit: 208
Tourerin jousitus on hieman tanakampi, mutta itse olen sitä mieltä ettei tarvitse pehmentää, menee pilalle.tanakampaa kaipaan satunnaisesti, kun tuo takapää velloo välillä liikaa. Aurauskulmat olen säätänyt edestä nollaan ja takaa myös lähemmäksi nollaa, mitä on tehtaan suositus. Takapään levottomuus poistuu, kun laittaa auraukseksi 3-5- minuttia... vaatii tarkan säädön.
Renkaat kannattaa valita mieluummin 225/60/16. Niillä ajomukavuus ja ajettavuus on paras. Jo seuraava koko...225/55/17 on huonompi ja 245/45/18 aivan kamala...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III koppa takapään jousitus jää alas pysyvästi
ViestiLähetetty: 08.01.2015 22:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
huoltomies kirjoitti:
Renkaat kannattaa valita mieluummin 225/60/16. Niillä ajomukavuus ja ajettavuus on paras. Jo seuraava koko...225/55/17 on huonompi

Talvella 16" ja kesällä 17" on ihan passeli kombinaatio ollut itselläni 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III koppa takapään jousitus jää alas pysyvästi
ViestiLähetetty: 08.01.2015 23:58 

Viestit: 511
huoltomies kirjoitti:
Tourerin jousitus on hieman tanakampi, mutta itse olen sitä mieltä ettei tarvitse pehmentää, menee pilalle.tanakampaa kaipaan satunnaisesti, kun tuo takapää velloo välillä liikaa. Aurauskulmat olen säätänyt edestä nollaan ja takaa myös lähemmäksi nollaa, mitä on tehtaan suositus. Takapään levottomuus poistuu, kun laittaa auraukseksi 3-5- minuttia... vaatii tarkan säädön.
Renkaat kannattaa valita mieluummin 225/60/16. Niillä ajomukavuus ja ajettavuus on paras. Jo seuraava koko...225/55/17 on huonompi ja 245/45/18 aivan kamala...

Tuokin riippuu valmistajasta ei mulla ainakaan pahaa sanottavaa 245/45R18 ole, mutta hinnan vuoksi tulee ensi kesäksi 225/55R17. Tuohon 204hp kun ei voi pienempää kuin 17" laittaa. Kyllähän tu ajettavuus on "paras" tuolla 245/45R18 renkaalla, käykääpä muuten kokeilemassa pugin 508 GT noilla renkailla on muuten melkonen kivireki.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: