Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 05.03.2015 09:10 

Viestit: 24
Xantiaa vaivaa hidas nousu. Kyseessä ensimmäisiä -93 Xantioita joka tontittaa parkkeerattaessa.
Onko se automaattisesti hydepumpun vaihto vai voiko tuon aiheuttaa jumissa oleva paineensäädin?
Hydepumppua pitää melkoista rallatusta. Paineensäätimessäkin saattaa myös olla vikaa, koska siinävaiheessa kun ollaan päästy ylös, niin pumppu rallattelee liki jatkuvasti. Ehkä 5s pitää paussia ennenkuin naksahtaa uudestaan. Varaajapallo uusittu, joten vika ei siinä.

Purkaamolle tuota olin jo kiikuttamassa, mutta kun leimaa olisi vielä ensivuodelle niin joskos tuo saisi järkevällä kustannuksella vielä sinneasti liikkumaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 05.03.2015 16:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Mites hydenesteet?



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 05.03.2015 16:59 

Viestit: 24
Pari vuotta sitten vaihdettu (15tkm). Edelliset eivät olleet kauhean pahan näköiset.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 05.03.2015 21:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Vaikuttaa kuin olisi reipasta ohivuotoa jossain. Paluuletkuja irrottamalla selviää mistä vuotaa. Jossain olen nähnyt kuvankin mikä paluuletku tulee mistäkin, mutta enpä tietenkään löydä sitä tähän hätään.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 06.03.2015 10:51 

Viestit: 198
Paikkakunta: Espoo
JKiiski kirjoitti:
Jossain olen nähnyt kuvankin mikä paluuletku tulee mistäkin, mutta enpä tietenkään löydä sitä tähän hätään.


http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/v ... hp?t=20120

Tuo on VSX:stä eli Hydractive-spagetti, en ole vissi eroista normin kanssa tuossa kohtaa..



'94 Xantia VSX 16v
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 06.03.2015 15:47 

Viestit: 24
Kiitos. Täytyy tutkia. Tuo auto on VSX, joten tuollahan pääsen tutkimaan. Ohjaustehostin saattaa falskata kun tuntuma on outo tai sitten vaan ristinivel jumii.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 06.03.2015 16:01 

Viestit: 5863
Paikkakunta: Lahti
Ensimmäiseksi putsaisin pöntöstä suodattimet, ei tarvi olla edes näkyvää likaa pahemmin kun alkaa ahdistaa virtausta.

Yhden ristinivelen sain toimintakuntoon parin päivän liotuksella öljypurkissa, oikeasti siitä tuli pirun hyvä jo sillä kun pienellä teräsharjalla putsas röhnät joka välistä.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 06.03.2015 16:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
PantseK kirjoitti:
Kiitos. Täytyy tutkia. Tuo auto on VSX, joten tuollahan pääsen tutkimaan. Ohjaustehostin saattaa falskata kun tuntuma on outo tai sitten vaan ristinivel jumii.

Tuossa, lähes satavarma syy. Tarkemmin, ohivuotoa aktiivipallon jalassa/jaloissa, ja vielä tarkemmin, siellä olevan magneettiventtiilin palautusjousessa...

VSX on kiva, siinä olevan Hydractive2:n ansiosta. Kyyti ihan jotain muuta perus-Xantiaan verrattuna, pallojen ollessa kunnossa...

Kääntöpuolena sitten, lisääntyneen tekniikan kautta mielenkiintoisia vikapaikkoja. Lisäksi jänniä omituisuuksia voi esiintyä, kuten sellaista että tipahtaa tonttiin heti kun virrat kääntää pois, tai samalla hetkellä kun ovet lukitsee... Ja sellainenkin että kun joku/jotkut jousipallot on ollut irti tovin, niin sen jälkeen pysyy pitkään ylhäällä, ennenkuin toiminta palautuu ennalleen...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 06.03.2015 16:41 

Viestit: 24
Tämä autohan on noita ensimmäisiä -93 Xanttuja jotka normaalistikkin tontittaa kun moottori sammuu BX:ien tapaan. Edellinen auto oli 94 tammikuussa rekisteröity VSX xanttu ja se pysyi ylhäällä. Pallerot täytetty jokunen aika sitten ja kyyti on kyllä ihan kivaa kunhan tosiaan ylös sen paikaltaan saa nousemaan.
Täytyypä mennä tutkimaan..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 06.03.2015 16:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Kokeileppa vaikuttaako ylösnousemisen nopeuteen yhtään se, että kääntää ohjauksen ihan tappiinsa, ja pitää sitä siellä?

Eniten tuo kyllä kuulostaa pumppuvialta, jos kerran pumppu jo pitää ylimääräistä meteliäkin? Tosin vanha hydeaktiivivehje saattaa valskata niin paljon vähän jokapuolelta, että pumppu vaan joutuu tekeen töitä normaalia enemmän, eli tiheä pumpun käyntiväli ei ole monestikaan helposti korjattavissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 06.03.2015 18:23 

Viestit: 24
Vaikea on sanoa pumpun " ylimääräisistä " äänistä. Se on selvää että tämä (bx) on pitänyt huomattavasti kovempaa pumppumetakkaa jo alusta asti, verrattuna edelliseen "uudempaan" versioon.
Nyt alkaa olla yhtä monta vikaehdotusta kuin kommentoijaa, joten noinhan se taitaa olla kuten jasu kirjoitti että vikamahdollisuuksia tuossa VSX:ssä on huomattavasti enemmän.
Tuon jasun mainitseman huomasin myös ensimäisen VSX xanttuni kanssa että onhan se kyyti huomattavasti parempi kuin perus xantussa. Paria C5 kin kokeiltua on ollut ilo palata VSXn puikkoihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 06.03.2015 20:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
Ex-naisen VSX 16V xantia ainakin oli pirun laiska nousemaan, siitäkin sudattimen olin putsannut ja pallot oli kunnossa.. En sitten sen kummemmin kiinnittänyt asiaan huomiota, se toki ei laskenut alas kun oli jo vajoamisen estolla.

Eikä tuo munkaan entinen tainnut sen kummoisempi olla, Korppiloisen nykyinen vieläkin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 07.03.2015 14:37 

Viestit: 198
Paikkakunta: Espoo
Jeth kirjoitti:
Ex-naisen VSX 16V xantia ainakin oli pirun laiska nousemaan, siitäkin sudattimen olin putsannut ja pallot oli kunnossa.. En sitten sen kummemmin kiinnittänyt asiaan huomiota, se toki ei laskenut alas kun oli jo vajoamisen estolla.

Eikä tuo munkaan entinen tainnut sen kummoisempi olla, Korppiloisen nykyinen vieläkin?


Täällä nousee ihan kivan vikkelästi ylös, tai nousi kun ei vuotanut mistään. Nyt hitaahkoa paineitten takaisin keruuta jos on ehtinyt luoda lätäkön allensa. :roll:

Pumppu ei kyllä täällä pidä mitään mekkalaa, eli eka ajatus olisi että se falskaisi tuossa kirjoittajalla.

Missäpäin ko. VSX sijaitsee, jos nurkilta löytyisi vertaistukea? Ja jos purkuun päätyy silti, niin pistä ihmeessä ensin osien tarvitsijoille (mä!) vinkkiä ensin.. :D



'94 Xantia VSX 16v
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 24.03.2015 12:03 

Viestit: 24
Kyllä tuo nyt tuntuu siltä että pumpunvaihdoksi menee.
Eli olisiko kellään sopivaa pumppua ylimääräisenä tuohon?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 24.03.2015 12:32 

Viestit: 982
PantseK kirjoitti:
Kyllä tuo nyt tuntuu siltä että pumpunvaihdoksi menee.

Joskus 15v sitten sain parista bx-pumpusta rallatuksen hiljenemään hydrauliikan puhdistusnesteellä. Siellä oli muistaakseni sellainen vikamekanismi että männät kun jumittavat likaisuuttaan niin palautusjousi ei jaksa/ehdi palauttaa niitä ennen seuraavaa työvuoroa, ja siitä välyksestä tulee se ääni. Pumppausteho luonnollisesti kärsii samalla. Kun saa tahmat pois niin hiljenee ja pumppaa taas. Tiheä käynti on eri juttu (ohivuotoa tms jossain), mutta eihän sitä tiedä vaikka neste auttaisi siihenkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 24.03.2015 14:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
myös polttoöljy hoitaa tuon ongelman


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 24.03.2015 16:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
kokemjne kirjoitti:
myös polttoöljy hoitaa tuon ongelman


Tähän liittyen, koska tiedän yo. kannanoton keräävän myös vastustusta niin mainitsen, että 53 000km sitten pyöräytin puhdistusnesteenä järjestelmässä löpöt (osa LHM:ää), enkä saanut aikaan yhtäkään hydevuotoa tai rikkinäistä komponenttia. Päinvastoin, jousitus toimii nykyään ripeämmin kuin ostettaessa ja alkuun vaivannut perän poukkoilukin on kadonnut. Toki pallojakin on paineistettu, mutta perän mekaaninen käyttäytyminen on ollut parempaa viime vuosina. Suosittelen varauksetta ja lupaan raportoida rehellisesti, jos tulen toisiin aatoksiin.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 24.03.2015 23:54 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Onko RVS:ää kukaan kokeillut hydessä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 27.03.2015 23:38 

Viestit: 24
Akaile kirjoitti:
kokemjne kirjoitti:
myös polttoöljy hoitaa tuon ongelman


Tähän liittyen, koska tiedän yo. kannanoton keräävän myös vastustusta niin mainitsen, että 53 000km sitten pyöräytin puhdistusnesteenä järjestelmässä löpöt (osa LHM:ää), enkä saanut aikaan yhtäkään hydevuotoa tai rikkinäistä komponenttia. Päinvastoin, jousitus toimii nykyään ripeämmin kuin ostettaessa ja alkuun vaivannut perän poukkoilukin on kadonnut. Toki pallojakin on paineistettu, mutta perän mekaaninen käyttäytyminen on ollut parempaa viime vuosina. Suosittelen varauksetta ja lupaan raportoida rehellisesti, jos tulen toisiin aatoksiin.


Hain sittenhätäpäissäni C5:n tilalle kun ajattelin että ei tuosta kuitenkaan peliä enää jaksa alkaa tusaamaan.
Tänään sitten tallissa ajattelin että kokeillaan nyt sitä putsausta kun ei ole mitään hävittävääkään. Imasin pöntöstä parilitraa ihan hyvänväristä lhmää pois ja kippasin tilalle jämät vanhasta putsausaineesta (n5dl)ja loput löpöä. Vekotin käymään ka korkeudensäädintä repimään. Jo muutaman kerran jumpalla alkoi auto nousemaan todella liukkaasti. Pikkulenkin kävin heittämässä ja kas, sehän toimii kuin enkeli :o Takas talliin ja aloin kuuntelemaan pumppua, joka kuulosti paljon terveemmältä kuin ennen. Lisäksi mittasin pumpun käynnistysvälin, joka oli nyt puolentoista minuutin luokkaa ja käynti ehkä sekunti. Jälleen hämmästelyä :shock: Aikaisemmin pumppu lepäsi 5-10sekuntia ja rallatti tovin jääden välillä rallattamaa jatkuvasti.
Täytyy kyllä sanoa että elämäni helpoin remontti jolla saatiin todella merkittävä muutos aikaiseksi. Lieneekö tosiaan pumppu ollut jumissa tai jossakin sopivassa välissä sontaa joka lähti samantien liikenteeseen.
Kuinkas pitkään noilla uskaltaa ajella, vai kannattaisiko samantein tehdä uusi huuhtelu jonkajälkeen oikeat aineet tilalle koska toiminta tuntuisi nyt olevan normaali?
C5 osoittautui sitten pienoiseksi projektiksi jonka kuntoonsaamiseksi saattaa vierähtää tovi, joten saattaa olla että jatkan tuolla Xantialla ja annan femman kerätä hetken pölyä ja inspiraatiota 8-)
Kiitos vielä mainiosta neuvosta!!!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian laiska hydrauliikka
ViestiLähetetty: 28.03.2015 10:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
500-1000km tekee tehtävänsä. Kun vaihdat puhtaat lehmät sisään niin älä imaise sitä säiliötä tyhjäksi, vaan ota se säiliö pois kokonaan ja pese mähnät pohjalta ja suodattimista huolella. Samalla myös molemmat eturenkaat ilmaan ja eturenkaista kääntelyä käsin eessun taas, jonka seurauksena myös ohjaustehostimesta tulee vanhat liemet ulos. Löpöpuhdistusoperaatiota ei tarvitse toistaa heti tuon 500-1000km pyörittelyn jälkeen, mutta lehmiä kannattaa vaihtaa pari kertaa tihennetysti. Tämä siksi, että jos ja kun se löpö saa sitä sakkaa liikenteeseen niin sen saa paremmin pois järjestelmästä nesteitä vaihtamalla ja suodattimia pesemällä.

Hyvä, että sait noinkin nopeita tuloksia aikaan. Todennäköisesti lehmävaihdon jälkeen myös paikallaan rattia käännellessä suhinaa on vähemmän ;)



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: