|
Kirjoittaja |
Viesti |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 23.02.2015 12:18 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
olli__o kirjoitti: Hämäävää tuossa kuvassa/kaaviossa lähinnä on se että plussa tulee käämille kuvan yläpäässä mustalla piirretyllä, kun taas miinusta tulee Sartti"kytkimen" Starter switch kautta punaisella/lilalla piirretyllä piuhalla (eikä mene edes suoraan maihin vaan jänniteregulaattorin kautta maadoittuu jotenkin, onko joku tarkoitus ettei laturi jarruta startin aikana?)
Eli menisikö 28-piuhan kaksi päätä noin?: toinen releen käämiin (siihen vapaaseen jota ei ole vedetty lyhyellä pätkällä kiinni akulta tulevaan napaan kiinni ) toinen menee jotenkin starttikytkimen suuntaan
DS:n alkuperäiset releet ei ole yhtään tuttuja, eli onkohan niissä tuo kuvan yläpään käämin kytkentä akulta tulevaan napaan tehty jo sisäisesti tai johdotus viritetty siihen tarkoitukseen, mittaamalla sekin selviää On kytketty sisäisesti, jos en ihan väärin muista. Ja tosiaan, startin katkaisija, jota siis vaihdekeppi (mehukeppi) ohjaa, sen toinen napa menee starttireleeseen ja toinen pää latausreleelle latauksen merkkivalolle -tällä on saatu aikaan se ettei startin pitäisi saada komentoja moottorin pyöriessä, siis silloin kun laturi lataa... Laturi ei käytännössä edes herää starttikierroksilla, hyvä että tyhjäkäynnilläkään jaksaa ladata siten että valot ei paljoa himmenisi... Lisäsekoilua ajatuksiin aiheuttaa tuo "impulsion relay", joka myös ohjauksensa saa starttireleeltä, sen releen tehtävänä on antaa ruiskulle tieto että "nyt startataan", ja tuo käytännössä vain pakko-ohjaa bensapumpun pyörimään starttauksen yhteydessä... Tuon D-Jetin yhteydessä pitää joko unohtaa kaikki aiempi kokemus ruiskuista, tai sitten ajatella moni asia käänteisesti. Niissä kun suuttimiakin ohjataan tarjoilella plussasähköä, suuttimien toisen navan ollessa kiinteästi maissa, toisinkuin käytännössä kaikissa muissa. D-Jet on aikansa huipputuote, oikeasti täynnä kivoja ominaisuuksia, osa jopa sellaisia mitkä ovat yleistyneet vasta viime aikoina...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 23.02.2015 18:39 |
Viestit: 4994
|
jasu kirjoitti: ....ja toinen pää latausreleelle latauksen merkkivalolle -tällä on saatu aikaan se ettei startin pitäisi saada komentoja moottorin pyöriessä, siis silloin kun laturi lataa...
Laturi ei käytännössä edes herää starttikierroksilla, hyvä että tyhjäkäynnilläkään jaksaa ladata siten että valot ei paljoa himmenisi... No niinpä tietysti, "kaksoiskäynnistyksen esto", enpäs ole ennen törmännytkään tuohon kytkentään. (Kun kytkentä on tuollainen mitkään laturin/tasurin ongelmat pitäisi aiheuttaa päälle jäämistä, kun kytkin tulee vasta niiden jälkeen)
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 23.02.2015 21:08 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Raapustelin tuollaisen apupiirustuksen, pohjautuen tähän asti omaksumiini tietoihin. Nuo tehtaan dokumentoinnit ei tosiaan avaudu ihan helpolla... Varsinkin kun auton ja ruiskun kytkentöjä ei yhdessä kuvassa esitellä oikein missään? Pitää lukea kaksia tai kolmia piirustuksia rinnakkain... Kuva:  Eli tuolla on piirrettyinä tuleva setuppi, vaihdan (ainakin toistaiseksi että saa sähköt valmiiksi ja toimiviksi) autossa olevan modernin laturin, jossa on säädin itsessään, alkuperäisiksi jotka löytyy sopivasti hyllystä. Samoin vaihdan akulle alkuperäisen releen. Silloin saan todellisuuden vastaamaan (toivottavasti) dokumentointia ja sitten on helpompi lähteä itsekin räpeltämään mikäli kiinnostaa tai tarvitsee... Eräänlainen idea tässä jo on, mutta siellä on tällä hetkellä kysymysmerkkeinä juurikin tuo kytkimeltä tuleva johto. Kun säätimessä on neljä liitäntää ja jokaiseen periaatteessa menee johto kuvan mukaan (?) niin mihin liitäntään johto säätimessä tulee kiinni? Entä tuo starttireleen toinen vapaana oleva johto, meneekö se vastaavasti starttikytkimelle? Tuo latausvalo siis kytkeytyy omalla kaapeillaan (jota ei muuten nyt autosta löydy) ja maadottuu releeltä. Tämän mukaan olen hahmotellut tuon ylläolevan.  Meneekö ihan metsään? Tähän autoon oli asennettu erillinen latausmittari, joka viittaa siihen että latauksen kanssa on joskus ollut ongelmia.
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 23.02.2015 22:10 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Sen verran korjausta tuohon piirtämääsi kuvaan, että L on latauksen merkkivalolle menevä ja BOB virtalukolta tuleva sähkö. Exc sekä R oli oikein, eli Exc laturin hiilelle ja R laturiin W -napaan.  Noin kuten kuvaan olet piirtänyt, silloin kun laturi lähtisi lataamaan, palaisi merkkivalon releen kärjet... BOB on lyhenne sanasta bobine, eli puola, siihen siis sähköä silloin kun puolallekin, eli virrat päällä ollessa. Ecx on ankkurille menevä säätöjännite. L on latauksen merkkivalo. Lopulta ne alkuperäisetkin kuvat ovat suht yksiselitteisiä, myönnän toki että se vaikeuttaa kun ruiskua ja muuta autoa ei ole samaan kuvaan piirretty. Osaltaan tuo varmasti selittyy sillä että ruisku ei oikein osallistu muuhun auton toimintaan, niin vähemmällä on päästy kun on yleinen sähkökuva ja sitten lisäksi ruiskun osuus. Sähköt kun yhdistyvät vain "impulse relay":n kautta ja sekin vain startin piiriin, ruisku saa omat ohjauksensa jakajassa olevien ruiskun omien kärkien kautta, ruiskulla on omat lämpöanturit jne... Yksi mikä sitten sujuvasti myös sekoittaa, on osien ja johtimien numeroinnit, tarkkaan pitää lukea kumpaa mikäkin numero tarkoittaa. Sekoittumisen vaara on varsin suuri... Se vielä tuosta releestä, että siinä on kaksi täysin toisistaan erillään olevaa piiriä, latausjännitteen säätö sekä merkkivalon ohjaus. Vain maadoituksen kautta yhdistyvät, eivät mitenkään muuten...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 23.02.2015 23:18 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Kiitos, tuosta oli tosi paljon apua. Kun katselin vielä sähkökaaviota, olisi sen sieltäkin tajunnut, jos olisi tajunnut. Tässä on nyt korjattu vedos. Lähempänä totuutta? Eli säätimen L liittimestä menee piuha sekä starttikytkimelle että latausvalolle? Käsitinkö oikein?  Juttelin tänään ihan toisissa asioissa henkilön kanssa jonka pihasta DS:n hain. Hän on sitä omistajalleen korjannut aina kun jotain vikaa on aikanaan tullut. Kysyin onko autossa ollut latausongelmia. Sanoi muistavansa että kyllä oli. Siksi sinne oli mittari asennettu. Vika oli ollut se, ettei latausvalo palanut ja akku oli päässyt tyhjenemään. Se selittää tämän hetkisen kaapeloinnin solmut. Siellä on jotenkin ohitettu koko latausvalo kun on vaihdettu uuden mallinen laturi. Minun mielestäni kaapeli puuttuu kokonaan... Tai ehkä polttimo oli palanut, mene tiedä, mutta latausvalo ei siis palanut minunkaan käytössä. Kun remontoin mittariston pari talvea sitten niin laitoin kaikki valot toimimaan. Siis jatkon kannalta arvokasta työtä tässä tehdään  Nämä skemat on itseasiassa kaikkein parhaat, kunhan sen idean tajuaa.  Tästä kun näkee kaapeleiden värit ja siinä päsee kiinni. Tosin tässä formaatissa on juuri kokonaisuuden hahmotuksen kanssa tekemistä koska kaapelin näennäinen haarautuminen ei sitä tarkoita  Siksi piirsin kuvan noin, että se muistuttaa todellista tilannetta konehuoneessa. Ainakin itselle tuo on luontaisempi tapa ilmaista asia.
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 23.02.2015 23:51 |
Viestit: 4994
|
Piirtämäsi kuva vaikuttaa olevan väärin ainakin startin releen kytkentöjen osalta, mutta voi olla etten osaa tulkitakaan mikä menee minnekin.
Eikös Startin releessä ole neljä liitäntää (kaksi käämille, kaksi paksumpaa joiden välille sulkeutuu kytkimen kärjet kun rele vetää) Sinun kuvassa sinne tulee kuusi johdinta, eikä oikein pysty seuraamaan mihin nastaan mikäkin menee.
[Edit] tulikin uusi piirtämäsi kuva, poistin ekan kuvan kommentit. Tässä uusi: mistä kuvasta tulee startin ja laturin yhdistänä N-johto, se vaikuttaa oudolta? kannattaa piirtää starttirele selkeämmin eri nastat, eikös siinä ole vain neljä nastaa ja nyt näyttää startille menevässä päässä olevan aika paljon lähteviä johtoja, jotka eivät kai ole oikeasti yhdessä?
Starttireleen nastat ja peruskytkennät: Iso1: paksu johto startin plussaan Iso2: paksu johto akkuun, sekä ohut johto ohut3:een ohut3: (tuo edellinen johto Iso2:een) ohut4: ohut johto starttikytkimelle, nämä riittää jo testaukseen: startin pyörimiseen, jos starttikytkimen toinen napa menee Lataussäätimen oikeaan nastaan. Mutta käynnistyminen vaatinee vielä toisen johdon ohut4:sta impulssireleelle, jos bensapumppu ei muuten käynnisty.
Toiminnan voinee testata jo kolmen ekankin nastan kytkemisen jälkeen, kun hyppylangalla antaa maata (-12 V) ohut4:een-> startti surahtaa
Numerot on vai keksitty omasta päästä erottamaan nastoja, isot on vaikka yhden kuvan pulttikiinnitteisiä napoja, ohuet pieniä lattaliittimiä tms Iso1 ja iso2 järjestyksellä ei ole väliä ellei iso2-ohut3 ole tehty sisäisellä johdolla.
Tuo älkimmäinen kuva ei avaudu ilman numeroselityksiä ja osa jää puuttumaankin. [Edit: se taisi vaihtuakin juuri eri kuvaan, mutta siitäkin aukeaa vain osa? ]
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 24.02.2015 00:34 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Niin juu, tarkennetaan kuvaa, siis starttireleeksi tulee tämä aluperäinen malli jossa ei ole niin montaa nastaa:  eikä tämä:  Releille tulee kaikille 12 volttia, käsittääkseni samasta pisteestä. (?) Piirtämäni kuva on tosiaan aika karkea enkä siihen jokaista yksityiskohtaa piirtänyt. Se on vähän kuin hyvä rakennuspiirtäjä. Kun on terävä kynä niin kaikkea mahtuu pieneenkin tilaan. Tärkeintä oli saada selvää mikä kaapeli menee minnekin ja setviä tuo rele jotta kokonaisuus toimii. Tuosta ylimmästä kuvasta näkee että releessä on kaksi pikkujohtoa. Toisessa (punaisella kauluksella) tyvessä likee +12V. Toinen on vähän paksumpi, naaraspuolinen ja siinä on vihreä kaulus (?). Sen kytkentää en vielä hahmota, eiköhän se tässä vielä selkene. Pakko vääntää ainakin itselle rautalangasta, siksi rautalankapiirros 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 24.02.2015 01:35 |
Viestit: 4994
|
IsoD kirjoitti: Niin juu, tarkennetaan kuvaa, siis starttireleeksi tulee tämä aluperäinen malli jossa ei ole niin montaa nastaa:  eikä tämä:  Releille tulee kaikille 12 volttia, käsittääkseni samasta pisteestä. (?) Piirtämäni kuva on tosiaan aika karkea enkä siihen jokaista yksityiskohtaa piirtänyt. Se on vähän kuin hyvä rakennuspiirtäjä. Kun on terävä kynä niin kaikkea mahtuu pieneenkin tilaan. Tärkeintä oli saada selvää mikä kaapeli menee minnekin ja setviä tuo rele jotta kokonaisuus toimii. Tuosta ylimmästä kuvasta näkee että releessä on kaksi pikkujohtoa. Toisessa (punaisella kauluksella) tyvessä likee +12V. Toinen on vähän paksumpi, naaraspuolinen ja siinä on vihreä kaulus (?). Sen kytkentää en vielä hahmota, eiköhän se tässä vielä selkene. Pakko vääntää ainakin itselle rautalangasta, siksi rautalankapiirros  Vähintään 3 napaa on pakko olla jos on kytkentäkuvien mukainen (tai muutenkin lienee mahdotonta tehdä kaksinapainen rele), mutta neljä napaa lienee ja kahden navan välinen kytkentä ulkoisena? Tämä tuosta päätellen, olisiko alkujaan ollut samanmoinen?:  Jos kuva ei näy niin tuolta, on DS23IE:stä ja toinen Iso on suoraan kiinni ollut akkuliitin, ja toinen paksu musta johto startille http://www.aussiefrogs.com/forum/citro% ... uuuuu.html[edit]Onko Yleismittaria: Käämin löytää todennäköisesti noiden kahden ohuen johdon välistä Kytkentäkärkien yhdistämät kaksi napaa löytänee yhdestä reunasta, viereisissä kulmissa olevat reiät(ellei ole pulttia takana) - ja kun keskeltä sormella painaa "nappia" liikkuu ankkuri ja navat yhdistyvät manuaalisestikin, näin ehkäpä?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 24.02.2015 10:59 |
Viestit: 4994
|
Siellä ketjussa muuten myöhemmin mainitaan että edellisen kuvan rele ei ollut se minkä jän hankki vaan tuollaisen:  Mutta minkälaisia on sinun releet toiselta puolen, ne onkin erilaisia kuin kuvittelin: eli paksut liitokset on ehkä suoraan kuparilevyissä:  Siinä aussi-ketjussa paljon juttua myös johdinten ja liittimien väreistä ja mikä löytyy mistäkin...
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 24.02.2015 12:48 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
^Tuommoisia ne starttireleet on alkujaan, yläpuolella kuparit näkyy kun muovikannen irroittaa (vanhemmiten monesti kadonnut), alapuolella sitten pyöreä rele jonka keskellä on nappi mistä voi pakko-ohjata relettä. Kätevää kun konehuoneesta voi starttia käyttää, säädellessä mitä milloinkin venttiileistä lähtien, kun moottoria pitää pyöräytellä. Lisäksi jos kone sammuu pannuhuoneessa askarrellessa, niin siitä sen saa kätevästi takaisin käyntiin...
Ne kaksi starttireleen ohuempaa johtoa, toinen on tosiaan se ohjaus mikä maadoitetaan starttikytkimen kautta lataussäätimeen. Toinen muisti/mielikuvan mukaan on sitten ulosotto akulta suoraan ruiskun releille.
Ruiskun kolmeen releeseen menee kaikkiin suora sähkö, pääreleen käämin toinen pää on maadoitettu ja toiseen sähkö tullessa se kytkee sähköt niin ruiskun älylle kuin bensapumpun käämille.
Bensapumpun rele maadoitetaan älypurkin kautta.
Sit se kolmas, impulssirele, jota ei kaikissa IE:ssä ole, sen käämin toiseen päähän tulee suora syöttö akulta, toinen pää maadoittuu edellämainitun starttirele, starttikytkin, latausrele -ketjun mukaisesti. Tämä rele antaa sähköä sekä kylmäkäynnistyssuuttimelle lämpö/aikakytkimen kautta että ruiskun älylle jotta bensapumppu käynnistyy varmasti sekä moottori saa pienen lisäannoksen bensaa. Lämpö/aikakytkin antaa kylmäkäynnistyssuuttimelle luvan suihkuttaa bensaa silloin kun startti pyörii sekä moottorin lämpö on alle 37 astetta.
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 24.02.2015 12:50 |
Viestit: 1199 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Muistanko omiani että mehukeppisessä olis tuo solenoidi yhdellä ohjausjohdolla elikäs käämi saa plussaa akulta ja ohjaus menee maapuolella. Keppivaihteisissa olis ohjausnavat erikseen. Tuo autossa ollut solenoidi on surullisenkuuluisa Lucas tarvike. Löytyy mm. Ministä. Usein olivat rikki..
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 24.02.2015 14:48 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Sitikkapuoskari kirjoitti: Muistanko omiani että mehukeppisessä olis tuo solenoidi yhdellä ohjausjohdolla elikäs käämi saa plussaa akulta ja ohjaus menee maapuolella. Noin se on, varmaksi en sitten sano ei-mehukepistä. Ja tuossakin tuo haaroitus ohjaukselle on tehty solenoidin ulkopuolella, ellen ihan väärin ymmärtänyt... Vaan soppaan kun sekoitetaan Ranskalainen tapa rakentaa autoja sekä Suomalainen tapa korjata lisättynä liki puolen vuosisadan ikään, niin mikä tahansa voi olla mahdollista... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 24.02.2015 17:50 |
Viestit: 4994
|
jasu kirjoitti: Sitikkapuoskari kirjoitti: Muistanko omiani että mehukeppisessä olis tuo solenoidi yhdellä ohjausjohdolla elikäs käämi saa plussaa akulta ja ohjaus menee maapuolella. Noin se on, varmaksi en sitten sano ei-mehukepistä. Ja tuossakin tuo haaroitus ohjaukselle on tehty solenoidin ulkopuolella, ellen ihan väärin ymmärtänyt... Vaan soppaan kun sekoitetaan Ranskalainen tapa rakentaa autoja sekä Suomalainen tapa korjata lisättynä liki puolen vuosisadan ikään, niin mikä tahansa voi olla mahdollista...  Tuo voi olla hyvinkin sisäisesti kytketty, ainakin päällisin puolin näyttää että kulman niitti yhdistää kuparilevyn, jossa on akkukenkä kiinni ja kulmasta lähtevän (eripuolen) ohuen johdon? Helpoin todeta ovatko jo yhdessä mittarilla/piipparilla. Silloin tuo kulman ohut johto olisi akun suora plussalähtö jonnekin muualle (mutta minne, ilman sulaketta, vai olisiko tuossa sulake seuraavaksi?)
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 24.02.2015 22:32 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Nyt kun on silmät sikkurassa lukenut aiheesta, olen päätynyt uskomaan että tuo vihreällä sukalla varustettu kaapeli on (kokoonpanosta riippuen) joko laturilta tuleva latauksen pistoke tai vaihtoehtoisesti jonkin laitteen virroitus, kuten esim ruisku. Tosin itsellä, ja monessa muussakin kuvassa on nähtävillä, että ruiskun releille lähtee jatkuva virta akun navan pultista. Periaatteessa sama se kummassa käytössä on. Ne ovat eri piirit. Punainen tulee kytkimeltä ja kytkimen toinen napa menee L liitimeen säätimelle joka maadoittaa sen kun laturi pyörii. Tavattoman yksinkertaista Tuo aussiefrogsin keskustelukettinki oli antoisa, vaikka siinä olikin työn alla automaattivaihteinen yksilö, koska siellä oli monia hyviä testausvinkkejä eri komponenteille ja mahdolliseen vienaetsintään. Kiitoksia taas tästä runsaasta informaatiosta. Auttoi taas todella paljon. Tuntuu taas todennäköisemmältä että DS on, heti kelien ja olosuhteiden ollessa suotuisat, ensi keväänä katsastus inssin koeteltavana.
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 15.03.2015 20:53 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Hyvää päivää. Tänään oli hyvä päivä. Sain paljon tavaraa vaihteeksi takaisin kiinni. Koneessa on nyt uudet tulpat (aiheutti imusarjan purkamista), starttikaapeli/starttirele (aiheutti purkamista), hiukan maalia sinnetänne, uudet hihnat, maalattu syyläri, ohjaustehostin, akkuteline, ihan uusi LHM säiliö, uusi kiiltävä pakosarjan suojalevy ym. ym. Valmista tulee ihan hyvää tahtia, kunhan ei tulisi vielä purettavaksi, eihän sitä koskaan tiedä.  Lauantaina laitoin paikoilleen uudet etujarrupalat. Vain yksi mäntä vaati enempi määrätietoista asennetta painaa takaisin sisään. 1-2-3 sytytyskin on jo paikoillaan. 8 purkkia jarrukliineriä on käytetty... Aiemmin sain paikalleen uusiksi rakennetun puhallinkotelon. Eli lopputulos on ulkonäön kannalta miellyttävää, sen verran on saatu likaista/rikkinäistä skeidaa konehuoneen puolelta pois.  Seuraavaksi voisi alkaa korjata bensalinjaa, asentaa savuhormit, kytkeä sähköjä ja jos vaikka alkaisi säätämään sytytystä alustavasti. Öljyt vaihdan kun saan koneen käyntiin. Vai kannattaisiko valuttaa vanhat pois jo aiemmin vaikkei saisikaan? Sitten kojetaulun kasausta ja testailua... Sähköistä pääsin sen verran pitkälle että taitaa jokainen kaapeli lopulta löytää paikkansa. Pianhan se nähdään kun tarjoaa sähköä ja katsoo mitä tapahtuu 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 05.04.2015 19:51 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
\0/ Tänäänkin oli hyvä päivä! Savut otettu! https://youtu.be/MEVgfSmnproVaati hieman päänraapimista kun sytytysjärjestys ei mennyt ollenkaan kuin ohjekirjassa. Otin jakajan kertaalleen irti jotta näkisin missä asennossa hahlo on kun ajoitustappi on paikallaan. Se oli nokka-akseliin nähden poikittain. Muistelin ohjekirjan maininneen että sen tulisi olla nokan kanssa linjassa. Tämä selittää sen miksi järjestys ei ollut oikein kun teki ohjeen mukaan. Lopulta oikea järjestys löytyi kun käänsin jakajaa ja käänsin piuhojen järjestyksen tasan 180 ympäri  . Sitten, viidennellä yrityksellä ja uusintasäädöllä, kone suorastaan pamahti soimaan, melkein säikähdin. Mahtava tunne.Ja kauniisti hän edelleen käy. Siinä kun kone kävi niin ilmasin hydrauliikan ja kohta kisu nousikin jaloilleen pukeiltaan. Mistään (väärästä paikasta) ei vieläkään suostunut tulemaan vihreää... Tuossa startatessa sitten huomasin että lämmittimen kenno sekä hana ruiskusi nestettä. Jouduiun ohittamaan sen kytkemällä vesiletkut yhteen. Sitä litkua oli jokapaikassa ja tuossa videossa näkeekin hyvin kun höyryä nousee koneesta, pakosarjan puolelta. Eli ei ollut tulessa  Sepä on sitten niin että DS on itsekseen liikuteltavassa kunnossa. Se on iso asia ja tästä on hyvä lähteä taas jatkamaan kohti uusia päänraapimisia. <ostoilmo> Nyt sitten pitäisi löytää ehjä lämmittimen kenno sekä hana? Jos kellä sellaiset olisi niin otahan yhteyttä? Jos joku haluaa niin minulla on jouten tällainen iso malli. Sen saa haluttaessa vaihdossa. Mistä lie peräisin?
 </ostoilmo>
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 06.04.2015 09:28 |
Viestit: 530 Paikkakunta: Mäntyharju
|
Onneksi olkoon, hyvinhän tuo eeppinen etenee!
Vuotaako se sun kennosi tosiaan venttiilistä / hanasta vai onko itse kenno murtunut hanan juuresta? Yleensä se halkeaa juuri siitä. Multa kyllä löytyy korvaava(t) osa(t) joka tapauksessa. Kumpi ajelee? Vai molemmat?
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 06.04.2015 10:46 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Kiitoksia Juuso. Eeppinen tosiaan etenee nyt kovaa vauhtia. Odottelen pinna tiukalla loppuja peltejä, varsinkin etulokareita että pääsisi kokoamaan valoja. Ne kun on vielä(kin) siellä Luumäellä, onneksi jo maalissaan. Konepeittoa ja takaluukkua se ukko vielä yrittää saada maalattua. Annoin huhtikuun puoleen väliin aikaa, sitten haen ne pois vaikka olisi maali vielä purkissa. Olen jo tuossa DSharrastelijan kanssa keskustellut lämmittimen osien toimittamisesta joten ei ole siinä mielessä hätää. Jostain syystähän ne oli hylätty hyllyyn. Hana on muovista mallia ja jalasta poikki, kenno on ehjä mutta tuloputken juuresta jo kertaalleen tinattu = poikki. Eli alunperinkin skeidaa molemmat.
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 06.04.2015 13:29 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Näkyy joku putkimieskin käyneen lämppärin liitoksia tekemässä... Onnittelut käyntisavuista, samaten siitä ettei vihreää lentänyt. Tuolla kun on potentiaalisia vuotopaikkoja about kolme kertaa "normaalia" mehusitikkaa enemmän, niin aika helppoa on saada lievää suurempi lammikkokin alle...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 06.04.2015 22:10 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Kuparia on parissakin putkessa. No ei siinä mitään jos toimii. Noista hydrauliikkaputkista tulikin mieleen, että onko kellään tämän kuvan esittämiä putkia jemmassa? Varsinkin tuo 1) merkitty hässäkkä jarrumurikalle on tärkein mutta muutkin kelpaa... Minullakin on kasa putkia etupäästä mutta tuollasta ei.  Sanokaas kokeneemmat millainen tuo on vaihtaa? Jarrututin pellin alta varmaan löytyy toinen pää? Se ainakin luikertelee niin näkymättömiin että liekö ensimmäinen autoon asennettu putki ja loppuauto on koottu sitten siihen ympärille?? Saako vaihdettua irrottamatta moottoria?  Tulihan sitä takapakkiakin tänään. Otin takarenkaan irti, ihan fiiliksen vuoksi, ja sieltäpä löytyikin jotain aika jännää. Nimittäin ruostevaurio. Sellainen mikä piti olla korjattuna. Nyt nimittäin hatuttaa. Startin jälkeinen huuma kestikin toista päivää... Tämä peltihessu oli taiten takakontin seinän korjannut, mutta ulkopuolella on edelleen ala-asennon vastakappale painuneena runkoon ja ympäriltä puuttuu sentin verran pelitä... Et nyt sitten etsimään peltimiestä täältä kouvolasta joka tuon saisi tehtyä suhteellisen nopealla aikataululla. Ei paljon naurata. Onneksi auto on ainakin periaatteessa jo siirtokuntoinen.
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 13.04.2015 23:57 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Piristystä päivään. Jotain uutta jälleen.  Seuraavaksi asentelemaan valoja ja lokarin tiivisteitä sun muita nippeleitä. Se on taas enemmän valmiin näköinen. Peltihommatkin järjestyi onneksi työkaverin kautta. Nyt kun hengitys on tasaantunut niin eipä nuo mahdottomia hommia ole. Teen nyt niin valmiiksi kuin mahdollista ja siirrän sitten laitettavaksi puuhakilvillä.
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
Kenguru
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 15.04.2015 15:00 |
Viestit: 471 Paikkakunta: Kouvostoliitto
|
Mahtavaa että tämä etenee vihdoinkin. Milloinkas meinaat siirtää tämän hitsattavaksi?
C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 19.04.2015 17:20 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Hassua sinänsä että pitää viedä hitsattavaksi kun tämä juuri tuli sieltä Vien aikalailla heti kun saan vaan loput pellit, tänään käytiin jo kisua ulkoiluttamassa  Lähtee nätisti käyntiin kun vähän keppiin koskee. Ajattelin että kun ei kerran sisälle pissaa niin ehkä lenkki pihassa auttaa. Ei pissannut vieläkään.  Hyvä merkki on että nousi kivuttomasti rampin ylös. Jarrut pitää, tyhjäkäynti ok, kytkin ja ainakin kaksi ensimäistä vaihdetta menee päälle. Pärisee ja pörisee vielä kun pakoputken keskikannake on irti ja jostain päin putki vuotaa. Pikkuvikoja, helppo korjata  Jousitus tuntuu toimivan aivan loistavasti. Vaihdoin lopuksi vielä uudet öljyt koneeseen, puhtaan suodattimen ja tiivisteiden kera. Ruostetta löyty vielä vasemmasta etupalkista. Helppo paikka onneksi. Kyllä sitä vielä ensitalveksikin varmasti riittää 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 23 ie mehukeppi, eeppinen projekti. Lähetetty: 17.05.2015 21:30 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Tänään kävin peräkärryn kera Luumäellä. Sain matkaani konepellin jonka laitoinkin heti paikoilleen. Ulkonäkö parani jälleen isoin harppauksin.  Mutta jotain murhetta siihenkin ilmeni. Pelti, saranat ja koppa on keskenään vanhoja tuttuja mutta konepelti jää liian ylös tuulilasin kohdalta. Alemmaskaan en sitä saanut säädettyä, ainakaan en keksinyt miten... Lokarit, puskuri ja konepelti asettuivat kuitenkin melko nätisti linjaan. Vielä jäivät takapellit sinne Luumäelle. Seppä sanoi että menee ainakin pari viikkoa, kesäkuun alkuun...  No, taitaa olla parasta paikallistaa jostain suunnitelma-B pellit siksi aikaa. Luulisi jostain löytyvät lainahöyhenet että saa auton siirrettyä toiseen paikkaan saamaan ne pari paikkaa. Tosin eihän se siirtelyä estä että ei ole takapeltejä mutta julkisella paikalla ei saisi lain mukaan viuhahtaa persaus paljaana. Sehän olisi sopimatonta. 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
|
|