Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX takajousisylinterin irroitus
ViestiLähetetty: 13.04.2015 13:42 

Viestit: 53
Mitenkäs tämä kannattaa tehdä? Millä se on kiinni siellä?
Hydrauliputki on varalla joten voi poikkasta tarvittaessa kun ei kuitenkaan irtoa.
Tiivistesarja olis tarkoitus vaihtaa vähintään ellei mene koko sylinteri uusiksi.
Vuoto ainakin tulee kumin sisäpuolelta.



Saab 9-3 SE 2001
Citroën BX 1.6 GTI 1991
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX takajousisylinterin irroitus
ViestiLähetetty: 13.04.2015 19:57 

Viestit: 116
Paikkakunta: Pori/Turku/Uki
Sokka pois kynkänpäästä, sitten vain pallon takaa pidikelevy rautalanka hässäköineen pois. Ja kokoojapussin letku irti.



"tumpelo" monessakin mielessä.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX takajousisylinterin irroitus
ViestiLähetetty: 14.04.2015 08:17 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kyllä noin, kunhan pallo ensiksi irrotettu. Ja se irtoaa auto yläasentoon säädettynä. Palloa kierretään vähän aukipäin. Jousitus lasketaan, täysin, paineet täysin pois ja pallo käsin pois. Joskus takasylinterit vaihdettu, koska seinämissä oli syöpymäreikiä. Jousipallot sitten takaisin vain käsin kiertämällä, laita kierteisiin ja tiivistysotsapintaan jotain tervaa. Myös sokkaan. Sama koskee putkijuntturaa. Sen avaaminen on hyvä aloittaa ajoissa jollain "CRC"-käsittelyillä, kierteen tyvi puhtaaksi kraapittuna.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX takajousisylinterin irroitus
ViestiLähetetty: 14.04.2015 12:12 

Viestit: 53
Juu eipä oo vehkeitä millä pallon sais irti. Melko uudet pallot mutta eihän se käsin lähde.
Ei oikeen alkuun päässyt.



Saab 9-3 SE 2001
Citroën BX 1.6 GTI 1991
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX takajousisylinterin irroitus
ViestiLähetetty: 14.04.2015 12:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Jos ei oikeasti piukassa ole niin avaamiseen voi riittää pallon ympärille sopiva öljynsuodatinavain. Noita on monenlaisia, ketjumalli on tuohon tarkoitukseen ehkä paras, tai sitten sellainen peltipantamalli. Piukkaan palloon tarvitaan sitten järeämpää kalustoa, jotkut käyttää talttaa, itse olen pärjännyt järeämmällä ketjuavaimella.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX takajousisylinterin irroitus
ViestiLähetetty: 14.04.2015 12:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Kun auto on yläasennossa, on jousisylintereissä kova paine eikä pallot lähde käsin kiertymään. Tarvitset isot siirtoleukapihdit tai jonkin muun pallon ympärille tarttuvan avaimen jolla väännät hiukan palloja löysemmälle. Työkalun puutteessa voit käyttää talttaa ja vasaraa, jolla lyömällä pallon kupeeseen saat pallon liikahtamaan kierteellä. Sitten paineet pois ja pallot irtoaa käsin pyörittämällä.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX takajousisylinterin irroitus
ViestiLähetetty: 14.04.2015 20:36 

Viestit: 53
Putkitongit sain lainaan niin lähtihän se. Just riitti leuat. Sylinterin männän totesin ruostuneeksi ja uusi sylinteri tilattu.
Jakajasta sain jopa putkiliitoksen irti ja ei muuta kun uutta osaa tilalle kunhan tulevat.
Ei edes paha rojekti lopulta. :o



Saab 9-3 SE 2001
Citroën BX 1.6 GTI 1991
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX takajousisylinterin irroitus
ViestiLähetetty: 17.04.2015 13:51 

Viestit: 53
Sylinteri olis postissa kun hakis. Semmosta mietin että mites sieltä saa ilmat pois sylinteristä ja putkesta?
Voiko sen muka ilmata jotenkin?



Saab 9-3 SE 2001
Citroën BX 1.6 GTI 1991
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX takajousisylinterin irroitus
ViestiLähetetty: 17.04.2015 15:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ei sitä tarvii ilmata. sen sijaan kun otat sieltä nelitiehaaralta sen sylinterille menevän putken pois ja väsäät uuden putken paikalleen , niin samasta haaroittimesta lähtee myös putki jarrupoljin venttiilille, joten vähintäin takajarrujen ilmausta suosittelen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX takajousisylinterin irroitus
ViestiLähetetty: 18.04.2015 08:47 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Joka tapauksessa voi vaan suositella jarrujen ilmauksia, myös edestä. Syitä: Saa kaasut pois jarrusysteemistä, saa jarruihin uutta lientä, saa koko systeemiin uutta lientä*. Se virkistää jarrujen ja jousituksen toimintaa. *Kun pitää lisätä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: