|
Kirjoittaja |
Viesti |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 06.09.2013 16:02 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Oikeastaan välineilläkään ei ole merkitystä työsuorituksen onnistumiseen, vaan sillä päällä ja niillä ajatuksilla jotka käsiä ja työvälineitä ohjaavat. Laakerin vaihdon voi suorittaa monilla välineillä kirveestä nestemäiseen typpeen, joista kumpikaan ei ole normaalisti autokorjaamolla käytettäviä toimintatapoja, mutta ainoastaan lopputulos ratkaisee, ei keinot.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
JVI
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 06.09.2013 16:14 |
Viestit: 59 Paikkakunta: Nakkila
|
Les Excentriques kirjoitti: Oikeastaan välineilläkään ei ole merkitystä työsuorituksen onnistumiseen, vaan sillä päällä ja niillä ajatuksilla jotka käsiä ja työvälineitä ohjaavat. Use the Force, Luke 
C5 Break HDI-02, (ZX SP3-92) R.I.P.. + n.10 projektia
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 06.09.2013 16:44 |
Viestit: 1585 Paikkakunta: Tampere
|
Oiskoos näsäviisauvesa olluna henkistä rässiä?
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
|
|
|
|
 |
Waltteri
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 06.09.2013 17:57 |
Viestit: 113 Paikkakunta: Liminka
|
Koulun penkillä opettivat että massatuotantona tehtävistä vierintälaakereista 90 % saavuttaa tai ylittää niille määritetyn nimellisen kestoikänsä. Ne 10 % eivät kestä niinkuin on määritetty. Ja näistä 90 %:sta 5 % ylittää kestoiän oikein kunnolla eli ns. "ääretön kestoikä". Tästä johtuen en vaihda esimerkiksi molempia etupyöränlaakereita "samalla" jos toinen on sökönä. Sillä se ehjä toinen voi kestää vaikka miten pitkään ja uusi siihen varulta vaihdettu sipata ennen aikojaan. Mutta.. kannattaako kaikkea koulussa opetettua uskoa ja todennäköisyyslaskentaa voi pyöritellä päässään siinä laakerihyllyn äärellä, että minkähän paketin sieltä pinon välistä ottaisi ;D
BX 16V Mk II, BX 16V Mk I, D-Super, 2CV6 CT, C5 II 2.0 Break, C5 X7 163 HDi Tourer, C4 Cactus 130
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 06.09.2013 19:15 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Prässinä olen käyttänyt hieman ohennettua ulkokoolia, 25mm:n (sidekisko-)pulttia, muita erilaisia tukevia teräskappaleita. Kyllä tuolla pultilla sai vääntää hampaat irvis, vaikka kooli suoraan menisikin ja paikat rasvattu hyvin. Vanhan uloslyönti sen sijaan sopivalla tuurnalla ja moskaa.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 06.09.2013 21:58 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Aihe herättää melkoisesti mielenkiintoa, joten palasin asiaan minäkin ja täsmennän näkemystäni . Kun aiemmin mainitsin että vanhan laakerin ja koolin poisto vaatii noin 10 t voiman, seison edelleen ajatukseni takana. Uusien osien paikalleen painaminen ei sitten enään vaadikaan noin suurta voimaa, täällä kun mainittiin virheellisesti että prässään 10 t voimalla uusia osia paikoilleen. Ja kuten monet muutkin ovat huomanneet, niin niistä vanhoista vermeistä saa hyödynnettyä oivia apuvälineitä sisään painamisen yhteydessä. Se että vanhat vermeet istuvat tiukassa, kielii mielestäni siitä, ettei itse pesä ole ainakaan väljä jolloin voidaan olettaa että uudet kalut istuvat tarkoituksen mukaisesti tiiviisti paikalleen. Jos taas uudet saa suurinpiirtein napautettua paikoilleen, niin herää epäilys onko aiemmin "hakattu tai puristeltu" se pesä kieroksi/ väljäksi, jolloin myös se uusittu laakeri kooleineen asentuu heti alkuunsa virheellisesti, eikä kesto ole lupaava. Ja pisteenä I: n päälle, sen napamutterin kireys, siinä kannattaa myös käyttää järkeä. Joku väitti, ettei prässi ole ehdoton hommaan, no helpottaa se kyseistä hommaa ainakin ajallisesti ihan hemmetisti. Sillä aikaa kun Seppo/ Teppo mänttää laakeria irti lekalla ja sun millä muulla vehkeellä, minä ehdin nauttia korillisen olutta 
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 06.09.2013 22:16 |
Viestit: 5065
|
Ei ole tullut itse hetkeen vaihdeltua etupyöränlaakeria, mutta (muissakin) laakereissa sisäänlaittoa auttaa oikeinkin paljon lämpötilaero - laakeri pakkaseen ja napaan lämpöä +70 tms. ja kerralla pohjaan (ettei lämpö ehdi paljon tasaantua ja alkupää joka on ollut laakerin ulkopuolella kaipaa ensin hieman ruosteenpoistoa ettei se ahdista)
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 06.09.2013 23:09 |
Viestit: 1319 Paikkakunta: Järvenpää
|
'Normaali' tai suunniteltu laakerivaurio tapahtuu pinnan väsymisen seurauksena. Tähän vaikuttaa kuorma, kuormitusten lukumäärä ja materiaalin (paikallinen) väsymislujuus johon taas vaikuttaa materiaalin lujuusominaisuudet, paikalliset materiaalivirheet (sulkeumat, huokoset) ym. Joka kerta kun kuula ohittaa tälläisen heikoimman paikan kuormitusalueellaan, syntyy kohtaa väsyttävä kuormitussykli ja tietyn kumulatiivisen määrän jälkeen aine pettää ja vauriokohta alkaa kasvaa. Sopivalla mitoituksella (laakerin kantokyky vs kuorma) voidaan saavuttaa tilanne jossa laakerin kestoikä on ääreton mikäli voitelu ja puhtaus pysyy hyvinä. Autojen pyöränlaakerit on mitoitettu varsin lyhyelle n. 5000 h kestoiälle jonkin keskimääräistä ajoa vastaavan kuormituksen mukaan. Jatkuvasti pyörivissä teollisuusaplikaatioissa mitoituskestoikä voi olla 100000h tai enemmän. Esim. Tuulivoimaloiden laakerit mitoitetaan 175 000h mukaan mikä vastaa 20v jatkuvaa käyttöä. Varsin pieni ero em. muuttujissa muttaa helposti kestoiän autossa 3000h-10000h mikä on valtava määrä ajetuissa kilometreissa n. 50 keskinopeudella.
Jos vaurio laakerissa on sellainen että renkaissa on vauriojäljet kuulajaolla, sanon edelleen otsikkoon viitaten, että syynä ei ole motonet vaan asennus. Sellainen vaurio jossa jäljet koolissa 3-5 kpl em. jaolla, ei synny normaalin väsymisen myötä johon lasketaan myös paska materiaali=susi laakeri. Sellainen vaurio voi syntyä asennuksessa tai värähtelevässä kuormituksessa laakerin ollessa paikoillaan ilman pyörintää. Tälläinen vaurio kasvaa paljon nopeammin koska jako sattuu kuuliin ja jokainen jysäyttää samaan aikaan toisin kuin yksittäinen vaurio jossa kuulan ohittaessa pintavaurion viereiset kuulat kantaa hetkellisesti hieman enemmän kuormaa.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 06.09.2013 23:32 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tuo kuulajaon mukainen vika tuli alkuperäislaakeriin. Lämpökäsittely saattaa helpottaa, vähän riippuu sovituksista. Vaikka olinkin tehnyt lämpökäsittelyt oikeinpäin  , laakeri pakkasesta, jne. Vanha laakeri voi istua tiukasti, jos on ns. soviteruostetta. Kerroin joskus, miten veturitallin kääntöpöydän mekanismin rattaan irrotuksessa kävi. Siinä akseli 10cm luokkaa, soviteruostetta ja satoja tonneja prässiä, kyllä lähti, ainetta mukana. Rojua tuli. Liikkuvan kaluston pyöränkehätkin ovat puristustiukkuudella "vanteellaan", pyörät akselillaan.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 06.09.2013 23:47 |
Viestit: 5065
|
Asennusruoste on välillä pienissäkin osissa aivan järjetön pitämään kiinni - kutistuspalko hitsaamalla ja/tai dremeli on joskus tarpeen pienissä ohuissa vanhoissa ulkokooleissa. Tasavälinen vika voi tulla myös jos auto seisoo välillä kuukausia - ilmakosteus ja suolat voi ruostuttaa kosketuspintojen rajoja. (tyypillisempää ehkä junat ja lentokoneet, joita täytyisi tuuppia seisonnassakin) Noista asennuksen tai ruosteen tasavälisistä vioista syntyy sitten isompia kuoppia, rulla käyttäytyy hieman kuin autonpyörä: vaurio kehittyy kuin nimismiehenkiharat hiekkatiellä. tuolta lainattuna: http://www.emersonbearing.com/technical-toolbox.html
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 07.09.2013 01:53 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Vasta ja aina kun olen Citikkaan ostanut osia moponetista niin kas kummaa, ainakin paketin mukaan joka kerta on tullut Valeon osia. Kyllä, tässä kohtaa sinisilmäisyydellä ei ole välttämättä mitään rajaa Asennustapa... se on pitkä tarina. Se on helppo munia.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Hujane
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 07.09.2013 07:59 |
Viestit: 424 Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
|
Citroen C5 etupyörän laakeri,työkaverini osti tuossa ennen kesälomareissua ja nyt vaihdettiin FAG-merkkiseen,MOOG oli motonetin versio joka kesti noin 10tkm,olihan se halpa mutta 2 kertaa sai sitten työt tehdä,alkuperäinen kesti noin 260tkm. Itsekin myyn nuita koivusen ja kahan tuotteita,on siellä muugia,snr ja faggia....jossain vain parempi suosia hieman parempilaatuisia.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 13.09.2013 00:13 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Itse olen MOOG:n kamaan törmännyt pari kertaa Käkkylän kanssa. Täysin luokatonta pasaa on MOOG. Suosittelen välttämistä kaikissa tilanteissa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 13.09.2013 03:15 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Nykyisiä pyöränlaakereita vertaillessa, väittäisin niiden olevan hyvin homogeenisiä. On se keston määrä nyt mitä tahansa, yleensä noin 200tkm korvilla( mikä sattumalta on ollut myös SNR laakereiden keston luokka omissa citikoissa), niin jos toinen kusahtaa, se on pari/kolme tonnia( tai vähemmän) kun toinenkin menöö. Taksi hommissa se perseestä viikon sisällä pitää toinen korjauspäivä mokoman takia. En yleistä, mutta tiedän samoille akseleille myös samaan "takuuseen" samalla vaihdetun myös sen toisen laakerin, vaikkei ns oireita just ole ollutkaan, tiedän myös kolmen päivän välein vaihdettuja laakereita, ne on tiukkoja nämä takuut nykyään Tiedostan kyllä myös sen, että on paskaakin tarjolla, harvemmin kuitenkaan ensiasennuksena.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 15.09.2013 15:26 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Cikatti kirjoitti: Itse olen MOOG:n kamaan törmännyt pari kertaa Käkkylän kanssa. Täysin luokatonta pasaa on MOOG. Suosittelen välttämistä kaikissa tilanteissa. Jep, jenkkirojuahan se on. Eiväthän ne siellä maassa osaa mitään autoiluun liittyvää tehdä Ei vaan, kyllä mie olen joskus jotain Moogin tekeleitä muistaakseni ostanut (en laakereita) ja hyvin ovat toimineet. Samoin ei myöskään ole merkittävää valittamista löytynyt esim. Ferodosta, Championista ja Payenistä, jotka myöskin ovat Federal-Mogulin brändejä.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 15.09.2013 22:20 |
Viestit: 725
|
Kiinalaisia laakereita kun osaa välttää, niin pääsee jo pitkälle. Uusista maantiepyörän vanteista meni melkein kaikki laakerit vaihtoon jo noin alle tonnin ajoilla, nämä olivat kinkkien paskametallista tehtyä kuralaakereita.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 15.09.2013 23:21 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Omassa -03 vuoden C5:ssä alkoi toinen etupyöränlaakeri ääntämään tuossa noin 300 tkm ja 10 v kohdalla. Vaihdoin Motonetin halvemman laakerin tilalle, kalliimpi olisi ollut sama laakeri erilaisessa laatikossa  Viikon ajon jälkeen aloin jo mielessäni harmittelemaan että nyt se sitten jo huutaa että ei muuta kuin suoritus toista. Näin pääsinkin tekemään, tosin siihen toiseen laakeriin jota en ollut vielä vaihtanut. Molempien vauriomuoto oli sisäkoolin katkeaminen ja siitä alkanut "nimismiehenkihara" jonka seurauksena osassa kuulistakin oli jo koloja. Ulkokooli oli kokolailla sileä molemmissa. Aion jatkossa(kin) vaihtaa parilliset osat pareittain eli alapallot, pyöränlaakerit, raidetangonpäät, koiranluut yms. Jostain syystä vaan iski tällä kertaa nuukuus enkä ostanut suoraan molempia laakereita. Alapallotkin jouduin hakemaan erikseen kun toisessa oli väljää ja toisesta rikkoontui suojakumi irroittaessa. Ovatpahan nyt sitten nekin samanikäisiä ja merkkisiä (Mapco).
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 08.07.2015 17:10 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Tulipa sit tännekin laakeriongelmia. Vaihdatin reilu vuosi ja 30tkm sitten etupään laakerit ja nyt vaihdattaessa alapalloa samalla havaittiin etulaakerissa väljyyttä,ei auttanut napamutterin kiristys. Ihan sitikkakorjaamolla vaihdatettu ja käyttävät merkkiosia. Kai tuon pitäisi kauemmin kestää kuin 30tkm??? Toinen etupään laakeri visu ja ehjä. Tulee pirullisen kalliiksi jos vuoden välein pitää laitattaa uutta. Laakeri ei pidä ääntä mutta väljä.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 08.07.2015 17:41 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Ei auta napamutterin kiristys pakettilaakerin kanssa. Ja itse asiassa sehän kuulu vetää asennettaessakin niin piukkaan, ettei edes kiristy enempää ilman järeitä voimatyökaluja. Tuntuvat olevan laakerit kovin herkkiä muiden ympäröivien osien kunnolle: syytä tarkistaa, ettei heloissa tai nivelissä (myös vetari) ole yhtään väljyyttä, ja että jarrulevy on suora & rengas tasapainossa.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 08.07.2015 17:54 |
Viestit: 1585 Paikkakunta: Tampere
|
Ylleensä kun hajoo on saanu vettä sisuksiinsa ns poskitiivisteestä/suojasta ainakin omasta kaikista ajokeista. Mikä on motonet laatu? Tietääkseni Motonet ei tee osia samoja kikkareita noi muutkin osakauppiaat myy vai, ite ostin SNR laakerin moton....tstä saman merkkisen vanhan otin pois. Prässillä on vaan hyvä irrotella ja painella laakerberit paikalleen saa ne muutenkin tuherrettua.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 08.07.2015 18:05 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Sen puolen alapallo oli väljä mutta en usko että se riittää väljistämään laakerin. Muuten kaikki muu on kunnossa kuulemma kun pyysin samalla katsomaan kun auto oli nosturilla. Ilmeisesti skf/snr laakereilla on 2v takuu? Autokorjaamon kanta oli että joko valmistusviallinen tai asennusvirhe. Katsotaan miten asentanut korjaamo reagoi asiaan
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 08.07.2015 19:29 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
No mulla meni laakeri aavistuksen kieron jarrulevyn takia muutamassa kuukaudessa että kyllä se alapallo tekee saman vuodessa... Oli laatumerkkiäkin ja oikein asennettu, seuraava kesti sitten niin kauan kuin autokin oli, uudella levyllä. Ja ei ole takuu, vaikka voi silti mennä läpi jolleivat tutki enempää.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 08.07.2015 20:29 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
zX-files kirjoitti: Ei auta napamutterin kiristys pakettilaakerin kanssa. Ja itse asiassa sehän kuulu vetää asennettaessakin niin piukkaan, ettei edes kiristy enempää ilman järeitä voimatyökaluja. Mistä ihmeessä löytyy niitä ihmisiä. jotka kirivät napamutteria. Wanhaan hywään aikaan, kun laakerit oli säädettäviä, ei niitäkään kiristetty hampaat irvessä. Itse asiassa aika löysälle jätettiin. Itsellä tallissa projekti-Xsara, jonka napamutteri ei lähtenyt ihan pienellä voimalla 3/4" hylsykin halkesi taistossa. Lämmöllä lähti. Edellinen "huoltaja" väitti kiven kovaa välyksen pienentyneen, kun oikein hakkasi pulttipyssyllä. (Lujuusopin lakien mukaan taitaa akseli venyä selvemmin kuin laakerin ulkokoolin teräs puristua.) Onhan tietenkin se vaihtoehto, että ihan alunperin jäänyt löysälle Meillä yksi korjaamo purkaa helposti halkeavat laakerit ja lisäävät vaseliinia. On kuulemma joskus tullut vastaan aika kuiviakin. Siksi eivät heidän mielestä kestä (halvat eikä tarvikkeet) Tästä saattaapi saada asiallista kommenttia 
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 08.07.2015 21:03 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränlaakerien kesto (Motonet laatu)? Lähetetty: 08.07.2015 21:29 |
Viestit: 1585 Paikkakunta: Tampere
|
Tuskin Motonet oli totakaan laturia tehnyt tai kunnostanut saman pashan voit saada osaset tai jonkun muun ketjun käymälästä jossain periferiassa ne "täysmaalataan ja puleerataan" omassa saxottimessa oli vastaava en tiedä mistä hankittu oli keittäny akun sun muuta latas yli 15V enkä voi sanoa mitä laatua se on kun en kunnostajaa tiedä. Käytetty Valeo AUTOPURKAAMOSTA pelittää kun junan WC ( vai pitäskö kiäliopin,ukaan kirjoottaa PURKAMO) :mrgreen PS en oo moponet fanittaja mutta en oo kinuskiosia ostanut tai saanut motonetistä. Ford fiaskoon ostin kiinalaisen startin hyvin pelitti monta vuotta ja jäi pelaan myytyäni koslan
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
|
|
|
|
 |
|
|