Sitruunaseppä kirjoitti:
Melkoinen jeremiaadi. Vaihteiston kytkinakselin ja kampiakselin pitäisi pyöriä samassa linjassa, samalla akseliviivalla. Kampiakselin pään sisällä on tukilaakeri kytkinakselille. Koko "jono" on aavistuksen väljä: tuklaakeri, kytkinlevyn spoorit ja vaihdelaatikon "sisäänmenolaakeri", mikä nyt oli rikki. Kampiakselin iso runkolaakeri on öljynpaineen ja rakenteensa ansiosta kaikkein jäykin, kytkinpaketti ja -levy ovat siinä kiinni ajon aikana. Kytkinlevy joutuu liukumaan jatkuvasti tai antamaan periksi, jos vaihteiston kytkinakseli pyörii eri geometrisellä akselilla. Sivuttaisen voiman ja normaalin vääntömomentin yhteinen vaikutus on voinut ylittää kytkinlevyn pidon, vaikka lepokitkan vääntömittaus antaisi normaalin arvon.
Kun kaikki kytkinkorjaukset on menneet loppuun niin nopeasti, on vaihteiston ja moottorin akselit pyörineet eri linjassa? Laakeri petti sen takia? Kytkin on mennyt loppuun ensimmäisen kerran normaalisti ja sitten on ensimmäisessä vaihdossa hukattu tai laitettu väärään aukkoon tms. sössitty toinen kytkinkopan ja moottorinrungon kohdistusholkki? Vaihteisto-moottori-liitos jäänyt vinoon? Kampiakselin tukilaakeri/holkki pudonnut tai rikkoutunut?
Tämä kuulostaa minusta lopulta loogisimmalta selitykseltä.
Mutta miksi?
Äärimmäisen kaukaa haettu selitysehdotus: Tehtaan koneistusvirhe.

Lootan kuori lienee valurautaa. JOS muotissa on pieni virhe, vastaava tulee myös valuaihioon. Yleensä pienet kauneusvirheet eivät koneistusta haittaa, ja kuori saadaan oikeisiin mittoihin. Jos virhe on suuri, aihio menee automaattisesti uudelleen sulatukseen. Ensimmäisenä koneistetaan tasopinnat, sen jälkeen akselilinjat laakeripesineen. Nyt taas se suuri "JOS". Jos Jokin valuvirhe on aivan rajatapaus, ei riittävän suuri hylkyyn, mutta kuitenkin haitannut johonkin koneistuksen jigiin asettumista, niin....
Tämähän on tietenkin pelkkää minun yksityisajattelua. Koko laadunvalvöntaketjun läpäisy on kuitenkin hyvin epätodennäköistä.
Mutta kuitenkin mahdollista. JOS vaihteiston pääakselin ja kampiakselin välillä on vähän linjapoikkeamaa, ja vähän kulmapoikkeamaa, esimerkiksi vaikka, niin jokainen moottorin kierros rasittaa ylimääräisesti kytkinlevyä, ja laakereita. JOS poikkeamat ovat vain hiukan yki sallitun toleranssin, niin ensimmäinen 10 000 000 moottorin kierrosta on voinut mennä hyvin, jossain vaiheessa laakeripinta pettänyt, välykset kasvaneet, kytkin luistaa. Tällaisia autoja voi olla vaikka 1/200 000.
Tämä siis JOS!!
