Nyt kun muistin niin vastaan tähän itse, jos vaikka joku joskus tarvii tietoa...
koe kirjoitti:
Ongelma on että ABS jarrut lukkiutuu (Cx gti t2, -87). ...Onko tietoa käykö tuohon jonkun toisen auton anturit, suoraan tai hieman askertelemalla? Näytti alkuperäisten hinnat pyörivän 200 euron kummallakin puolella. Tuntuu hieman suolaiselta hall anturista.
Eivät ole hall anturit vaan magneettisresistiiviset. Mulla taka-anturit sököt. Ensin yritin 406 pöson etuantureista virittää. Ne on hieman liian lyhyet ja kiinnityskorvan/piuhan suunta on huono. Sen sijaan 406 taka-anturit on hyvä aihiot. Niissä anturin kieli on liian pitkä, pitää lyhentää. Piuha on hieman liian lyhyt Cx:ään taakse, jatkoin noin 30 senttiä. Liittimestä piti yksi uloke veistää pois. Ja hieman puukon reunalla kaavin anturin runkoa (joka on muovia toisin kuin Cx:ssä) ohuemmaksi että menee helpommin paikoilleen. Piuha ja kiinnityskorva ovat sopivilla sivuilla (vastakkaisilla) ja kiinnityskorvan reikä on sopivalla etäisyydellä ja sopivan kokoinen.
Vasta jälkikäteen tuli mieleen että saako näin tehdä? Jarrut on kuitenkin ilmastoinnin jälkeen tärkein laite autossa. Mutta kaippa se ABS-boksi huomaisi jos asiat on niin poskellaan että ei pysty suoriutumaan.
ABS-varoitusvalo sammui, jarrupoljin sätkii kun irtosoralla testasin ja jarrut kelpasi katsastuksessa. Tosin etujarrut (joihin en koskenut) puoltaa nyt 2.2/3.0. Kun ABSit eivät toimineet (1000 km aikaisemmin) taisi lukemat olla 2.9/3.0. En tiedä voiko huonot etuanturit aiheuttaa tuota, toinen antaa selvästi heikompaa signaalia. Tai sitten siellä on ilmaa tms. Jarruja tai muuta hyhdraulistiikkaa ei kyllä ole availtu tuossa välissä. Varastosäiliö oli irti.
No kuitenkin, 406 anturit maksoi noin 30 eur kipale.
K-a-r-i