Kun ei mitään mainintaa ollut, mistä mallista mahdollisesti kyse oli, niin se herätti tuohon ekaan vastaukseen. Yllättävänkin paljon on tosiaan ollut luuloa, "jarrukumi kuin jarrukumi, kyllä kaikki kestää" tms...
Aapeli kirjoitti:
Jos imee tyhjäksi LHM-pöntön ja laittaa sinne huuhteluaineet ja lopuksi taas LHM:t, niin onko turhaa kierrättää aineita jarruputkissa ja -sylintereissä? En ole vilkaissut, mutta jos ilmausruuvit kovin karun näköiset, niin ei kiinnostaisi turhaan yrittää aukoa.
Kuten yllä jo sanottiin, kannattaa toisinaan päästää "paha neste" pois. Ikääntyy, menettää jotain ominaisuuksiaan, kyllä sinnekin vettä sekaan tulee vaikkei sienen lailla imeskelekään, tiivisteistä irtoaa hiljalleen lisäsotkua jne. Pysyy paikat parempana, herkemmin liikkuvina. Ja ennenkaikkea, saa järjestelmään siunaantuneen ilman pois, takajarruihin varsinkin sitä kertyy (enemmänkin typpeä palloista) mutta ei se ilma tuntematon kaveri etujarruissakaan ole...
laakeri kirjoitti:
jasu kirjoitti:
Ja uusin "aluevaltaus" on polkupyörät, niiden nestejarruissa on vallan yleisesti mineraaliöljy, osassa jopa LHM...
Tuosta ovat jotkut kehittäneetkin hienon ansaintakeinon: LHM:ää myydään polkupyöräilijöille jarrunesteenä (joskus jopa tavallista paremmaksi mainostettuna) pieniin pulloihin pullotettuna järjettömään litrahintaan. Kauppa se on, joka kannattaa
Jos oikeasti verrataan DOT-nesteitä ja LHM:ää jarrunesteen vaatimusten mukaan, niin kyllä se LHM vie voiton käytännössä jokaisella osa-alueella. Enkä edelleenkään malta olla mainitsemasta tuosta voitelukyvystä, joka DOT-nesteiltä puuttuu täysin...
Aasinsiltana, Maserati Merakia kun on "molemmilla" jarruilla, siis Sitikan korkeapaineisilla LHM -jarruilla sekä "paremmilla" alipainetehostetuilla DOT -jarruilla, niin huvittuneena tulee luettua myynti-ilmoituksia joissa kerrotaan Merakin olevan "non-Citroen-stuff" eli ns. paremmilla jarruilla, mutta seuraavassa lauseessa kerrotaan jarrujen olevan täysin jumissa. Tuo jumitus taasen on täysin tuntematon* juttu LHM -jarrujen kanssa...
Toinen mistä nämä "non-Citroen-stuff" -Merakin ylistäjät lämpenee aika nopsaan, on kun kysyy vaikka minkälaiset ulko-ovenkahvat (GS) heillä nykyään on, tai aurinkolipat (DS), tai vaihteiston sisältö (D-johdannainen), tai ohjauspylväs (SM) jne jne...
* Hieman kärjistäen, on niitäkin jumiutuneita, mutta paljon harvemmin. Vieläkin kauhulla muistaa aikaa kun Dyanessa oli DOT -jarrut, vähintään kerran-kaksi vuoteen piti jotain sylinteriä herkistellä, ja aina uutta osaa tilalle, silti teki sen suht pian. Onneksi tuon "riemun" osasin lopettaa jo -96 kun siirryin LHM -jarruihin, sen jälkeen on yhtä sylinteriä pitänyt herkistellä, ja sekin tuli kun kyseinen väkkärä oli kolmisen vuotta ajamatta...