Tutkinta jatkuu. Oikein yritin saada tänään tuota vikaa aikaiseksi. Ei onnistunut. Tulipahan kuitenkin opiskeltua yhteispainesysteemiä taas hieman syvemmältä.
Suuttimien korjausarvoilla onkin merkitystä vain joutokäynnillä. Kierroksilla korjaus on kaikilla sama +0,39%
Joutokäynti saadaan tasaiseksi seuraamalla eri sylinterien tuottamaa vääntömomenttia ja korjaamalla ruiskutusta sen mukaan.
(Sylinterikohtainen momentti saadaan mittaamalla kampiakselin pyörintänopeuden muutoksia.)
Parhaiten käyvän sylinterin ruiskutusta rajoitetaan ja heikoimman lisätään.
Koodi:
Engine speed 800 Rpm
Fuel pressure measured 290 bar
Injected flow measured 7.20 mg/stroke
Injector flow correction, cylinder 1 -9,02 %
Injector flow correction, cylinder 2 -1,18 %
Injector flow correction, cylinder 3 +0,39 %
Injector flow correction, cylinder 4 +9,02 %
Injection time 0.51 ms
Nyt siis 1. sylinteri potkaisee voimakkaimmin ja 4. on heikoin. Toisaalta vasta ± 40% korjaus sytyttäisi vikavalon, eli vielä ei olla lähelläkään rajoja.
Ilmeisesti 1. sylinterin suuttimesta menee läpi laskettua enemmän polttoainetta (=kulunut) ja vastaavasti nelosesta ennakoitua vähemmän (=osittain tukossa tai karstainen)
Taitaapi olla edessä reissu diesel-korjaamolle, joka pystyy testaamaan injektorit ihan penkissä.
PS. Aika tarkkaan polttoaineen annostelu lasketaan, kun se ilmoitetaan 10 mikrosekunnin ja 10 nanogramman tarkkuudella
