|
Kirjoittaja |
Viesti |
A-L
|
Viestin otsikko: XM mietiskelee Lähetetty: 03.06.2016 02:24 |
Viestit: 36
|
Kyseessä on -91 2.0i automaatti. Ajettu 137tkm. Toimii muuten hyvin, jollei jopa mainiosti, mutta välillä starttaamisen kanssa on vaikeuksia: kun avaimesta kääntää ja starttimoottorin pitäisi ruveta säksättämään ja sitikan herätä eloon, kuuluu vain outo <tsok> eikä tapahdu mitään. Sähköt tulevat normaalisti, pumppu pelaa, ja vika on itsessäänkin hyvin satunnainen. Yleensä riittää, että kokeilee muutaman kerran, ja sitten mennään, mutta erään kerran yrityksiä ja erinäisiä taikatemppuja sai kokeilla hyvän aikaa ennen kuin auto täysin sattumalta hörähti käymään. Käynnistymisen myötä ei enää oireile mitenkään. Autossa on ollut joskus joku erittäin epäluotettava aftermarket-vorohälytin, joka on sittemmin suhteellisen huolellisesti poistettu, joten siitä on voinut jäädä joku ajoneston tapainen kai kummittelemaan? Toinen todennäköinen voisi olla myös virtalukko? Onko kokemuksia vastaavanlaisista oirehtimisista?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: XM mietiskelee Lähetetty: 03.06.2016 06:17 |
Viestit: 5126
|
Ei kyllä tuosta mallista kokemusta, mutta aika yleinen vika on startin hiilien kuluminen. Perinteinen startin kytkentä on sellainen että solenoidissa on kaksi käämiä, paksu veto- ja ohuempi pitokäämi ja vetokäämi saa "maata" hiilien läpi. Jos hiili on sopivasti jumissa tai loppu niin vetokäämi ei saa maata eikä vedä. Solenoidi yleensä silti pitää kuuluvan äänen myös pitokäämin avulla. (vetokäämi ei saa virtaa enää vetämisen jälkeen, koska solenoidi yhdistää vetämisen jälkeen plussan hiilille menevään johtoon ja sen jälkeen vetokäämin molemmissa päissä on plussa)
Yksi diagnosointitapa (ilman isompia purkamisia) on taputella vasaralla startin kylkeen, yleensä hiili sen verran liikahtaa että starttaa. (tietysti vasarointi voi tärisyttää muitakin löysiä kontakteja). Tietysti voi mitata myös solenoidin ohjaus ja syöttöjohdot ja maat, jos ne on kaikki ok, on vika startin sisällä.
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: XM mietiskelee Lähetetty: 03.06.2016 12:25 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Epäilen hiilien huontivointisuutta kun kilsoja noin vähän. Yksi mahdollisuus on että solenoidi on saanut useita öljykylpyjä ja yhdessa pölyn kanssa muodostaa sellaisen töhnän että ei kuulu se terävä napsahdus kun solenoidi vetää vain vaimea ääni tai ei mitään. Kun startin saa tuskailtua pois niin solenoidin purku on helppo homma eikä siihen tarvita mitään varaosia. Se töhnä solenoidin "plungerin" ja käämin välissä voi tehdä startista aivan kuolleen eikä kuulu mitään startatessa. Kun vika on päällä niin solenoidin jännitteen voi helposti mitata kun apukuski starttaa. Jos poistetun varashälyttimen piuhat on huonosti uudelleenliitetty niin sähkö voi jäädä sinne.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM mietiskelee Lähetetty: 03.06.2016 12:31 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Ja automaattivaihteisen Xm:n kohdalla, "lisäkivaa" aiheuttaa helposti kuskinpuolen ajovalon takana oleva rele joka osallistuu starttauksen estoon vaihde päällä. Saa ohjauksen vaihteiston takaa, sama kytkinpaketti joka antaa vaihdenäytölle komennot, siinä kovin harvoin on vikaa. Rele kantoineen alkaa näillä vuosilla olla helposti himpun hapan, johtuen pääasiassa sijoituspaikastaan...
Nimim. "toista vuotta etsin omastani satunnaista toimintahäiriötä starttaukseen, jatkoin siitä mihin kaksi edellistä omistajaa oli päätynyt"
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
A-L
|
Viestin otsikko: Re: XM mietiskelee Lähetetty: 03.06.2016 21:39 |
Viestit: 36
|
Hei, kiitos näistä vinkeistä! Virtalukko ei tainnut saada tässä äänestyksessä ääniä? Hyvä, ja toivottavasti siitä ei kyse olekaan, koska hiilien vaihto ja releen ronklaaminen ei ainakaan oletettavasti tule kovin kalliiksi. Vika ei ole nyt ollut yli viikkoon päällä, joten sinänsä sitä on hankala korjata, mutta aloitetaan tuosta releestä kun sen äärelle on sentään aika helppo päästä käsiksi.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM mietiskelee Lähetetty: 03.06.2016 22:33 |
Viestit: 1722 Paikkakunta: Korpilahti
|
ja 2:ssa Y3 XM v6:ssa on tullut esiin semmoinen starttaukseen vaikuttava vika, että akunkengän (se valettu alkuperäinen) sisältä on "löystynyt" / hapettunut säikeet irti, ja kun virtaa tarvitaan paljon, osa muuttuukin lämmöksi akunkengän sisällä.
toiseen tein - navan kaapelin (moottorin) runkoon, toiseen tein uuden akun + navalta startille menevän kaapelin.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Pjotr
|
Viestin otsikko: Re: XM mietiskelee Lähetetty: 05.06.2016 15:10 |
Viestit: 3
|
Omassani oli sama vaiva. Otin startin irti malliksi, kun meinasin ostaa uuden. Oikeaa ei löytynyt, joten laitoin vanhan takaisin paikoilleen ja starttihan pyöri taas kuin uusi. Liitokset siis lie ollut vikana. Kilsoja oli n. 470 tkm ja startti on kerran vaihdettu. Reilun satkun ajomäärillä ei kulumaa virtalukossa tai startissa pitäisi olla.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: XM mietiskelee Lähetetty: 05.06.2016 15:46 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
mitä tekemistä noilla kilometreillä on startin toiminnan kannalta . se voi olla finaalissa jo alle sadassa tonnissa , kun ajellaan lykäistä matkaa ja sammutellaan ja starttaillaan vähän väliä . kun taas kaupparatsun puolimiljoonaa ajetussa startti on uutta vastaava.
|
|
|
|
 |
Pjotr
|
Viestin otsikko: Re: XM mietiskelee Lähetetty: 05.06.2016 18:29 |
Viestit: 3
|
No siellähän viisasten kivi pyörähti.
|
|
|
|
 |
|
|