|
Kirjoittaja |
Viesti |
eskere
|
Viestin otsikko: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä Lähetetty: 24.11.2016 23:15 |
Viestit: 2202 Paikkakunta: Laukaa
|
Mistä voi johtua että otsikon mukaisen C5 -06 jarrut alkoivat taas täristämään? Kun ostin auton elokuussa, oli siinä silloin jarrujen tärinä ongelma. Ostin uudet levyt (Bembro), ja nyt parin tuhannen kilsan jälkeen taas täristää jarrutettaessa. Navat putsasin huolella levyjen vaihdon yhteydessä, enkä niissä havainnnut mitään virhettä. Autoon on vaihdettu kaikki etupään nivelet sekä pyöränlaakerit. Jarrut eivät myöskään laahaa, paitsi kun pyörästä pyörittämällä tuntuu tiukempia ja löysempiä kohtia levyn heiton mukaan. Jarrupaloja en levyjen vaihdon yhteydessä vaihtanut, kun olivat lähes uuden veroiset. 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä Lähetetty: 24.11.2016 23:21 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
Väljät liukutapit? / Satulan kiinnityksessä jotain?
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä Lähetetty: 24.11.2016 23:23 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Vanne soikeana?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
K1mm0
|
Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä Lähetetty: 25.11.2016 09:45 |
Viestit: 24
|
Mulla oli myös täristystä jarruttaessa ja luulin, että se tulee etujarruista. Ajattelin, että paneudutaan tuohon murheeseen takatukivarsien laakereiden ja takajarrulevyjen vaihdon jälkeen. Takalevyt oli syöpyneet aika pahasti ja toisen tukivarren laakerit oli tohjona. Tuon rempan jälkeen loppui jarrujen täristys.
|
|
|
|
 |
Beksi-Eki
|
Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä Lähetetty: 25.11.2016 09:54 |
Viestit: 151
|
Kannattaa myös katsoa kuluvatko palat tasaisesti. Tarkoitan sitä, että näissäkin on ymmärtääkseni sitä ongelmaa, että tukivarren ja jarrun väliseen rakoon ilmestyy hapettunutta alumiinia. Se vie enemmän tilaa kuin ehjä aluminiini ja vääntää koko jarrun väärään asentoon.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä Lähetetty: 25.11.2016 13:35 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
kannattais myös joskus siivota napa( vetarin ) ja miksei myös omansa, ennen uuden levyn väsäämistä paikalleen. teräsharja on kova sana siihen hommaan.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä Lähetetty: 25.11.2016 22:57 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Myös kovametalliskraba, alumiinivanteidenkin vastinpintoihin.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä Lähetetty: 25.11.2016 23:02 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Etujarrusta on kyse tässä tapauksessa...
Ja kuten jo aloituksessa on kerrottu, napa on siivottu huolella...
Voisin kyllä itse veikata jumittavaa satulaa, vaikkei jätäkään isommin jarrua päälle. Käsijarruakaan tuskin tulee usein käytettyä, automaattivaihteinen kun tämäkin on...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä Lähetetty: 26.11.2016 00:58 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
eskere kirjoitti: Mistä voi johtua että otsikon mukaisen C5 -06 jarrut alkoivat taas täristämään? Kun ostin auton elokuussa, oli siinä silloin jarrujen tärinä ongelma. Ostin uudet levyt (Bembro), ja nyt parin tuhannen kilsan jälkeen taas täristää jarrutettaessa. Mites levyjen sisäänajo? Suurin osa tärinöistä tulee käsittääkseni palojen kitkamateriaalin epätasaisesta siirtymisestä jarrulevyyn. Jos tuo pääsee alulle, uutta kitkamateriaalia kuluu (ja siirtyy levylle) lähinnä niissä kohdissa, missä entistäkin on, eli tärinä vain pahenee. Sisäänajosta on sitten kaikenlaista "oikeaa" käsitystä. Käytännössähän usein riittää, jos välttää kovia jarrutuksia ensimmäiset sadat kilometrit ja pysähtymistä suoraan jarrutuksen jälkeen siten, että kuumat palat jäävät pitämään levystä kiinni yhdessä kohdassa.
|
|
|
|
 |
FLUIDE
|
Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä Lähetetty: 26.11.2016 01:10 |
Viestit: 16
|
Näitä on korjaamolla ollut useita tosin eri merkeissä mut periaate sama, navan pinta heittää esim. 0.1-0.15mm joka palojen kohdalla onkin jo noin kolminkertainen joka jo tuntuu...navan vaihdolla nämä tuli kuntoon. Mystistä on kyllä se kun levyt vaihtaa niin ei heti ala ravistamaan
|
|
|
|
 |
Lime
|
Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä Lähetetty: 26.11.2016 09:20 |
Viestit: 62 Paikkakunta: Kaarina
|
Tarkista että palat liikkuvat (ja satulat jos kelluva, ei kokemusta C vitosesta) kunnolla, ota palat irti ja herkistä kaikki paikat mistä kuuluu liikkua. Itse oon vaihtanu aina palat kun oon vaihtanu levyt.
Älä huolestu, kyllä se rikki menee.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä Lähetetty: 29.11.2016 20:39 |
Viestit: 2202 Paikkakunta: Laukaa
|
Kiitos kaikille mielenkiinnosta ongelmaa kohtaan, tuli hyviä vihjeitä. Nyt on jarrujen kanssa askarreltu. Tärinän syynä on ilmeisesti jarrumännän puoleisen palan jumittaminen ja nopeasti ruostunut jarrulevy. Jarrukelkkaan oli syöpynyt urat jarrupalan pääiden kohdalle ja se esti palojen liikkumista. Oma puhdistusoperaationi aikaisemmin oli ollut liian pintapuolinen Nyt on jarrut ja levyt putsattu ja uusilla paloilla, mutta jotain värinää jarrutettaessa vielä tuntuu. Tulee ilmeisesti levyn pintaan molemmille puolille jo syntyneistä ruosteraidoista. Ihmettelen jarrulevyn nopeaa ruostumista, vaikka auto on ajossa viikoittain, vaikkei päivittäin. Eipä ole aiemmin näin nopeasti ruostuneita levyjä tavannut. Myös jarrulevyn keskiö oli jo vahvassa ruosteessa 1,5 kk:n jälkeen. Beksikin seisoo välillä monta viikkoa käyttämättä, mutta liikkeelle lähdettyä parin jarrupolkaisun jälkeen ei ole ruosteesta jarrupinnalla tietoakaan. Tämän kakkoskorisen C5:en ohjaus on sähkötehosteinen, toisin kuin ykköskoppaisen. Ohjaus on hyvä ja kevyt käsitellä, mutta samalla se välittää rattiin enemmän tienpinnan epätasaisuuksia kuin ykköskoppaisen. Ehkä myös jarrujen tärinä tulee tästä uudemmasta helpommin käsille 
Liitteet: |

C5 jarrukelkan syöpymä.jpg [ 41.41 KiB | Katsottu 8412 kertaa ]
|

C5 ruostetta keskiössä.jpg [ 60.7 KiB | Katsottu 8412 kertaa ]
|

C5 jarrulevy sisäpuoli.jpg [ 58.98 KiB | Katsottu 8412 kertaa ]
|
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: C5 II 136hdi farkku syö jarrulevyjä Lähetetty: 30.11.2016 10:56 |
Viestit: 693
|
Itsellä sama vaiva kuljettajan puolella . Vaihdettu ja sorvailtu jarrulevyjä, huonolla menestyksellä. Muutaman viikon ajon jälkeen alkaa ravistus ja kitkutus uudelleen kun voiteluaineet häviää jarrupalojen vastinpinnoista. Liukutapit liikkuu normaalisti. Päättelisinpä, että pyörän napa on murjottu kieroksi pyörän laakerin vaihdon yhteydessä. Jos jollain on tarjolla edullinen vas. olka-akseli, niin laittaapi yyveetä. C5 II 16V
|
|
|
|
 |
|
|