Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/3 [ 63 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 30.09.2009 09:08 

Viestit: 49
Paikkakunta: Vantaa
Terve!

Kohta on vuosi siitä, kun siirryin 10 vuoden XM-kannan (vm:t 90, 95 ja 98) jälkeen C5-mieheksi. Toki katselen miellläni ja ilolla aina vastaan tulevia XMiä.
Nykyään huomaan, että toiset XM:t näyttävät todella upeilta ja edustusautomaisilta, toiset taas jotenkin ankeilta.
Olen huomannut, että nämä upean näköiset yksilöt ovat järjestäen niitä vanhoja malleja. Syyksi tähän olen löytänyt ainakin sen, että XM:ään sopii se vanhempien mallien hieno spoileri, vanhassa paikassa oleva Citroën-merkki ja eriväriset (!) reunalistat. Kun katsoo kuvia tuosta 98-mallisesta vanhasta autostani, niin kyllä se tosiaan on aika ankea lähes typistettyine spoilereineen jne. Tähän täytyy tietysti lisätä, että vanhassakin XM:ssä on oltava näyttävät aluvanteet...
Mitenkäs muilla? Nappako vanha vai uusi - ja miksi?



Nykyinen: Citroen C5 1.6 THP 156 2010 (III) Tourer automaatti
Citroën: C5 2005 (II) Break 2.0 automaatti
Aiemmat: Citroën XM 1989 2.0 i exclusive
Citroën XM 1995 3.0 V6 exclusive automatic
Citroën XM 1998 3.0 V6 24 V exclusive automatic
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 30.09.2009 09:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Juurikin samoja juttuja olen huomannut. Mulla on kaksi -91 mallia kyllä nämä 90-luvun lopun XM:t ovat jopa rumia ja varsin upea juttu on tuo vanha mittaristo, se on Citikkamainen kun taas uusi on ihan tojota.

Vanhassa V6:ssa miellyttää myös kovasti tuo aito jalopuusisustus, uudemmissa se on korvattu muovisella puujäljitelmällä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 30.09.2009 10:23 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
:D jep, kyllä se kunnon lintulauta siellä XM perässä siihen ehdottomasti sopii. Ilman sitä tai sillä uudella typistetyllä on XM:n perä alaston.
Ja parasta on jos etulokasuojan kupeessa lukee V6....



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 30.09.2009 10:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Mun mielestä se vanha lintulauta ei istu XM:ään ollenkaan... Uudempi on huomattavasti elegantimpi ;)



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 30.09.2009 11:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 221
Paikkakunta: Kajjaani
"Mun mielestä se vanha lintulauta ei istu XM:ään ollenkaan... Uudempi on huomattavasti elegantimpi ;) " juurikin näin, kun omistin joskus tuon vanhemman mallisen xm:än niin heivasin koko lintulaudan siitä pois se kun näytti siltä niinkuin se olisi jälkeenpäin siihen lisätty pilamaan muutoin tyylikästä muotoilua, mutta toiset tykää äidistä toiset tyttärestä :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 30.09.2009 11:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Moukat :D
Lintulauta on sitä ORGINAALIA Bertonea. Keles kun tämä sama porukka kahtas vielä arvostella poistamaani ylimääräistä takalasia. (on muuten asennettu takas koska vain luopiot poistaa orkkis osia :lol: )



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 30.09.2009 11:53 

Viestit: 372
Paikkakunta: Järvenpää
Jossain ketjussa vertasin 9000 Saabbia ja (no, tarkoitin uudempaa) Xämmää ulkonäöllisesti toisiinsa. Älkää silti vetäkö herneitä nenään. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 30.09.2009 12:13 

Viestit: 49
Paikkakunta: Vantaa
Tane N. kirjoitti:
Jossain ketjussa vertasin 9000 Saabbia ja (no, tarkoitin uudempaa) Xämmää ulkonäöllisesti toisiinsa. Älkää silti vetäkö herneitä nenään. :)


Juu, tuo uudempi Saab 9000 on myös minun mielestäni kovin tyylikäs. Jotain samaa charmia siinä kai on kuin XM:ssä.



Nykyinen: Citroen C5 1.6 THP 156 2010 (III) Tourer automaatti
Citroën: C5 2005 (II) Break 2.0 automaatti
Aiemmat: Citroën XM 1989 2.0 i exclusive
Citroën XM 1995 3.0 V6 exclusive automatic
Citroën XM 1998 3.0 V6 24 V exclusive automatic
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 30.09.2009 12:21 

Viestit: 49
Paikkakunta: Vantaa
Cikatti kirjoitti:
Moukat :D
Lintulauta on sitä ORGINAALIA Bertonea. Keles kun tämä sama porukka kahtas vielä arvostella poistamaani ylimääräistä takalasia. (on muuten asennettu takas koska vain luopiot poistaa orkkis osia :lol: )


Ensimmäinen ja tyylikkäin XM (viinipunainen) on onneksi nykyään isäni tallissa, joten voi sitä aina tarvittaessa ihailla ja koeajaa.
95 -V6 hopeisena oli vielä ihan tyylikäs, mutta -98 oli jo suorastaan tylsähkö - tosin siinä oli XM:n upein moottori V6 24v... Nam.



Nykyinen: Citroen C5 1.6 THP 156 2010 (III) Tourer automaatti
Citroën: C5 2005 (II) Break 2.0 automaatti
Aiemmat: Citroën XM 1989 2.0 i exclusive
Citroën XM 1995 3.0 V6 exclusive automatic
Citroën XM 1998 3.0 V6 24 V exclusive automatic
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 30.09.2009 16:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
Y4:n spoileri on tosiaan aika naurettava tekele joka pahasti pilaa auton urheilullisuuteen vivahtavan kauneuden.
Onneksi farkussa tätä ongelmaa ei ole, sekä Y3 että Y4-breakit ovat yhtä häikäisevän kauniita. 8-)

Uusi maski on näkyvämmillä viiksillään nykyään mielestäni ihan yhtä tyylikäs kuin vanhakin, ja vanhanmalliset peilit kyllä ovat hieman liian raskaan oloiset.
Vanteista ne Y3 V6 12V:n ovat yksilöllisimmät ja siten myös hienoimmat, se muoviläpyskä tosin on pakko heivata vaikka orkkisosa onkin.



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 30.09.2009 18:01 

Viestit: 67
Mutta kuinka paljon/ onko vain sattumaa mallimerkki Xm ja legendaarinen SM ja niiden muutama silmiinpistävä yhdenmukaisuus= takaikkunalta lähtevä viisto korotus ja esim. takavalot?

Lisäksi yksi tuttuni joka ei ole mikään autofriikki, ja jolle esittelin tohkeissani SM:n kuvaa sanoi, että hänen mielestään Xm:ssä on paljon muitakin SM:n vaikutteita yleisilmeessä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 30.09.2009 21:51 

Viestit: 208
Ei perhana! Pidä sekoittaa SM:ää XM:n kanssa. XM on kuitenkin perheauto ja se alkupään lintulauta on ihan kamala. Omasta mielestäni aivan sama, kuin porrasperse korollan takaluukkuun lyötäis vastaava. Kamalalta näyttää! :shock: Muutenkin on kyseessä kaksi niin eri tyylistä kulkuneuvoa ja eri muotoilijoiden tekeleitä. Ja ennenkaikkea eri TUNTUISTA! XM on kuin suurennettu BX, kun taas SM edustaa niitä Citroenin perinteitä, joita tää merkki on tunnettu. Niitä perinteitä, mikä vuoksi tää merkki on vielä hengissä! :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 30.09.2009 22:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 471
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Profiili WWW
Kyllä meikäläinenkin on täysin vanhakoppaisen kannalla. Uudessa ulkonäön pilaa se ihmeellinen lippa mikä on spoilerin tilalle liimattu ja "Xantian" etumaski. Sisustassa tökkii jotenkin se mitäänsanomaton pelkistetetty kojelauta. Siinä ei ole mitään omalaatuista jäljellä verrattuna vanhan palikkamuotoiltuun persoonalliseen kojelautaan.

Vanhat V6 mallit ovat kaikenkaikkiaan mahtavia.. Sekä sisältä että päältä. Mutta mielipiteitähän nämä. Jokatapauksessa, ihan minkä tahansa XM:n pilaa haalistunut ja hoitamaton maalipinta...



C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 30.09.2009 22:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
huoltomies kirjoitti:
Ei perhana! Pidä sekoittaa SM:ää XM:n kanssa. XM on kuitenkin perheauto ja se alkupään lintulauta on ihan kamala. Omasta mielestäni aivan sama, kuin porrasperse korollan takaluukkuun lyötäis vastaava. Kamalalta näyttää! :shock: Muutenkin on kyseessä kaksi niin eri tyylistä kulkuneuvoa ja eri muotoilijoiden tekeleitä. Ja ennenkaikkea eri TUNTUISTA! XM on kuin suurennettu BX, kun taas SM edustaa niitä Citroenin perinteitä, joita tää merkki on tunnettu. Niitä perinteitä, mikä vuoksi tää merkki on vielä hengissä! :)

Jahas jahas. Tähän ei parane sanoa mitä mieli tekisi niin BX:n kuin XM:nkin puolesta sanoa.

Kenguru kirjoitti:
Jokatapauksessa, ihan minkä tahansa XM:n pilaa haalistunut ja hoitamaton maalipinta...

Pitäis varmaan viedä tuo oma syyspesuun ja hioa ja maalata ne ruostekorjaukset oikeaan sävyyn. :oops:



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 30.09.2009 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
huoltomies kirjoitti:
XM on kuin suurennettu BX, kun taas SM edustaa niitä Citroenin perinteitä, joita tää merkki on tunnettu. Niitä perinteitä, mikä vuoksi tää merkki on vielä hengissä! :)


Ei perhana ei XM:ää voi ikinä verrata BX:ään :shock: . Ei toki sovi verrata SM:äänkään, XM on CX seuraaja, ja mielestäni kantaa sen maineen ihan hyvin. Itsekkin ensin kartoin XM:ää pidin sitä jopa rumana, mutta siihen tottui, ja XM on oikeastaan kaunis auto, vanhakoppaisesta itsekkin pidän enemän, tosin uudemman malliset peilit vois kyllä laittaa niinhin vanhempiinkin, niin alkaa oikeastakin peilistä jotain näkemään ;) .

Ja ajolleen XM on aikas hyvä, eli ei todellakaan voi verrata Beksiin, joka sinällään on ihan ok, mutta XM on kunnossa olevana aivan mahtava ajaa, voitaa jopa CX:n, valitettavasti tämä on todettava...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 30.09.2009 23:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Tää on heleppo... Y3 joko mustana tai ruosteenpunaisena, oliko se sitten Rouge jotain. En muista.

...ja sitten off topic liittyen aiheeseen ja edellämainittuun: Pieni provokaatio ilmoille ja väitän, että XM tehtiin korvaamaan sekä CX, että SM. Siihenhän viittaa jo nimikin, joka patonkia suu täynnä lausutaan lähes samoin kuin SM.

Valitettavasti ei ole molempia pihalla kuvattavaksi, niin räpsäisin nopeasti vertailuruutuja noista pienoismalleista. Suhteita hämää hieman se, että SM on lepoasennossa kun taas XM on säädetty nojaamaan vahvasti eteenpäin kuten ne tuppaa tienpäällä tekemään. Haistelee haistelee, missä mennään... Siitä sen tunnistaa, ja erottaa Xantiasta, joka ei tuota tee.

Kuva
Kuva
Kuva



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 01.10.2009 08:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Croisette kirjoitti:
... XM on CX seuraaja, ja mielestäni kantaa sen maineen ihan hyvin.

Tästä olen samaa mieltä. XM on ehdottomasti "aito-Citroën", niin hyvässä, kuin pahassa. Tai no, noista Diravittomista XM:istä en tiedä, kun jotenkin sellainen on liian tavallinen...

JK. Takatukivarren laakerin vaihdon jälkeen perä niiaa taas ihanasti. Aiai ja nam nam. Etupään kun vielä saapi kuntoon, niin sitten on elo auvoisaa (ainakin ennen seuraavaa vastoinkäymistä) ;)



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 01.10.2009 16:45 

Viestit: 67
Tässä suoraan Xm SM sanoilla googletettua satoa englanninkielisestä Wikipediasta:

"Launched in 1989, the XM was the modern iteration of the Big Citroën, a replacement for the Citroën CX.
The XM won the prestigious European Car of the Year award in 1990 and went on to win a further 14 awards that year.
The extreme, slender, and well-proportioned Bertone design, which took Gandini's Citroën BX concept to its natural conclusion. Its looks drew heavily on the Citroën SM of the 1970s, sharing similar lines and looks, tailored to meet higher production numbers and lower production cost."


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 01.10.2009 17:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
kaseva kirjoitti:
räpsäisin nopeasti vertailuruutuja noista pienoismalleista.


Erittäin off-topic: onkos tuo 1/18 XM se Solidon malli, jota jaettiin paremmalle väelle kauan sitten oikean XM:n lanseerauksen yhteydessä? Oudon värinen ... :shock:

Nimim. "hyllyssä olisi tilaa..."



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 01.10.2009 20:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Jahas, ainakin komee tyylitajuttomuus vallitsee keskuudessamme. Olin lukevinani että vanhaan XM:ään ei käy tuo linnunpaskalauta taakse ja ihan huippuna, 12 valve aluvanteet ilman keskiöitä. Taisin kyllä lukea väärin mutta todella 12 valven vanteet ilman keskiötä niin eipä voi sanoa kuin että sormet kurkkuun :lol:
...on ne kyllä keskiöilläkin kauheet mutta onneksi sekin on makuasia...



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 01.10.2009 22:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 147
Paikkakunta: Lappeenranta
Oon tämän ketjun perusteella ilmeisen harvalukuisessa porukassa, mutta uuden ja vanhan XM:n omistaneena sanon, että uudessa on kaikki ne asiat kohdallaan mitkä vanhassa tökki. Maalaamattomat muoviset listat sun muut ei kyllä korista mitään autoa.. Ja se vanhan mallinen spoileri ei siihen sopinut millään. Monesti mietin josko irrottaisi sen kokonaan, vaan empä saanut koskaan aikaiseksi. Keulassa sivussa olevat viikset sopii kyllä BX:ään, mutta XM:ssä uusi maski on kyllä paljon tyylikkäämpi. Vanha XM näyttää vanhalta, ja ei sillai hyvällä tavalla kuten CX tai BX..



C4 VTS -05 // 306 cabriolet 2.0 -97 // BX 16V -87 // 2CV -61 // 2CV -61
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 01.10.2009 22:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Lainaa:
Erittäin off-topic: onkos tuo 1/18 XM se Solidon malli, jota jaettiin paremmalle väelle kauan sitten oikean XM:n lanseerauksen yhteydessä? Oudon värinen ... :shock:

Nimim. "hyllyssä olisi tilaa..."


Solidon on juu ja oli alunperin graffitinharmaa. Muutama kesä takaisin törmäsin maalikaupassa XM:n originaaliin punaiseen, ja koska mielestäni se on hienoin väri XM:ään niin pitihän se ostaa ja suihkia pintaan. En tullut sen tarkemmin säädelleeksi noiden kuvien värejä, mutta luonnossa sävy näyttää varsin aidolta ja hienolta.

Sain mallin vuonna 1989 kun isäni kätteli XM-kaupat Turengin Kestovoimasta. Siitä se XM-sympatia sitten lähti ja kasvaa edelleen päivä päivältä... 8-)

Niin ja juu, ei ole myytävänä.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 01.10.2009 23:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Maalaamattomat muoviset listat näyttää todella muovisilta. Jostain syystä mun -91;sissä molemmissa on maalattut listat ja kun katson rintaisin saman värisiä XM:iä mustilla listoilla ja maalatuilla listoilla niin kyllä maalaamattomat on rumat.
Toisaalta sekä uudessa että vanhassa XM:ssä rumaa on vain keula joka on täysin epäonnistunut. Perä taasen on aivan mahtava.
Saksassa lienee ollut niin että vanhoissakin ovat listat olleet ennemmin maalatut kuin maalaamattomat, ehkä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 02.10.2009 14:43 

Viestit: 30
Paikkakunta: Pohojanmaa
Pisteet täältäkin vanhakoppaisen puolesta 100-0 Vielä kun lokasuojissa on merkit 24V ;)



Mehujousilla taas mennään..
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö
ViestiLähetetty: 02.10.2009 15:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Tais olla tuoreimmassa TMssä juttu PSAn "arkistosta" jossa kaikenlaisia erikoisuuksia jotka ei ole päätyneet tuotantoon jne.. Siinä oli kuva XMn kaavaillusta faceliftistä tyyliin Xsara. Se oli kyllä karmea. :shock:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 63 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: