Itse ainakin julistin paikallisen Vehon boikottiin tuon hinta-arvion takia, hinnan tosin kysyin puhelimessa enkä pyytänyt uudestaan kirjallisena työtä tilstessa, mutta kun kyse oli automaattilaatikon öljynvaihdosta en olettanut että firmalla on niin montaa eri hintaa.
(Se miksi erityisesti ärsytti oli että kysyin kahdesta eri paikasta ja valitsin tuon kun lupasivat hinnan joka ei ollut kuin 30 % kalliimpi kuin automaattilaatikoihin erikoistuneen firman tarjous, joka taas olisi ollut hankalamman matkan takana. Hinta oli lopulta 147 % kallimpi, kesti pidempään kuin ilmoittivat ja jouduin käymään uudelleen kun näytti että vaihteisto vuotaa, tiputteli metrin välein tippoja maahan, oli ilmeisesti jonkun palkin päälle jäänyt lammikko. Lisähintaa vielä perustelivat hassulla syyllä, sillä että työhön meni aikaa, kun heillä ei ollut sopivaa täyttöletkua vaan piti askarrella)
No tuo hinta on yleisin valitusten syy ja siksi hinta-arvio pitäisi olla kirjallisena, eikä korjaamo saa sitä ylittää (kysymättä) kuin 15 %, ja sekin pitää jotenkin perustella. Itse totesin että kun löytyi pari muutakin korjaamoa joissa voi sanaan luottaa, niin käytän mieluummin niitä kuin pyydän aina "saako tuon saman paperilla".
Hinnasta on kuluttajavirastolla paljon ohjeita:
"Korjauksen hinnan määräytyminen"
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Via ... on-huolto/Itse muistan hämmästelleeni ilmastoinnin täyttöhuollossa, ettei huoltaja vaihtanut o-rengasta ennen kuin sain luvan, mutta se taisi olla kuitenkin 20 % lisää vaikkei juuri mitään maksanutkaan.
Osat pitää pyytää etukäteen ja kaikkia ei kai saa, "tehdaskunnostettuavia" vaihto-osia ainakaan. Tosin siinäkin tuo Veho on ollut hieman onneton muistamaan...
Niissäkin nuo tutut huollot esittelevät joskus pyytämättäkin mitä oli osassa ollut vikana tai kuinka kulunut oli ollut.