|
Kirjoittaja |
Viesti |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 02.10.2009 22:07 |
Viestit: 255
|
Itsellä on useampia Y3:ia ja yksi Y4:nen. Visuaaliset pisteet menee 6-0 Y3:lle, kaikissa suhteissa. Uudemman eduksi katson pääasiassa paremman äänieristyksen, ja ehkä ne peilit. Berlinemallien takaspoilereista olisi se uudempi töpö saanut jäädä tosiaan keksimättä. Samoin ihmettelen mitä oli suunnittelijoilla mielessä kojelaudan kanssa faceliftiä tehdessä, vai jäikö se kokonaan miettimättä ja kopioitiin kiireessä jostain nissanista.
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
SusiXm
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 02.10.2009 23:17 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Varsinais- Suomi
|
En ole ihan varma itsekään kumpi on parempi siipi: kuitenkin tuossa muutama vuosi sitten, kun ensimmäisen (Y3) Xm: n kurautin kylille, niin nuoret kollit ihmettelivät suuresti. Päitä kääntyi oikein urakalla 
|
|
|
|
 |
biätare
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 03.10.2009 20:42 |
Viestit: 307
|
Xm on mielestäni aito Citroen ulkonäöltään y3 ja y4 mallina sekä breakversiona. Vanhemman poikani mielestä ykolmosemme on kuin avaruusalus pyörillä-sen näkee kun se tulee;erottuu massasta. Itse ajelen mielelläni kaikilla Xm:n versioilla ja mahdollisimman pitkään. 
|
|
|
|
 |
TRD Turbo
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 03.10.2009 21:13 |
Viestit: 260 Paikkakunta: Tohmajärvi
|
Kyllä se y3 on kauniimpi berlinenä mutta breakkina se on vähän niin ja näin. Kyllä se yksipuolainenrattikin on joka tekee siitä citikan.
Citroen C5 2,0 2007 Xantia 2,0 16v exclusive berline
|
|
|
|
 |
huoltomies
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 04.10.2009 00:01 |
Viestit: 208
|
EI PERKELE! Y kolmonen oli vuosikymmenen pohjanoteeraus! Täynnä vikoja ja se älytön lintulauta. Ainut Sitikkamaisuus oli epäsymmetrisesti sijoitettu viiksimerkki ja yksipuolainen ratti. Aktiivijouset keinuu ja pönköttää, siksi niin moni tätä mallia pallottelee. Ainiin!! Ja niitä muita Sitikkamaisuuksia on ruostuvat helmat, temppuilevat sähköt, nitisevä sisustus....kaikkea muuta kuin edustusauto! Positiivista: hyvät tilat, putoava hinta käytettynä ja hyvät penkit! Että sillälailla!!!! 
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 04.10.2009 02:57 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
huoltomies kirjoitti: EI PERKELE! Y kolmonen oli vuosikymmenen pohjanoteeraus! Täynnä vikoja ja se älytön lintulauta. Ainut Sitikkamaisuus oli epäsymmetrisesti sijoitettu viiksimerkki ja yksipuolainen ratti. Aktiivijouset keinuu ja pönköttää, siksi niin moni tätä mallia pallottelee. Ainiin!! Ja niitä muita Sitikkamaisuuksia on ruostuvat helmat, temppuilevat sähköt, nitisevä sisustus....kaikkea muuta kuin edustusauto! Positiivista: hyvät tilat, putoava hinta käytettynä ja hyvät penkit! Että sillälailla!!!!  Mitäs ne aktiivijouset oikein on ja mistä sellaiset XM:ssä löytää? Ja nitisevä sisustus? Tältä osin puhut vissiin BX:stä? Sähköjen ja ruosteen osalta olet toki oikeassa, mutta eivät ne XM:stä kauppakassia tee.
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
huoltomies
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 04.10.2009 12:34 |
Viestit: 208
|
Aktiivijouset....Tietysti aktiivijousitus! Sen olisi p.idiootti ymmärtänyt, jos olisi osannut!! No mitäs siitä kinaamaan. Kyl se jousitusjärjestelmä on aikas keskeneräinen. Parhaiten toimiva aktiivisysteemi on C6:ssa ja Xantia Activassa. Activa on oikein ajajan auto. Siitä nauttii. Mutta normaalikäytössä/nopeuksilla pärjää hyvin tavallisella perinteisellä kaasunestejousituksella. Niin...ja onhan sitä loistavasti toteutettuja metallijousituksiakin...kehitys kehittyy. Muistan kun ajoin uudella XM:llä keväällä -90. Mulla oli ajokokemusta vain vajaa vuosi takana. Tuntemukset oli ok. mutta takaraivoon jäi vaatimaton suorituskyky ja välillä pökkelöksi tekeytyvä jousitus. Sitä kun ei pelasta ulkonäkökään. Kun se ulkonäkö, ei vaikuta ajonautintoon tippaakaan! Nitiseviä sisustoja on monessa autossa, mutta eritoten XM:ssä! Penkit,ovet, kojelauta ovat yleisimmät. Saxokin nitisee vähemmän! 
|
|
|
|
 |
Horde-Herde
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 04.10.2009 14:41 |
Viestit: 67
|
Itse ajoin vm.-90 V6 Xm:llä 3,5 vuotta ja toistaiseksi paras auto mitä olen ajanut/ omistanut ja niitä riittää Saabista, D-mallista, Mersuihin. Huolimatta Xm:n iästä, jota oli jo toistakymmentä, ei nitinöitä ja natinoita ollut. Sähkötkin pelasivat moitteetta lukuunottamatta pissapojan säiliön varoitinta, joka huusi koko aika "Fill wind shield washer:ia". Luovuin autosta tomaatin hajottua, mutta se lienee jo korjattu uuden omistajan toimesta, ja Xm taas radalla. Bensan kulutus toki oli Xm:ssä hiukka liikaa huikkaa... (Ja siinä Xm:n sisustuksessa nahkapenkkeineen ja keskikonsoleineen on myös niin paljon SM:ää, että se ei voi olla sattumaa. Ja vielä pilkunviilaajille: Huomioikaa toki että Xm kirjoitetaan pienellä m:llä kun taas SM isolla M:llä  )
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 04.10.2009 15:06 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
huoltomies kirjoitti: Aktiivijouset....Tietysti aktiivijousitus! Sen olisi p.idiootti ymmärtänyt, jos olisi osannut!! No mitäs siitä kinaamaan. Kyl se jousitusjärjestelmä on aikas keskeneräinen. Parhaiten toimiva aktiivisysteemi on C6:ssa ja Xantia Activassa. Activa on oikein ajajan auto. Siitä nauttii. Mutta normaalikäytössä/nopeuksilla pärjää hyvin tavallisella perinteisellä kaasunestejousituksella. Niin...ja onhan sitä loistavasti toteutettuja metallijousituksiakin...kehitys kehittyy. Muistan kun ajoin uudella XM:llä keväällä -90. Mulla oli ajokokemusta vain vajaa vuosi takana. Tuntemukset oli ok. mutta takaraivoon jäi vaatimaton suorituskyky ja välillä pökkelöksi tekeytyvä jousitus. Sitä kun ei pelasta ulkonäkökään. Kun se ulkonäkö, ei vaikuta ajonautintoon tippaakaan! Hyvinhän XM:n aktiivijousitus yleensä toimii (jos siis yleensäkään toimii) ja sitä kehitettiin vielä vuoden 1990 jälkeen, mutta oletko varma ettei koeajamassasi yksilössä ollut jokin vika (se ei sinäänsä olisi mitenkään yllättävää)? huoltomies kirjoitti: Nitiseviä sisustoja on monessa autossa, mutta eritoten XM:ssä! Penkit,ovet, kojelauta ovat yleisimmät. Saxokin nitisee vähemmän!  Yksikään kohdalleni sattunut XM ei ole nitissyt, ei sitten penkeistä, ovista tai kojelaudasta, ja tuo farkkukin on kuitenkin jo rippikouluikäinen, edellinen vielä vanhempi. Laittaisit nyt ne viinakset sivuun edes sunnuntaiksi. 
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 04.10.2009 17:50 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
Tänään 100km Y3 perässä ajettuani totesin kyllä että se takaspoileri on järkyttävän näköinen vrt. Y4:n vastaavaan. Auto on muotoiltu "aerodynaamiseksi" ja sitten lätkäisty 80-luvun perusspoikka päälle, kas kun ei ole vielä mustaa vaahtokumia.
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 04.10.2009 18:21 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Kyllä toi Y4 on varsinkin ulkoapäin paremman näköinen omasta mielestäni. Ja noi ensimmäisten vakioalut on sitten aivan hirveitä (ei herneitä nenään tästä kellekään, makuasia vaan).  Toki noi ekatkin on sillä tehtaan korisarjalla ja maalatuilla kylkilistoilla ihan hyvän näköisiä, mutta valitettavasti noi yksilöt on melko harvassa. Sisustuksesta voikin sitten olla montaa mieltä, mutta kun kertaalleen olen nähnyt yhden aivan viimeisiä XMiä "kaikilla herkuilla" (mm. tehtaan navi, nahkapenkit jne.), niin eipä sekään nyt kovin luotaantyöntävältä näyttänyt sisälmyksiltään, vaikkakin onhan se tavallinen vanhempaan verrattuna. 
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 04.10.2009 18:27 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
|
|
|
 |
Ishmael
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 04.10.2009 20:15 |
Viestit: 343
|
"Makuasioista ei voi kiistellä" Väärin - ainakin tämän viestiketjun osalta 
"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 05.10.2009 09:09 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Tuntemukset oli ok. mutta takaraivoon jäi vaatimaton suorituskyky ja välillä pökkelöksi tekeytyvä jousitus."
Khih! Kyllä mulle tuo V6 24 valven 200 heppaa on riittänyt vaatimattomaksi suorituskyvyksi, loistavasti! Jousitus on pirun hyvä varsin kunhan se pysyy letkessä asennossa.
Näyttää kyllä kovasti menevän pisteet Y3:n suuntaan ja hyvä niin. JA sekin on sanottava että 18-vuotiaassa autossa on ihmeen vähän nitinöitä sisällä. Muuten äänieristys voisi ola parempi mutta ainahan sen voi ite tuunata.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 05.10.2009 09:50 |
Viestit: 2699
|
No rumahan se on ja kaikin tavoin huono. Erittäin ruma ja erittäin huono. Mielipiteeni tosin saattaisi muuttua, jos omasta pihasta moinen löytyisi. Vaan kun ei siellä sellaista näytä olevan.  Ruma mikä ruma. 
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 05.10.2009 10:28 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Ranu, minäkin ajattelin noin pari vuotta sitten ja en olis voinut kuvitellakkaan omistavani moista roinaa mutta sitten kasvoin ja mieli muuttui 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 05.10.2009 10:30 |
Viestit: 2699
|
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
einomiesporkkakoski
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 05.10.2009 23:20 |
Viestit: 119
|
Moni sitä moittii mutta minua XM (kuten se Y3:n takaluukussa on kirjoitettu!) aina on kiehtonut. Kyytiläisenä kaikkein mukavin kokemus on V6-moottorisen farmarimallin takaistuimelta, jossa oli pehmeää ja tilavaa. Kelpasi siinä köllötellä! Kyseistä autoa muuten jostain ihmeen syystä mainostettiin "Exclusivena" vaikka olikin SX-varustetason verhoilukuosi eikä edes raitisilmasuuttimia takasivulaseille. Toki saahan sitä aina liimailla lappuja autoonsa ja uskotella omistavansa jotain mitä koskaan ei ole kuitenkaan valmistettu. Siis Exclusive-farkku-XM:n Y3:n kojelauta on hulppea ja miellyttävä. Se hivelee silmää ja siinä on tyyliä. Jopa polttoainemittarin rehellinen litralukema oikealta vasemmalle vähentyvänä oli hyvältä tuntuva ratkaisu. Sen sijaan Y4:n "Saab:istinen", ankea vanerista taivutettu kojelauta oli karvas pettymys. Nyt polttoainemittari vajui alaspäin (murtolukuina, ei litralukemina!), jos ei muuten niin painovoiman avustuksella. Mutta oikean peilin näkyvyyden parantuminen oli tervetullut parannus. Voi jos saisikin viimeisimpien mallien turvavarusteilla ja äänieristyksellä varustetun Y3-kojelautaisen XM:n niin ei kai enempää voisi toivoakaan. Kait semmoinen Y3-sarjan 3,0 V6 24-v myös kelpaisi, varsinkin kattoluukulla ja Alcantara-plyysiverhoiltuna!
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 05.10.2009 23:40 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
Kojelautakisassa Y3 tosiaan voittaa muitta mutkitta, mutta tottuu tuohon tylsäänkin. Sisustaltaan ylivoimaisesti paras kokonaisuus on vaaleanruskealla nahkasisustuksella varustettu Y3 Break, harvinainen, mutta visuaalisesti kerrassaan upea yhdistelmä. Vaikken nahoista käytännössä oikein pidäkään, niin tuollainen olisi joskus pakko saada.
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 06.10.2009 00:25 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Jopa polttoainemittarin rehellinen litralukema oikealta vasemmalle vähentyvänä oli hyvältä tuntuva ratkaisu" Se on muuten pirullisen inhorealistinen mittari. Suurin lukema on 80. Kumma kyllä perjantaina tankkasin 82 Noh, mittarin osoitin hinautuu alaspäin juurikin reilut 10 litraa per 100 km ja siis se toimii täysin lineaarisesti eikä logaritmiseen tyyliin kuten kaikki muut romuni tähän asti. Olen alkanut upgreidaamaan nahkajakkaroita mun V6:een koska kaikki muu siinä jo on. Vihaan nahkajakkaraa mutta se on niin helppo pitää puhtaana ja kusivaivat kaupan päälle, mutta on myös helppo kulkea sisään. Orkkis V6 jakkarat ei päästä korkean sivutuen takia edes tällaista kapeaa, 85 kiloista sälliä liukkasti sisään. Mutta ne orkkiskangaspenkit ovat mahtavat istua ja ne ovat niin spesiaalit että veikkaan ettei niitä tapaa missään muussa V6:ssa. Sivutuki on todella korkea ja sen leveys on säädettävissä. Ohan se komee nahoilla mutta nämä 0-asteiset aamut ei ole niin kivoja ahterille, mustaa lampaantaljaa pitää kohta roudata jostain. Vai pitäskö ostaa ne Rantalaisen holzkuugelit 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Horde-Herde
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 06.10.2009 11:11 |
Viestit: 67
|
Ohut harmaakovavaahtomuovinen telttapatjan palanen on hyvä kylmäeriste nahkapenkeille talvisin.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 06.10.2009 11:45 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
kylmiä aamuja varten niissä nahkaisissa penkeissä on sähköllä toimivat lämppärit... edessä ja takana  (jostain syystä nuo vaaleat nahat ei tunnu läheskään niin kylmiltä kuin mustat... samoin kuin aurinkokaan ei niihin ottanu kesällä niin kuumasti )
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 06.10.2009 11:58 |
|
cxtb2 kirjoitti: kylmiä aamuja varten niissä nahkaisissa penkeissä on sähköllä toimivat lämppärit... edessä ja takana  (jostain syystä nuo vaaleat nahat ei tunnu läheskään niin kylmiltä kuin mustat... samoin kuin aurinkokaan ei niihin ottanu kesällä niin kuumasti ) Ihan oikeesti toimivatko? 
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 06.10.2009 12:00 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Cituning kirjoitti: ...kas kun ei ole vielä mustaa vaahtokumia. Se kyllä sopis 
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n ulkonäkö Lähetetty: 07.10.2009 13:21 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Joo, Suomessahan ei ole yhtään ainutta lämppärillä toimivaa nahkaista XM:n penkkisarjaa. En ole tutkinut niistä kangaspenkeistä muuta kuin kuskin penkin mutta, ei sekään toimi.
Paras penkinlämmitin minusta on lampaantalja se on myös kesällä paras koska se on viileä ja ilmava.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
|