Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 I valoautomatiikka
ViestiLähetetty: 06.09.2017 12:52 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Mulla on aina muhkuissa ('01, '02, '03) ajo- ja mittarivalot olleet aina päällä, vaikka viiksi olisi 0-asennossa.

Nyt uusimmassa '03:ssa ei pala mitään ellei viiksestä väännä. Tässä on muista poiketen automaattisesti tummentuva taustapeili ja lasissa vain yksi tunnistin joka näyttää erilaiselta kuin muissa. Sadetunnistin löytyy. Valot eivät syty itsestään edes pimeällä.
Peilin silmää olen kokeillut peittää ja sohia fikkarilla, mutta en huomaa mitään tummentumista. Valo siinä palaa ja sammuu kun napista painelee.

Kokeilin pikaisesti Lexian päivävalo- ja valoisuustunnistinasetusten muuttamista tuloksetta. Miten saisin valot toimimaan kuten noissa vanhemmissa? Edes ajovalot päälle, mielellään mittarivalotkin.

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

Viestin otsikko: Re: C5 I valoautomatiikka
ViestiLähetetty: 06.09.2017 13:56 

Teuski kirjoitti:
Mulla on aina muhkuissa ('01, '02, '03) ajo- ja mittarivalot olleet aina päällä, vaikka viiksi olisi 0-asennossa.

Nyt uusimmassa '03:ssa ei pala mitään ellei viiksestä väännä. Tässä on muista poiketen automaattisesti tummentuva taustapeili ja lasissa vain yksi tunnistin joka näyttää erilaiselta kuin muissa. Sadetunnistin löytyy. Valot eivät syty itsestään edes pimeällä.
Peilin silmää olen kokeillut peittää ja sohia fikkarilla, mutta en huomaa mitään tummentumista. Valo siinä palaa ja sammuu kun napista painelee.

Kokeilin pikaisesti Lexian päivävalo- ja valoisuustunnistinasetusten muuttamista tuloksetta. Miten saisin valot toimimaan kuten noissa vanhemmissa? Edes ajovalot päälle, mielellään mittarivalotkin.

Olisko ajovalot menneet ainaisesti päälle siitä day running lights -asetuksesta lexiassa? Muistaakseni sain valot oletusarvoisesti sammumaan, kun joskus koitin säätää valoautomatiikkaa omassa '03:ssani. Säädin ne toki takaisin palamaan, kun huomasin, että nyt ne katos :) Kyllä se siellä on.

Mittarivalot ei kaikissa muhkuissa mene päälle itsekseen, riippuu kai varusteista. Jos on näin, niin saat ne todennäköisesti toimimaan automaattisesti valoisuustunnistimen mukaan, kun kytket viiksestä auto-napista automatiikan päälle ja täppäät leksasta, että mittaristovalojen ohjaus valoisuuden mukaan. Jos auto-nappia ei ole, niin vaihda viiksi tai kampea se viiksen pää irti ja paina siitä keskeltä jollain sopivalla tikulla. Napin kytkin kuulemma on siellä, vaikka viiksen rungossa ei liikkuvaa nappia olekaan...

Toimii hienosti, mittaristovalot syttyy, kun ajaa tunneliin. Ei tarvi valokytkimeen koskea enää: pitkätkin alkavat toimia, kun tulee hämärä.

Paikalla

ViestiLähetetty: 06.09.2017 14:05 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
yason kirjoitti:
Mittarivalot ei kaikissa muhkuissa mene päälle itsekseen, riippuu kai varusteista. Jos on näin, niin saat ne todennäköisesti toimimaan automaattisesti valoisuustunnistimen mukaan, kun kytket viiksestä auto-napista automatiikan päälle ja täppäät leksasta, että mittaristovalojen ohjaus valoisuuden mukaan. Jos auto-nappia ei ole, niin vaihda viiksi tai kampea se viiksen pää irti ja paina siitä keskeltä jollain sopivalla tikulla. Napin kytkin kuulemma on siellä, vaikka viiksen rungossa ei liikkuvaa nappia olekaan...

Toimii hienosti, mittaristovalot syttyy, kun ajaa tunneliin. Ei tarvi valokytkimeen koskea enää: pitkätkin alkavat toimia, kun tulee hämärä.

Okei, pitääpä kokeilla.

Tuolla valoisuustunnistimella kun en tee mitään, niin entäs jos sen kytkee pois käytöstä? Pitkät ja mittarivalot toimii aina valoisuudesta riippumatta?

Valoisuustunnistin ja noissa vanhemmissa sadetunnistimen parina oleva auringopaistetunnistin(?) eivät ilmeisesti ole sama tai vastaava asia?
Onko valoisuustunnistin tossa älykkäässä taustapeilissä?

Poissa

ViestiLähetetty: 06.09.2017 14:19 
Käyttäjän avatar

Teuski kirjoitti:
Kokeilepa peittää peilin etupuolella oleva valoisuustunnistimen kuoppa vaikka sormella. Aikakin kakkoskorisessa tämä riittää tummentamaan peilin. Nuo kaksi silmää ilmeisesti vertailevat valoisuutta auton edessä ja takana ja peili tummenee, kun takana on valoisampaa, kuin edessä.

Omaan makuun tuo itsestään tummeneva peili ei ole hyvä; se ei vaan tummene tarpeeksi vaan pitää pimeällä kääntää kokonaan ylös.

"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa

ViestiLähetetty: 06.09.2017 14:38 

Teuski kirjoitti:
Tuolla valoisuustunnistimella kun en tee mitään, niin entäs jos sen kytkee pois käytöstä? Pitkät ja mittarivalot toimii aina valoisuudesta riippumatta?

Mittarivalot eivät ainakaan menneet päälle niin millään, oli tunnistin käytössä tai ei. Omassani ne menivät päälle ainoastaan, jos käänsi valoviiksestä parkit tai valot päälle. Edes merkkihuolto ei pystynyt koodaamaan mittarivaloja jatkuvasti päälle, mikä olis mulle riittänyt hyvin, kunnes sitten sain ne itse pelittämään tuolla auto-nappisella viiksellä ja Leksalla säätämällä. (Auto-nappia piti sitten painaa n. viisi sekuntia avain radioasennossa. Kuuluu BLONG ja ruudulle tulee ilmoitus, että valoautomatiikka on päällä.)

Valoisuustunnistimen osuudesta lähivalojen automatiikkaan en tiedä.

Paikalla

ViestiLähetetty: 06.09.2017 20:17 

Minulla ihan sama, eli vain viiksestä kääntämällä saa mittarivalot päälle. Ja se riittää minulle. Taustapeilissä on myös se tummennin juttu.

Poissa

ViestiLähetetty: 06.09.2017 21:38 

pökkelö kirjoitti:
Minulla ihan sama, eli vain viiksestä kääntämällä saa mittarivalot päälle. Ja se riittää minulle. Taustapeilissä on myös se tummennin juttu.

Et sitten ajele taajamassa ilta-aikaan? Katuvalot on päällä, joten pitkiä ei tarvi eikä tuu valokytkimestä laitettua valoja päälle, mutta piru kun ei näe mittareita. Noh, valot päälle ja sitte ne taas unohtuu kotiin tullessa ja saa kuunnella piippauksia. :-P

Paikalla

ViestiLähetetty: 08.09.2017 19:15 

1 koppaisessa saat jättää valot vahingossa päälle n15min päästä economy mode pistää valot pois päältä ja jättää sinulle käynnistysvirrat parhaimmillaan ollut valot päällä 3vrk ovi auki istu autoon ja laita käyntiin ainakin 02 toimii noin

Poissa

ViestiLähetetty: 09.09.2017 09:41 

läjjeejä kirjoitti:
1 koppaisessa saat jättää valot vahingossa päälle n15min päästä economy mode pistää valot pois päältä ja jättää sinulle käynnistysvirrat parhaimmillaan ollut valot päällä 3vrk ovi auki istu autoon ja laita käyntiin ainakin 02 toimii noin

No en halua jättää niitä päälle vahingossa enkä tahallani. Ärsytti vaan toi valokytkimen jatkuva rämplääminen kuin jossain 80-luvun alun mersussa. Eka auto mulla, missä ikinä piti koskea valokytkimeen normaalissa ajossa, pitkien käyttöä lukuunottamatta. Vaan nytpä on sekin asia kunnossa :-D

Paikalla

ViestiLähetetty: 10.09.2017 22:16 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
No onnistuihan tuo viimein. Se viiksen nappi ei olekaan keskellä vaan sivussa olevassa neliskanttisessa reiässä. Tarvitsee mielellään tylppäpäisen tikun ja avain pitää tosiaan olla ekassa asennossa, eli vain radio päällä.

Nyt palaa ajovalot aina ja mittarivalot pimeällä. Kiitos kaikille neuvoista.

Poissa

ViestiLähetetty: 10.09.2017 22:52 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Ja tosiaan BSIn asetuksista pitää olla daytime running lights päällä, muuten ajovalot sammuu valoisalla.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.09.2017 16:09 
Käyttäjän avatar

Tätä pitääkin kokeilla. On se valojen räplääminen ärsyttävää ja joillekin jopa haastavaa. Kerran katselin pimeällä ikkunasta, että kukahan tolvana siellä ajaa pelkät parkit päällä, ja seuraavaksi armas puolisoni kurvasi pihaan mittarivalot päällä..

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ]