|
Kirjoittaja |
Viesti |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 23.08.2017 15:30 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
olli__o kirjoitti: Ja ainakin laajakaistalambdan asennusohjeessa kielletään kytkemästä lämmitystä ennen starttia (ilmeisesti kondensoituneet vesipisarat kuumaan lambdaan on yksi yleinen rikkoutumissyy). Vielä helpommin laajakaistaisen saa rikottua pitämällä sitä pakoputkessa kytkemättä sähköjä, väittää sellaisen käyttöohje. Enkä ole niitä rikki saanut, vaikka on etenkin kylmäkäynnistysasetuksia hakiessa tullut lämmittäneeksi ennen käynnistystä. Ainakaan vielä, ehkä joskus vielä hajoaakin...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 23.08.2017 16:35 |
Viestit: 5125
|
Päätellen Boschin LSU:n liittyvistä ohjeista, niin kuitenkin ainakin joskus jollekin on saattanut käydä niin että lambdaan on osunut pakokaasuista kondensoitunutta vettä. “In the warm-up phase at engine start, the sensor is operated with reduced heater power..……. The heater power must only be increased when the presence of condensed water in the exhaust gas system can be ruled out.”
“The sensor ceramic element is heated up quickly after heater start. Prior to heating up the ceramic element, it must be guaranteed that there is no condensed water present. This could damage the hot ceramic element.”
“Never switch on sensor heating or the control unit before engine start.”
“….. the sensor installation location design must be selected in a way to minimize, or eliminate, condensed water on the exhaust gas side from contacting the sensor. If this is not possible by design measures, the start of the sensor heater must be delayed until demonstrably no more condensation water appears.” ...
Minulla ei ole mistään omasta autosta ikinä lambda hajonnut, vaikka V6 C5:lla vettä kertyi pakoputkeen lyhyillä ajoilla niin paljon että jyrkissä ylämäissä kiihdyttäessä näki kun kaista kastui (mutta se suurin määrä tietysti kodensoitui pakoputken loppupäähän, takapönttöön)
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 23.08.2017 22:01 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Tuolta http://en.citroen-club.cz/manual_download.php?id=534 löytyy jonkilainen manuaali tuolle ja jotain anturiarvojakin. Näytti olevan samaa luokkaa aiemmin esitettyjen kanssa. Omassa 365 tkm ajetussa Activan TCT:ssä arvot oli viime katsastuksessa: Tyhjäkäynti: Lambda - CO 0,07% HC 8 CO2 14,65 O2 0,84 2000 rpm: Lambda 1,027 CO 0,10% HC 8 CO2 14,77 O2 0,66
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 09.09.2017 11:52 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Olitte oikeassa, vika ei ollut lambdassa. Uusi Boschin lambda vaihdettu ja edelleen tekee samaa. Kylmänä käy todella nätisti, mutta vajaan minuutin jälkeen kierrokset laskee ja alkaa röpötys. Onko nyt niin, että tuo röpötys on moottorin ominaisuus ja vika on katalysaattorissa? Onko suosituksia tarvikekateista? Alkuperäinen maksaa varmaan satasia, enkä ala tähän sellaista laittamaan.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 09.09.2017 12:16 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Ei varmaan kuulu röpöttää. Actvassa toimii mulla hyvin ja 806:ssa nykii/nyykähtää liikkeelle lähdössä, muuten vetää ja käy hienosti. Oliko tyhjäkäynninsäätimen toiminta varmistettu? Nuohan menee näiveeseen ja alkaa tarkertelemään kuten uudemmat xantian vastaavat. Tuota peltipönttösäädintä paljon rellun douvrineissa löytyy puhdistusohjeita netistä. Voi olla täynnä ruostemöhnää. Ja eikös tuon ikäiset Motronicit tee antureiden kartoituksen ja ja parametrien optimoinnin pidemmän virtakatkon jälkeen. Onko kokeiltu? Tuohan tottelee myös lexiaa, näkisi ajossa map arvoja.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 09.09.2017 13:09 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Tyhjäkänytisäätimen otin irti, purin, putsasin ja voitelin litiumrasvalla. Herkästi liikkui eikä se oikeastaan jumissa ollutkaan. Ei mitään vaikutusta.
Lämpötila-anturin vaihdon yhteydessä auto oli muutaman päivän akunkenkä irti.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 09.09.2017 20:15 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Ja nyt syttyi vikavalokin, ensimmäistä kertaa. Tosin sammui melkein heti syttyäkseen taas pian uudestaan.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Smoppi
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 09.09.2017 21:10 |
Viestit: 46
|
Ehkäpä saat vikakoodeista lopultakin sen vian selville.
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 09.09.2017 21:21 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Suunnittelin jo huomiselle Motonetin reissua, mutta ei ne näköjään sunnuntaisin vikakoodeja luekaan. Ensimmäinen korjaamo, josta päästölappua yritin hakea, ei edes suostunut vikakoodeja lukemaan. Totesivat vaan, että laita uudet tulpat ja tulpanjohdot... Jos jollain on koodinlukijaa Jyväskylässä, niin täällä olisi potilas. Vaivanpalkaksi sama 20€ korvaus mitä Motonetti ottaisi 
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 09.09.2017 22:08 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Onkos -99:ssä jo obd vai onko sillä ruskealla suorakaiteen muotoisella liittimellä? Onko tämä muuten jo sillä muovisella imusarjalla?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 09.09.2017 22:44 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Ruskea liitin on ja muovinen imusarja.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Smoppi
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 10.09.2017 01:36 |
Viestit: 46
|
Eikö se vilkuttele ne koodit näkyville moottorin vikavalolla kuten useimmat vanhat ruiskut tekevät?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 10.09.2017 03:26 |
Viestit: 5125
|
Smoppi kirjoitti: Eikö se vilkuttele ne koodit näkyville moottorin vikavalolla kuten useimmat vanhat ruiskut tekevät? Tuolla ainakin jollekin (Bosch?) ohjetta: viewtopic.php?p=141743#p141743
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 10.09.2017 09:52 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Yön oli akunkenkä irti. Nyt aamulla lehteä hakiessa karkasin tutkimuksen tielle. Käynnistin auton ja varmaan jo naapureillekin tuttuun tapaan naulasin jalan asentoon, jossa kierroksia noin 2500rpm ja odottelin röpötyksen alkua. Ei röpöttänyt vaikka pari minuuttia käytin. Kävin vielä konehuoneen puolelta pitämässä kierroksia ylhäällä, niin kone ei heilahdellut yhtään. Tilastotieteen nimissä testi täytyy uusia, vaikka ero aikaisempiin, ehkä noin pariinkymmeneen testiin oli ilmiselvä.
Eilisen lambdan vaihdon yhteydessä en pitänyt akunkenkää irti, mutta kuten mainittua, aiemmin se on ollut irti.
Mutta, valo paloi edelleen. Ei se vilkkumalla vilku, vaan ehkä 20 sekunnin sykleissä syttyy ja sammuu.
EDIT: Vähän huonosti pääsen korjaamoiden aukioloaikaan tällä autolla vikakoodeja luettamaan. Sen takia homma on lykkääntynyt.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 14.09.2017 11:29 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Päästolappu tuli! CO kierroksilla 0,23 (ennen lambdan vaihtoa 0,34). Ei katti enää ihan vedossa ole, mutta mennään vielä ainakin vuosi tällä. Kiitokset pähkäilyyn osallistuneille!
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 14.09.2017 12:51 |
Viestit: 1114
|
Hyvähyvä, sitkeys yleensä palkitaan..
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 15.09.2017 19:13 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Varsinainen ongelma poistui, eli päästöistä meni läpi, mutta kyllä tuo pätkii/röpöttää. Ei jaksa stressata tuosta, kun ei sitä juurikaan huomaa.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 17.09.2017 08:23 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Joskus ollut samaa. Poistui kynttilät vaihtamalla, Eyguem RFC 52 LS 3x, tjsp. Nyt Bosch FR78, löytyisikö parempia? Vanhaa jargonia: Myös maadoitus- ja akunkenkäasiat on hyvä olla ok. Niiden hyvällä kunnolla on suuri vaikutus käyntiin ja ominaisuuksiin. Todettu. Näistä löytyy juttua.
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 17.09.2017 11:52 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Maadoitukset pitäisi olla ok. Jännite akun navan ja korin/moottorin/ecun välillä oli olematon. Arvoja löytyy aiemmista viesteistä.
Tulppaleikkiä voisi vielä kokeilla. Siinä kun ei korkealta tipu. Aiemmin oli Bilteman tulpat, nyt vaihdoin boschit. Ei ollut mitään vaikutusta käyntiin. Jos molemmat on väärät, ne on sitä yhtä paljon.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 17.09.2017 12:30 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Voisko se muovisarja vuotaa? Ahdoilla vuotaa ulos, alipaineilla sisään ja laihentaa seosta?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 17.09.2017 13:29 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Wesa kirjoitti: Voisko se muovisarja vuotaa? Ahdoilla vuotaa ulos, alipaineilla sisään ja laihentaa seosta? Kyllähän tuokin mahdollista on. Starttipilotin suihkiminen ei vaan vaikuttanut mitään. Ei viitsisi noin pienen "vian" takia etsimään vuotoa tai vaihtamaan osaa.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
|