Moi. Yleisön pyynnöstä (huolimatta?) aloitan tässä nyt rojektiketjun liittyen juuri tekemääni hankintaan.
Kulkuneuvo on XM 2.0 16V Berline vm. 1995 (Y4), manuaalivaihteistolla, väri met. vihreä. Tällä hetkellä kilometrejä mittarissa 261 000.
Minulle tämä on ensimmäinen XM, yhdellä olen ajanut vuosia sitten pienen koeajolenkin. Xantian ja BX:n sekä C5 III Tourerin olen omistanut aiemmin joten pientä vertailupohjaa on hydejousisiin. Mutta kyllä tämä yllätti, pehmeys ja vakaus on omaa luokkaansa (mitä se lie ollut uutena…). Yleisilme on erittäin siisti ikään ja kilometreihin nähden, keulalla on jokunen pieni kiveniskeymä, tuulilasissa hämähäkinpoikanen. Sisustus oikein siisti, odottaa vielä pesua.
Varustelua (mikähän lie varustelutaso nimeltään..) tai sen puutetta:
- kangaspenkit ja -verhoilu (siistit, odottavat vielä pesua)
- keskuslukitus (onkohan ollut kaukosäätimellä, nyt pelkällä avaimella)
- ajonestolaitteisto koodinäppäimistöllä (joka poiskytketty)
- jonkinlainen pieni näyttö (mittariston alla oikeassa reunassa) > lämpötila + kellonaika (?),
ei tule lukemia
- sähköpeilit
- etuovien lasit sähköllä, takana veivit
- normi airbagillinen ratti ilman radionappeja (radio jälkiasenteinen LG)
- 12-ikkunainen (eli ei ole takaluukun ja kabiinin välistä lasia)
- alustaltaan hydractive (mutta 1 vai 2.. takaa löytyy 4 jousipalloa)
- jousituksen ja varaajapallot venttilöity ja paineistettu 2016
- uupuu ilmastointi (on kuitenkin erillinen lämmönsäätö kuskille/apukuskille) sekä
penkinlämmittimet (missä napit jos on??)
- alla talven jäljiltä alkup. aluvanteet (kohtuukuntoiset) + pinnatut
nastarenkaat (hyväkuntoiset)
- suvikelille välttävät tarvikevanteet huonoilla kesärenkailla (orig. alut ja renkaat
tulossa)
XM on perimätiedon ja dokumenttien mukaan tuotu Härmään 2003, tuolloin n. 130 000 ajettuna (ilmeisesti Saksasta) Citroën-ammattilaisten toimesta. Tuolloin tehty/vaihdettu
- ruostesuojaus
- rosterinen pakoputkisto
- moottorin ja vaihteiston öljyt
- jarruhuoltoa
- uusi akku
- lohkolämmitin
Ennen ostotapahtumaa XM on ollut parina talvena käyttöautona, kunnes helmikuussa 2017 takaa on rikkoutunut jousituksen paineputki, ja XM on jäänyt seisomaan, katsastusaika mennyt umpeen.
Ennen katsastusta tehty:
- hommasin Sitroselta kaikki edestä taakse menevät hydrauliputket (ei paluuputkia)
sekä takakelkan päällä/tienoilla olevat paineputket joista sitten vaihdettiin pääosin
jousituksen putkia. Eli taka-apurunkoa pudotettiin alaspäin vas.puolelta jotta
saatiin tilaa työskentelylle (ahdasta oli silti)
- purettiin takakorkeudensäädin, liuoteltiin osat ja runko, puhalleltiin puhtaaksi ja kasattiin
uusilla päätytiivisteillä
- linnunluu oli hyväkuntoinen, joten sitä ei uusittu
- uudet LHM:t
- kabiinin lämmittimen puhallin ei tahtonut toimia, mutta oli jokin kosketusvika
- keskuslukitus toimii kun huvittaa (työlistalle, kosketushäiriö ovien liitoksissa?)
- ajovalot löytyivät releen etupuolen (miks nää releet ja konetilan sulakkeet pitää
olla just kosteimmissa paikoissa??) johtoja heiluttelemalla. Onkohan kaikissa XM:issä
ajovaloautomatiikka?? Tässä ei tunnu olevan (ainakaan toiminnassa).
- ajovalopolttimot uusiksi (vanhat oli keltaiset H1:t, olisko menny leimalla läpi..)
- vasempaan umpioon kertyy kosteutta (tähän korjaustapa tiedossa, odottaa toteutusta)
- pakokaasulappu otettiin samalla, niissä ei ongelmaa
- koteloöljyä ruiskuteltiin muutamiin kohtiin alustassa
- varapyörätelineen ripustus tuli samalla voideltua
Kone ei vie eikä päästä öljyä. Hydepumppu tihkuu/hikoilee hyvin vähän.
Katsastus suoritettu hyväksytysti 19.9.2017 (Helppokatsastus Lahti), pientä mietintää inssille aiheutti etupään iskunvaimennuksen vaimeus, "mutta läpihän tää nyt päästetään, nää on näitä ranskalaisia", jarrut melko hyvät huomioiden pitkä seisonta-aika.
Parin päivän käytön jälkeisiä huomioita:
- ajolleen lähes erinomainen (vaikka pinnatut nastat nyt alla)
- perä nousee nätisti ja nopeasti
- hydrauliikka naksahtaa noin 25-30 sek välein
- vas. etupyörän ja ratin välimaastosta tiputtaa hieman lehmää (joku paluuputki?)
Eli tehtävää jatkossa:
- kesäkumit hetkeksi alle
- tiputtelu/parkin merkkailu kuriin
- moottoriöljyt + suodatin vaihtaen
- keskuslukituksen häiriöt + mahd. kauko-ohjaimen laatiminen järjestelmään
- umpioiden lasit irti, puhdistus ja lasit liimaten kiinni
- hyvä pesu ja vahaus talveksi
- olikos näissä sisäilmansuodatinta??
Phiuuu.... (vielä) en tunnusta että pelottais
