|
Kirjoittaja |
Viesti |
ealab
|
Viestin otsikko: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely? Lähetetty: 29.09.2017 08:17 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Koneessa nyt 0-W30-öljyt. Löytyykö kokemusta, tai tietoa RVS:n soveltuvuudesta tälle masiinalle. Lähinnä venttiilinostimia ajatellen.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely? Lähetetty: 29.09.2017 09:21 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
RVS:n sopivuudesta en tiedä, mutta PSA on kovasti sitä mieltä, että 0W30 öljyä ei pitäisi käyttää RFJ-moottorissa.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely? Lähetetty: 29.09.2017 12:43 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tässä taitaa olla EW...-kone, 2007-vuosimallissa, automaattitoosalla.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely? Lähetetty: 29.09.2017 13:11 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Aivan. EW10A eli RFJ. Moottorin malli löytyy valmistusnumerosta merkit 6-8. Tehtaan suositus tälle on 5W-40, ACEA A3/B4.
Liitteet: |

fr_t3_2007.png [ 88.19 KiB | Katsottu 10873 kertaa ]
|
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely? Lähetetty: 29.09.2017 18:31 |
Viestit: 708
|
Teknisesti mikään ei estä käyttämään 0w-40 ölyjä ja ne ovatkin monesti laadukkaampia kuin 5w-40 öljyt, kunhan luokitukset täyttyvät. Servicestä löytyy myös suositus 0w-40 öljylle. Servicen öljysuositukset ovat muuttuneet sen mukaan mitä öljyä on Totalilta kulloinkin ollut saatavana... http://service.citroen.com/dtt/CDP/code ... _2006.html
Liitteet: |

öljyt.jpg [ 115.61 KiB | Katsottu 10815 kertaa ]
|
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely? Lähetetty: 29.09.2017 18:45 |
Viestit: 708
|
Yllä olevassa kuvassa ei suositeltu 0w-40 käytettävän EW10J4S moottorissa. 0W käyttöä ei voi estään mikään muu kuin valmistajalla ei ole luokitusta täyttävää öljyä.
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely? Lähetetty: 30.09.2017 01:11 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Mites kun käyttää talvesta toiseen 15W40 öljyjä, 3 eur/litra maksaa ja pysyy sisälläkin. Eikä nyt missään nimessä moottorilämmitystä.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely? Lähetetty: 30.09.2017 08:53 |
Viestit: 708
|
Ei taida siellä etelässä mennä pakkaset paljoa -15C kylmemmäksi... ja kaikkihan tekee omat valinnat...
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
AlpoKieppi
|
Viestin otsikko: Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely? Lähetetty: 01.10.2017 17:57 |
Viestit: 106
|
Oma edellinen autoni oli vastaava kuin ealabin. Laitoin siihen RVS-käsittelyn, mutta se ei vaikuttanut käynnistettäessä hetken aikaa roksottaviin nostimiin. Vaiva oli pahimmillaan kuumalla koneella. Paineen noustua kävi siististi. Noin puolessa tunnissa sammutuksen jälkeen kuumalla koneella öljy ehti valua pois säätimistä ja sitten kun käynnisti, niin roklotti hetken. En tuosta jaksanut ottaa ressiä, kun kone muuten hoiti hommansa hyvin.
AL4-vaihteisto tykkäsi RVS-käsittelystä. Vaihdot sujuivat sen jälkeen oikein pehmeästi. Täytyy kokeilla nykyvehkeen manuaalilootaankin, jos vaikka ujellus vähän vaimenisi.
Vähiten öljyä omassani kului, kun käytin Totalin 5W40-voiteluainetta. Vaihdoin kerran vuoteen eli noin 10-12 tuhannen välein. Litran joutui lisäämään tuota edellä mainittua, joten en pitänyt asiaa ongelmana.
ë-C4 Shine -22 3008 Puretech 130 Active mt6 -18
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely? Lähetetty: 02.10.2017 08:09 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Xantian manuaalitoosakin* ulisi. RVS-käsittely auttoi, vähän. Lopullisesti hiljeni Motox Syntrans-öljyillä. Nyt Total BV+, ulinat alkaneet. Merkitsee myös sitä, että öljy mustunee taas, kuten ennenkin BV-, Mobil SHC-öljyillä, näillä "ulisevilla" öljyillä. Näistä "hiljaisista" GL4-5-, GL5-öljyistä muuta sanottavaa, kuin pakkasella saattaa aluksi vaihtaminen olla vähän hitaampaa. Mikään kiire ei ole. Miksi ulisee? Olisiko syynä liian heikko öljykerros rattaiden välissä? *Oli vasta 50tkm ajettunakin öljy mustaa.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely? Lähetetty: 02.10.2017 19:07 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Kyllä ulina on pääosin seurausta hampaiden kyljen pintavaurioista ta laakerivauriosta. Tällöin ryntötapahtuma ei ole enää jouhea suunnitellulla tavalla, vaan siitä tulee ikäänkuin kulmikkaampi. Melu hampaissa syntyy ryntöjäykkyyden vaihteluista eri vaiheissa. Nämä ovat suurimmillaan suorassa hammastuksessa jossa pieni hammasluku jommassakummassa. Tällöin ryntösuhde on huono. Tätä voidaan sunnittelullisin keinoin parantaa pienentämällä hampaita, jolloin niitä on enemmän, ja lisäämällä vinouskulmaa, jolloin "peittosuhde" kasvaa. Näillä konsteilla saadaan ikäänkuin useampi hammas samaan aikaan vetoon jolloin hampaan kontaktipisteen korkeudesta johtuva joustavuusvaihtelu tasaantuu. Tyypillisesti kaikki kuorma on yhdellä hampaalla osan ajasta ja osan kahdella. Tällöin ryntösuhde 1-2. Jos vähintään kahdella, em suhde yli 2 eli käy jo huomattavasti tasaisemmin jne. Vinouspeitolla saadaan vielä lisättyä kokonaisryntösuhdetta. Melun kannalta kokonaisluvut on hyviä näille suureille. Oikeasti homma paljon vaikeampaa kun hampaisiin tulee mikrometriluokkaa olevia helpotuksia, bombeerauksia ym. Joilla pyritään kompensoimaan osien ja hampaiden joustoja. Eli em tavoiteryntösuhteisiin voi päästä vain tietyllä kuormituksella (momentilla). Hampaiden pienentäminen lisää niiden kulutuskestävyyttä , mutta katkeavat helpommin. Vinouskulman kasvattaminen parantaa käyntiä, mutta aksiaalivoimat kasvavat ja laakerit kuormittuvat enemmän. Onneksi oppi-isämme ratkaisi tämänkin ongelman ja siitä merkkimme keulassa. Valitettavasti ratkaisu on liian kallis ja tilaa vievä näissä aplikaatioissa. Mutta aiheeseen, kuluma lisää vinkunaa, etenkin jollakin alhaisella kuormituksella. Paksumpi öljy pehmentää ryntöä öljykalvon paksuntuessa ja valmentaa vinkunaa. Rvs voi korjata pieniä pintavaurioita.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
AlpoKieppi
|
Viestin otsikko: Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely? Lähetetty: 04.10.2017 19:14 |
Viestit: 106
|
Tämä meni nyt sivuun eli vaihteistojutteluksi. Pitäisikö Wesan hyvin asiaa selventävästä luennosta päätellä, että kannattaa laittaa vähän tuhdimpaa öljyä (75W90) kuten ealab Xantiassaan ja ilmeisesti oli sillä saanut ääntä pienemmäksi. Tiedä sitten tuosta kuluneisuudesta, olen pitänyt sitä ujellusta ominaisuutena näissä vaihteistoissa erityisesti kolmosella ajettaessa.
Olen laittanut sekä Pösöön että C5:een Totalin Gear 8:aa joka on 75w80 ja GLnelosta. Totalissa on PSA-hyväksyntä, mutta tuossa Motoxissa ei ole. Pitääkö tuota totella? Molemmat vaihtoehdot (Motox tai Total) kustantaa yhteensä vajaan kaksi kymppiä joten monetaarisesti tuo on ihan sama. Vai onko muita öljysuosituksia?
ë-C4 Shine -22 3008 Puretech 130 Active mt6 -18
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely? Lähetetty: 04.10.2017 19:52 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Voi se toki ääntää ominaisuutenakin, mutta jos ollut uutena hiljainen, niin syynä on jonkin sortin vaurio. Kyllä paksu öljy pääsääntöisesti ulinoita vähentää, tai siirtää niitä suuremman väännön alueelle. Haittana lähinnä pieni kulutuksen nousu.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
AlpoKieppi
|
Viestin otsikko: Re: C5 II, 2l bensakone. RVS-käsittely? Lähetetty: 04.10.2017 19:53 |
Viestit: 106
|
Naapurista näköjään löytyikin pitkä keskustelu lootaöljyistä, joten ehkä tästä ei kannata jatkaa enempää tässä kohtaa.
ë-C4 Shine -22 3008 Puretech 130 Active mt6 -18
|
|
|
|
 |
|
|