|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Benoit
|
Viestin otsikko: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 10.11.2017 16:26 |
Viestit: 107
|
|
Kertoisiko joku millä logiikalla C5 faceliftin automaattivaihtestot menevät! Tarkoituksena on välttää AL4:n. Kiitos tiedoista!
Pegeot 607 2.2 HDI -01 Ex: 2x 407 V6 autom -04, Alfa Romeo 159 -09 1,9 JtdmA, Xantia V6-97 ja 2.0 HDI -00, XM 2,1 TD-97 sekä lukuisia muita Peugeoteja
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 10.11.2017 16:41 |
Viestit: 7836 Paikkakunta: Eurajoki
|
|
2.0 bensa AL4, 2.2 133 hdi ZF, muut AM6
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
Benoit
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 10.11.2017 16:42 |
Viestit: 107
|
|
Kiitos nopsasta vastauksesta!
Pegeot 607 2.2 HDI -01 Ex: 2x 407 V6 autom -04, Alfa Romeo 159 -09 1,9 JtdmA, Xantia V6-97 ja 2.0 HDI -00, XM 2,1 TD-97 sekä lukuisia muita Peugeoteja
|
|
|
|
 |
|
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 10.11.2017 18:19 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
|
itsekkin välttelin tuota AL4 lootaa . mutta kun kävin kokeilemassa vekotinta C5 Break mallia 2003 ja RFN koneella ja AL4 lootalla varustettuna . huomasin lootan toimivan lähes kuin automaatti lootan kuuluukin toimivan , mallina oli edellinen automaatti Buick Invicta ja Dynaflow loota . sekä muutama CX 2,5 bensa ja ZF HP3 . noista kaikista tuo Dynaflow oli OIKEA automaattiloota . mutta yllättäen myös AL4 toimi . mutta kaukana ihanteesta .
|
|
|
|
 |
|
ovi
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 10.11.2017 19:37 |
Viestit: 297
|
|
Ihan mielenkiinnosta pitää kysyä, että mikä tekee Dynaflowsta paremman, kuin nuo muut. Oikeastaan on ollut Buick/Caddy-kuumetta syksyn mittaan, niin sillä kyselen.
Monenlaista lootaa on tullut testattua, mutta enemmän kokemusta on kertynyt ZF4HP, ZF6HP ja ZF8HP laatikoista, joista 8HP on lähimpänä täydellistä, jota se ei kuitenkaan ole. Tosin nykyisillä päästövaatimuksilla tuskin päästään täydelliseen automaattilootaan kovin helposti.
|
|
|
|
 |
|
TRD Turbo
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 10.11.2017 19:57 |
Viestit: 260 Paikkakunta: Tohmajärvi
|
|
Kai se AL4 toimii luotettavammin kun vaihtaa öljyt säännöllisin välein ja hajoaa se uudempikin laatikko jos on huono tuuri. Työkaverin DS5 laatikosta meni takuuaikana joku laakeri ja auto oli korjaamolla useita viikkoja.
Citroen C5 2,0 2007 Xantia 2,0 16v exclusive berline
|
|
|
|
 |
|
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 10.11.2017 20:26 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
|
ovi. kyllä VANHAT jenkkilaatkot merkistä riippumatta hoitavat homman PALJON paremmin kuin mikään myöhäisempi loota . KAKKI toiminot olivat pehmeämpiä jokaisessa tilanteessa . MUTTA myös hyötysuhde oli huono suhteessa nykypäivän lootiin . ehkä BX mallin 4 HP 17 taisi olla hyvä. sekä CX:n 3HP loota .mutta oma AL4 joka on RFN koneen jatkona . niin vaihtaisin sen Beksin lootaan . mutta mieluiten jko siihen Dynaflow tai Hydra-Matic lootaan
|
|
|
|
 |
|
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 10.11.2017 20:29 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
haluan ettei käyttäjä edes huomaa .milloin loota vaihtelee pykäliään . sillon loota toimii kuten pitää . olkoon malli mikätahansa . kunhan kiskin ei tarvtse vatkata keppiä eikä poleksia ylimääräisiä polkimia. 
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 10.11.2017 20:41 |
Viestit: 7836 Paikkakunta: Eurajoki
|
kokemjne kirjoitti: itsekkin välttelin tuota AL4 lootaa . mutta kun kävin kokeilemassa vekotinta C5 Break mallia 2003 ja RFN koneella ja AL4 lootalla varustettuna . huomasin lootan toimivan lähes kuin automaatti lootan kuuluukin toimivan Eihän se AL4 niin huono ole kuin sanotaan, mutta tuo on kyllä karmein yhdistelmä jonka itse olen kokenut. AL4+XUD9TE+Xantia oli paras, ja toimiihan se HDi:nkin perässä. Benssakoneen kanssa karsea kuminauhalaatikko...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
jasu
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 10.11.2017 21:13 |
Viestit: 3153 Paikkakunta: Korpilahti
|
|
Taloudellisuus mukavuuden edellä, siksi nämä nykyiset ei ole niin huomaamattomia kuin vanhat jenkkilaatikot. Mutta mikä versio Dynaflowsta, ensimmäinen kaksivaihteinen ilman automatiikkaa vai joku uudempi ilmeisesti..?
Siinä vaiheessa alkoi vaihdoista tulla helpommin havaittavia, kun keksittiin turbiinilukko. Tosin senkin saa suht huomaamattomaksi, kuten 4HP14/18 tapauksissa on osattu tehdä, vaan niissäkin tuppaa nelonen ja joskus kolmonenkin hieman nykäisemään kun ihan mitättömällä kaasulla ajelee, sekä täyskaasulla ajaessa, onneksi normaalioloissa ei tunnu vaihtoja havaitsevan kuin kierroslukumittarista...
Mitä sitten C5:n vaihteistovaihtoehdoista kommentoisi, muuta kuin mitä on jo mainittu, eli että AM6 on vallan sivistynyt vaihteisto, ja ZF:n nelipykäläinen 4HP20 paljon AL4 vaihteistoa parempi. Siis mukavampi, ja näyttää nuo AM6 ja ZF olla kestävämpiäkin kuin AL4, toki siihenkin kuten kaikkiin vaikuttaa oleellisesti se että vaihtaako öljyjä vai ei...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 10.11.2017 21:20 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
|
Al4 lootia myytiin aika pitkään ja nykyään kirjoittelu niiden vikaantumisesta on tosi vähäistä. Solenoidit ja öljyt vaihtoon niin tuntuu viat häviävän ja taas mennään. Mullakin oli se 307 missä yli 300 tuhatta mittarissa, toimi miten sattu. Vaihdoin venat ja öljyt niin ihan nätisti toimi taas. Ja tänäpäivänä ei edes ole mikään kallis remppa.
Nykyään näkyy aisinin laatikosta olevan juttua ja menee korjauskelvottomaksi. Tai ainakaan sitä ei osata korjata. Volvoissahan noita menee koko ajan rikki...
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
|
ovi
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 10.11.2017 22:26 |
Viestit: 297
|
kokemjne kirjoitti: haluan ettei käyttäjä edes huomaa .milloin loota vaihtelee pykäliään . sillon loota toimii kuten pitää . olkoon malli mikätahansa . kunhan kiskin ei tarvtse vatkata keppiä eikä poleksia ylimääräisiä polkimia.  Kepin vemputtaminen on kyllä aika ilmanaikoista hommaa.  Tuollaiseen täydelliseen saumattomuuteen on tosiaan aika vaikea päästä nykyisillä päästövaatimuksilla. 8HP pääsee jo aika lähelle sitä, mutta kickdown tilanteessa se pitää aivan liian pientä vaihdetta päällä ainakin dieseliin yhdistettynä. Eikä tuo 4HP:kaan ole mitenkään huono dieseliin yhdistettynä. Ehkä suurimmat moitteet tulee 2=>3 vaihteiden välisestä vaihdosta. Nätillä kaasulla ajaessa tuntuu, että itse vaihtaisi ennemmin isompaa. Kun tämä vielä yhdistyy siihen, että vauhtia pitää olla n. 55 km/h, että laatikko laittaa kolmosen päälle, niin sepä saattaa tuntua taajama-ajossa hieman ärsyttävältä.
|
|
|
|
 |
|
kimmoa
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 10.11.2017 22:46 |
Viestit: 169
|
ovi kirjoitti: kokemjne kirjoitti: haluan ettei käyttäjä edes huomaa .milloin loota vaihtelee pykäliään . sillon loota toimii kuten pitää . olkoon malli mikätahansa . kunhan kiskin ei tarvtse vatkata keppiä eikä poleksia ylimääräisiä polkimia.  Kepin vemputtaminen on kyllä aika ilmanaikoista hommaa.  Tuollaiseen täydelliseen saumattomuuteen on tosiaan aika vaikea päästä nykyisillä päästövaatimuksilla. 8HP pääsee jo aika lähelle sitä, mutta kickdown tilanteessa se pitää aivan liian pientä vaihdetta päällä ainakin dieseliin yhdistettynä. Eikä tuo 4HP:kaan ole mitenkään huono dieseliin yhdistettynä. Ehkä suurimmat moitteet tulee 2=>3 vaihteiden välisestä vaihdosta. Nätillä kaasulla ajaessa tuntuu, että itse vaihtaisi ennemmin isompaa. Kun tämä vielä yhdistyy siihen, että vauhtia pitää olla n. 55 km/h, että laatikko laittaa kolmosen päälle, niin sepä saattaa tuntua taajama-ajossa hieman ärsyttävältä. Lisää tuohon se että kunnolla ohitettaessa kaasua poljettaessa laatikko vaihtaa kakkosen, jolloin kierrokset nousee jo vetoalueen yläpuolelle eikä auto kiihdy mihinkään. Paljon parempi kiihtyvyys olisi esim. 80 vauhdista saatavissa kolmosella. Käsivaihtoasento ei auta sillä sinnekin on jätetty automatiikkaa juuri sen verran että saadaan maksimikiusa ja -vitutus käyttäjälle, eli kaasu pohjaan -> silmään vaihtuu kakkonen. Onkohan joku puukottanut noita vaihto-ohjelmia?
|
|
|
|
 |
|
vibes
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 11.11.2017 13:38 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Itsehän ostin kuusimukisen C5:den (osittain) välttääkseni nuo AL4:n solenoidihommat. Olis kyllä suurempaan kulutukseen uponneilla masseilla vaihtanut ne solenoidit useampaankin kertaan  Sitä autoa on kyllä vieläkin vähän ikävä, vaikka tuo Accord pirun hyvä onkin.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
|
ovi
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 11.11.2017 21:45 |
Viestit: 297
|
kimmoa kirjoitti: ovi kirjoitti: kokemjne kirjoitti: haluan ettei käyttäjä edes huomaa .milloin loota vaihtelee pykäliään . sillon loota toimii kuten pitää . olkoon malli mikätahansa . kunhan kiskin ei tarvtse vatkata keppiä eikä poleksia ylimääräisiä polkimia.  Kepin vemputtaminen on kyllä aika ilmanaikoista hommaa.  Tuollaiseen täydelliseen saumattomuuteen on tosiaan aika vaikea päästä nykyisillä päästövaatimuksilla. 8HP pääsee jo aika lähelle sitä, mutta kickdown tilanteessa se pitää aivan liian pientä vaihdetta päällä ainakin dieseliin yhdistettynä. Eikä tuo 4HP:kaan ole mitenkään huono dieseliin yhdistettynä. Ehkä suurimmat moitteet tulee 2=>3 vaihteiden välisestä vaihdosta. Nätillä kaasulla ajaessa tuntuu, että itse vaihtaisi ennemmin isompaa. Kun tämä vielä yhdistyy siihen, että vauhtia pitää olla n. 55 km/h, että laatikko laittaa kolmosen päälle, niin sepä saattaa tuntua taajama-ajossa hieman ärsyttävältä. Lisää tuohon se että kunnolla ohitettaessa kaasua poljettaessa laatikko vaihtaa kakkosen, jolloin kierrokset nousee jo vetoalueen yläpuolelle eikä auto kiihdy mihinkään. Paljon parempi kiihtyvyys olisi esim. 80 vauhdista saatavissa kolmosella. Käsivaihtoasento ei auta sillä sinnekin on jätetty automatiikkaa juuri sen verran että saadaan maksimikiusa ja -vitutus käyttäjälle, eli kaasu pohjaan -> silmään vaihtuu kakkonen. Onkohan joku puukottanut noita vaihto-ohjelmia? Päästäähän se tosiaan kierrokset aika korkealle. Jos koneessa olisi enemmän jerkkua yläkierroksilla, niin silloinhan se ei haittaisi. 6HP laatikoiden ohjelmia ilmeisesti pystyy puukottamaan ja ainakin Bemaristit ovat sitä harrastaneet. En kyllä osaa sanoa yhtään, että kuinka tuo tapahtuu ja pystyykö samaa metodia käyttämään 4HP laatikoissa.
|
|
|
|
 |
|
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 11.11.2017 22:53 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
|
Plagun softalla tuo kakkoselle vaihtaminen ei kyllä haittaa, etenee hienosti. Jonkun aikaa ihmettelin kun ei ylhäällä vetänyt, mutta räpläsin ilmamassamittarin liitintä niin kulku parani. Kulutus kun olis vielä pienempi.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
|
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 11.11.2017 23:05 |
Viestit: 1242
|
|
Meillä on väärän merkkinen auto ja siinä automaatti. Sen öljyt pitää vaitaa 85 0000 km:n välein. Auton polttoaineen kulutus on samaa luokkaa kuin muissa saman painoisissa ja tehoisissa autoissa. Siinä huomaa selvästi pykälät, kun niitä kerran on kaikkiaan kolme. Meillä on myös samanlainen auto kovalla laatikolla, siinä vasta pykälät tuntuukin!
Päädyin sellaiseen johtopäätökseen, että moottorin vääntömomentti x pyörimisnopeus =teho, on pieni, kun laatikko odotuttaa vaihtoa isoilla kierroksilla. Tunne siitä, että polttoainetalous paranisi merkittävästi puukottamalla laatikkoa ei mielestäni anna ihan oikeaa kuvaa. Sellaisen sosiaalipsykologisen tekijän ottaisin esiin tässä yhteydessä, kuin työmatka-ajo. Kehä kolmoselta on liikennevalot kokolailla kadonneet. Aiemmin on voinut olla tuskallista kepittää valoista AL4 laatikolla muiden mukana, sitikka-alemmuus ja idiootit kanssa-autoilijat...ym. Mihin kohtaan tehokäyrää ja toisaalta teho/kulutuskäyrää pitäisi laatikko saada ruuvatuksi, jotta massa x suuri kiihtyvyys jostain odottamattomasta syystä olisikin vähemmän energiaa kuluttavaa, kuin massa x kohtuullinen kiihtyvyys?
Muutama saksalainen automaattiauto oppii kuljettajan ajotavasta pitämään laatikkoa jyrkempänä. Olisko ollut Bemari, jonka lainaamisen jälkeen omistaja sanoi laatikon laiskuudesta päätellen ajelleeni pappatyyliin.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: C5 II-versioiden automaattivaihteistot Lähetetty: 12.11.2017 01:47 |
Viestit: 1878
|
|
Ajotapaan sopeutuva laatikko on kaiken pahan alku ja juuri jos autoa ajaa kaksi eri tavalla liikennöivää kuljettajaa. Loota arpoo aina liikenteeseen lähdettyä kukahan siellä nyt on puikoissa. No ei oikeasti, mutta kyllä sen huomaa jos puoliso on käynyt ajamassa välillä sitä autoa, mitä yleensä itse käyttää. Eli kyllä ne (oikeasti/valitettavasti) oppii.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
|