Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 25.11.2017 13:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Tuon nyt pukeilla olevan XM:n akku pääsi tyhjenemään. Tavallinen 62 (kai) Ah lyijyakku. Laitoin lataukseen "tavallisella" akkulaturilla, joka kai kuitenkin itse säätää latausjännitettä. Oli kiinni 1,5 vrk. Mittasin jännitteen latauksen lopussa 13,7V. Otin laturin irti ja mittasin, 12,4 V varttituntia myöhemmin12,1V. Otin myös akun -kengän irti, ettei mikään autossa kuluttaisi virtaa. Napajännite laski vähän myöhemmin 11,6 V. Onko siis yksi kenno sökö? Auto on kuitenkin käynnistynyt tuollakin akulla, vaikka pyöritys onkin vähän laiskaa.

Ja olennainen kysymys: Voiko vahingoittunut kenno "elpyä" muutamalla latauksella? Kuormittaako huono akku tarpeettomasti auton laturia (onko merkitystä)? Pitääkö siis tuo akku jo laittaa kierrätykseen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 25.11.2017 14:10 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
XM-Hannu kirjoitti:
Kuormittaako huono akku tarpeettomasti auton laturia (onko merkitystä)? Pitääkö siis tuo akku jo laittaa kierrätykseen?


Jos akku ei lataudu kunnolla eli ei ota virtaa, niin sehän vaan helpottaa laturin työtä. Laturin hetkellinen tehohan säätyy kuormituksen mukaan. Toisaalta huono akku voi myös imaista yliannoksen virtaa tuhotessaan itseään ja samalla tuhota myös latauspuolelta jotain tai jopa käräytellä johtoja tai liitoksia.

Lataa akku pari kertaa täyteen ja vie testattavaksi johonkin akkuliikkeeseen. Akusta on paha sanoa mitään, ellei sen kuntoa testata silloin, kun siitä otetaan suuria virtoja. Testeri ottaa muutaman sadan ampeerin virran. Huonokin akku jaksaa, jos sitä ei kuormiteta, mutta kun pitäis veivata V6 käyntiin 25 asteen pakkasella, niin silloin sen huomaa, ettei enää jaksa. Itse epäilin kerran prätkän akkua jännitemittausten perusteella, mutta kyllä se oli sittenkin ihan ok. Ja vuosia ajettu sen jälkeen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 25.11.2017 15:08 

Viestit: 982
Kyllä siellä yksi kenno on oikosulussa, jos on ladattu toimivalla laturilla. Laturia se ei liikaa kuormita, mutta ne 5 vielä ehjää kennoa ovat nyt ladatessa ylijännitteellä koska laturi työntää niihin sen normaalin 6 kennon latausjännitteen. Kennoja kypsyy pian lisää. Akkuja onnistuu hyvin harvoin korjaamaan, joten kierrätykseen laittaisin, valitettavasti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 25.11.2017 20:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Nyt vuorokautta myöhemmin akun napajännite 10,8V, siis yksi kenno oikosessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 25.11.2017 21:27 

Viestit: 272
Paikkakunta: Punkalaidun
XM-Hannu kirjoitti:
Nyt vuorokautta myöhemmin akun napajännite 10,8V, siis yksi kenno oikosessa.

NYKY AJAN akut menee kerralla loppuun, vaik näyttäisi täyttä jännitettä, ja starttaisi hyvin, ni huomenna ei Tosi ilkeä homma, kun ei anna varoitusta...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 26.11.2017 12:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
SitikkaSimo kirjoitti:
NYKY AJAN akut menee kerralla loppuun, vaik näyttäisi täyttä jännitettä, ja starttaisi hyvin, ni huomenna ei Tosi ilkeä homma, kun ei anna varoitusta...
Onneksi kuitenkin nykyajan akut sentään varoittelevat - useimmiten. Edellinen akku kun itseltä hajosi, niin tuli vielä sillä temppuilevalla haettua uusi kaupasta ja todettua sitten illalla muiden ajojen jälkeen, että pakkohan se on vaihtaa, kun vähän huonosti starttaa. Samoin rouvan XM:n akku varoitteli jo koko menneen kesän. Sen sijaan rouvan Xantian edellinen akku oli kerrasta vainaa: kaupungilla parkkiin ja lähtiessä kaapeleilla käyntiin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 26.11.2017 14:09 

Viestit: 261
Jos mittaat jännitteen startatessa, jännite todennäköisesti putoaa rajusti. Se on selvä merkki siitä että akku on lopussa. Nykyakut -ainakin eräät- väsähtää ykskaks. Purkautuvat aluksi muutamassa päivässä ja sitten vuorokaudessa ja sitten yhä lyhyemmässä ajassa. Hetken voi keplotella ottamalla akkukenkä irti auton seistessä. Mutta pitkään silläkään ei pötki.
Ja vinkki: välttelisin ainakin Snejderia.



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 13.01.2018 15:24 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Joo, C5II akku, vuoden ikäinen Varta Silver, käynnistysjännite 9,12V, Tätä ennen lepojännite 12,2V, parkkien kera 11,99V. Latausjännite 14,4V. Jokohan olisi akku valmis. Olen ihmetellyt, että ajovalot saisivat olla kirkkaammat. Akun kaapelien, liitosten jännitehäviöt luokaa 40mV. Ei ongelma. Voisiko systeemissä ollakin jotain kuormaa, mikä kävisi akun päälle? Vertailun vuoksi: Ajoleikkurin akku, syyskuusta seissyt, lepojännite 12,8V ja Stilossa, myös yön jälkeen 12,4V. Tuo C5-akun jännitekertomus merkitsisi kasvanutta akun sisäistä vastusta. Siis jännite putoaa selvästi kuormitusvirran mukaan. Takuun kannalta akusta ei ole jäljellä mitään tositetta, käytettynä ostettu C5.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 15.01.2018 13:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Aika valmiilta kuulostaa. Ehjän akun lepojännite pitäisi olla 12,7 V.
Jollain C-Tek tai vastaavalla älylaturilla voisi tietysti kokeilla recovery/recond toimintoa. Tämä saattaa auttaa, jos akku on ollut pitempään osittain tyhjä. Jatkuva vajaalautaus voi aiheuttaa sen, että hapon tiheys ei olekaan vakio vaan kennojen pohjalla on väkevämpi liuos, kuin ylempänä.

Elvytyksessä akkua ladataan puolisen tuntia normaalia isommalla jännitteellä (15-16 V) niin että neste alkaa kaasuuntua ja samalla kuplat sekoittavat mahdollisesti kerrostunutta happoa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 15.01.2018 18:52 

Viestit: 5124
Melko pienikin virta pienentää lepojännitteestä alaspäin, mutta uudehkolle akulle tuo 12,2 V tarkoittaisi noin puoleksi purkautunutta akkua. (Ja joskus autossa on kuluttajia vaikkei luulisi olevan, minulla ainakin joku sitikka kulutti aika reilustikin noin 3 minuuttuiin asti) Eli jos haluaa varmistaa jättää ajon tai erillislataamisen jälkeen akunnavan irti ja mittaa sitten yön tai muutaman tunnin jälkeen lepojännitteen.
Tuolla löytyy peruslyijyakun lepojännitteitä eri varausasteilla:
http://www.autotarvike.fi/akkuasiaa.html

Ajovalojen kirkkauteen ei akun kunto kai yleensä vaikuta, ne toimivat pääosin latausjännitteellä, joka lienee siis ihan ok.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 23.01.2018 11:04 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Viimeksi mitattua lepojännite alle 12V. Yön jäljiltä. Silti käynnistyi!*. Akku Varta Silver. Laitoin latinkiin, virtaa ei sitten mennyt, kuin vasta >16V:n jännitteellä, tuli vaan kokeiltua. Samat kujeet oli Stilossa, siinä sentään jo 3-4v vanha Bosch Silver-akku meni uusiksi. Tästä Varta-akusta ei ole mitään ostokuittia, jos olisi, tulisi takuuhommia. *Varmaankin siksi, kun starttimoottorit ei enää kovin paljon virtaa tarvitse... alennusvaihteistoineen, "akkuporakonemoottoreineen".


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 25.01.2018 21:21 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Nyt latauksen jälkeen, yön yli levännyt Varta-akku kapasiteettitestiin. Alkujännite 13,4V! Kuormaksi 8A. Testi alkoi 12.00, päättyi 15.00 ja loppujännite runsas 3V. Koska "hiukan katsoin muualle".. Ja vuoden ikäinen Varta. Samaa sontaa näyttää olevan Bosch, samasta fabriikistakin. Tuo Bosch, n. 3v. oli Stilossa, josta alkoi ajovalot sammuilla tämän tästä, pimeälläkin. Biltemasta uusi akku siihen, ok. Takuista lienee turha edes puhua, "koska vika on autossa". C5:ssa nyt Bilteman akku.>4v vanha, aamulla vapaajännite 12,4V. Ja jos akusta mitenkään riippuu, niin tuntui liikkuvan mukavammin. Heikko akku(suurempi sisäinen vastus) luultavasti tasaa vähemmän laturista tulevaa sähköä...on siis "likaisempaa". ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 26.01.2018 15:37 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Sama homma taas, Bosch-akku, vastaava. Alkujännite 12,4, ilman kuormaa tässäkin, klo 12.00. Loppujännite 8,4V, klo 15.00. Sama kuormitusvirta, 8A. Molempien akkujen kapasiteetti enintään siis n. 24Ah. Varta ollut käytössä n. 13kk ja Bosch n. 2-3v. Hyväkuntoisen akun olisi pitänyt "pysyä pystyssä" vajaa 8h. Paskoja akkuja. C5:ssa nyt parempi akku, tuntuisi kone käyvän, vetävän paremmin. Sama Stilossa, lisäksi ajovalot ei enää sammuile! Hyväkuntoinen akku, pienemmällä sisäisellä vastuksella pitää jännitteen puhtaampana, hyvin todennäköisesti. Voisi verrata huippumökälaitteiden lisäkondensaattoriin, sillä on sama tarkoitus.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 27.01.2018 10:12 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Jaarittelu jatkuu... :) Nyt C5II 2.0 at pitkäaikainen keskikulutus oli 8,6, nyt 8,5. Akun vaikutusta? Käynnistys terävöityi, käynti "kaunistui". Samat kujeet on Stilossa. Lisäksi C5-valojen välkkymisiä ei enää selvästi huomaa. Että jos alkaa selvästi välkkyä, niin akku lienee käyttöiästään riippumatta alkaa olla valmis. Jos akun ja muut vastaavat liitokset ok.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 27.01.2018 10:54 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Minulla tuo v6 ja vaihdoin akun justiinsa, niin kuitenkin pientä valojen välkkymistä huomaa, xenon valot, saattaa olla että niissä on välystä itte umpion säädöissä koska vaan ajossa.



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 27.01.2018 11:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
ealab kirjoitti:
Hyväkuntoinen akku, pienemmällä sisäisellä vastuksella pitää jännitteen puhtaampana, hyvin todennäköisesti. Voisi verrata huippumökälaitteiden lisäkondensaattoriin, sillä on sama tarkoitus.

Mielestäni olet varsin oikeassa tämän päättelysi kanssa. Mutta tuohon akun käytökseen vaikuttaa olellisesti myös kaapelit, niiden pituus ja kontaktit. Lyhyillä, kunnon kaapeleilla ja puhtailla kontakteilla se akku kerkiää paremmin mukaan noihin virtapiikkeihin ja siten putsaa niitä tehokkaammin. Tästä syystä muistaakseni V6 akku kun on peräkontissa, niin se ei koskaan pääse hyvälläkään akulla vastaavaan sähkön "puhtauteen" kuin mitä muut C5:t 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 27.01.2018 13:16 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Siis nyt akku irti ja laittaa sen keskelle keulaa ajovalojen väliin ja 60 neliön kaapelit molempiin suuntaan :roll:



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 27.01.2018 14:02 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
catmatti kirjoitti:
Minulla tuo v6 ja vaihdoin akun justiinsa, niin kuitenkin pientä valojen välkkymistä huomaa, xenon valot, saattaa olla että niissä on välystä itte umpion säädöissä koska vaan ajossa.

Tuo välkkyminen C5 xenoneissa taitaa olla enemmän ominaisuus,kuin vika..
Minun autossa välkkynyt monta vuotta,ja akkuja vaihdettu useampaan kertaan..



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 27.01.2018 16:00 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
On se kumma vika eikä missään ole ohjeita miten tuon välttäisi, ballastit jos vaihtaa tai jotakin.



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 27.01.2018 16:52 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Välkkymisen syy on selvä. Vaikka onkin halogeenit. Runsaan vuoden ikäinen Varta, kapasiteettia jäljellä vain n. 20-24Ah. Ja akun sisäinen vastus luonnollisesti kasvanut, sehän notkauttaa akun lähtöjännitettä jo alkuunsa, pienemmälläkin kuormalla. Ne maadoitukset ja akun liitokset*, ym. mistä olen usein tarinoinut, ovat ok. Ei siinä mitään. *Nämähän koettu ja opittu kantapäänkin kautta, sekä sähköopillisesti!. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 27.01.2018 16:54 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Nyt välkkyy Xenon lamput.



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akku-kysymys
ViestiLähetetty: 27.01.2018 18:28 

Viestit: 203
Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
Motonetin "valoa lähettävistä diodeista" sitikan takaparkesta pimeni puolet LEDeistä n. 3vko. asennuksesta. Toisella kierroksella diodipolttimo alkoi vilkuttaa takaluukussa kuin vanha loisteputki. En yritä enää säästä näillä.
Rekka-autoisa näyttää olevan etupuolellalla puolen metrin välein kirkkaita, valkeita valoja. Jos asentaisin C5:n tuulilasia ympäröivät valot ja vaikka viiksiinkin ledit, niin mistä sähköt ? Ojentaisikovat katsastuksessa valoista?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: