ealab kirjoitti:
Onko lämpöeristeitä kehitelty.
Mutta olisiko sätkäkone enää sätkäkone.
On kehitelty, viimeisen viiden vuosikymmenen käytön aikana, ja paljon. Itsellä, omakohtaisen kokemuksen aikana, vain 16 yhteisen vuoden aikana, on riittänyt vain kattoon lisätty routaeristematto ja lämpöputkiin laitettu B*teman veneisiin tarkoitettu moottoritilan konehuoneen poistopuhallin... Aktiivikäyttöaikana käytössä oli myös Eberi BN-4, joka nyt ei ole mahtunut ruiskun ilmanputsarin takia paikalleen, mutta tulee kyllä asettumaan takaisin kun tuon putsarikysymyksen ratkaisen toisin...
Tärkeintä Sätkän kanssa oikeastaan on se, että moottorin saa varmasti käymään lämpöisenä. Ilmajäähdytteisenä tulee hyvin helposti ja usein ongelmaksi se, että moottori ei vain jaksa lämmetä tarpeeksi, jolloin ei sitä lämmintä irtoa sisällekään. Ja sitten ne pelot ettei öljyjä voisi lämmittää yli 80 asteen, saati 100 asteisiksi kun ne "kiehuvat"..!
Siis itse "aloitan syksyn" tukkimalla keulaa, ja laittamalla pellin öljynjäähdyttimen taakse, käytännössä koko kesän on moottorin alla pelti. Ei täällä nyt niin kuumaa ole että moottorin alta olisi tarvinnut peltiä poistaa, moni kesä on mennyt jäähdyttimen pellinkin kanssa... Ja sitten kun näitä tukkimis-operaatioita aloittaa, niin tärkein juttu on se öljynlämpömittari että tietää mitä siellä tapahtuu..! Venttiilikoppaan anturi, sieltä saa melko hyvää tietoa, mutta voi sen anturin porata lohkoonkin öljytilaan, kuten on tullut muutamaan moottoriin tehtyä... Sitten kun öljyllä on reippaasti lämpöä, niin tulee sisällekin sitä ihan eri tavalla, ja moottori tykkää käydä kivasti, 100-120 astetta on ihan ok, öljyn sekaan kondensoitunut vesikin haihtuu pois, 150 astettakin on vielä "sallittavissa" rajoissa, mutta ei toteudu edes kesäkuumalla täysillä ajaessa...
Sit näistä mitatuista lämmöistä, niitä on nyt tullut sattuneesta syystä aika paljon mittailtua menneen parin-kolmen vuoden aikana, kun Dyane on ruiskuksi "päivitetty". Ruisku mittaa lämpötilaansa sylinterikannesta, ei sieltäkään öljytilasta, vaan yksi lämpöpellin pultti on korvattu anturilla johon on työstetty M7-kierre... Tämä siksi että kansi kuitenkin lämpenee nopeammin kuin öljy, joten kylmäkäynnin rikastukset saa aiemmin pois, eli heti kun ne tarvitsee...
Pahimmat pakkaset missä on itse tullut oltua Dyanen kanssa, on -42 josta piti jo auttaa käyntiin maasturilla nykäisemällä. Aamulla töihin lähtiessä -36 ei ollut vielä liikaa mutta kiristynyt pakkanen ja viima sitten tehtävänsä teki. Ja tuolla paluumatkalla ei enää ollut Eberiä auttamasssa, sille oli tuo pakkanen liikaa joten se sitten päätti pettää matkalla ja silloin täytyy myöntää että oli aika kylmä 40km:n matka...
Sit kysymykseen että olisiko enää Sätkäkone, miten niin ei olisi..? Muuttuisiko se oleellisesti jos sen eristyksiä muutettaisiin siten että talvikelissäkin olisi ajelu mukavaa..? Sätkiä on aina rakenneltu/muuteltu, niistä on hyvin pieni prosentuaalinen osuus siinä asussa missä ne on aikanaan tehtaalta lähteneet, eli eiköhän se Sätkänä pysyisi vaikka sille tekisi varsin laajojakin muutoksia...