ealab kirjoitti:
Voi noinkin toimia. On kuitenkin itsestään selvää, että kaiutinjohtojen poikkipintaa ei mikään korvaa. Erääseen autooni, takaämyreiden johdot, 2 x 0,75:t, korvasin 2,5:llä. Huomattava ero äänenlaadussa, parempaan suuntaan. Varsinkin matalien äänien puhtaudessa. Tässä ei lyytit auta, korvaamaan johtojen häviöitä. On tietysti toinen juttu, kun saa alkuperäiskapistukset vaihdettua vähän paremmaksi helpommallakin. Taas sähkömoottoria: Jos moottorin virtajohdoissa on vastusta n. määrä, kyllä se on pois väännöstä. Samoin kaiuttimissa vastaavasti, varsinkin matalien liikemuutokset kaiutinkartiossa jäävät löysiksi. Eli ei seuraa signaalia kunnolla. Aivan asiallisestikin ottaen. Määrät, tai mikä riittää, on sitten makuasioita.
Tuossa mun systeemissäni kaikki on mielestäni aika hyvin balanssissa: jos muutoksia alkaa tehdä yhteen kohtaan niin sitten pitäisi oikeastaan malttaa kohentaa aika montaa muutakin kohtaa.
Esimerkiksi kaiutinpiuhojen paksuntaminen ei juuri kannata, jos kaiuttimia edelleen ajaa Sitikan alkuperäissoittimen sisäisillä päätteillä.
Lyyttejä ja litiumakkua mietin virransyöttöpuolelle, kompensoimaan suppasen hentoista virransyöttöä. Minun kuunteluvoimakkuuksillani tuohon ei ollut mitään tarvetta, ääni ei ole ollut lähelläkään klippaamista.
Ihan oikeasti välttämätön toimenpide oli minun mielestäni vain alkuperäisten kaiuttimien poistaminen: ainakin minun autossani ne olivat niin surkeat muovirimpulat, että ihan vain niiden vaihto Focalin erillissarjaan mullisti koko äänentoiston. Suppanenkin oli tietysti ihan kiva juttu, mutta varsinainen ongelma olivat kyllä nuo etupään muovirimpulat.
Kannattaa muuten muistaa, että paikallisradiot kompressoivat FM-lähetyksiä mutta eivät netin kautta levitettävää lähetettä. Äänenlaatu on vaikkapa radiot.fi sovelluksen kautta paljon parempi kuin autoradion virittimellä: vika ei ole virittimessä vaan juuri tuossa kamalassa kompressoinnissa, joka tekee äänestä tasapaksua mössöä. Mitään hifiä nettiradiot eivät toki ole, mutta kyllä niitä paremmin kestää kuunnella kuin tasapaksunnettua versiota.
Nettiradiot toimivat muuten tosi hyvin ostoskeskusten parkkihalleissa jne., niissä eivät heikkotehoiset paikallisradiot muutoin kuulu.