Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/4 [ 82 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 18.09.2018 18:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Jokaisen klassikkoautomallin lajikirjossa on muutamia tiettyjä erikoismalleja, joita kaikki rakastavat ja arvostavat. Kun nyt sitikoista puhutaan, otetaan esille vaikka

CX: bensaturbot ja prestiget, sekä aivan alkupään autot.
DS: pyöreälamppuiset nahka-pallas:t sekä viimeiset DS 23ie:t

Heitetään pari muutakin esimerkkiä vääränmerkkisistä, joissa hintaero "perusmalliin" on vielä karmeampi:
BMW 535i (80-lukulainen)
Ford Mustang Shelby 350
MB S65 AMG
VW Transporter T2 24-ikkunainen "Samba"

Yhteistä näille kaikille on se, että samankuntoisiin ja samanikäisiin mallisarjan muihin yksilöihin verrattuna hinnat ovat vähintään kaksinkertaisia, toisinaan jopa kymmenkertaisia. Esimerkiksi BMW 535i:n (E28-korimalli siis) hinta verrattuna 518:seen on kymmenkertainen. Samaten tuo T2 samba-ransu heilauttaa hinnat aivan järjettömiin lukemiin, kun perusmallia saa vieläkin muutamalla tonnilla.

Mikä oikeuttaa - kapitalistisen markkinatalouden lisäksi - noihin moninkertaisiin hintoihin sisarmalliversioihin verraten? Alhainen valmistusmäärä tietysti lisää keräilyarvoa, mutta onko mitään teknisiä tai tunteellisia syitä? Onko esimerkiksi 80-luvun tehobemari oikeasti niin mullistavasti erilainen ajokokemus omistaa ja ajella kuin 518i, että siitä kannattaa köyhtyä maaseudun omakotitalon verran parin tonnin sijaan?

Itse olisin vähän sitä mieltä, että mikään klassikkoauto ei tehossa tai ajamisen helppoudessa kuitenkaan pärjää nykyaikaiselle 30.000 euron verottoman hinnan perheautolle. Siinä mielessä ei ole kovinkaan olennaista, onko siinä CX:ssä 120 vai 170 hevosvoimaa kun pihassa jymöttää vaikka uudehko Dodge Challenger SRT8, joka on Amerikassa tavallinen perheauto.

Jos taas ero nykyautoon on pelkkä ulkonäkö ja ajamisen laadulla "ei ole niin väliä" kun kumminkaan nykyauton helppoutta ei saavuteta, miksi mallisarjan vähäisempi jäsen ei olisi ihan yhtä arvokas harrasteauto kuin se ylikallis huippumalli? Itse asiassa kuppaisilla nykyteillä ja kiristyvässä nopeusvalvonnassa voi olla mukavampikin ajaa munkkirenkaisella perusmallilla kuin matalalla kivireellä...

Vaikeita mutta ajankohtaisia kysymyksiä nyt kun tiettyjen klassikkojen hinnat ovat karkaamassa taivaisiin. Suomessa ja ei ihan Euroopassakaan kaikkia näitä ilmiöitä nähdä, mutta jenkkien huutokauppahintoja seuraamalla saa kuvan missä nyt mennään. Peruskuntoinen SM 100.000 dollaria... joo... ehkä siellä.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 18.09.2018 19:50 

Viestit: 1496
Tämäpäs sattui, nimittäin keskustelin aiemmin tänään samasta aiheesta reaalimaailmassa erään Mustang-sällin (heh heh) kanssa.

Ehkä jonkun tietyn automallin "klassikoituminen" on sattumaa. Joidenkin ikonisten automallien kohdalla järjettömät pyyntihinnat voinee ymmärtääkin. Millä hinnalla sambabussit ja Deloreanit todellisuudessa vaihtavat omistajaa onkin toinen juttu. Väitän tuon lajin auton hankkimisessa olevan kyse pelkästä tunteesta. Järkeähän niissä ei ole. No ehkä sijoitusmielessä ja mielihyvän tuottamisessa voi olla ainoat "järkisyyt", mutta normaalissa arkikäytössä varmaankin mikä tahansa nykypäivän tavisauto on parempi.

Entäpä huomioarvo? Auto- ja muussakin teollisuudessa on kaikenlaista ihmettä ja kummaa jo nähty. Kun ensimmäinen Mustang esiteltiin, niin tavallinen kansa, mukaanlukien ei-autofanit halusivat sellaisen. Millä nykyajan autolla saa autoista kiinnostumattoman yleisön omistushalut heräämään? Nykyään ehkä jotkut täyssähkö- ja superautot nauttivat tuollaisesta huomiosta. Väitän, että priimakuntoisella 80-luvun bemarin huippumallilla on suurempi huomioarvo, ainakin automiesten ja -naisten keskuudessa kuin jollain 2018 vuosimallin lippulaivalla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 18.09.2018 20:51 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Tässä tuohon Mustangiin.....
https://www.youtube.com/watch?v=xe69Az-sIQE
Tosin jos 97 vuotiaalla on rahaa ja kuntoa niin mikäettei :D



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 18.09.2018 20:56 

Viestit: 352
Esimerkkinä mainitun 535 bemarin kohdalla ja miksei muidenkin tehomallien kohdalla hintaan vaikuttanee juurikin se erikoisuus ja haluttuus (liekö oikea sanakaan?). Mallisarjansa tehokkain ja kallein ja varmasti vähiten myyty. Tänäpänä vähän tarjolla niin hintahan on sen mitä pyydetään ja jostain löytyy se jolla paalua on niin siinähän se hinta on muillekkin.

Ja kyllä itse ottaisin 535:sen ennen yhtäkään 30k€ nykyautoa. 518 taas ei kiinnosta, puuttuu se fun factory.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 18.09.2018 21:50 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
ds-jekkeri kirjoitti:
Jos taas ero nykyautoon on pelkkä ulkonäkö ja ajamisen laadulla "ei ole niin väliä" kun kumminkaan nykyauton helppoutta ei saavuteta, miksi mallisarjan vähäisempi jäsen ei olisi ihan yhtä arvokas harrasteauto kuin se ylikallis huippumalli?


Varmaan samasta syystä, miksi kulimalli 518d -pimmeri ei nykyisinkään hetkauta samalla tavalla kuin täyteen ladattu 540.

Kun hinnat tippuvat ja alle ehtii kertyä vuosirenkaita, niin klassikkoharrasteeksi saattaa juurikin valikoitua se lapsena tai nuorena peräänkuolattu lippulaivamalli, joita on vähän ja joka oli liian kallis kaikille paitsi sille yhdelle, joka asui samalla kadulla. Sitten, kun vähän valmistettuja huippumalleja on yksi muutamaa kymmentä kaveria, jotka ovat sitä nuorena kuolanneet, niin hintahan nousee sen mukaan, kenellä noista nykyisistä aikuisista on eniten hulluutta ja rahaa. Taas suurin osa jää nuolemaan näppejään, kuten silloin 80-luvullakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 19.09.2018 03:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
pekka karvonen kirjoitti:
Tänäpänä vähän tarjolla niin hintahan on sen mitä pyydetään ja jostain löytyy se jolla paalua on niin siinähän se hinta on muillekkin.


yason kirjoitti:
...se lapsena tai nuorena peräänkuolattu lippulaivamalli, joita on vähän ja joka oli liian kallis kaikille paitsi sille yhdelle, joka asui samalla kadulla. Sitten, kun vähän valmistettuja huippumalleja on yksi muutamaa kymmentä kaveria, jotka ovat sitä nuorena kuolanneet, niin hintahan nousee sen mukaan, kenellä noista nykyisistä aikuisista on eniten hulluutta ja rahaa....


Näin se varmasti pitkälle on näiden ns "tavallisten" autojen osalta joiden hinnat ovat pompanneet jyrkkään nousuun. Toiselta puolen Ferrarien ja lokinsiipi-Mersujen hinnat ovat sijoittajien ja todella rikkaiden harrastajien määräämiä, heillä ei ole nuoruuden nostalgiaa useinkaan päällimmäisenä mutta kun rahaa on tolkuttomasti ja keskinäinen kilpailu kenellä on hienoimmat pelit.

Tavallisen kansan ulottuvilla joten kuten uutena olleiden autojen osalta sen sijaan juuri tuo lapsuuden/nuoruuden nostalgia. Minä esimerkiksi himoitsin aikoinani 90-luvun alussa Subaru SVX:ää yli kaiken syistä joita en enää muista, tuossa vaiheessa esimerkiksi en tiennyt Citroen SM -nimistä autoa olevan olemassakaan kun ei ollut sitä intternettiä eikä teknarissa SM:stä puhuttu. Minulla on nykyäänkin Subaru SVX ja nautin syvästi sen ajamisesta, palaan ikään kuin 90-luvun alkuun. SM on hieno auto mutta siitä puuttuu sellainen henkilökohtaiseen historiaan liittyvä nostalgia.

Samaa ilmiöitä on nähty Euroopassakin kun yhteen aikaan ne pahviautot (Trabant) jne nousivat arvoon arvaamattomaan - entiset itä-sakemannit ostivat nostalgianhimossaan.

Varmaan se huippumallin tavoittelu ja hintakehitys perustuu tuohon - se on se mitä silloin himoittiin, se mikä oli saman kadun pojan perusvarakkaalla iskällä, sitä kuolattiin. Se kummisedän 518i ei ollut mitään siihen verrattuna... vaikka molempien ajokokemus laadukkaaseen nykyvaunuun verrattuna muistuttaa traktoria, toisesta ollaan silti valmiita maksamaan 10 x hinta koska se tunne... se romanssi...



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 19.09.2018 07:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Eiköhän se ole juuri se harvinaisuus joka sen haluttavuuden karkeasti tekee, eli pääasiassa mallisarjan huippumallit ja sitä myöten yleensä vähiten valmistetut.
Lisänä tuohon sitten julkisuuden kautta noussut maine, esim. esiintynyt jossain elokuvassa tmv.
Toki saman automallin "huippumalleja" voi olla useita ja niiden haluttuusjärjestys määräytyy sitten harvinaisuuden tmv. mukaan, esim BX GT/Sport/GTi 16V. Mutta mikä oikeasti on se de facto himoituin beksi? Jos nyt unohdetaan 4TC niin omalla listalla ykkösenä on kyllä Sport :)

Henkilökohtaiset syyt juontavat usein juuri noista samoista asioista. Jos jonkun henkilökohtainen nostalgianhimo pistää haluamaan vaikka BX TGE:tä niin eipä se niiden arvoa kokonaisuudessa nosta.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 19.09.2018 11:11 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
ds-jekkeri kirjoitti:
Näin se varmasti pitkälle on näiden ns "tavallisten" autojen osalta joiden hinnat ovat pompanneet jyrkkään nousuun. Toiselta puolen Ferrarien ja lokinsiipi-Mersujen hinnat ovat sijoittajien ja todella rikkaiden harrastajien määräämiä, heillä ei ole nuoruuden nostalgiaa useinkaan päällimmäisenä mutta kun rahaa on tolkuttomasti ja keskinäinen kilpailu kenellä on hienoimmat pelit.


Joo, näillä alkaa olla trophy-hankintoja. Tässä kuussa Model S, ensi kuussa alkuperäiskuntoiseksi entisöity Mersun W112 300SE, seuraavalla jotain muuta. Eikä siinä ole pointtina se auto itsessään vaan se, kuinka harvinainen se on ja paljonko siitä voi kehuskella maksaneensa. Tämä lienee ihan oma niche-markkinasegmenttinsä. Toimii myös taiteen, kellojen, veneiden yms. kanssa, kunhan vain rahaa on tarpeeksi.

ds-jekkeri kirjoitti:
Varmaan se huippumallin tavoittelu ja hintakehitys perustuu tuohon - se on se mitä silloin himoittiin, se mikä oli saman kadun pojan perusvarakkaalla iskällä, sitä kuolattiin. Se kummisedän 518i ei ollut mitään siihen verrattuna... vaikka molempien ajokokemus laadukkaaseen nykyvaunuun verrattuna muistuttaa traktoria, toisesta ollaan silti valmiita maksamaan 10 x hinta koska se tunne... se romanssi...


Tai jos silloin olikin varaa pikkubemariin, niin klassikkoiässä haluaa viimeistään sen ison. Varmaan samanlaista voi olla havaittavissa myös tavismerkkien kanssa. Sunnylla 80-90 -luvuilla ajellut saattaa ostaa käytettynä Maxima V6:n pari vuosikymmentä myöhemmin, kun aikoinaan jollain itseä paremmin menestyneellä mulkulla oli sellainen.

Mutta tuo järjetön hintapiikki on mielenkiintoinen piirre. Tarvittaneen useita, varmasti toistaiseksi osin tunnistamattomia ja jäsentelemättömiä kollektiivisia tekijöitä, jotka tekevät jostain tietystä mallista niin halutun, että hinta nousee klassikkoiässä keskimääräistä varakkaampien ostajien toimesta. Mukana on myös lievää hulluutta, kilpailunhalua, ja spekulaatiota, jos hintahaitari on esimerkiksi 2 000€-20 000€. Lisäksi valintaprosessi on jossain määrin satunnainen ja alkaa varmaan siitä, että jonkun perusklassikon hinta on hieman noussut satunnaisten tekijöiden vaikutuksesta, ja tarpeeksi moni huomaa asian. Sitten kaikki haluavat sellaisen vielä, kun niitä saa kohtuuhintaan.

Toisekseen klassikkoautosta maksaminen vie ei-kilpaillulle territoriolle. Jos rahat eivät riitä naapurin 40k€ Audiin vaan ainoastaan 25k€ Naurikseen, ja tämä vituttaa, niin voikin ostaa 20k€ klassikon ja ajella jollain 5k€ rimpulalla suurimman osan aikaa, kun klassikko on huollossa. Klassikkoahan ei voi verrata nykyautoon, koska nykyauto peittoaa klassikon lähes kaikin puolin teknisesti ja käytännön kulkineena ja toisaalta klassikoita ei enää tehdä. Jos ajaa klassikolla, niin samalla kuittaa itsensä irti kilpavarustelusta naapureiden ja työkavereiden kanssa ja pääsee kehuskelemaan, miten hyvän diilin löysi vain parillakymmenellä tontulla. Erikoisuuden tavoittelun etuja - kunhan ei erehdy ottamaan klassikkoa tallista suolakeleillä tai törmää sillä mihinkään jänistä suurempaan tai kovempaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 19.09.2018 11:17 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Teuski kirjoitti:
Eiköhän se ole juuri se harvinaisuus joka sen haluttavuuden karkeasti tekee, eli pääasiassa mallisarjan huippumallit ja sitä myöten yleensä vähiten valmistetut.


Ei välttämättä harvinaisuus: harvinaisuus vaan auttaa hintaa nousemaan nopeammin. Hintahan nousee, kun kysyntä on suurempi kuin tarjonta, ja esimerkiksi Kuplaa on sen verran paljon tehty ja tarjolla, että vaikka kysyntä on suurta niin suurta on tarjontakin. Toki hinta nousee lisää erityisen hyväkuntoisissa yksilöissä, koska niitä on aina suhteessa vähän "vähän laittoo" -yksilöihin nähden.

Harvinainen beksi voi olla todella harvinainen, mutta niin lienee kysyntäpuolikin aika pienilukuinen, joten hinta ei välttämättä siltikään kipua kovin ylös. Jos Suomessa on yksi bx-kaveri, joka haluaa aamukahviinsakin beksin hydrauliputken liitännästä suihkunnutta LHM:ää ja on valmis maksamaan hyvästä beksistä 50k€, niin hänen ostettuaan sellaisen hinnat eivät vielä nouse, sillä seuraava ostaja maksaa seuraavasta beksistä enintään 1500€.

Teuski kirjoitti:
Mutta mikä oikeasti on se de facto himoituin beksi?


Arvelen, että beksiä himoavien populaatio on sen verran pieni, että missä tahansa otannassa on liikaa hajontaa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 19.09.2018 11:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
yason kirjoitti:
Ei välttämättä harvinaisuus: harvinaisuus vaan auttaa hintaa nousemaan nopeammin. Hintahan nousee, kun kysyntä on suurempi kuin tarjonta, ja esimerkiksi Kuplaa on sen verran paljon tehty ja tarjolla, että vaikka kysyntä on suurta niin suurta on tarjontakin. Toki hinta nousee lisää erityisen hyväkuntoisissa yksilöissä, koska niitä on aina suhteessa vähän "vähän laittoo" -yksilöihin nähden.

Pointtihan oli sen tietyn erikoismallin haluttavuus mallisarjan sisällä niihin muihin verrattuna. Toki esim. kupla on yleisesti ottaen halutumpi kuin keskivertokottero, mutta eri kuplan mallien kesken onkin sitten eroa.

yason kirjoitti:
Harvinainen beksi voi olla todella harvinainen, mutta niin lienee kysyntäpuolikin aika pienilukuinen, joten hinta ei välttämättä siltikään kipua kovin ylös. Jos Suomessa on yksi bx-kaveri, joka haluaa aamukahviinsakin beksin hydrauliputken liitännästä suihkunnutta LHM:ää ja on valmis maksamaan hyvästä beksistä 50k€, niin hänen ostettuaan sellaisen hinnat eivät vielä nouse, sillä seuraava ostaja maksaa seuraavasta beksistä enintään 1500€.

Tuota juuri tarkoitin sillä, että se henkilökohtainen nostalgia-arvo ei vielä yleistä markkina-arvoa nosta.


Nykyään kun ottaa vaikka Nettiautosta kiikariin kaikki esim. vuotta 1980 vanhemmat autot, niin yleinen trendi on se, että vanhoista räyskistä pyydetään ihan tolkuttomia hintoja. Siis pyydetään. Ja vaikka niitä sitten myydäänkin todellisuudessa lopuksi järkevillä hinnoilla, kasvaa kuitenkin koko ajan se porukka, joka kuvittelee saavansa niitä hurjia summia ja määrittelee sen hintapyynnön sen mukaan...

Henkilökohtaisesti olen aina pitänyt massasta poikkeavista automalleista tai niiden versioista, sellaisia omistamiani, joita omasta (ja muilta kuullun perusteella) olen jollain tavalla pitänyt erikoisina on ollut esim Opel Corsa A 5-ovisena, Farmarimallin välikoppaescort, Safrane ja MK1 Accord. Osa ollut aikanaan ihan tusinamalleja, mutta silloin kun olen niitä omistanut, ovat olleet jo hyvin harvinaisia.

Tuo Escortti oli kumma tapaus, sitä oli aina joku tien päällä ostamassa, mutta kun sitä oikeasti olin myymässä, kaikki olisivat halunneet klassisen 2-ovisen :)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 19.09.2018 12:06 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Lainaa:
Jos ajaa klassikolla, niin samalla kuittaa itsensä irti kilpavarustelusta naapureiden ja työkavereiden kanssa


Mä olen toteuttanut tämän ajamalla Xantialla, ei tarvitse ostaa quattroa kuten osa työkavereista.

[url]kupla on yleisesti ottaen halutumpi kuin keskivertokottero[/url] kuplan ja vastaavien yksi etu on helppo harrastettavuus, osia on tarjolla hyvin ja halvalla.

Suomalainen kalusto on monesti loppuunpoljettua, mobilessa jostain 16V Beksistä pyydetään 6000€ mut ne onkin sitten siistejä ja virheettömiä.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 19.09.2018 12:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Xari kirjoitti:
kuplan ja vastaavien yksi etu on helppo harrastettavuus, osia on tarjolla hyvin ja halvalla.

Mutta olisiko se harrastettavuus helppoa ilman haluttavuutta?

No, kupla on siinä mielessä vähän eri kun sitä on maailmalla valmistettu niin pitkään, että niitä on "uusmaisina" käytössä vielä.

Mutta jos ajatellaan jotain sätkää, miniä tai escorttia, niin niiden nykyinen helppo harrastettavuus taitaa johtua juuri siitä haluttavuudesta. Kannattaa tehdä uustuotanto-osaa jne.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 19.09.2018 15:39 

Viestit: 20
yason kirjoitti:
Toisekseen klassikkoautosta maksaminen vie ei-kilpaillulle territoriolle. Jos rahat eivät riitä naapurin 40k€ Audiin vaan ainoastaan 25k€ Naurikseen, ja tämä vituttaa, niin voikin ostaa 20k€ klassikon ja ajella jollain 5k€ rimpulalla suurimman osan aikaa, kun klassikko on huollossa.


Tämähän onkin ihan "järkevää", sillä 5k€ käyttöauto ei juurikaan eroa uudesta. Kummatkin ovat moderneja ja turvallisia, melkein samannäköisiä. Uusissa on LEDejä enemmän.

Mutta harva täällä harrastaa autoja niin, että rohkenisi ostamaan vanhaa kalliimpaa autoa. Mitä naapuritkin siitä sanoisi. Ehkäpä jos suomalaisilla olisi enemmän autotalleja joihin piilottaa harrastekulkineensa? Paljon on autoja myynnissä kovilla hintapyynneillä, mutta tosiaan - mikä on myyntiaika ja lopullinen hinta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 19.09.2018 18:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
quala kirjoitti:
Tämähän onkin ihan "järkevää", sillä 5k€ käyttöauto ei juurikaan eroa uudesta. Kummatkin ovat moderneja ja turvallisia, melkein samannäköisiä. Uusissa on LEDejä enemmän.

Eihän ykköskoppaisesta femmasta nyt noin paljon tartte maksaa ;) :lol:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 19.09.2018 19:46 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Teuski kirjoitti:
quala kirjoitti:
Tämähän onkin ihan "järkevää", sillä 5k€ käyttöauto ei juurikaan eroa uudesta. Kummatkin ovat moderneja ja turvallisia, melkein samannäköisiä. Uusissa on LEDejä enemmän.

Eihän ykköskoppaisesta femmasta nyt noin paljon tartte maksaa ;) :lol:


Johan tuolla saa X7:n eikä eroa uuteen ole kuin ne ledit, ja Sandanderin piikin pituus

Lainaa:
Mutta harva täällä harrastaa autoja niin, että rohkenisi ostamaan vanhaa kalliimpaa autoa. Mitä naapuritkin siitä sanoisi.


Beksi taitaa olla Xantiaa arvokkaampi :mrgreen: naapurit taas saa vetää itsensä ihan millaiseen velkaloukkuun vaan :lol:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 19.09.2018 19:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
Kysyntä ja tarjonta kun kohtaa, niin kaupat tulee. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kysynt%C3%A4_ja_tarjonta



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 19.09.2018 22:34 

Viestit: 217
Paikkakunta: Oulu
Xari kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
quala kirjoitti:
Tämähän onkin ihan "järkevää", sillä 5k€ käyttöauto ei juurikaan eroa uudesta. Kummatkin ovat moderneja ja turvallisia, melkein samannäköisiä. Uusissa on LEDejä enemmän.

Eihän ykköskoppaisesta femmasta nyt noin paljon tartte maksaa ;) :lol:


Johan tuolla saa X7:n eikä eroa uuteen ole kuin ne ledit, ja Sandanderin piikin pituus

[quote]

Ihan käteisellä ne ostetaan eikä mitää lainoja sun muita höpötyksiä sinne sotkemaan. Eipähä oo rahalaitoksen kans naimisissa.



Citroen C5 2L HDi 136 -09 perhevankkuri, Ford Mondeo Mk3
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 20.09.2018 14:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Jonkinlaisena yhteenvetona voitaneen todeta, että "tavallisten" autojen vanhojen tehomallien hinnat on hilannut ylös pääosin nostalgia. Minkäänlaisia järki- tai teknologiasyitä hintojen räjähdysmäiseen nousuun ei ole, eikä tarvi ollakaan. Kysynnän ja tarjonnan laki - mutta olennaista olisi tietää mistä se "alkusytyke" lähtee. Hyvin monen mallin hinnat ovat nousseet viimeisen viiden vuoden aikana moninkertaisiksi.

Tietoviisas kaverini (sama muuten jolla on se ns täysin bimbo tyttöystävä, jolle sitä 30K autoa tälläkin palstalla aikoinaan arvuuteltiin) teoretisoi että niiden mallien hinnat pomppaavat, joiden "haaveilijat lapsuuden muistoissa" ovat nyt viidenkympin villityksessä. Matematiikka täsmää - juuri 80-luvun tehomallien hinnat ovat nyt jyrkässä nousussa.

Jos tämä pitää paikkansa, niin Subaru SVX:n hinnat (jos niitä on enää yhtään jäljellä silloin...) tehnevät rajun pomppauksen ylöspäin 2020-luvun puolessa välissä. Katsotaan, jos luoja suo vuosia!



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 20.09.2018 14:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
SVX taitaa olla vähän kuin SM, massat eivät sitä tunne joten siitä tuskin tulee "superklassikkoa" :)

Tuon tapaisten mallien hinnan nostaa se erikoisuus ja harvinaisuus, yleisemmissä sen tekee kuuluisuus ym. yleismaailmallinen nostalgia.

SM:n ostaa autonörtti, DS:n nostalgikko...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 20.09.2018 15:14 

Viestit: 1496
Teuski kirjoitti:
SVX taitaa olla vähän kuin SM, massat eivät sitä tunne joten siitä tuskin tulee "superklassikkoa" :)


Paitsi jos sattuu tulemaan menestyvä tv-sarja, jossa jokin päähenkilö ajaa ko. automallia. Olisiko Delorean tunnettu ilman erästä elokuvatrilogiaa, jossa alkuperäisen käsikirjoituksen mukaan aikakone oli auton sijasta jääkaappi! Toisena esimerkkinä "maailman rumin auto -äänestyksissäkin" menestystä niittänyt Pontiac Aztek, joka koki käytettynä pienimuotoista arvostuksen nousua Breaking Bad -sarjan myötä. Pyhimys-Volvo? Olisiko niin suosittu ilman tv-roolia? Targa-kattoinen Pontiac Firebird Trans Am? Onhan näitä. On varmasti myös telkkarin vuosia jatkuneilla autojen rakenteluohjelmillakin osansa vanhojen autojen hintojen nousuun. Kiina-Ed hiekkapuhaltaa vanhan Ritmon taka-akselia parhaaseen katseluaikaan tv:ssä ja kotisohvalla löhöäjän päässä syttyy lamppu: minäkin haluan tuollaisen vanhan auton!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 20.09.2018 15:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Niin, siinä tapauksessa kyseessä olisikin massojen tuntema automalli :)

Harvemmin sellaista mainetta tulee vanhalle automallille, ehkä? Tuo Aztec on kyllä poikkeus.

Samoin se massojen suosio voi tulla esim. moottoriurheilusta...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 20.09.2018 16:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Teuski kirjoitti:
SM:n ostaa autonörtti, DS:n nostalgikko...

Olenkohan mä sit autonörtti..? :lol:

ds-jekkeri kirjoitti:
Itse olisin vähän sitä mieltä, että mikään klassikkoauto ei tehossa tai ajamisen helppoudessa kuitenkaan pärjää nykyaikaiselle 30.000 euron verottoman hinnan perheautolle.

Tehossa ehkä häviää, mutta ajamisen helppoudessa väitän ettei ole eroa, tai jos on niin vanhemman eduksi. Toki miulla on vähän vääristynyt mielikuva, kun on noita vanhoja tullut päivitettyä mm. moottorinohjauksen ja vähän muutenkin, ja kun on verrannut ennen-jälkeen muutosta niin kyllähän ne jokainen on ollut vähän kömpelöitä nykytilaan verrattuna...

Mutta jo niinkin pieni muutos kuin kärkisytkän päivittäminen kärjettömäksi, muutti -76 Rangen käytettävyyttä. Saati Sm:n sytkämuutos, jossa tuplakärkijakaja korvaantui täysin ohjelmoitavalla hukkakipinäsytkällä. Ja oma lukunsa on Dyanet, joissa sekä kipinää että polttoaineensuihkutusta ohjaa ohjelmoitava purkki. Jokaisen kohdalla alavääntö parani nimenomaan käytettävyyden kannalta, ja toimintavarmuus muutenkin. Terve, oikeaan aikaan tuleva kipinä, kummasti vaikuttaa ajokäytökseen...

Vanhemmissa on sitten sellainenkin kiva jota uusissa ei ole, niistä näkee pihalle ja myös kulmat on paljon paremmin arvioitavissa. Uusissa pitää olla kaikemmualiman peruutustutkaa/kameraa, ettei kolhi muovipuskureita päreiksi, kun vanhemmista näkee milloin ollaan tarpeeksi lähellä. Ja jos osuukin, niin metallinen puskuri antaa ihan toisenlaista infoa kuskille kuin pärähtävä muovirimpula. OK, ehkä vähän kärjistäen, mutta ehkä osa totuuttakin mukana...

Omasta kalustosta taasen tällä hetkellä eniten päänvaivaa aiheuttaa uusin (-95 Range) ja toisena tulee toiseksiuusin (-92 Xm), kummassakin pientä päästövaivaa ja Xm:ssä lisäksi tyvilahoa. Saas nähdä muuttuuko tilanne kun tulee vanhempien vuoro suikkapiän tapaamiselle...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 20.09.2018 19:46 

Viestit: 352
Olikos jossain uutisointia että hyväkuntoisten hinnat alkaen mallien pyynnit olisi nousussa esim. bemarin 316? Tuli vaan mieleen kun tässä näitä arvuutellaan. Mikähän lie siinä taustalla? Alkaako käydä harvinaiseksi kun teinipojat 90-luvulla ovat ne tuunanneet kadoksiin? Tosin eipä niitä ole hetkeen vastaan tullutkaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 20.09.2018 21:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
jasu kirjoitti:
Tehossa ehkä häviää, mutta ajamisen helppoudessa väitän ettei ole eroa, tai jos on niin vanhemman eduksi. Toki miulla on vähän vääristynyt mielikuva, kun on noita vanhoja tullut päivitettyä mm. moottorinohjauksen ja vähän muutenkin, ja kun on verrannut ennen-jälkeen muutosta niin kyllähän ne jokainen on ollut vähän kömpelöitä nykytilaan verrattuna...


Asia on suhteellinen. Perusajamisen dynamiikka hyvällä kesäkelillä voi ollakin vastaava, esimerkiksi automaattivaihteinen beksi voittaa useimmat kalliimmatkin nykyautot helposti, jos ei parkkipaikkapyöritykseen mennä. Miksei CX automaattikin, siinä voi jo vähän pyöriä parkkipaikallakin jos sattuu DIRAVI olemaan niin hyvässä iskussa että tyhjäkäynnillä eturenkaat kääntyvät kuivallakin asvaltilla - paikallaan.

Muttapa, muttapa. Asiaan kuuluu niin paljon muutakin. Sähkölämmitteistä tuulilasia, puhelimella kytkettävää esilämmitystä, keyless gota, peruutussensoreita ja kameroita, sähköisesti aukeavaa takaluukkua. Hierovaa penkkiä. Toimivaa huurteenpoistoa kelillä kuin kelillä ja heti lämmintä autoa. Tutka-vakkaria. Näistä johtuen, kun keli on vähänkin huonompi, kyllä se ennemmin tulee pihasta otettua se 10k xj-jagge jossa kaikki yllämainitut ominaisuudet löytyy, vaikka vieressä olisi nappikuntoinen myöskin 10K arvoinen CX Turbo 2.

Toki vielä erikseen on tilanteet joissa ESP:tä tarvitaan mutta niihin nyt puuttumatta.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 21.09.2018 12:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Lehdetkin havainneet:

https://www.is.fi/autot/art-2000005821796.html



https://www.is.fi/autot/art-2000005835979.html



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/4 [ 82 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: