|
Kirjoittaja |
Viesti |
manu
|
Viestin otsikko: Robottivaihde. Lähetetty: 02.10.2018 16:34 |
Viestit: 52
|
Olen reilun vuoden ajellut robottivaihteisella C5:lla, jossa on koneena on 1,6 hdi , vuosimalli on 2011. Mukavia kilometrejä hiljaisella ja taloudellisella autolla. Aikaisemmassa automaattivaihteisessa autossa oli ns. tavallinen automaatti, jonka öljytilavuus oli 5,2 litraa. Vaihteen ollessa päällä auto pyrki aina eteenpäin myös tyhjäkäynnillä, mitä robotti ei tee. Ehdottelin vaihteiston huuhteluvaihtoa, koska kilometrejä oli jo 110 000, minua valistettiin, ettei autossani ollut tavallista automaattivaihdetta, vaan tavallinen ns. manuaalivaihde, jonka öljyntilavuuskin oli puolet tavallisen automaatin tilavuudesta ja vaihteita vaihtaa sähköinen robotti. Miten robottivaihteisto toimii, onko siinä samanlainen kytkin(levyineen) kuin manuaalissa, senkö välityksellä moottorin voima siirtyy pyöriin ? Kaikesta huolimatta toivon asiallisia vastauksia.
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Robottivaihde. Lähetetty: 02.10.2018 18:13 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Wikipedia:Puoliautomaattinen vaihteisto Puoliautomaattinen vaihteisto tai robottivaihteisto on automatisoitu manuaalivaihteisto, joka käyttää elektronisia antureita, prosessoreita ja vauhdittajia vaihteiden vaihtamiseen. Näin autossa ei tarvita kytkinpoljinta. Vaihdetta voi vaihtaa joko käsin tai antaa automaattisen vaihtotoiminnon hoitaa sen kuljettajan puolesta. Kytkin toimii elektronisesti ja synkronisoi ajoitusta ja vääntömomenttia, jotta vaihteen vaihto tapahtuisi nopeasti ja rauhallisesti. Autonvalmistajat suunnittelivat puoliautomaattisen vaihteiston erityisesti kaupunkiajoa varten. Se onkin perinteistä automaattivaihteistoa huomattavasti polttoainetaloudellisempi, ja myös valmistuskustannuksiltaan edullisempi.
Esimerkiksi Opelin kehittämä Easytronic on puoliautomaattinen vaihteisto. Automaattisen vaihtotoiminnon voi kytkeä ajon aikana pois päältä, jolloin vaihteisto muuttuu käsin käytettäväksi. Lisäksi joissain malleissa käytettävissä on niin sanottu talviasento ja Sport-tila. Talviasennon ollessa kytkettynä liikkeellelähtö tapahtuu kakkosvaihteelta. Sport-tilassa moottori kiertää korkeammille kierroksille ennen vaihtamista.
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Robottivaihde. Lähetetty: 02.10.2018 20:07 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Robottivaihteisto PSA:tapauksessa on siis tosiaan ihan tavallinen manuaalivaihteisto,jota ohjataan sähkö-hydraulisesti..Hydrauliikkaosan valmistaja Magneti Marelli,aivan kuten Opeleissakin. Tavallinen kytkinlevy jota myös ohjataan samalla periaatteella kuin vaihteitakin.Elektroniikkaa tunnistamassa painelaakerin(Kytkimen) asentoa sekä mikä vaihde on kytkettynä. Suurin syy tällaiseen vaihteistorakenteeseen on todennäköisesti valmistuskustannukset ja päästöt..Ennen kaikkea ensinmainittu, koska näitä käytetään yleensä "Hinnat alkaen"malleissa kuten pikkukoneisessa hdi C5 mallissa. Omat kokemukset näistä huonoja,kamalia ajaa,johtuen vaihtohetkellä tapahtuvasta "Nyykähtämisestä",ei voi verrata tavalliseen automaattiin. Opeleita muuten jonkin verran muutettu jälkikäteen manuaaleiksi,vaihteiston ohjainlaitteen rikkouduttua(maksaa muistaakseni kolmisen tuhatta..)
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Robottivaihde. Lähetetty: 02.10.2018 21:09 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Meikäläisen kokemukset robottivaihteista, Citroën, Fiat, Scania ja VanHool, ovat kaikki olleet myönteisiä.
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Robottivaihde. Lähetetty: 02.10.2018 22:05 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Gonzales kirjoitti: Meikäläisen kokemukset robottivaihteista, Citroën, Fiat, Scania ja VanHool, ovat kaikki olleet myönteisiä. Jaa,nuo kaksi viimeksi mainittua merkkiä varmaan painii vähän eri sarjassa kuin PSA robotit..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
Puhi
|
Viestin otsikko: Re: Robottivaihde. Lähetetty: 03.10.2018 01:13 |
Viestit: 220
|
Mutsipuolella on C3 robotilla, ja ei voi kuin itkeä aina kun joutuu mökillä lainaamaan sitä...  Ihan kauhea keksintö, ei ole auttanut edes koittaa sopeutua sen toimintaan itse. Manuaalilaatikko siis, missä korvattu ihminen jollain elektronisilla ja hydraulisilla systeemeillä. 
Xantia Break 1.8 16V Exclusive 00 (emännällä/rahtikuljetin), Xsara 2.0 16V VTS 99 (omalelu), 405 MI16 91 (ahdettu ikuisuusprojekti) Dacia Duster 1.2Tce 4wd Prestige 18´
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Robottivaihde. Lähetetty: 03.10.2018 07:22 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Northstar kirjoitti: Gonzales kirjoitti: Meikäläisen kokemukset robottivaihteista, Citroën, Fiat, Scania ja VanHool, ovat kaikki olleet myönteisiä. Jaa,nuo kaksi viimeksi mainittua merkkiä varmaan painii vähän eri sarjassa kuin PSA robotit.. No joo. Periaate kuitenkin melkolailla sama. Vähemmän työtä eteenpäin pääsemiseksi kuin käsivaihteisella. Ja ohimennen sanoen kyllä sillä kaksoiskytkinlaatikollakin pärjäilee kun oppii sen kengrubensaliikkeellelähdön, olihan tosiaan sellainenkin keksintö joskus kulkupelissä... Citroën DS 1955 Wikipedian mukaan: "Kytkinpoljintakaan ei autossa ollut, vaan siinä oli automaattikytkin ja hydraulinen vaihteensiirto."
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Robottivaihde. Lähetetty: 03.10.2018 08:48 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Northstar kirjoitti: Omat kokemukset näistä huonoja,kamalia ajaa,johtuen vaihtohetkellä tapahtuvasta "Nyykähtämisestä",ei voi verrata tavalliseen automaattiin. En ole roboa ajanut, mitä tuo nyykähtäminen käytännössä on verrattuna käsivaihteiseen? Ilmeneekö tuo aina vai vain kiihdytyksessä? Onko se luonteeltaan jotain samankaltaista, kuin että mummo painaa ensin kytkimen pohjaan, alkaa arpoa vaihdetta silmät ristissä ja joskus ensi vuonna nostaa kytkimen takaisin ylös? Vai sen tyyppistä, että päästää kytkimen liian äkkiä ylös ja auto hyppää pienillä vaihteilla? Käsivaihteisellakin vaihtaessa kun tapahtuu aina jonkinlainen nyykähtäminen kiihdytyksen yhteydessä, vaikka kuinka nopeasti koittaisi hämmentää ja survoa kytkintä. Tätä voi tietysti kompensoida siirtämällä vaihteenvaihdon ajankohtaa siten, että kovin suurta vetoa ei ole vaihtohetkellä päällä tai että autolla on jo vauhtia tarpeeksi. Manuaaliloota on pitkälti perseestä ja jos roboloota on about yhtä perseestä, niin mieluummin sentään sellainen kuin manuska.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Robottivaihde. Lähetetty: 03.10.2018 09:04 |
Viestit: 7816 Paikkakunta: Eurajoki
|
Sen nyykähtämisen ymmärtää, kun ymmärtää sen, että siellä on tavallinen kytkin. Vaihteen vaihtuessa kytkin on pohjassa ja veto pois. Juu en ole ajanut robotilla paria kilsaa enempää mutta ainakin alkupään C4 Picassossa ero oikeaan automaattiin oli kyllä selkeä. Mutta jos ei ole oikealla automaatilla ajanut, niin onhan se robottivaihteisto varmaan ihan taivaallinen  kulutus- ja valmistuskustannusetuja en toki kiistä, mutta mistä lähtien sitikoilla on menty joku muu kuin mukavuus edellä 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Robottivaihde. Lähetetty: 03.10.2018 09:41 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Teuski kirjoitti: Sen nyykähtämisen ymmärtää, kun ymmärtää sen, että siellä on tavallinen kytkin. Vaihteen vaihtuessa kytkin on pohjassa ja veto pois. Juu en ole ajanut robotilla paria kilsaa enempää mutta ainakin alkupään C4 Picassossa ero oikeaan automaattiin oli kyllä selkeä. Mutta jos ei ole oikealla automaatilla ajanut, niin onhan se robottivaihteisto varmaan ihan taivaallinen  Non en miekään oo roboteilla ajellut juurikaan ehkä kahtasataatuhatta kilsaa enempää. Mutta mikä on se oikea automaatti? Chryslerin kolmivaihteinen oli yksi ehdottomista suosikeistani. AL nelosen selkeitä etuja BMP:hen verrattuna en oikein muista... Teuski kirjoitti: kulutus- ja valmistuskustannusetuja en toki kiistä, mutta mistä lähtien sitikoilla on menty joku muu kuin mukavuus edellä  Öö, 1991? 
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
tcane
|
Viestin otsikko: Re: Robottivaihde. Lähetetty: 03.10.2018 09:53 |
Viestit: 38
|
1.6 Hdi:llä ja BMP6-robotilla kokemusta tuli n. 130tkm. Nyykähtää ihan kuten manuaalikin vaihdon yhteydessä eli kun kytkin painetaan pohjaan. Inhottavuus tulee siitä että kone päättää koska vaihto eli nyykähdys tulee. Sitä pystyy hieman ennakoimaan kun laitteeseen tottuu ja sen opettaa omille tavoilleen. Sopii jotenkin tuollaiseen rauhallisesti liikkuvaan pieneen turbodieseliin jossa on sen tarjoama vääntö käytössä koko käytännön kierrosalueella. T.s. ihan sama miten sitä ajaa niin vauhti ei siitä juuri muutu mutta meteli ja mukavuus voi vähän vaihdella.
Yhtenä kesäautona oli joskus C3 Pluriel vanhemmalla robotilla. Karmea laitos, kierroskone ja selkeästi nykyisiä hitaampi robotti eli normiajossakin nyykähdykset aika massiivisia ja tuhosi auton suorituskyvyn, ajoinkin aina manuaalina.
Yksinkertaistettuna siellä on periaatteessa toimilaitteet joista toinen käyttää manuaalivaihteiston kytkintä ja toinen vaihteensiirtäjää. Plurin aikana osien saatavuutta tuli hieman seurattuakin kun olin henkisesti varautunut että jotain hajoaa kuitenkin, ei hajonnut vaan mielenkiinto lopahti muuten.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Robottivaihde. Lähetetty: 03.10.2018 10:40 |
Viestit: 5124
|
Noita on myös hieman erilaiselta tuntuvia, riippuu tekniikan ja sukupolven lisäksi autosta, koneesta ja kuskin ajoreiteistä ja ajotyylistä. Kannattaa käydä autoliikkeessä koeajamassa erilaisia. Parkkiperuutus muutamine vekslauksineen pieneen ruutuun tuntui ensin oudolta, mutta ei siinä lopulta mitään ihmeellistä ollut.
Aika suuressa osassa on ollut jotain ongelmia luotettavuudessa ja kestossa, riippumatta valmistajasta (ainakin jos hyvään manuaaliin vertaa, mutta on niitä huonojakin manuaaleja ja automaatteja ollut monella merkillä, Citikaltakin tulee mieleen pari)
|
|
|
|
 |
manu
|
Viestin otsikko: Re: Robottivaihde. Lähetetty: 03.10.2018 11:03 |
Viestit: 52
|
Kiitoksia asiallisista ja hyvistä vastauksista. Kokemukseni ovat hyvin samankaltaisia kuin tcanella. Ostaessani autoa minulle sanottiin, että totun vaihteiston metkuihin parin viikon sisällä. Nyykähtely on vaihteiston ikävin puoli, joka häiritsee eniten kahdella pienimmällä vaihteella, jolloin odotetaan nopeata reagointia risteyksissä ja muuallakin, nopeusalueella 0 - 50 km/t. Aikaa on varattava kyseisiin paikkoihin ajettaessa, syöksyily tai hurjat kiihdytykset eivät kuulu kuvioon, jos kaasun painaa pohjaan vaihtamisen välissä, odotusaika vain pitenee. Vaihteisto suosii herrasmiesmäistä otetta ajamiseen ja kieltämättä totuttelua. Olen opetellut lisäämään kaasua vasta sitten kun huomaan vaihteen jo vaihtuneen suurempaan, jolloin vaihteisto toimii nopeimmin ja kiihdytys ripeimmin. Kuljettajan täytyy olla synkronissa auton kanssa  Homma hoituu mielestäni jo tyydyttävästi ja yksi vaihteiston parhaita puolia tuli esille pidemmällä pohjoisen lenkillä, jolloin ajoin 1323 km 62 litralla dieseliä. Minulla oli käytössä hetken aikaa Audi A6, jonka kulutus lähenteli kymmentä litraa/100km synchroautomaatilla .
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Robottivaihde. Lähetetty: 03.10.2018 12:31 |
Viestit: 5858 Paikkakunta: Lahti
|
Kamala se on, tosin viimeisin Berlingo on lähes siedettävä, menis jos ei olis ikinä kiire, ensimmäistä C2 tuolla kokeillut ja eihän se nyt niin kamala ollut kuin 147 Alfa jollain vastaavalla, tai Galloperin variaattori, se se vasta hirveä viritys on, mut joo, ei tuu meille menee sitten ihan kuinka pienellä vaan.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Robottivaihde. Lähetetty: 03.10.2018 19:22 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Gonzales kirjoitti: Teuski kirjoitti: Sen nyykähtämisen ymmärtää, kun ymmärtää sen, että siellä on tavallinen kytkin. Vaihteen vaihtuessa kytkin on pohjassa ja veto pois. Juu en ole ajanut robotilla paria kilsaa enempää mutta ainakin alkupään C4 Picassossa ero oikeaan automaattiin oli kyllä selkeä. Mutta jos ei ole oikealla automaatilla ajanut, niin onhan se robottivaihteisto varmaan ihan taivaallinen  Non en miekään oo roboteilla ajellut juurikaan ehkä kahtasataatuhatta kilsaa enempää. Mutta mikä on se oikea automaatti? Chryslerin kolmivaihteinen oli yksi ehdottomista suosikeistani. AL nelosen selkeitä etuja BMP:hen verrattuna en oikein muista... Teuski kirjoitti: kulutus- ja valmistuskustannusetuja en toki kiistä, mutta mistä lähtien sitikoilla on menty joku muu kuin mukavuus edellä  Öö, 1991?  Niin,eihän tuo robotti tietysti huonoin vaihteisto ole..Huonoin koskaan ajamani on kyllä sieltä alankomaiden suunnasta..Daf/Volvo variaattori.. Ylipainoiseen autoon(300sarja),Alitehoinen Renaultin moottori + paskat sähköt..Siinä kerrakseen.. Parhaat automaatit:Cadillacin ja yleensäkin GM Hydramatic sarja,myös Moparin 904,727 hyviä.Jopa vanha Powerglide hakkaa monet nykyvaihteistot.
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
|
|