Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 3D-tulostaminen
ViestiLähetetty: 18.10.2018 12:45 

Viestit: 1900
Paikkakunta: JKL
Tulipa tehtyä tänään ensimmäinen 3D-tuloste. Jännää hommaa... 8-)



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 3D-tulostaminen
ViestiLähetetty: 19.10.2018 00:55 

Viestit: 220
Treeniä vaan, mulla ollut jo pari vuotta tulostin, itse rakennettuna oppi paljon enemmän tuosta.
Nyt on helppoa, jos joku pikkuosa puuttuu tai hajoaa jostain, niin voi itse tulostaa tilalle varaosan.
Tinkercad helppo aloitusohjelma, Cura osaa viipaloinnin.



Xantia Break 1.8 16V Exclusive 00 (emännällä/rahtikuljetin), Xsara 2.0 16V VTS 99 (omalelu), 405 MI16 91 (ahdettu ikuisuusprojekti)
Dacia Duster 1.2Tce 4wd Prestige 18´
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 3D-tulostaminen
ViestiLähetetty: 19.10.2018 07:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1257
Paikkakunta: Järvenpää
Jonkun verran töiden puolesta kokemusta, mutta juuri tuli hankittua omakin laite. Itse kasattava kiinan ihme jonka osista pitää heti puolet päivittää paremmiksi.. Mutta hyvää jälkeä tekee core XY tulostin ja korkeammatkin kappaleet pysyy kiinni kun pöytä ei liiku kuin Z sunnassa. Uudentyyppinen ratkaisu Activan kallistusvipujen nivelpalikoiden tilalle on työn alla ja ensimmäiset protot tulostettu. ABS:ssää laitan noihin lämpötilan kestin vuoksi. Tosin lämpökäsitellysta pla:sta ei vielä muutä kokemusta kuin että tuli lämpöllkäsiteltyä liian kuumassa...



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 3D-tulostaminen
ViestiLähetetty: 19.10.2018 07:06 

Viestit: 1900
Paikkakunta: JKL
Tinkercad ja Cura tuossa JAMKin Felixissäkin oli. PLA oli materiaali.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 3D-tulostaminen
ViestiLähetetty: 19.10.2018 08:27 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Hienommat laitteet tekevät maalausvalmista pintaa. Sellaista nähdään mm. rautatiekalustopienoismalleissa. Eräs 3D-mallivalmistajista on Shapeways. Tekee paljon suomalaismalleja, joista tilaajalla pitää olla valmiit datat. Firman sivuilta löytyy tuotoksia mm. "finnish", "VR"-haulla. Näistä malleista tekeminen on helpompaa, kuin messingistä, uushopeasta "vääntäminen" ja juottelu. Tulostussysteemit kehittyy jatkuvasti muovien ja metallien, ym. osalta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 3D-tulostaminen
ViestiLähetetty: 19.10.2018 08:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7601
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Olen muutaman kerran teettänyt omia malleja 3D Hubsin kautta.
Tuo koko yhteen eri tulostajia, myös ykstyishenkilöitä ja mahdollistaa tilausten kilpailuttamisen ja tulostajan kanssa keskustelun. Tulostaja osaa kuitenkin parhaiten arvioida, onko malli oikeasti tulostuskelpoinen ja tarvitseeko se jotain muutoksia.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|C5 2.0HDi 163 A Tourer '11|Dyane 4 '74|
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 3D-tulostaminen
ViestiLähetetty: 19.10.2018 09:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1257
Paikkakunta: Järvenpää
Teuski kirjoitti:
Olen muutaman kerran teettänyt omia malleja 3D Hubsin kautta.
Tuo koko yhteen eri tulostajia, myös ykstyishenkilöitä ja mahdollistaa tilausten kilpailuttamisen ja tulostajan kanssa keskustelun. Tulostaja osaa kuitenkin parhaiten arvioida, onko malli oikeasti tulostuskelpoinen ja tarvitseeko se jotain muutoksia.

Jos mallien teko onnistuu itseltä, suosittelen kyllä laitteen hankkimista. Tulostaminen on käytännössä naurettavan helppoa pienen harjoittelun jälkeen. Suunnittelussa oppii nopeasti ottamaan tulostettavuuden huomioon jottei tarvise turhia tukia. Tuetkin syntyy slicerilla automaattisesti. Käytännössä 3D-solidi tallennetaan .stl muotoon hyvällä resoluutiolla. Stl sliceriln esim Cura, ja malista riippuen jos vakiasetukset tehty, on tulostimelle vietävä G-koodi valmis muutamassa sekunnissa.
Oma vehje tuli Gearbestista Euroopan varastosta noin viikossa ja maksoi 240€. Onnistuu 330x330x400 kikkare!



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron