Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 27.10.2018 17:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
On tullut vuoden verran magusteltua autoa, josta suomalainen lehdistö kirjoitti vuonna 2008-2009 muunmuassa:

"Lelu isoille pojille"
"Lumitykki"
"Maastourheiluauto"
"Järjetön, mutta niin hauska"

Joopa joo. Kyseessä on siis Porsse-puristien vihaama maasto-Porsche, ja vieläpä sen tehoversio: Cayenne Turbo. Meille tuli hankittua ns.välimallin possu, elikkä 2008 - siinä on jo uudempien mallien isompi ja tehokkaampi 4.8-turbopata joka tuottaa tasan 500 hevosvoimaa ja vääntöäkin lähes 800 Newtonia, sekä uudempien mallien keula - perä näyttää kuitenkin samanlaiselta mankelilta kuin vanhemmissa possuissa.

Aivan kuin C5 V6 vs. neljäpyttyiset C5:set, on myös Cayennen tehomalli tuntumaltaan ja luonteeltaan hyvin erilainen kuin hinnat alkaen-mallit. Kun ajelee 3-litraista peruscayennea - oli se sitten diisseli tai bensa - on tunne kuin mentäisiin korotetulla passatilla. Ja sitähän tämä malli monien mielestä onkin, pohjautuuhan Cayenne tunnetusti VW Touareg-alustaan... kuten Bentley pohjautuu Phaetonin alustaan.

Isomulkku-Cayenne on kuitenkin eri maata.

Kun auton jysäyttää käyntiin, se karjaisee aggressiivisesti vähän samaan malliin kuin AMG-mersut. Tämä lienee ihan ajajan huvittamiseksi tehty temppu, tuskin mitään käytännön syytä on että koneen kierrokset käyvät 2500 tietämillä kylmäkäynnistyksen jälkeen. No, sitten näpelöidään mukavuusnappuloita - tuulilasin ja takalasin lämppärit päälle, istuinlämmitin vitoseen ja rattilämmitin (jos ruksattu) päälle. Valitettavasti auto valtavasta hukkalämmöstä ja jäähdytinkokoelmastaan huolimatta ei lämpiä sisältä kovinkaan nopeasti - 2004:sen Range Roverin lähes välittömästä saunaefektistä ei ole puhettakaan. Ilmeisesti possu on tehty keskieuroopan ja kalifornian "talviin".

Sitten liikkeelle. Ohjaus on kuten saksalaisissa yleensäkin - ei kevyt, ei raskas, ei tunnokas, ei palauttava, ei nopea, ei hidas - mutta ei myöskään ärsyttävä. Autossa on vakiona järjettömät 20-tuumaiset vanteet ja vajaa 30 senttiä leveät kumit, joten suuntavakavuudesta on turha puhua uraisella tiellä - auto poikkoilee kaistallaan sinne tänne ja kuski ohjailee sitä jatkuvasti. Kuten Markku Alen sanoi Lamborghini-testissään: "näin se menee (heiluttaa kättään vasemmalle ja oikealle), hakee tietä. Tätä ne ostajat ilmeisesti haluavat."

No, ehkäpä moottorin lämmettyä kaasua painamalla saadaan adrenaliini pumppaamaan: Ilmoitetaanhan autolla alle 5 sekunnin satasen aika. Pläps - nasta lautaan... mitä hittoa, mitään ei tapahdu? Jaa, nyt lopuksi vaihdelaatikko sai oikean pykälän silmään ja turbo paineet päälle ehkäpä sekunnin odotuksen jälkeen. Hattu tipahtaa päästä kun possu karjaisee eteenpäin kaikki neljä pyörää kostealla asvaltilla sutien: PHRÄÄÄÄÄMMMMM..... Voimaa on karmeasti ja satanen vilahtaa ohi tuota vaan, ja lootakin vaihtaa nyt tosi pehmeästi kun on päässyt pelin juonesta jyvälle. Valitettavasti voimansiirron- ja tuoton viiveet ovat vain niin pitkät, että normaali ohitustilanne tai kaupungin kaistanvaihto-pomppaus on jo mennyt ohi kun pykälä on silmässä ja turbopaineet päällä. Elikkä pitää erikseen katsella tilanne ja tie jossa tehoa pääsee vähänkään käyttämään. Voi voi.

Voi olla saksalaisella autobahn:lla pääsisi tehoja toden teolla käyttämään niin että turbo- ja vaihdelaatikkoviiveet eivät häiritsisi niin paljoa, pohjalaisissa ja baltialaisissa oloissa siis ei puhettakaan.

Autossa on lisäksi panoraamakattoa joka aukeaa edestä taakse lähes kokonaan - ja narisee talvella helvetillisesti kiinni ollessaan, adaptiivista ilmajousitusta aktiivisine iskunvaimentimineen (pehmeimmässä asennossaan lähes siedettävä, laittaa iskarit melko löysäksi) sekä aktiivista kallistelunvaimennusta (jos ruksattu, oli erittäin kallis lisävarusta). Korkeus ja leveys tekee kuitenkin ajamisesta kömpelöä - mutta varsinaisen sudenkuoppa on ikkunapinta-ala. Kuten niin monissa nykyautoissa, possussakin istutaan kuin bunkkerin sisällä. Ikkunoiden alareunat ovat todella korkealla ja A-pilari on paksu kuin gorillan käsivarsi. Autosta on ihan rehellisesti sanottuna sikahuono näkyvyys ulos - kaistanvaihdossa saa päätä pyöritellä kuin laakeroituna että selviää onko takaviistossa joku, ja suojatiellä pitää varmistaa vieressä istuvalta blondilta että onko siellä A-pilarin takana ketään.

Positiivisiakin yllätyksiä on ilmennyt. Auton kokonaiskorjaus- ja huoltokulu vuoden ja noin 8tkm ajoilla on ollut alle 500 euroa, ilmajousitusta ja termostaattia vain on kopeloita ja osatkin olivat kohtuuhintaisia, ainakin Maseratiin verrattuna. Pelottolut siitä että juuri Turbo-possujen korjauskulut ylittävät euron per kilometri eivät ole toistaiseksi toteutuneet (koputtaa puuta).

Summa summarun: kyseessä ei ole peli eikä edes lelu. Peliksi yltääkseen pitäisi ajomukavuus juuri näkyvyyksien ja katvealueiden osalta olla paljon parempi. Leluksi sopiakseen autosta pitäisi taas löytyä räyhähenkeä joka olisi käytettävissä ilman viiveitä, ja sitä ei ole... paina kaasua ja odota sekunti... ei näin.

Kenelle tuollainen turbo-possu sitten sopii? Ilmeisesti ihmisille jotka haluavat maastokuorma-autoilla kaupungissa ja näyttää tehoversiolla muille ihmisille "jotain". Ajonautinnon takia tällaista ei kannata ostaa.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 27.10.2018 22:33 

Viestit: 1219
Voisitko hankkia Panameran? Se on enemmän CX:n muotoinen eikä olisi niin monen valovuoden päässä Sitruunapatongista. Tosin kumpaakaan Porssea ei saa Isomulkku -versiona, koska tilanne on tunnettu paradoksi;
https://www.dailymail.co.uk/femail/arti ... y-YES.html



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 28.10.2018 00:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Sitruunaseppä kirjoitti:
Voisitko hankkia Panameran? Se on enemmän CX:n muotoinen eikä olisi niin monen valovuoden päässä Sitruunapatongista. Tosin kumpaakaan Porssea ei saa Isomulkku -versiona, koska tilanne on tunnettu paradoksi;
https://www.dailymail.co.uk/femail/arti ... y-YES.html


Tottakai, kerro millaisesta alamallista pidät niin tietysti ostan sen - omia mielihalujahan minulla ei ole vaan olen täysin yleisön käytettävissä.

Tämä Turbo-Kajaani on valitettavasti ollut pääosin vaimon käytössä,olisinko itse vajaan 1000km sillä körötellyt. Vaimo siitä tuntuu oikeinkin tykkäävän kun autolla on noinkin vanhana vielä kuntosalin parkkipaikalla street creddiä. Kuten arvostelusta näkee, minua ei sytytä... muutenkin pidän enemmän matalista autoista.

Ja huoli pois, sitikkatarinaakin on tulossa GSA:sta lähtien videoineen kaikkineen.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 28.10.2018 09:04 

Viestit: 1219
Huoli. Herrasmiehen sanavalinta. Arvostan!



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 29.10.2018 10:05 

Viestit: 54
Itse omistin 2006 Turbo Cayennen.

Havaintoja omistusajalta:
minukset
-Yliarvostettu ominaisuuksiin ja laatuun nähden.
-Sisustan nippelit halvan oloisia.
-Jousitus comfort asennossakin aivan liian jäykkä. Toki omamassa velvoittaa, ettei kaadu kyljelleen mutkissa.
-20" aivan järkyttävä ajettava, 18" talvipyörillä huomattavasti parempi kaikin puolin.

Plussat
-Hieno moottori ja voimansiirto.
-Oli koukussa kiinni mitä vaan.... ei vaikuta kulutukseen. :D
-Offroad-paketti
-Ratinlämmitin ja webasto

Ja ehdottomasti parasta alcantara kattoverhoilu.


Voisinko ostaa edelleen?
Kyllä, mutta en edelleenkään markkinahintaan.....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 29.10.2018 18:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1598
Paikkakunta: Tampere
Cayennen ajamisesta mulla ei ole mitään kokemuksia, enkä noiden yllä mainittujen havaintojen jälkeen sellaisia haluakaan. Mutta tuossa kesärengaskauden ollessa parhaimillaan yksi Cayenne Hybridin kuski sai provosoitua mut pieneen lämminhenkiseen kilvoitteluun kiihdyttämisen jalossa taidossa. Ei sillä ettenkö kuuntelisi Minin remmiahtimen vinkunaa ihan mielelläni. Yllättävän laiska peli se hybrid. Ilmeisesti akusto yms. painaa ihan helvetisti. Kuskia varmaan kadutti ettei ollut hommannut biturboa...




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 29.10.2018 20:24 

Viestit: 54
Kyllä siellä Cayennessa on ollut hauskaa kun olet piiskannut Miniäsi vauhtiin.... :lol: :lol: :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 30.10.2018 01:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
savijo kirjoitti:
Plussat
-Hieno moottori ja voimansiirto.
...Ja ehdottomasti parasta alcantara kattoverhoilu.


Olen kiinnostunut eikö sinua häirinnyt tuon voimansiirron ja moottorin viiveet, kun leppoisasti pariakymppiä ajellessa äkkiä pyydetään tehoa? Tuolla meidän lotjallamme pitää sekunti odottaa että juuri mitään tapahtuu.

Alcantara-kattoverhoilu on toki hauska yksityiskohta joka monista tehomalleista löytyy, kaikilla merkeillä. S65 esim.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 30.10.2018 06:58 

Viestit: 54
Autoni oli ohjelmoitu ja ainoa viive minulla oli automaatista johtuvaa. Eli jos livuit kaupunkinopeutta suurimmalla vaihteella. Mutta se kyllä suht ripeästi löysi riittävän pienen ja sitten mentiin.

Kyllähän tuollaisen moottorin pitäisi jo tilavuudellaan paikata pientä turboviivettä, siis kunnossa ollessaan. Ylimääräisiin viiveisiin tulee mieleen par tyyppivikaa. Vuotavat bypass- venttiilit tai hukkaportit.


Edit. Ja tosiaan se kattoverhoilu oli ainoa paikka sisällä mistä huokui laadunleima.
Mulla oli suunnitelmissa muuntaa pippiri enemmän maastoauton suuntaan. Ameriikan Joet on laittaneet näihin oikein jonkunlaisia offroad pyöriä. Ulkonäkökin paranee karheammilla ja korkeammilla pyörillä.
https://rennlist.com/forums/cayenne-955 ... res-4.html


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 30.10.2018 16:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Jaa...tuskin se rikki on, useampia samanlaisia tuli koeajettua ennenkuin tuo ostettiin. Samat viiveet kaikissa. Vanhempaa eli sellaista 4.5-biturboa en ole ajanut vuosikymmeneen joten sen käytöstä en muista, hankala uskoa että olisi vakiona sen vikkelämpi. Uudemmassa 2011:ssa jota kokeiltiin oli kai erilainen vaihdelaatikko, siinä juuri kickdownviiveet olivat pienemmät, edelleen kuitenkin häiritsevät. Uusi malli on sen verran halutumpi että 2 x hinta olisi ollut samojen kilometrien pari vuotta uudemmalla autolla. Siksi päädyimme välimalliin jonka sai halvalla.

Yleisesti olisin sitä mieltä että nuo lähtöviiveet ovat 2000-vuosikymmenen voimakkaiden turboautojen ominaisuus. S65 mersussa on aivan samanlaista tahmausta ensimmäinen puoli sekuntia.

Toki viive on katsojan silmässä tai tarkemmin sanottuna ajajan perseessä. Kyllähän perinteinen automaatti aina vähän kiihtyy ennen vaihtotapahtuman loppuakin.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 31.10.2018 14:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1598
Paikkakunta: Tampere
savijo kirjoitti:
Kyllä siellä Cayennessa on ollut hauskaa kun olet piiskannut Miniäsi vauhtiin.... :lol: :lol: :lol:


Toivottavasti, sillä mulla ainakin oli kivaa. Tosin kovin totiselta se kuski näytti, kun se lähti yrittämään toista kertaa. :lol:




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 31.10.2018 18:46 

Viestit: 54
Kickdowni viivettä tietenkin mehumaijoista löytyy samoin kuin ihan manuaaleistakin.... :lol:

Mutta varsinaista turboviivettä ei juuri pitäisi esiintyä jos on likimainkaan oikea vaihde silmässä. Näissä 4.8 turbokoneissahan oli joku takaisinkutsukin olemassa koskien juuri ahtimia???


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 31.10.2018 19:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
savijo kirjoitti:
Kickdowni viivettä tietenkin mehumaijoista löytyy samoin kuin ihan manuaaleistakin.... :lol:

Mutta varsinaista turboviivettä ei juuri pitäisi esiintyä jos on likimainkaan oikea vaihde silmässä. Näissä 4.8 turbokoneissahan oli joku takaisinkutsukin olemassa koskien juuri ahtimia???


Täytyypä selvittää tuo takaisinkutsuasia, tässä on kuitenkin merkkiliikkeen huoltohistoria joten sellaiset lienee tehty. Kickdown-viiveestä sen verran että nimenomaan se on sektori jossa autoteollisuus on mennyt rajusti eteenpäin viimeisen 10 vuoden aikana.

Tuosta "viivettä löytyy tietenkin"-nauruhymiöstä rohkenen olla hieman eri mieltä. Ainahan jotain viivettä on, mutta on niitä eroja, isojakin... Käyppäs kokeilemassa vaikka Jaguar XK 2008 tai uudempi. Siinä on ihan tavallinen automaattilaatikko mutta onpas nopea kickdown! Possuun verrattuna varmaankin noin 3-4 x nopsempi ja juuri se ajossa tuntuu "välittömyytenä". Niissä ei tietysti ole turbojakaan hidastamassa heräämistä. Jaguar muuten erikseen markkinointimateriaalissaan mainosti pitkällisesti, että juuri tähän malliin oli hierottu markkinoiden nopein automaattilaatikko, sitä pidettiin tärkeänä. Ja niinhän se onkin. Ilman nopsaa lootaa ne mahtitehot jäävät normiliikenteen seassa käyttämättä.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 31.10.2018 19:40 

Viestit: 294
Jaggessa onkin markkinoiden parhaan automaattilaatikon ZF8hp:n edeltäjä ZF6hp. Possussa taas käytetään Aisinin laatikoita. Mulla on ollut yhdessä autossa ZF6hp ja se oli hyvä nopeasti reagoiva laatikko. Nykyisessä kulkineessa taas on ZF8hp ja se on parempi.

Possu vs. Jagge laatikkovertailu on samaa sarjaa, kuin Mese vs. Bemu. Mesessä voi olla enemmän tehoa, kuin Bemussa, mutta suorituskyky onnistutaan hävittämään uinuvaan laatikkoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 31.10.2018 20:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
ovi kirjoitti:
Jaggessa onkin markkinoiden parhaan automaattilaatikon ZF8hp:n edeltäjä ZF6hp. Possussa taas käytetään Aisinin laatikoita. Mulla on ollut yhdessä autossa ZF6hp ja se oli hyvä nopeasti reagoiva laatikko. Nykyisessä kulkineessa taas on ZF8hp ja se on parempi.

Possu vs. Jagge laatikkovertailu on samaa sarjaa, kuin Mese vs. Bemu. Mesessä voi olla enemmän tehoa, kuin Bemussa, mutta suorituskyky onnistutaan hävittämään uinuvaan laatikkoon.


Näin. Liikennepoukkoilussa ensimmäinen sekunti ratkaisee, kuka sen vaivattoman kaistanvaihdon/ohitukset/manööverin saa tehtyä. Hyvin monessa 2000-vuosikymmenen "superautossa", jossa heppoja on +-500, ensimmäisen sekunnin aikana tapahtuu vähemmän kuin turbo-cx:llä jossa on nelonen pesässä. Minulle on melkoisen yhdentekevää mitä tapahtuu kun kaasua pidetään pohjassa sekuntitolkulla, sitä on silloin linnassa tai haudassa normaaleissa liikenneoloissa. Mutta ollapa välitön vaste kaasusta renkaisiin... vaikka ne Teslat muuten ovatkin aivan paskoja autoja (vain pikkurikastuneet nörtit jotka ennen Teslaa ajoivat Corollalla niitä kehuvat), niiden voimalinja on viiveetön. Sellaisen voimalinjan kun saisi muutenkin hyvään autoon, niin a'vot.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 31.10.2018 23:00 

Viestit: 1134
Paikkakunta: Turku
ds-jekkeri kirjoitti:
niiden voimalinja on viiveetön. Sellaisen voimalinjan kun saisi muutenkin hyvään autoon, niin a'vot.


Mites Cayennen hybrid? Siinähän on ainakin teoriassa mahdollisuus pistää akku sihisemään, kun vähänkin kaasujalka liikahtaa. Vai myydäänkö ekokoneisia autoveronvälttelypossuja niin pienillä moottoreilla, ettei ne mihinkään kiihdy edes sähkön avustamana?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 01.11.2018 16:50 

Viestit: 54
Tuota nyt täytyy kysyä Jekkeriltä että olethan tietoinen että Cayenne muuttuu TODELLA paljon kun otat PSM:n pois päältä?

Kaasunvaste terävöityy, lähtee paikaltaan ykkösellä kun normaalisti aina kakkosella. Vaihteisto vaihtaa nopeammin ja pitää samaa vaihdetta pidempään päällä eikä heti pinoa isoa numeroa pesään kun nostat kaasua.

Possu muttuu siis todella paljon rataisampaan suuntaan.


Itseäni ärsyttää usein liian aktiivinen laatikko. Monesti kun haluat kiihdyttää esim 6kympistä puolella kaasulla niin turha siinä on pienempää pinota. Cayennessa olisi kyllä saanut olla enemmän noita "ajomoodeja" niin jokaiselle löytyisi sopiva.


Mutta kokeile tuota kikkaa..... Saatat yllättyä positiivisesti mikä peto Möhköstä kuoriutuu!!!!!!!!

"Turning off PSM completely remaps the throttle response and shifting for a total "Sport Mode" experience."


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 01.11.2018 17:44 

Viestit: 4686
Mutta silti noissa on vielä ihan tarkoituksellistakin viivettä ja "lempeä" kaasuvastekäyrä, että sopivat paremmin arkikäyttöön, eikös Porshella ole erikseen lisävarustepaketti Sport Chrono tai Chrono Sport jolla saa responsiivisemman kaasunkin. Teslallakin on viivettä ja erilaisia kaasunvasteita on ollut eri ohjelmistoversioissa, jotkut eivät uskalla päivittää ennen kuin saavat testidataa millainen kaasuvaste on sillä kertaa. (Ilmeisesti turvallisuuden lisäksi yritetty saada voimansiirto/alennusvaihde kestämään paremmin)

Lisäksi melumääräykset estävät isompien tehojen käytön pienillä nopeuksilla, eli se lähinnä haittaa kaupungissa poukkoilevia hätähousuja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 01.11.2018 20:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
savijo kirjoitti:
Tuota nyt täytyy kysyä Jekkeriltä että olethan tietoinen että Cayenne muuttuu TODELLA paljon kun otat PSM:n pois päältä?

Kaasunvaste terävöityy, lähtee paikaltaan ykkösellä kun normaalisti aina kakkosella. Vaihteisto vaihtaa nopeammin ja pitää samaa vaihdetta pidempään päällä eikä heti pinoa isoa numeroa pesään kun nostat kaasua.

Possu muttuu siis todella paljon rataisampaan suuntaan.


Itseäni ärsyttää usein liian aktiivinen laatikko. Monesti kun haluat kiihdyttää esim 6kympistä puolella kaasulla niin turha siinä on pienempää pinota. Cayennessa olisi kyllä saanut olla enemmän noita "ajomoodeja" niin jokaiselle löytyisi sopiva.


Mutta kokeile tuota kikkaa..... Saatat yllättyä positiivisesti mikä peto Möhköstä kuoriutuu!!!!!!!!

"Turning off PSM completely remaps the throttle response and shifting for a total "Sport Mode" experience."


Mielenkiintoista, tuotapa en ole kokeillut. Olen ollut uskossa että moottorin sport-napin painaminen laittaisi sen kireimmilleen mutta tuon mukaan näin ei olisi. Testaan!



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 03.11.2018 03:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Tulipa kokeiltua tänään tuota PSM-poistoa. En olisi muuten ollut ratissa lainkaan, mutta kun vaimo ilmoitti että moottorin merkkivalo killottaa kojetaulussa, niin pitihän ne vikakoodit lukaista. Oli käynyt päällä ilmeisesti kylmäkäynnistyksen jälkeen nokka-akselin ajoituksen säädön epävakaisuus, eli tämä kirous joka kiusaa kaikkia 2000-luvun kehittyneempiä bensamoottoreita mukaan lukien Citroenin ES9J4-nokka-akseliongelmapesä. Koodi nollautui ja katsoin live datasta että nokat lähtivät säätymään oikein, jep, mutta kyllähän siellä hämminkiä jossain on piilevänä... odotellaanpas tuleeko takaisin ja milloin. Juuri kun pääsin kehumasta, nyt siis tiedossa on jossain vaiheessa kallis remontti. Tuskinpa anturien vaihto riittää vaan ne säätöelementit pitää myös vaihtaa ja niitähän ei r-kioskilla kahvirahalla myydä...

Mutta siihen PSM:ään. Ajelin siis moottori sport-asennossa ja sitten otin PSM:n pois, sekä pyrin tekemään vastaavia ajomanöövereitä kuin aikaisemminkin. Perstuntumalta en havainnut eroa tilanteessa, joten ainakaan foorumilla joidenkin mainostamaa "total remapping of throttle response" tjsp ei kyllä tapahtunut. Sport-asennossahan kone on jo valmiiksi isommilla kierroksilla ja herkempi kaasunpainalluksille. Paikaltaan lähtiessä kun oikea pykälä on pesässä auto on kyllä rivakka eivätkä viiveet häiritse, mutta 20-40 km/h rauhallisesta ajelusta painaessa odotuttaa alkupostini mukaisesti.

No se siitä. Kuten sanottu, minä olen ikävästi herkistynyt kaikenlaisille viiveille auton vastineissa. Vaikka Maserati Spyder muuten aivan paska auto onkin, siinä nuo viivehommat ovat kunnossa - moottori on turbottoman välitön ja kuskin rooli on pitää oikea pykälä sisällä, kun ei sillä automaattitoiminnolla voi kukaan ajaa..



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 03.11.2018 08:33 

Viestit: 54
Vikavalon oireet vaikuttaa nokkaketjujen venymiseltä.
Onneksi ne pystyy venymisen takia uudelleen ajoittamaan kolmekkin kertaa.

Osaavalle pajalle vaan jos venyneestä ketjusta on kyse.

Jos se laiskuus johtuu ahtojen nousemisen odottelusta niin edelleen epäilen vuotavia bypass venttiileitä. Ihan yleinen vaiva näissä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 03.11.2018 08:35 

Viestit: 54
Sinänsä huono threadi kun talvi tulossa ja sain itseni nyt kiinni selaamasta Turbo Cayenneja....... :o :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 03.11.2018 14:00 

Viestit: 725
Paikkakunta: Riihimäki
Jos on herkistynyt viiveille niin rohkeasti vaan kokeilemaan VAG:n tdi/tsi dsg -autoja. Niissä kaupunki ja taajama-ajo on saatu hyvinkin napakaksi. Tosin keinotekoinen tehontunne eli pintakaasun yliahtotoiminto on yhtäaikaa hieno ja ärsyttävä piirre. Viimeistään maantiellä huomaa ettei tämä kippo kuljekaan miten kaasun vaste antoi kaupungissa ymmärtää.



Peugeot 508 SW allure BlueHdi 180 ’16
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 03.11.2018 15:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Janne L kirjoitti:
Jos on herkistynyt viiveille niin rohkeasti vaan kokeilemaan VAG:n tdi/tsi dsg -autoja. Niissä kaupunki ja taajama-ajo on saatu hyvinkin napakaksi. Tosin keinotekoinen tehontunne eli pintakaasun yliahtotoiminto on yhtäaikaa hieno ja ärsyttävä piirre. Viimeistään maantiellä huomaa ettei tämä kippo kuljekaan miten kaasun vaste antoi kaupungissa ymmärtää.


Phaeton V10-diisselillä on muuten varsin viiveetön auto myös kaupungin ulkopuolella. Ensimmäisen sekunnin aikana leppoisasta ajelusta alkaen kiihtyvyys on parempaa kuin monella saman aikakauden superautolla, esimerkiksi tuolla S65:llä. Possusta puhumattamaan. Tuo V10-Phaeton on sellainen tapaus että kaikkien, varsinkin diesel-kriitikkojen joihin itsekin kuulun, kannattaisi kokeilla. Torseneineen kaupungissakin talvella hyvin mukava suditeltava.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Porsche Cayenne 500HV Biturbo-V8: peli vai lelu?
ViestiLähetetty: 04.11.2018 11:24 

Viestit: 54
Matalapuristeisia bensaturboja ja korkeapuristeisia dieselturboja ei kannata verrata keskenään. Erot syntyy jo polttoaineen ominaisuuksista.
Aina kun hyppää dieselin ratista bensaan niin alkuun ajattelee, että onko tämä rikki kun ei voimaa ole kuin ylhäällä. :( Ja tämä siis ihan normaalissa työmatkasurffailussa.

Nykypäivän turbodieselit on käyttöominaisuksiltaan niin paljon mukavempia. Pienet korkeampi puristeiset pikkubensaturbot pääsee jo lähelle. Mutta pikkasen epäilyttää pieni tilavuuksisien korkeasti ahdettujen bensojen kestävyys pitkässä juoksussa?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: