Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Trafi ja GDP
ViestiLähetetty: 13.12.2018 21:47 

Viestit: 110
Trafilla ei tainnut mennä ihan putkeen tuo ajokorttitietopalvelu.

Mitä veikkaatte?
Tuleeko sakkoa ja jos tulee, niin kuka maksaa (valtio, Trafi, tieto) vai painetaanko villaisella?

https://www.talouselama.fi/uutiset/lisa ... 9f99099f4e


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja GDP
ViestiLähetetty: 13.12.2018 22:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7850
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
En usko että tulee mitään. En ole kovin syvällisesti tuohon perehtynyt, mutta eikös se ole suht kiistatonta, että kyseinen data on rehellisesti julkista ja ollut aiemminkin esim. puhelimitse saatavilla. Nyt sitä vaan pystyy entistä kätevämmin seulomaan...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja GDP
ViestiLähetetty: 14.12.2018 00:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
Trafin verkkopalvelu ei ole lain vastainen – hyvin yksinkertainen tieto olisi kuitenkin riittänyt
https://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/traf ... yt-6752333



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja GDP
ViestiLähetetty: 14.12.2018 14:22 

Viestit: 29
Gonzales kirjoitti:
Trafin verkkopalvelu ei ole lain vastainen – hyvin yksinkertainen tieto olisi kuitenkin riittänyt
https://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/traf ... yt-6752333


Voi olla näinkin. Vähän kyllä nyppi silmäkulmaa kun tuo paljastui. Kävin samoin tein maistraatin sivuilla tekemässä täydellisen tietojenluovutuskiellon. Kyllä Suomessa ollaan vielä sinisilmäisiä. Eihän nyt toki kukaan missään koskaan yritä hyötyä saamistaan tiedoista, varsinkin tämä pätee internettiin....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja GDP
ViestiLähetetty: 15.12.2018 00:52 

Viestit: 5158
Kuinkahan syvällisen tietoturvatutkailun ne tekee vai onko noi kaikki palvelut niin naimisissa keskenään ettei tuolta voi avata erikseen vaikka liikennekäytöstä poistoa/ottoa, se on ollut kätevä ja kuitenkin suht edullinen tapa laittaa seisomaan ja ottaa käyttöön vaikka kännykällä ja mobiilivarmenteella koska vaan - paitsi nyt ei toimi enää mikään netin kautta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja GDP
ViestiLähetetty: 15.12.2018 09:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1961
Paikkakunta: Helsinki
Tuo nyt on vähän samalla tavalla kuin vaikka verotiedotkin. Nehän ovat myös julkisia, halutessasi saat ihan kenen tahansa verotiedot selville, sillä se on laissa näin määrätty oikeus kaikille. Ainoa että sun tarttee raahautua sinne verotoimiston koneelle niitä selailemaan, nettiin tuota tietoa ei ole laitettu, enkä usko että koskaan laitetaankaan. No tasan samalla tavalla olisi siis Trafikin voinut tuon ajo-oikeuspalvelunsa toteuttaa, lakimääräisesti julkista tietoa, mutta ei netissä julkaistavaa tavaraa kuitenkaan. Nousi vaan herroille digi-avoimuus hieman nuppiin ja haluttiin olla esimerkkinä toisille kuinka heillä ollaan niin avoindata-digiä ettei tosikaan - ja sitten tuleekin jo näitä ylilyöntejä :roll:

No nyt vastaavasti otettiin sitten se ylilyönti toiseen suuntaan ja laitettiin kaikki säppiin. Bäkkäri ilmeisesti on kuitenkin yhä hengissä = vak.yhtiöt yms. saavat hoidettua mm. noita seisontoja ja kats.konttorit katsastuksia. Se on nyt vaan tuo netti-frontti joka on down, niin yksityiseltä kuin ns. yrityspuoleltakin. Käyvät jokaisen verkkopalvelun läpi bit-by-bit, mikä netissä oikeasti saa olla ja mikä ei 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja GDP
ViestiLähetetty: 15.12.2018 09:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7850
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
No onko siellä sitten ollut jotain, mitä ei julkisesti olisi netissä saanut lain mukaan olla? Onko sellaista edes väitetty?

Eikös tuossa perimmäisenä tarkoituksena ollut, että uuden taksilain myötä kuluttaja voi suoraan verkossa tarkistaa taksikuskin ajo-oikeuden tilan?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja GDP
ViestiLähetetty: 15.12.2018 15:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
Teuski kirjoitti:
No onko siellä sitten ollut jotain, mitä ei julkisesti olisi netissä saanut lain mukaan olla? Onko sellaista edes väitetty?

Eikös tuossa perimmäisenä tarkoituksena ollut, että uuden taksilain myötä kuluttaja voi suoraan verkossa tarkistaa taksikuskin ajo-oikeuden tilan?


Ja yksi selitys tuntui olevan että kun autojen airb'n'b palvelut joskus kenties alkaisivat toimimaan, voisi omaa autoansa vuokraava varmistua asiakkaan ajo-oikeudesta.

Nykymallin mukaan kun uudet ajokortit on voimassa enää sen viisi vuotta, voi tuo voimassa olemattomuus lähivuosina yleistyä aika tavalla? Esim silmälasimerkintä kuorma-auton ajo-oikeuteen nelivitosena saattaa lyhentää henkiköauton ajo-oikeutta entisestä kahdellakymmenellä vuodella.



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja GDP
ViestiLähetetty: 16.12.2018 12:26 

Viestit: 725
Gonzales kirjoitti:
Ja yksi selitys tuntui olevan että kun autojen airb'n'b palvelut joskus kenties alkaisivat toimimaan, voisi omaa autoansa vuokraava varmistua asiakkaan ajo-oikeudesta.


Eikö tuo nyt ole sen ajajan vastuulla että omaa ajo-oikeuden ja ajokunnon?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja GDP
ViestiLähetetty: 16.12.2018 13:03 

Viestit: 77
Paikkakunta: Pirkanmaa
Janne L kirjoitti:
Eikö tuo nyt ole sen ajajan vastuulla että omaa ajo-oikeuden ja ajokunnon?

Tieliikennelain 65 §: "Ajoneuvoa ei saa luovuttaa sen kuljetettavaksi, jolta 63 §:ssä tarkoitetusta syystä ilmeisesti puuttuvat edellytykset ajoneuvon kuljettamiseen."

Ja 63 § mainitsee "Ajoneuvoa ei saa kuljettaa se, jolta sairauden, vian, vamman tai väsymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuvat siihen tarvittavat edellytykset." Lisäksi siinä on mainittuna ajokorttivaatimus.

Eli ei ole luovutustilanteessa pelkästään vastaanottajan vastuulla, myöhempi ajokunnon menetys on sitten asia erikseen.



2005 - 2008 C5 Break 2.0i AT 2002 (100 - 170 tkm)
2008 - 2017 C5 Berline 2.0i AT 2005 (70 - 298 tkm)
2017 - 20__ C5 Berline 2.0i AT 2005 (113 tkm -)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja GDP
ViestiLähetetty: 16.12.2018 15:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1199
JC5IEDM kirjoitti:
Janne L kirjoitti:
Eikö tuo nyt ole sen ajajan vastuulla että omaa ajo-oikeuden ja ajokunnon?

Tieliikennelain 65 §: "Ajoneuvoa ei saa luovuttaa sen kuljetettavaksi, jolta 63 §:ssä tarkoitetusta syystä ilmeisesti puuttuvat edellytykset ajoneuvon kuljettamiseen."

Ja 63 § mainitsee "Ajoneuvoa ei saa kuljettaa se, jolta sairauden, vian, vamman tai väsymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuvat siihen tarvittavat edellytykset." Lisäksi siinä on mainittuna ajokorttivaatimus.

Eli ei ole luovutustilanteessa pelkästään vastaanottajan vastuulla, myöhempi ajokunnon menetys on sitten asia erikseen.
Yleensä on tapana ollut näyttää voimassa oleva ajokortti.
Eikös sen voisi siltä taksisuhariltakin kysyä kyytiin mennessään?



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja GDP
ViestiLähetetty: 16.12.2018 16:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1961
Paikkakunta: Helsinki
Aakku kirjoitti:
Eikös sen voisi siltä taksisuhariltakin kysyä kyytiin mennessään?

Toki sen taksiluvan lisäksi :ugeek:



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja GDP
ViestiLähetetty: 16.12.2018 16:42 

Viestit: 5158
Entäs sitten vielä kuskin ajokunto, eihän se riitä vaikka olisi kortti: puhallustesti, huumepikatesti, muu arviointi, pitäisikö kuskille tehdä testejä ja haastatella onko hyvin nukuttu ja pidetty taukoja...

Tai sitten se kulkupeli, pitääkö siitä tarkistaa vakuutukset (ja että ne kattavat luvanvaraisen ajon), omistussuhteet, onko luvallisesti käytössä kuskilla ja katsastustilanne, ja voihan olla silti joku vika vaikka olisi katsastettu...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja GDP
ViestiLähetetty: 16.12.2018 18:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1199
olli__o kirjoitti:
Entäs sitten vielä kuskin ajokunto, eihän se riitä vaikka olisi kortti: puhallustesti, huumepikatesti, muu arviointi, pitäisikö kuskille tehdä testejä ja haastatella onko hyvin nukuttu ja pidetty taukoja...

Tai sitten se kulkupeli, pitääkö siitä tarkistaa vakuutukset (ja että ne kattavat luvanvaraisen ajon), omistussuhteet, onko luvallisesti käytössä kuskilla ja katsastustilanne, ja voihan olla silti joku vika vaikka olisi katsastettu...
Alkaa muistuttamaan DDR meininkiä.
Trafi ilmeisesti olettaa, että ilmiantajia riittää, kunhan vain annetaan kansalaisille työkalut.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja GDP
ViestiLähetetty: 16.12.2018 23:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
Aakku kirjoitti:
JC5IEDM kirjoitti:
Janne L kirjoitti:
Eikö tuo nyt ole sen ajajan vastuulla että omaa ajo-oikeuden ja ajokunnon?

Tieliikennelain 65 §: "Ajoneuvoa ei saa luovuttaa sen kuljetettavaksi, jolta 63 §:ssä tarkoitetusta syystä ilmeisesti puuttuvat edellytykset ajoneuvon kuljettamiseen."

Ja 63 § mainitsee "Ajoneuvoa ei saa kuljettaa se, jolta sairauden, vian, vamman tai väsymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuvat siihen tarvittavat edellytykset." Lisäksi siinä on mainittuna ajokorttivaatimus.

Eli ei ole luovutustilanteessa pelkästään vastaanottajan vastuulla, myöhempi ajokunnon menetys on sitten asia erikseen.
Yleensä on tapana ollut näyttää voimassa oleva ajokortti.
Eikös sen voisi siltä taksisuhariltakin kysyä kyytiin mennessään?


Tokihan voi, mutta kortti ei välttämässä ole voimassa jos vaikkapa silmälasimääräys on toimitettu kortin haltijalle postitse.



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja GDP
ViestiLähetetty: 17.12.2018 07:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1199
Gonzales kirjoitti:
Tokihan voi, mutta kortti ei välttämässä ole voimassa jos vaikkapa silmälasimääräys on toimitettu kortin haltijalle postitse.

No niinpä.
https://www.youtube.com/watch?v=UoiDZQOPmBA



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: