|
Kirjoittaja |
Viesti |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03 Lähetetty: 07.05.2019 08:49 |
Viestit: 1309 Paikkakunta: Järvenpää
|
Se swirlin läpän aktuaattorin kumikalvo voi vuotaa vaikka liikkuisikin paikallaan kaasutellessa. Siihen tuppaa tulemaan pieniä reikiä jotka näkee puretusta valoa vasten. Kaasuvaijeri venyy eikä välttämättä aukaise kaasua täysin. Tuntuu kyllä matalilla kierroksilla jotenkin tossulta kunnes läppä aukeaa. Tai pintakaasulla ajettaessa kaasunvaste "tehottoman" tuntuinen oli omassa mutta selvä potku tuli siinä 2200 korvilla kun läppä aukesi.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03 Lähetetty: 07.05.2019 10:24 |
Viestit: 1206 Paikkakunta: Turku
|
Teuski kirjoitti: Mullakaan ei ole muista 2.2:sta kokemusta, joten sen suhteen en osaa vertailla. Aina kuitenkin mielsin tuon tehoiltaan terveeksi, vaikka se 2.0 136 +AM6 yhdistelmään verrattuna laiskalta tuntuikin. Käynpä videoimassa täyskaasukiihdytyksen joku päivä, niin saan jotain dataa tähän ihmettelyyn  Teuski kirjoitti: Se automaatti kyllä hukkaa tehoja ja tehon tuntua, tuo C3P 1.6Hdi 110 manuaalina tuntui paljon femmaa pirteämmältä jo ennen plagutusta  Kyllä toi mun bensafemman AL4 ainakin vetää ihan hyvin kiihdytyksessä. Hukkaamisen tuntu tulee siitä, kun kaasunvaste muuten on (ew:llä) puuroinen ja esimerkiksi paikallaan lähtemisessä ja kiihdytyksen alkaessa on pieni viive. Mutta sitten, kun jo mennään, niin ei siinä huomaa, että alla on automaatti eikä manuaali. Kun turbiini on lukossa, niin onhan siinä muutaman rattaan kautta kuitenkin suora voimalinja. Kickdown on kans nopeampi kuin miten itse pystyn manuaalilla vaihtamaan, toki automaatti aina miettii ensin hetken, että tarvitaanko sitä. Wesa kirjoitti: Se swirlin läpän aktuaattorin kumikalvo voi vuotaa vaikka liikkuisikin paikallaan kaasutellessa. Siihen tuppaa tulemaan pieniä reikiä jotka näkee puretusta valoa vasten. Kaasuvaijeri venyy eikä välttämättä aukaise kaasua täysin. Tuntuu kyllä matalilla kierroksilla jotenkin tossulta kunnes läppä aukeaa. Tai pintakaasulla ajettaessa kaasunvaste "tehottoman" tuntuinen oli omassa mutta selvä potku tuli siinä 2200 korvilla kun läppä aukesi. Kyseinen kumikalvo olikin ihan pildeen päreinä tässä yksilössä ja vuosi ilmaa kuin seula, oli pakko uusia koko aktuaattori eikä onneksi paljon maksanut. Uusi pitää alipaineen "forever".
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03 Lähetetty: 07.05.2019 22:00 |
Viestit: 1206 Paikkakunta: Turku
|
Otinpa vähän videoo. Nollasta sataan sporttinapilla ja ilman. Olis saattanu nopeammin mennä, jos olis saanu kolmosen sisään hyvillä ahdoilla 70-80 kohdilla, nyt laatikko meni kakkosella ja vääntö haihtui yläkierroksilla. Kaasu pohjassa koko ajan. Wikipedia mainostaa, että 2.2:n pitäis ehtiä 10,5 sekunnissa sataseen. https://youtu.be/P7bZnBoTDj4https://youtu.be/Lx64RAQrYrMNäpelsin illalla ajotietokoneen viiksen kuntoon. Teuski, oliko jousipalloista tietoa? Vakiot?
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03 Lähetetty: 07.05.2019 22:42 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
Ai hitto ku en muista mitä mihinkin femmaan on rullut laitettua... Jos takana ei ole pitkiä niin ovat varmaan vakiot...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03 Lähetetty: 09.05.2019 18:06 |
Viestit: 1206 Paikkakunta: Turku
|
Pieni kierros sisustan kimpussa, että saa räminöitä vähennettyä sen verran, että kuulee onko jotain oikeasti jossain irrallaan. Löydetty takaluukun sisältä kolisemasta 10mm hylsy ja yksi mutteri. Paritkin kahvirahat eurokolikoina. Joku suomalainen cd, joka ei naarmuiltaan soi ja Johnny Cashia (aito kopio!), joka soi.
Vasemmalle kääntäessä vähän ratisee ohjaus äärilaidassa. Olikos se vetonivel jo diagnosoitu ja auton mukana tullut vetoakseli mahdollisesti käypäinen asennettavaksi?
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03 Lähetetty: 09.05.2019 22:18 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
Taisi siinä vetari vähän jo naputtaa. Purkuosa on samanlaisesta, muuta en osaa sanoa. Muita en tunnusta mutta cash on varmaan mun jäljiltä 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03 Lähetetty: 14.05.2019 21:03 |
Viestit: 1206 Paikkakunta: Turku
|
Paljos 2.2:n pitäis sallia ahtopainetta?
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03 Lähetetty: 15.05.2019 13:23 |
Viestit: 1206 Paikkakunta: Turku
|
Vaihdoin vetoakselin, niin sain sen varaosakappaleen pois nurkista. Vanha ei ollut käsin kokeillen paha, mutta oli siinä pientä välystä, jota varaosa-akselissa ei ollut. Jotain tutinaa ja woblaamista tuntuu silti ajoittain, kun kiihdyttää oikealle kaartaessa, mutta jatkotutkimuksia varten pitäisi tässä vaiheessa sulkea mahdolliset rengasongelmat pois. Ei haittaa normaalia ajamista kuitenkaan nyt, eli kulku parani, kolinat väheni ja ohjaustuntuma jämäköityi.
Vaan olipa kerrankin nappiremppa! Olisko menny peräti huimat puoli tuntia, kun homma oli purettu ja taas paketissa. Kaikki mutterit ja pultit irtosivat nätisti, eikä mitään mennyt asentaessa rikki eikä tarvinnut hikoilla ja kiroilla. Ei tarvinnut irvistellä pulttipyssyn takana ja ladata silmät ummessa Aircatiin uusia hylsyjä rikki menevien halpiksien tilalle... Jarrusatulakin oli vasta huollettu, niin irrotus ja asennus meni käsityökaluilla kuin Haynesin manuaalia selaten. Pallonivel oli rikkonut kuminsa ja nivel oli ihan ruosteenjäykkä, mutta sattumalta hyllystä löytyi valmiina yksi käyttämätön PSA:n nivel. Joten vetoakseli vaihdettu ja pallonivel uusittu pienenä puhdetyönä, ja taas ajellaan lisää.
Räminät alkaa olla hallussa, pientä toppausta sinne tänne, niin ei irtopaneelit ja johdot räpätä. Hodarikone osaa näköjään aika hyvin etsiä noita resonanssitaajuuksia korista...
Takalasin pyyhin vois olla kiva. Katkennut on muovia, niin sitä on hankala korjata. Liimakaan tuskin pitää talvipakkasilla ja kesäkuumalla kovin pitkään.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03 Lähetetty: 15.05.2019 13:37 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
yason kirjoitti: Takalasin pyyhin vois olla kiva. Katkennut on muovia, niin sitä on hankala korjata. Liimakaan tuskin pitää talvipakkasilla ja kesäkuumalla kovin pitkään. Hei muuten sen kanssa kävi niin, että nassikka väänsi sen poikki syyskuussa ja tilasin saman tien uuden. Se saapui tossa pari kk sitten Jos löytyy vielä niin voin pistää tulemaan.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03 Lähetetty: 15.05.2019 13:42 |
Viestit: 1206 Paikkakunta: Turku
|
Teuski kirjoitti: yason kirjoitti: Takalasin pyyhin vois olla kiva. Katkennut on muovia, niin sitä on hankala korjata. Liimakaan tuskin pitää talvipakkasilla ja kesäkuumalla kovin pitkään. Hei muuten sen kanssa kävi niin, että nassikka väänsi sen poikki syyskuussa ja tilasin saman tien uuden. Se saapui tossa pari kk sitten Jos löytyy vielä niin voin pistää tulemaan. Ooo! Taisi olla Kiinan toimitus?  Laita ihmeessä tulemaan!
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03 Lähetetty: 02.07.2019 02:09 |
Viestit: 1206 Paikkakunta: Turku
|
Korjasin kuskin puolen lämmönsäädön tänä iltana. Tälleen kesäkelillä ei ollut kivaa, kun kuskin puoli alkoi yhtäkkiä hönkiä kuumaa. Siinä ei kattoluukkukaan auttanut. Tämän projektin osalta läppien boorien korjaus meni jo vanhasta muistista, tosin tällä kertaa porailin tarvittavat reiät muovipaneeliin, kun piti iltamyöhään nykäistä kuntoon.
Autopesussa tuli tuulilasin yläreunasta vähän vettä sisälle. Ilmeisesti oli liimasaumaan jäänyt jokin aukko. Sai Sikaa, pysyi ainakin letkulla suihkuttamalla kuivana nyt.
Auto on hieman täristänyt maantienopeuksissa alusta asti. Ei mitään isompaa väljää löydy, joten kokeilin toisen muhkun renkailla. Kas, auto menee tasaisesti. Pitänee tasapainottaa etukumit jossain. Voi olla, että yksi paino on tippunut matkalle.
Kesänakkien osalta ei uusiminenkaan tekisi pahaa, mutta auto olisi tarkoitus vaihtaa jossain vaiheessa toiseen projektiin. Pitäisi nimittäin saada manuaalivaihteinen kärry ajo-opetusta varten ja neljännelle autolle ei ole tilaa... Tolla dieseltomaatilla vaan on luvattoman rento ajella. Jos sen vaihtaa johonkin vanhaan paskaan, niin saa todennäköisesti vain paskempaa.
|
|
|
|
 |
kimmoa
|
Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03 Lähetetty: 07.07.2019 13:51 |
Viestit: 168
|
yason kirjoitti: Otinpa vähän videoo. Nollasta sataan sporttinapilla ja ilman. Olis saattanu nopeammin mennä, jos olis saanu kolmosen sisään hyvillä ahdoilla 70-80 kohdilla, nyt laatikko meni kakkosella ja vääntö haihtui yläkierroksilla. Kaasu pohjassa koko ajan. Wikipedia mainostaa, että 2.2:n pitäis ehtiä 10,5 sekunnissa sataseen. https://youtu.be/P7bZnBoTDj4https://youtu.be/Lx64RAQrYrMNäpelsin illalla ajotietokoneen viiksen kuntoon. Teuski, oliko jousipalloista tietoa? Vakiot? Ei se 10.5 sekunnissa kiihdy kuin käsivaihteisena, automaattina vakiomoottorilla tuhnu kuin mikä. Omani on softattu tekijän väittämän mukaan 170hv ja ei silläkään vielä kumi kulu kiihdytyksessä. Vaihteisto pilaa tuon auton, samoin kuin veekuutosen. Käsivaihteisena liikahtaa paljon mukavammin.
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03 Lähetetty: 07.07.2019 18:57 |
Viestit: 1206 Paikkakunta: Turku
|
kimmoa kirjoitti: Ei se 10.5 sekunnissa kiihdy kuin käsivaihteisena, automaattina vakiomoottorilla tuhnu kuin mikä. Omani on softattu tekijän väittämän mukaan 170hv ja ei silläkään vielä kumi kulu kiihdytyksessä. Vaihteisto pilaa tuon auton, samoin kuin veekuutosen. Käsivaihteisena liikahtaa paljon mukavammin. Jaah, jos tuo 10,5 sekuntia onkin manuskan lukema, niin sitten lienee tässä koneessa suurin osa potkuista jäljellä. Mitkäs tossa oli ahtopaineen normaalit vaihteluvälit? Tutkin jossain vaiheessa, niin Torquen mittari näytti 1,2-1,3 bar. Automaatti on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta huono automaatti syö terävimmän tehon ja hyvää automaattia on vaikea tehdä. Toisaalta manuaali kiihtyy hyvin siihen asti, kunnes täytyy vaihtaa vaihdetta. Perinteinen laatta lattiaan -metodi kiihdyttää sivistyneemmin (joskaan ei aina nopeammin) huonommallakin automaatilla kuin manuaali, jossa pitää ulvottaa konetta korkeille kierroksille ennen vaihtoa, koska meno kyykkää muuten heti, kun tulee vaihdon hetki. Paras omista autoista oli Bemarissa ollut ZF:n 6HP, mutta ei sekään mikään autuaaksi tekevä ollut. Esimerkiksi lyhyellä kiihdytyskaistalla moottoritielle liittymisessä ei yksinkertaisesti voinut luottaa lootaan, ellei se ollut sport-moodissa, eikä oikein silloinkaan. Kun painoi tallan pohjaan, loota heitti muutaman pykälän alas, kierrokset nousi, mutta auto ei liikkunut 217 hepasta huolimatta mihinkään. Vastaavasti manuaalivaihteinen Subaru ampaisee liikenteen sekaan kuin kärpänen, kunhan aloittaa oikealla vaihteella. Ja yllättäen AL4:n kanssa ei ole ikinä ollut ongelmia liityntäkaistalla, koska vaihteita on niin vähän ja loota heittää aika herkästi kakkosen silmään jo kiihdytyksen alussa, joten vaikka bensamuhkun kiihtyvyys ja itse AL4 sinänsä on mitä on, niin luotan kokemuksesta kyseisen lootan toimintaan noinkin kriittisessä tilanteessa ja tiedän, että kiihdytys tapahtuu kakkosella ja nopeahko vaihto kolmoselle tapahtuu vasta, kun on kelattu jo matkavauhtiin. Sopii myös Sitikan bensakoneelle vääntöhuipun perusteella. Tämän 2.2hdi:n 4HP on kans varsin miellyttävä käytännön ajossa, vaikka sekuntilukemat onkin mitä on. Ei niin sanotusti petä ja osaa hyödyntää turbon vääntöä hyvin. Loota pysyy hyvin mukana mukaan lukien liittymiset, ohittamiset, kaistanvaihdot yms. manööverit.
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03 Lähetetty: 30.07.2019 19:52 |
Viestit: 1206 Paikkakunta: Turku
|
Hänet on nyt myyty ja saa nyt palvella seuraavaa omistajaa toivottavasti ilman sen suurempia murheita.
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03 Lähetetty: 30.07.2019 22:46 |
Viestit: 1206 Paikkakunta: Turku
|
Ei se ainakaan tunnustanut. Meni kyllä nopeammin kaupaksi kuin odotin. Tulihan tuolla ajeltua useampi tonni, hyväksi vehkeeksi se osoittautui.
|
|
|
|
 |
|
|