Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 9/10 [ 243 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 25.09.2019 20:27 

Viestit: 297
ds-jekkeri kirjoitti:
ovi kirjoitti:
Olen paljosta samaakin mieltä, mutta tässä olisin vastahankaan. Katson asiaa eri kantilta, mutta tuossahan oli mainittu ihan miltä kantilta tahansa, joten.... Argumenttini:

- sähkömoottorin polttoainetta (sähköä...) ei voi nykyäänkään varastoida taloudellisesti eikä kevyesti. Teslan iso akkupaketti painaa 600 kg, maksaa 30.000 euroa, ja sisältää energiaa vain 100 kWh eli saman verran kuin alle 10 litraa bensaa. Vastaava bensatankki maksaa 10 euroa valmistaa ja sisältää 1000 kWh, kymmenkertaisen määrän jerkkua.

- sähkömoottori ei kuulosta hyvältä automiehen korvaan. Invertterin sirinät ja mootorin kirinät ovat katkeraa kuultavaa kauniiseen pakoputkitorvimeluun tottuneelle peltikorvalle. Kaikki keinotekoiset "äänet" jätän omaan arvoonsa, kyllä sentään Italiaisen vapaastihengittävän V8:n baritori alakierroksilla tulee luonnostaan...

- isotehoisen sähkömoottorin valmistuksessa tarvitaan suuri määrä erikoismetalleja, lähinnä kuparia ja neodyymiä/muuta huippumagneettista materiaalia. Ne eivät tipahda taivaasta vaan louhitaan, ks ylempi litium-louhinta. Nykyaikaisen bensamoottorin valmistus on helppoa ja syntyy tusina-alumiinista ja teräksestä suit-sait.


Jos tarkastellaan kokonaisuutta, niin silloin sähkömoottorissa on puutteita, kuten "polttoainetankin" kapasiteetti ja äänimaailma. Noissa asioissa ollaan samaa mieltä.

Mutta, jos tarkastellaan pelkkää moottoria, niin polttomoottori ei anna minkäänlaista vastusta oikosulkulkumoottorin vääntökäyrälle, 90%:n hyötysuhteelle ja yksinkertaiselle rakenteelle. Oikosulkumoottorissa on kaksi laakeria ja yksi pyörivä osa, joten kerran kuukaudessa laakerit rasvaamalla moottori pyörii 10 vuotta yötä päivää. Tuossa juuri käytimme 7 vuotta yötä päivää pyörinyttä 800 kW:n moottoria huollossa ihan vain tuotannon varmistamiseksi, vaikka kiihtyvysmittauksissa tai verhokäyrissä ei näkynyt vielä mitään viitteitä laakerivioista.

Oikosulkumoottorin valmistamiseen ei tarvita neodyymia, tai vastaavaa, koska magneettikenttä tehdään sähköllä. Toki kuparia siihen tarvitaan, mutta 19 vuotta enempi vähempi kaapeliteollisuudessa pyörineenä sanoisin, että menee sitä aika moneen muuhunkin paikkaan ja vielä todella paljon. Rungothan noissa on yleensä alumiinia ja moottorin valmistusprosessi mahtaa olla aika paljon yksinkertaisempi, kuin polttomoottorin vastaava.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 25.09.2019 21:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
ovi kirjoitti:
Oikosulkumoottorin valmistamiseen ei tarvita neodyymia, tai vastaavaa, koska magneettikenttä tehdään sähköllä. Toki kuparia siihen tarvitaan, mutta 19 vuotta enempi vähempi kaapeliteollisuudessa pyörineenä sanoisin, että menee sitä aika moneen muuhunkin paikkaan ja vielä todella paljon. Rungothan noissa on yleensä alumiinia ja moottorin valmistusprosessi mahtaa olla aika paljon yksinkertaisempi, kuin polttomoottorin vastaava.


Hmmm...?

https://www.reuters.com/article/us-metals-autos-neodymium-analysis/teslas-electric-motor-shift-to-spur-demand-for-rare-earth-neodymium-idUSKCN1GO28I



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 25.09.2019 21:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
^^Tuossa tulee se yksi iso juttu, joka monelta sähkömoottorin kehujalta unohtuu. Se energia millä sitä moottoria pyöritetään, missä sitä säilytetään ja mistä sitä tankataan... Kokonaisuutta tarkastellessa, jää sähköverme monelta osin pörisevän varjoon, mutta mutta kummassakin on merkittäviä etuja ei osa-alueilla toisiinsa verrattuna...

Sähkökäyttö on merkittävästi parempi, niin kauan kun ei tarvitse kuskata mukana saati tankata sitä energiaa lisää kesken matkan. Polttomoottori on aivan omaa luokkaansa tuossa mielessä, tehoa on tiiviissä paketissa paljon, ja sen tankkaaminen käy nopeasti...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 25.09.2019 21:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7826
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Piti se bensakin alkuaikoina mukana kantaa...

Ei tarvitse katsoa kuin viimeiset 30 vuotta maailmaa taaksepäin ja todeta, miten tekniikka kehittyy. Sen kieltäminen on kuin työntäisi päänsä pensaaseen. Ei siihen auta, vaikka itse ajaisi kuinka vanhoilla autoilla tahansa, kehitys ei yksittäisen ihmisen mielipiteistä kiinni jää ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 25.09.2019 21:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Teuski kirjoitti:
Piti se bensakin alkuaikoina mukana kantaa...

Ei tarvitse katsoa kuin viimeiset 30 vuotta maailmaa taaksepäin ja todeta, miten tekniikka kehittyy. Sen kieltäminen on kuin työntäisi päänsä pensaaseen. Ei siihen auta, vaikka itse ajaisi kuinka vanhoilla autoilla tahansa, kehitys ei yksittäisen ihmisen mielipiteistä kiinni jää ;)


Kyyyyyyyyyllä se vaan voi jäädä. Jorma Ollila ja Anssi Vanjoki pidättivät näppäimettömän puhelimen kehitystä noin puoli vuosikymmentä, josta johtuen Apple pääsi korjaamaan potin ja "suomi meni konkurssiin".

Ajetaan me valistuneet ja sivistyneet vaan polttomoottoriautoilla niin kauan kuin on olemassa huoltoasemia. Jätetään sähköimurointi mammalle!



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 25.09.2019 21:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7826
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
No eihän se jäänyt :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 25.09.2019 21:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
olli__o kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
...
Lisäksi alumiinin ja teräksen louhinta on per kilo paljon helpompaa ja halvempaa kuin noiden erikoismetallien - näkyyhän se näiden hinnassakin. Alumiinikilo vs kuparikilo... olisko 100-kertainen hintaero?
...

Ei ole, pikemminkin kolminkertainen alumiini vs. kupari

Esimerkiksi Lontoo, metallipörssi: https://www.lme.com/


Lähin vastine autoteollisuuden tarpeisiin lienee Aluminium Alloy joka on noin viidesosa kuparin hinnasta. Suhteellisen merkittävä ero muttei toki satakertainen. Pitää tietysti muistaa että kupari on paljon painavampi metalli, joten tilavuuden suhteen koko moottorin alumiinit noin kiloissa menevät yhden iso-tesla-500KW sähkömoottorin kupareihin ja varmaan ylikin. Meneehän toki sähkömoottoriin muitakin perusmetalleja, niin terästä kuin alumiinia... Ja siihen päälle nuo huippueksoottiset neodyymit jne, joita joistakin kommenteista poiketen mm. Tesla käyttää niinkin paljon että maailmanhinnat ovat kovassa nousussa.

Sanokaapas muuten miksi kuparikaton tekeminen on 20 x kalliimpaa kuin teräskaton, vaikka metallin perushinta ei ole?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 26.09.2019 06:45 

Viestit: 297
ds-jekkeri kirjoitti:
ovi kirjoitti:
Oikosulkumoottorin valmistamiseen ei tarvita neodyymia, tai vastaavaa, koska magneettikenttä tehdään sähköllä. Toki kuparia siihen tarvitaan, mutta 19 vuotta enempi vähempi kaapeliteollisuudessa pyörineenä sanoisin, että menee sitä aika moneen muuhunkin paikkaan ja vielä todella paljon. Rungothan noissa on yleensä alumiinia ja moottorin valmistusprosessi mahtaa olla aika paljon yksinkertaisempi, kuin polttomoottorin vastaava.


Hmmm...?

https://www.reuters.com/article/us-metals-autos-neodymium-analysis/teslas-electric-motor-shift-to-spur-demand-for-rare-earth-neodymium-idUSKCN1GO28I


Eli yhdessä Teslan mallissa (model 3 long range) käytetään kestomagneettimoottoria ja muissa on oikosulkumoottori, joiden valmistamisessa ei käytetä neodymia? Onko tässä sellainen tilanne, että minkä neodymissa häviät, sen kuparissa säästät? Joka tapauksessa oikosulkumoottorissa ei ole magneetteja.

Vaikea uskoa, että Jekkerillä on tuotekehitystausta, kun suhtaudut noin skeptisesti tekniikan kehittymiseen. Tuskin oikosulkumoottorikaan on vielä kehityskaarensa huipulla. Oikeastaan se ei ole vielä lähelläkään sitä, koska sen nopeuden ohjaaminen on kehitetty vasta muutama vuosikymmen sitten. Ensimmäinen Strömbergin kehittämä taajusmuuttaja oli vaatekaapin kokoinen ja nykyään samat temput tehdään kahden nyrkin kokoisella palikalla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 26.09.2019 12:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1334
Paikkakunta: Järvenpää
PMM:llä taitaa olla se etu ainakin että sillä saadaan hyvä magneettivuo kuormasta tai nopeudesta riippumatta ilmaväliin. Tällöin osakuormitysten hyötysuhde nousee. On myös käytännössä kevyempi. Veikkaisin että sähkönkulutushyöty normaaliajossa sitä suurempi mitä ylikokoisemmaksi moottori on mitoitettu maksimitehon näkökulmasta. Aika vähän tuollaissin nopeakäyntisiin moottoreihin magneetteja menee. 15 rpm pyörivään 3 MW genoon menee 2-2500 kg, keskinopeaan noin 300 rpm pyörivään 3 MW koneeseen menee enää 2-300 kg. 1800 pyörivässä puhutaan muutamista kymmenistä kiloista ja autokäytön 6-9000 pyörivissä taitaa olla enää muutama kilo (per 3MW :D ), en tiedä?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 26.09.2019 13:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
ovi kirjoitti:
Vaikea uskoa, että Jekkerillä on tuotekehitystausta, kun suhtaudut noin skeptisesti tekniikan kehittymiseen...


:D Voihan se olla vaikeaa, mutta ei nyt sentään uskon asia. Eiköhän googlaamalla ja patenttitietokantaa tarkastelemalla selviä että tuotteita on kehitetty ja rohkenenko sanoa että melko lailla tekniikan eturintamassa ja ylikin. Jos et ole näppäinpuhelimen ystävä, käytät päivittäin keksimiäni käyttöliittymämenetelmiä ja niin tekee noin 6 miljardia muutakin ihmistä.

Mutta joo. En suinkaan suhtaudu tekniikan kehittymiseen sinänsä skeptisesti, mutta nämä yhden totuuden kampanjat (ja miehet) eivät vaan koskaan ota huomioon mutkikasta kokonaisuutta. "Sähköauto on joka ja kaikissa suhteissa paras. Sähkömoottori on joka ja kaikissa suhteissa paras. Biotekniikalla Suomi nousuun. Start-upit ovat uusi Suomen Nokia. Ilmastonmuutokseen voi vaikuttaa vain katumusharjoituksilla ja verotuksella. Kaikki mitä Trump sanoo on valhetta. Kryptoraha on Eestin Nokia." Jne, sieltä voi valita omansa.

Kun on vuosia ja kokemusta näin paljon, alkaa nähdä selvemmin sen että kaikki on harmaalla alueella eikä kristallinkirkkaita totuuksia ole. Minulla on ikuisena toisinajattelijana periaate, että kun koko kärpäslauma alkaa puhua yhteen ääneen että joku tänään rykäisty paska on hyvää, tulee olla äärettömän skeptinen ja mieluummin asettua katsomaan asiaa eri kannalta. Silloin alkaa nähdä taustoja jokaisen villityksen takana. Ja silloin syntyy todella mullistaviakin ideoita, jotka luotaavat pitkälle tulevaisuuteen jonkun "päivän iskulauseen" sijasta. Kun on trendikästä höyrähtää sähköautoihin, juuri silloin kannattaa ruveta tutkimaan turbiinimoottoreita ammattimaisesti... Olisko tämän päivän tekniikalla 1-asteinen kompressoripuoli tehtävissä niin nerokkaasti ja kustannustehokkaasti, että painesuhteen saisi nousemaan yli 40:n tai ainakin yli 20:? (Chryslerin turbiiniautossa painesuhde oli 3-4). Jos vastaus on kyllä, on lentävä auto, siis ihan sellainen Moellerin Skycarin kaltainen mutta auton kokoinen ja näköinen auto eikä mikään siipihäkkyrä, pikapikaa todellisuutta. Ja hei - älä linkitä tähän niitä arabiassa ja kiinassa "testattavia" lentäviä sähkötaksidrooneja, lelut kuuluvat eri kategoriaan! Range pitää olla 2000 km ennenkuin puhutaan asiaa.

En ole tutustunut nykyiseen voimavirtamoottoritekniikkaan niin läheisesti että osaisin sanoa miksi Tesla käyttää neodyymimagneetteja ja missä mittakaavassa niitä käytetään tulevaisuudessa. Mutta oli esitetty väite että sellaisia ei käytettäisi ollenkaan sähköautoissa, ja se on kyllä väärin. Jälleen kerran yhden totuuden malli petti. Oikosulkumoottori ei ehkä sellaisista hyödy mutta mitä sitten jos sähköautoissa käytetään erilaisia moottoreita.

Odotan sen sijaan erittäin suurella mielenkiinnolla seuraavia todellisia kehitysaskeleita kulkuvälinekehityksessä, valheellisen sähköautohöpötyksen sijaan juurikin todellisissa mullistuksissa, eli lentävässä autossa ja rajun maastokelpoisissa pienkulkuvälineissä, ns. "seitsemän peninkulman saappaissa".



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 26.09.2019 17:49 

Viestit: 5127
ds-jekkeri kirjoitti:
...
En ole tutustunut nykyiseen voimavirtamoottoritekniikkaan niin läheisesti että osaisin sanoa miksi Tesla käyttää neodyymimagneetteja ja missä mittakaavassa niitä käytetään tulevaisuudessa. Mutta oli esitetty väite että sellaisia ei käytettäisi ollenkaan sähköautoissa, ja se on kyllä väärin. Jälleen kerran yhden totuuden malli petti. Oikosulkumoottori ei ehkä sellaisista hyödy mutta mitä sitten jos sähköautoissa käytetään erilaisia moottoreita.
...

Tainnut jäädä se itse linkittämä artikkeli lukematta tai ymmärtämättä?
“[b]Some electric car motors use the permanent magnet technology, probably the most famous is the Tesla Model 3 Long Range. All the other Tesla models — Model X and Model 3 standard — use induction motors,” [/b]

Eli tuosta voi poimia muitakin totuuksia kuin että sähköautot vaativat neodyymiä?

Toinen yksisilmäinen totuus mitä tykkäät viljellä on että Nokia ja Suomi meni konkurssiin, jos katsoo toisin päin totuutta: Nokia ei ollut markankaan arvoinen 1990-luvun vaihteessa, kun Ericsson pohti sen ostamista, ja se on tällä hetkellä selkeästi liikevaihdoltaan Suomen suurin yritys.

Toki Nokiasta ei tullut Applea, mutta olisiko tullut vaikka olisi ollut älypuhelin ekana tuotannossa, Mielestäni ei, Nokia kun oli pääosin elektroniikkavalmistaja eikä edes ollut kovin etevä tekemään muita ohjelmia kuin aika laiteläheistä sulautettua koodia (muistatteko vaikka Nokian PC-Suiten tai jotain muita karmivia ohjelmistoja (ja alussa joka ikiselle puhelinmallille oli oma ohjelmansa))? Nokia pääsi kuitenkin aika kivuttomasti eroon lähes täysin arvottomista elektroniikkatehtaistaan, joita oli rakennettu kalliisiin maihin ja sai niistä vielä kelpo korvauksen. Palasi jopa tietyssä mielessä puhelinbisnekseenkin, aika näyttää miten siinä käy (pikemminkin vain lisensioi tavaramerkkejä muille kuten Nokia, ja Alcatel).

Olisi Nokia Ehkä voinut estää kilpailijoiden syntymisen olemalla eka ja ylivoimainen ja olisi sitten pikkuhiljaa heivannut elektroniikkatehtaitaan Euroopassa ja kalliissa maissa. Mutta eipä se Applekaan estänyt Androidin tuloa markkinoille, ja japanilaiset jäivät aika sivurooliin kun Korea ja Kiina jyräsivät.

Harvoin myöskään valmistajien imperiumit kestää ikuisesti - esimerkkinä vaikka Ford - aivan ylivoimainen valmistustekniikka ja kun autoja oli koko maailmassa miljoonia, niistä 90% oli jossain kohtaa Fordeja, ja vuonna 1932 autoja oli 32 miljoonaa, oli niistä 90% "Made in USA" - ei ole enää.

Syytä myös muistaa maailman ehdottomasti merkittävin suomalainen: Linus Torvalds - joka päivä hän orjuuttaa valtaosaa maailman ihmisistä, jotka kiltisti pyytävät linux-kerneliltä hetken prosessoriaikaa ja muistia ja mitä nyt kulloinkin tarvitsevat kun vaikka hipelöivät Android kännykkäänsä -En usko että linux kernelikään tulee pitämään valta-asemaansa ikuisesti tai Android tai mikä tahansa muukaan (ellei siitä kehity paha Skynet ja saavuta tietoisuutta)

Itse uskon myös että vaikkapa ylivertainen Google on korvattavissa tulevaisuudessa jollain toisella, tai jos se saavuttaa kovin koko maailman diktaattorimaisen aseman yrityksenä, niin valtiot tai niiden yhteenliittymät laittavat sen kuriin tai pilkkovat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 26.09.2019 20:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
olli__o kirjoitti:
Syytä myös muistaa maailman ehdottomasti merkittävin suomalainen: Linus Torvalds - joka päivä hän orjuuttaa valtaosaa maailman ihmisistä, jotka kiltisti pyytävät linux-kerneliltä hetken prosessoriaikaa ja muistia ja mitä nyt kulloinkin tarvitsevat kun vaikka hipelöivät Android kännykkäänsä -En usko että linux kernelikään tulee pitämään valta-asemaansa ikuisesti tai Android tai mikä tahansa muukaan (ellei siitä kehity paha Skynet ja saavuta tietoisuutta)


Joo.. tuolla periaatteella jokainen kopioija on merkittävä heppu. Linus oli ja varmaan vieläkin on näppärä koodari ja teki Unixin kopion - joka levisi laajalle maksuttomuutensa takia, sinänsä kiva teko mutta aika vähän siitä keksinnöllisyyttä löytyy. Hyvää koodia kyllä paljonkin, ihan miehen itse tekemääkin osittain. Suomesta löytyy myös muutama muu koodari joiden koodinpätkiä pyörii käytännössä jokaisessa maailman routerissa, noin esimerkiksi.

Mielestäni tähän mennessä merkittävin suomalainen on Teuvo Kohonen, joka on tosiasiassa koko nykyaikaisen neuroverkkokehityksen (jota valheellisesti AI:ksi tai tekoälyksi nykyään helppoheikkien puheissa kutsutaan) yksi isä. Hän keksi "itsejärjestyvän kartan", joka oli neronleimaus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Self-organizing_map

Tämä keksintö tulee johtamaan singulariteettiin jonka jälkeistä aikaa en pysty ennustamaan.

olli__o kirjoitti:
Tainnut jäädä se itse linkittämä artikkeli lukematta tai ymmärtämättä?
“[b]Some electric car motors use the permanent magnet technology, probably the most famous is the Tesla Model 3 Long Range. All the other Tesla models — Model X and Model 3 standard — use induction motors,” [/b]

Eli tuosta voi poimia muitakin totuuksia kuin että sähköautot vaativat neodyymiä?


Ollaanpas siellä viime päivinä ärhäkkänä. Tulee mieleen että onko olli_o -nimimerkin takana mies vai nainen, ja onko tällaista sopivaa nykyaikana kysyä? Onko minulle kehittymässä omatunto? Jos on, sen nimi on olli_o

:roll:



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 26.09.2019 21:09 

Viestit: 297
ds-jekkeri kirjoitti:
Mutta joo. En suinkaan suhtaudu tekniikan kehittymiseen sinänsä skeptisesti, mutta nämä yhden totuuden kampanjat (ja miehet) eivät vaan koskaan ota huomioon mutkikasta kokonaisuutta. "Sähköauto on joka ja kaikissa suhteissa paras. Sähkömoottori on joka ja kaikissa suhteissa paras. Biotekniikalla Suomi nousuun. Start-upit ovat uusi Suomen Nokia. Ilmastonmuutokseen voi vaikuttaa vain katumusharjoituksilla ja verotuksella. Kaikki mitä Trump sanoo on valhetta. Kryptoraha on Eestin Nokia." Jne, sieltä voi valita omansa.


Pitäähän sitä antaa mahdollisuus kaikille vaihtoehdoille, vaikka kuinka hömpötetään.

ds-jekkeri kirjoitti:
En ole tutustunut nykyiseen voimavirtamoottoritekniikkaan niin läheisesti että osaisin sanoa miksi Tesla käyttää neodyymimagneetteja ja missä mittakaavassa niitä käytetään tulevaisuudessa. Mutta oli esitetty väite että sellaisia ei käytettäisi ollenkaan sähköautoissa, ja se on kyllä väärin. Jälleen kerran yhden totuuden malli petti. Oikosulkumoottori ei ehkä sellaisista hyödy mutta mitä sitten jos sähköautoissa käytetään erilaisia moottoreita.


Ei ole esitetty yhtenä totuutena, että sähköautoissa ei käytettäisi neodymia, vaan on todettu, että oikosulkumoottorissa ei käytetä sitä. Kyse ei ole siitä, kuinka oikosulkumoottori hyötyy neodymista, tai yleensäkin magneeteista, koska oikosulkumoottorissa ei käytetä magneetteja. Mahtaa kuitenkin olla niin, että nykyisellään lähes kaikissa sähköautoissa on oikosulkumoottori. Tulevaisuus näyttää, että syrjäyttääkö kestomagneettimoottori oikosulkumoottorin, kuten se teki DC-moottorille.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 26.09.2019 22:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
ovi kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
Mutta joo. En suinkaan suhtaudu tekniikan kehittymiseen sinänsä skeptisesti, mutta nämä yhden totuuden kampanjat (ja miehet) eivät vaan koskaan ota huomioon mutkikasta kokonaisuutta. "Sähköauto on joka ja kaikissa suhteissa paras. Sähkömoottori on joka ja kaikissa suhteissa paras. Biotekniikalla Suomi nousuun. Start-upit ovat uusi Suomen Nokia. Ilmastonmuutokseen voi vaikuttaa vain katumusharjoituksilla ja verotuksella. Kaikki mitä Trump sanoo on valhetta. Kryptoraha on Eestin Nokia." Jne, sieltä voi valita omansa.


Pitäähän sitä antaa mahdollisuus kaikille vaihtoehdoille, vaikka kuinka hömpötetään.

ds-jekkeri kirjoitti:
En ole tutustunut nykyiseen voimavirtamoottoritekniikkaan niin läheisesti että osaisin sanoa miksi Tesla käyttää neodyymimagneetteja ja missä mittakaavassa niitä käytetään tulevaisuudessa. Mutta oli esitetty väite että sellaisia ei käytettäisi ollenkaan sähköautoissa, ja se on kyllä väärin. Jälleen kerran yhden totuuden malli petti. Oikosulkumoottori ei ehkä sellaisista hyödy mutta mitä sitten jos sähköautoissa käytetään erilaisia moottoreita.


Ei ole esitetty yhtenä totuutena, että sähköautoissa ei käytettäisi neodymia, vaan on todettu, että oikosulkumoottorissa ei käytetä sitä. Kyse ei ole siitä, kuinka oikosulkumoottori hyötyy neodymista, tai yleensäkin magneeteista, koska oikosulkumoottorissa ei käytetä magneetteja. Mahtaa kuitenkin olla niin, että nykyisellään lähes kaikissa sähköautoissa on oikosulkumoottori. Tulevaisuus näyttää, että syrjäyttääkö kestomagneettimoottori oikosulkumoottorin, kuten se teki DC-moottorille.


Kiitos asiallisesta vastauksesta vaikka ehkä hieman kärkevästi kirjoittelin. Rupeaa kiinnostamaan tämä voimavirtatekniikka itseäkin. Wesa totesi että osakuormilla tuo PMM toimisi paremmalla hyötysuhteella sen vuon takia. Olen jossain fysikaalisissa solenoidityyppisissä aktuaattoreissa parantanut vuon ulottuvuutta, vai miten se sanotaan, käyttämällä ferrofluidia joka ikään kuin nykäisi fyysisen välyksen lähes nollaan ja siten aikaansai paljon vahvemman voiman sinne aktuaattoripuolelle samalla virralla.

Voisi kuvitella, että jos ja kun sähkömoottoriautoissa nähdään yhä suuritehoisempia moottoreita tyyliin Teslojen 500KW+, niin pienenkin osatehon (10KW?) hyötysuhdetta yritetään nostaa ja se ehkä onnistuu paremmin PMM-vehkeillä. Siitä neodyymin jne tarve tulevaisuudessa.

Sähkömoottorin perusrakenteessa on käsittääkseni vielä paljonkin kehitettävää, esimerkiksi se ammattimainen autonanalysoija-Sandy kommentoi mielenkiintoisesti sähkömoottorivertailussa Teslan ja i3:sen moottoreiden eroja käämityksien geometriassa jne.

Pitääkö näistä kiinnostua enemmänkin, ilmeisesti pitää!



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 27.09.2019 21:15 

Viestit: 5127
ds-jekkeri kirjoitti:
...
Joo.. tuolla periaatteella jokainen kopioija on merkittävä heppu. Linus oli ja varmaan vieläkin on näppärä koodari ja teki Unixin kopion - joka levisi laajalle maksuttomuutensa takia, sinänsä kiva teko mutta aika vähän siitä keksinnöllisyyttä löytyy....
...
Ollaanpas siellä viime päivinä ärhäkkänä. Tulee mieleen että onko olli_o -nimimerkin takana mies vai nainen, ja onko tällaista sopivaa nykyaikana kysyä? Onko minulle kehittymässä omatunto? Jos on, sen nimi on olli_o
...
Semantiikkaa, kopio on kopioimista ja jos tekee itse paremman joka toteuttaa samoja tai hieman erilaisia toimintoja, se ei ole kopio. Ja jokaisen kopioijan Unix-versiota tai Unix-kaltaista ei löydy maailmalta noin monesta joka päivä käytettävästä härvylästä.

Tuo linuxin kehitys ja suosio oli tosiaan ihan tuuria miehen omienkin sanojen mukaan, jos olisi vaikka BSD olisi julkaissut oman kunnollisen käyttiksen (Berkeley Networking Release 2)vuotta aiemmin, ei hän olisi ikinä aloittanut tekemään aluksi Minixin pohjalta parempaa käyttistä muuhunkin kuin käyttiksen opiskeluun, se mikä tekee linuxista merkittävän on sen käyttömäärä ja kehittäjämäärä, UNIXeja oli useita kaupallisia ja oli vapaita projekteja ennen Linuxia, mm. GNU Hurd, jota muistan jo opiskeluajoilta veikkaillun että jyräisi kohta linuxin, mutta onkohan vieltäkään yhtään vakaata julkaisua kernelistä? Minix taas kehitettiin Coherentin alustalla.

Ärhäkkyys ja minun ärsyyntyminen taisi johtua tuosta ALV-verottoman hinnan tuomisesta ja vielä sen väärin tulkinnasta - olet tehnyt sitä aiemminkin kun olet tullut besserwisserimäisesti julistamaan "oikeaa hintaa" keskusteluihin, mutta poiminut hintoja ALV-verottomista ilmoituksista huomaamatta sitä itse. Kaikkia liioitteluita en edes viitsinyt korjata, mutta jos joku korjaa vääriä tietoja kun kun kirjoitat nettiin, ei se ole omatunto

Voit hyvin kysyä minun sukupuolta, jos se kiinnostaa, mutta se kyllä selviää jo nimimerkistä, sukupuoli on siis sama kuin lähes kaikkien suomalaisten Ollien, eli mies. En ihan ymmärrä miksi se kiinnostaa aamuyön tunteina, mutta oli sinun kummallisen nimimerkin takana vaikka eri aikoina erilaisia sukupuolia, niin ei kiinnosta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 27.09.2019 22:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1334
Paikkakunta: Järvenpää
Noniih, ei pitäisi (taas) kirjoittaa "aineen" vaikutuksen alaisena, mutta minkäs teet.. Jos nyt unohdetaan sukupuolikysymykset :D ja keskitytään itse asiaan, niin heitän ihan muistikuvan mukaan, tarkastamatta, pari topikkiin liittyvää väitettä (saa osoittaa vääräksi): uskotteko, että ruusujen tuominen intiasta eurooppaan lentorahtina on 8-kertaa ilmastoystövällisempää kuin niiden kasvattaminen euroopassa? Tai että napaseuduillla vähärikkisellä polttoaineella/kaasulla laivailu on ilmaston lämpenemisen kannalta haitallisempaa kuin huonolla rikkipitoisella? Tai että palmuöljy voisi olla ilmaston (ja meidän) pelastus, -monella tapaa..? Asiat ei ole mustavalkoisia ja totuutta suodattaessa, -no tässäkin uskon pätevän vanhan viisauden, -seuraa rahaa.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 27.09.2019 23:07 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Ruusu on turhake ekologisinta on jättää ne kasvattamatta / lennättämättä sinne missä eivät luonnollisesti menesty


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 28.09.2019 12:10 

Viestit: 5876
Paikkakunta: Lahti
Onneksi meillä on tämä valveutunut nuoriso joka vastustaa ilmastonmuutosta, ainakin puheissaan, työkaveri tuossa just yks päivä harmiteli kun kevytautot meni puihin, poikansa olis haikallut moista, nyt pitäisi tyytyä vain mopoon, ehdottelin isoa traktorimönkijää ja kyselin että eikö nämä nuoret ole nykyään ilmastonmuutoksesta huolissa, kovasti kuulemma ovat, mopolla ja kevytautollahan sitä torjutaankin :lol: :lol: :lol: :lol:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 28.09.2019 17:42 

Viestit: 5127
Wesa kirjoitti:
...Tai että napaseuduillla vähärikkisellä polttoaineella/kaasulla laivailu on ilmaston lämpenemisen kannalta haitallisempaa kuin huonolla rikkipitoisella?
...

En tiedä liittyykö napa-alue tai laivat jotenkin erityisesti tuohon, mutta totta että rikkiä polttamalla syntyy rikkidioksidia, joka sulfaattihiukkasten ohella toimii päinvastoin kuin kasvihuonekaasut, eli rikkihappo (syntyy rikkidioksidista) ja sulfaattihiukkaset ilmassa viilentävät ilmakehää.

Aiemmin poltettiin puhdistamatta kivihiiltä/ruskohiiltä/raskasta polttoöljyä, joka saattoi sisältää monta prosenttia rikkiä, se oli ehkä ilmaston lämpenemisen kannalta hyvä juttu, mutta muuten tuli ikäviä ongelmia, joten vähärikkisyys/puhdistuslaitteet tulivat pakollisiksi. Päästöt tappoivat ihmisiä hengitystieongelmien kautta ja johtivat ympäristön happamoitumiseen (happosade) ja nuo päästöt kulkeutuivat (ja kulkeutuvat vieläkin) pitkälle). Legenda kertoo että laivan savun väristä näki kuinka paljon rikkiä oli raskaassa polttoöljyssä - en tiedä oliko totta. No pitäisikö alkaa polttamaan siitä syystä rikkiä oikein urakalla ja puhdistamatta ilmakehään - minusta ei, eikä ainakaan Suomen kannalta, sillä Suomi kärsii tuosta vielä hyötyjä enemmän, haitat tulevat tuulten mukana ja järvet ja metsät omaavat aika huonon puskurikyvyn ja 1970...-80 -luvuilla oli kalakuolemia/metsätuhoja tuon takia. Typpioksidi ja "pelkkä" hiilidioksidikin aiheuttavat happamia sateita, mutta tilanne on parantunut kuitenkin paljon -80-luvusta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 01.11.2019 20:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Mitenkäs se nyt menee? Liikenteen päästöt pitäisi puolittaa 2030 mennessä, verrattuna mihin tasoon..?

Se tuli tässä havaittua, että asuinpaikallakin voi näemmä päästöihin vaikuttaa. Vuosi asuttu nykyisessä osoitteessa, ja ajomäärä näyttäisi putoavan reilusti alle puoleen, ehkä jopa kolmannekseen verrattuna edelliseen osoitteeseen. Lisäksi, tästä kun lähtee melkeinpä mihin tahansa, niin aina saa ajettua hyvään käyntilämpöön laitteet, toisin kuin edellisessä osoitteessa jossa siirtymät oli lyhyempiä mutta edes kauppaan ei tullut kävellen lähdettyä kun oli useampi kilometri lähimpäänkin matkaa ja palatessa ylämäkeä. Täällä taas kaupat, yms, ovat muutaman sadan metrin päässä, tästä seuraa sitten se ettei välttämättä viikkoonkaan tule tarvetta ajella mihinkään...

Näin kun omat liikennepäästöt on tullut pudotettua kolmanneksen-puolen pintaan, pitäisikö tästä saada joku ansiomitali, verohelpotus, vai rangaistus kun ei enää kerrytäkään veropottia ostamattomien polttoaineiden takia..?

Ai niin, taloutta ja päästöjä ei pitänyt sotkea samaan yhteyteen... :lol:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 01.11.2019 21:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2204
Paikkakunta: Laukaa
jasu kirjoitti:
Mitenkäs se nyt menee? Liikenteen päästöt pitäisi puolittaa 2030 mennessä, verrattuna mihin tasoon..?
..... Näin kun omat liikennepäästöt on tullut pudotettua kolmanneksen-puolen pintaan, pitäisikö tästä saada joku ansiomitali, verohelpotus, vai rangaistus kun ei enää kerrytäkään veropottia ostamattomien polttoaineiden takia..?

Kai tuollaisesta säästämisestä palkitaan ylimääräisellä ajoneuvoveron korotuksella, eihän budjetista sovi mitään tuloja ottaa pois. Maan hallituksella on vielä paljon lupauksia täyttämättä.

Kun lentäminen on niin saastuttavaa ettei Gretakaan pääse kotiin Jenkkilästä, niin mekin päätimme mummun kanssa tehdä ilmastoteon ja jätämme lähtemättä Finnairin siivillä Espanjan aurinkoon sydäntalveksi, kuten olemme viimeisenä kymmenenä viime vuonna tehneet.

Ihailemme täällä Suomen talvea, lämmitämme ok-taloamme ja autotallia puilla ja sähköllä, auraan lumisateen jälkeen tietä puolisen km traktorin lumilingolla, käymme lähikaupassa 13km:n päässä ja kaupunkireissuilla isompia ostoksia tekemässä Jyväskylässä 35 km päässä omalla autolla, käymme silloin tällöin sosiaalista elämää viettämässä sukulaisissa ja lapsosia katsomassa pääkaupunkiseudulla ym.

Tässä vaan mietin, tuleeko niitä päästöjä kummassa tapauksessa enemmän... :roll:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 01.11.2019 23:08 

Viestit: 367
Paikkakunta: Paimio
Kun oli sähkösopimuksen uusimisen aika niin ilmoitin että haluan mahdollisimman hiilidioksidipäästövapaata sähköä. Myyjä lausui ummet ja lammet läpi tuulisähköistä sun muista vesivoimaliirumlaarumeista mutta kerroin että haluan ainoastaan ja vain ydinenergialla tuotettua sähköä, se kun on mielestäni järkevin ratkaisu meillä perusvoimantuotantoon. Myyjä vähän aikaa nieleskeli hämmentyneenä ja nyt sopimuksessa lukee 100% ydinsähkö. Pakussa on menossa Neste MyDiesel-kokeilu, ajattelin ajaa ainakin talven yli sillä tavaralla kun tuo 445 tkm ajettu 1,9D Partner sillä niin hienosti pelaa ja käynnistyy.



2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 27.12.2019 18:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766
Paikkakunta: Koria
Iltalehti:
"Myös liikennepolttoaineiden verotus kiristyy tuntuvasti, minkä myötä verotuotot kasvavat 254 miljoonalla eurolla vuositasolla. Korotus tulee voimaan 1. elokuuta 2020.
Veronkorotuksen vaikutus bensiinin litrahintaan on 6,3 senttiä ja dieselin litrahintaan 6,9 senttiä."

Näin meitä työssäkäyviä rangaistaan viher-demari-vasemmisto-hallituksen toimesta. Maailmaa kun samalla "pelastetaan".
Kertokaa sitten vuoden kuluttua, kuinka paljon maailman ilmasto on jäähtynyt viisaan hallituksemme päätöksen ansiosta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 27.12.2019 18:49 

Viestit: 148
XM-Hannu kirjoitti:
Iltalehti:
"Myös liikennepolttoaineiden verotus kiristyy tuntuvasti, minkä myötä verotuotot kasvavat 254 miljoonalla eurolla vuositasolla. Korotus tulee voimaan 1. elokuuta 2020.
Veronkorotuksen vaikutus bensiinin litrahintaan on 6,3 senttiä ja dieselin litrahintaan 6,9 senttiä."

Näin meitä työssäkäyviä rangaistaan viher-demari-vasemmisto-hallituksen toimesta. Maailmaa kun samalla "pelastetaan".
Kertokaa sitten vuoden kuluttua, kuinka paljon maailman ilmasto on jäähtynyt viisaan hallituksemme päätöksen ansiosta.



Kyseessä on vaan ”indeksikorotus” :lol:

https://twitter.com/iiris_suomela/statu ... 72288?s=21


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastonmuutos nyt!
ViestiLähetetty: 27.12.2019 19:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Missäs kohtaa sähkölinjoissa erotellaan ne eri sähköt kivihiilellä tuatettu, tuulella tuotettu jne milläs tuulettomalla päivällä sähkö saadaan tuulisähkööhaluavalle? Toi polttoaineenhinnannousu
kolahtaa ruuan lämmityksen jnehintaan siitä vaanei puhella että semmosta...... :lol:



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 9/10 [ 243 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron