Valot käyvät keskenään ristiin. Aikaisimmissa Y3 valoissa lähivalon kuvio tehtiin ylimääräisellä muovilevyllä. Siihen saattoi uutenakin jäädä jokunen prosentti valotehosta, ja kyseinen levy tuppasi vielä kellastumaan ajan myötä, edelleen huonontaen valotehoa. Y4:ssä itse lampun lasi toimi kuvioprismana, joten 1 komponentti vähemmän syömässä valotehoa. Mutta ei ne Y4-valotkaan hääppöiset ole.

Lasin ja muovikuoren välinen tiiviste lähes poikkeuksetta rikki, ja lyhtyyn pääsee kosteutta ja pölyä. Heijastimen kromipinta ei kestä pientäkään pölyn pyyhkimistä, heijastin likaantuu, ja kromi hilseilee irti. 100W halogeenivalot, vaikka ovatkin laittomia, olivat yleisiä mm. Ruotsista tuoduissa autoissa. Suurempi valoteho tietenkin auttoi vähän aikaa niitä käyttäneitä, mutta kuumuus tuhosi heijastinpintaa entistä nopeammin. Siis suo siellä, vetelä täällä.
Itselläni on nyt lähivaloina Osram Nightbreakkerit +110%. Niillä saattaa kuivalla kelillä jopa nähdä tien. Kaukovalopolttimoista en tiedä, mitkä on, mutta ei niistä mitään hyötyä ole...
Rikkoutuneen tiivisteen voi heittää mäkeen, tavallisen ikkunatiivisteen voi liimata tiivisteuraan, ja lasin saa alkuperäisillä metalliklemmaseilla takaisin paikalleen.
Nimim. biätare:lla oli joku vuosi sitten virheettömän hyvät Y3 valot myytävänä, onkohan vieläkin???