Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/8 [ 187 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 28.12.2019 14:33 

Viestit: 161
Paikkakunta: Lahti
Kokeilenpas luoda pitkästä aikaa projektisivun. Ennen tuli tehtyä kaikista autoista tällainen projektikertomus, mutta Photobucketin lopetettua kuvienjakopalvelun, jäi kirjoittelu vähemmälle -ilman kuvia kun höpinät ei oikein avaudu :lol:
Hankin tässä hiljattain vm. 1984 CX Pallaksen 2-litraisella kaasarikoneella. Auto löytyi sattumalta toisen Citikkasivuston kautta ja lähdin sitä saman tien katsomaan. Sen verran siisti peli oli kyseessä, että päätin ostaa auton siltä seisomalta! Omistaja muisteli, että auto oli ollut tallissa viimeiset 10-15 vuotta, mutta tarkastettuani Trafin sivuilta tiedot, se onkin viimeksi katsastettu 1999! Eli auto oli ollut tallissa noin 20 vuotta!
Kuva
Kuva
Kuva



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972, Datsun 120A fII Coupe 1978
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 28.12.2019 14:47 

Viestit: 161
Paikkakunta: Lahti
Ensialkuun pesin auton ja siivosin sisältä. 20 vuoden varstointipölyjne alta paljastui varsin hyvä maalipinta ja sisustakin on pääosin ehjä. Etulokareiden pyöränkaaret vaativat vähän huomiota ja sisällä pitää uusia kattoverhoilu. Pitää ehkä yrittää myös etsiä istuinverhoilun palasia, että saan yhden repeämän takaistuimessa korjattua. Myös kuskin penkki on vähän kulahtanut, vaikkakin ehjä, joten siihenkin olisi kiva löytää tilkkuja, joilla isoimmat kulumat saa fiksattua pois.
Bensapumppu ei työnnä yhtään soppaa kaasarille, joten laitoin heti uuden pumpun tilaukseen. Jakohihna tuli heti alkuun vaihdettua, kun en uskaltanut vanhalla yrittää stratttia. Nyt odottelen vielä Kaasutinexpertiltä tilattua Solexin korjaussarjaa sekä by-pass suutinta, joka jostain mystisestä syystä on kadonnut.
Kuva
Tässä joulun pyhinä tein myös huvikseni uudet irtomatot, kun autossa oli sekalainen valikoima kumimattoja. Kumimattojen muodoilla sain piirrettyä uudet kaavat Honkkarista ostamilleni käytävämatoille. Sitten vain ompelin reunoihin kanttinauhat, että näyttävä viimeistellymmiltä. Ihan kelvot noista tuli, vaikka ompelukoneelle pitikin etsiä aika kauan säätöjä, että suostui tuollaista kumilla taustaltaan pinnoitettua mattoa ompelemaan :lol:
Kuva
Kuva
Kuva



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972, Datsun 120A fII Coupe 1978
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 28.12.2019 19:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1074
Paikkakunta: Espoo
Voiko täällä peukuttaa :D



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo 1985, XM V6-24 1992, XM V6-12 1991, C5 2,0 16v Exc. T. 2010, C6 2,7 exc. 2006 , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 28.12.2019 20:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 997
Paikkakunta: Järvenpää
Monelta osin tosi hyvän näköinen peli!
Peukkuja :)



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 28.12.2019 20:25 

Viestit: 75
Peukkua täältäkin! Hieno on peli ja yksi parhaiten cx:än sopivia värejä. Nyt joukolla pitkään lymyssä olleita CX:iä rendez vous:iin ensi kesänä, täältä tulee toivottavasti yksi joka sai viime viikolla leiman ja edellisestä olikin 12 vuotta. Pahoittelut väärästä informaatiosta kaasarin kanssa, ranskalainen korjausopaskin kertoo solexin olevan mahdollinen douvrin-koneen kanssa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 28.12.2019 21:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1074
Paikkakunta: Espoo
Ihan kaikki osat on mahdollisia Cx:n kanssa, etenkin alkuvuosien malleissa.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo 1985, XM V6-24 1992, XM V6-12 1991, C5 2,0 16v Exc. T. 2010, C6 2,7 exc. 2006 , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 28.12.2019 21:22 

Viestit: 161
Paikkakunta: Lahti
Kiitokset peukuista :)
Eipä tuo erehdys Solexin ja Weberin väillä haittaa. Itsekin oletin, että autossa olisi Weber. Vasta myöhemmin huomasin, että kaasarin kyljessä luki selvästi Solex :lol: Yritän saada tämän mahdollisimman pian ajoon ja takaisin reksiteriin, että saan vietyä säilöön. Ja jossain talvitapahtumassakin olisi kiva käydä.
Jos jollain sattuu olemaan beigellä kalanruotokuviolla olevia verhoilun osia tallessa, olisin kiinnostunut ostamaan. Saa olla risoja/likaisia osia -kunhan niistä löytyy sopivia osia pieniin korjauksiin.



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972, Datsun 120A fII Coupe 1978
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 29.12.2019 13:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 997
Paikkakunta: Järvenpää
Jos et vielä ole noihin törmännyt, niin manuaalit ja varaosaluettelot löytyy http://www.cxgti.com/manuals.php



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 29.12.2019 15:23 

Viestit: 161
Paikkakunta: Lahti
Kiitokset Wesa vinkistä! Varaosaluetteloita minulla ei vielä ollutkaan.



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972, Datsun 120A fII Coupe 1978
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 29.12.2019 16:40 

Viestit: 161
Paikkakunta: Lahti
Olenko ymmärtänyt oikein, että kierroslukumittari ottaa signaalin ykköspytyn (?) tulpanjohdolta? Siinä roikkuu sellainen kumma metallirasia. Johto tuolta rasialta on poikki, enkä löytänyt moottoritilasta mitään ylimääräistä johtoa, mikä olisi ulottunut tuonne. Mitähän reittiä kyseinen johto kulkee?



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972, Datsun 120A fII Coupe 1978
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 01.01.2020 19:13 

Viestit: 161
Paikkakunta: Lahti
Kaikkea se 20 vuoden seisonta teettää. Sain pumpun vaihdettua ja puhalsin ensin kevyesti bensalinjaan ilmaa. No niinhän se alkoi bensaputki vuotamaan jostain etukelkan poikkipalkin kohdilta... Pitää huomenna nostaa autoa lisää, että pääsen katsomaan, miten tuonne saisi vaikka pätkän letkua laitettua. Ehkä sitten pääsee vihdoin käynnistämään vanhusta :P



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972, Datsun 120A fII Coupe 1978
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 01.01.2020 21:58 

Viestit: 216
Paikkakunta: Punkalaidun
Se bensaputki muuttuu siellä alhaalla metalliputkeks on varmaanki liitospaikasta halkeillu...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 02.01.2020 01:55 

Viestit: 161
Paikkakunta: Lahti
Selvä homma. Pitää vetää uusi letku aina terveelle putkelle asti. Vanha letkukin oli ihan kivikovaa jo.



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972, Datsun 120A fII Coupe 1978
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 02.01.2020 15:09 

Viestit: 161
Paikkakunta: Lahti
On kyllä pirun hankala päästä noihin bensaletkuihin/-putkiin käsiksi... :roll:
Vuoto on jossain apurungon poikkipalkin kohdalla, joten paikantaminen on melko hankalaa. Poikkipalkin takana, pitkittäisrunkopalkissa, näyttäisi olevan joku muovi(?) laatikko, johon bensaletkut menevät. Mikähän kys. laatikko on ja miten sen saa auki?
Käsikopelolla olen löytänyt joitain putkien ja letkujen liitoskohtia, mutta pitäisi paremmin ymmärtää, miten letkut, liitokset jne. tuolla kulkevat. Joudun tekemään hommia nyt pihalla, joten putkien vaihto pitäisi kunnolla saada sisäistettyä, että homma sitten alkuun päästyäni etenee järkevästi.



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972, Datsun 120A fII Coupe 1978
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 02.01.2020 16:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4478
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
oliko sulla sähköinen korkeudensäätö ? vai käsivivulla varustettu .
jos on sähköinen niin oikeanpuoleisessa apurungossa se muovilaatikko on käyttömoottori korkeudelle eikä sillä ole mitään tekemistä polttoaine putken kanssa .
kun on kyseessä kaasariversio ,niin tankilta tulee putki pitkin apurunkoa juuri sillä oikealla puolella .
lähtee letkuna ylös etupalkin kohdalta ,


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 02.01.2020 16:54 

Viestit: 161
Paikkakunta: Lahti
Kai tuo korkeudensäätö manuaalinen on -ainakin keskikonsolissa on sellianen perinteinen vipu säädölle. Mutta joku laatikko alustassa on ja mitä ilmeisimmin tosiaan tuohon säätöön liittyvä. Löysinkin jo aikaisemmin joitain kuvia tuosta ja tajusin, ettei liity bensaputkiin mitenkään.

Kuva napattu tästä videosta: https://www.youtube.com/watch?v=7W2mIxSJ6MY
Kuva

Joitain muitakin putkia tuossa rungossa kulkee. Ilmeisesti bensalle on paluuputkikin, mutta onko jossain joku Y-haara tms. mikä liittää paluuputken syöttöputkeen? Vai meneekö paluu tankille asti? Kaasarilta siis lähtee toinen, ohuempi letku/putki, joka kulkeen paksumman rinnalla.
Kaikki vuodon tukkimisen kannalta oleelliset liitoskohdat tuntuvat olevan pahasti tuolla etuapurungon poikkipalkin sisällä. Olen ne jo paikallistanut, mutta kohtalaisen mahdottomalta tuntuu vaihtotyö koneen ollessa paikoillaan. Tuon korkeussäädön muovilaatikon paikkeilla kova bensaputki muuttuu letkuksi ja taas kovaksi siinä poikkipalkin paikkeilla. Yksi mahdollisuus voisi siis olla katkaista letku lonkeron puolella, jossain siinä muovilaatikon paikkeilla ja sitten syöttää reilusti uutta letkua konehuoneen suuntaan. Sitten tekisi liitokset koneen alla ja vetäisi letkujen hännistä putket perää kohti paikoilleen.
Jos jollain on kokemusta vastaaavasta operaatiosta, olisin todella kiitollinen vinkeistä.



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972, Datsun 120A fII Coupe 1978
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 02.01.2020 18:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4478
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
etupään korkeudensäätö venttiili . siihen menee tanko sisään .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 02.01.2020 20:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 997
Paikkakunta: Järvenpää
Muistaakseni hakala ilman moottoriakin. Kovat putket taitaa olla muovisia tuossakin. Tiukkaa letkua vaikea työntää joustavan putken päälle ja klemmari siihen... Voi sen letkulla vetää kunhan ei hankaa mihinkään ja on erossa pakorööreistä jotka Douvrinissa koneen ja rintapellin välissä. Kyllä paluuletku menee koko matkan kaasuttimelta tankkiin ja on tärkeä... -80 luvun lopulla asentelin ajotietokoneen 2400 pallas c-matickiin ja jotta polttoaineen virtausmittari olisi näyttänyt oikein, piti paluu tulpata. Siitä seurasi hellekeleillä ilahduttava höyrylukko joka tyypillisesti eskaloitui esim rekkaa ohittaessa. Ongelma ratkesi sähköpumppu, paineentasaajakuristinhaaravirityksellä jolla "viileä" bensa jäähdytti pienen itse tehdyn lämmönvaihtimen läpi kaasarille menevää tavaraa juuri kaasarin vieressä. Tuon yhden projektin (22 gti) kanssa tappelin noiden bensaputkiliitosten kanssa kun muutin ruiskuksi (ei ruisku vielä mitään..) jotta liitos kestää sähköpumpun kovemman paineen. Oli hankala vaikka ei moottori ollut paikallaan...



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 02.01.2020 21:27 

Viestit: 161
Paikkakunta: Lahti
Taidan yrittää tehdä homman niin, että katkaisen lonkeron vierellä kulkevat putket jonkin matkaa ennen tuota korkeussäädön mötikkää. Sitten syötän uudet letkut rautalankaa apuna käyttäen mötikän takaa, teen liitokset keulan koviin putkiin moottorin alla ja sitten vedän osat taka kautta paikoilleen.
Öljypohjan väistelevät bensaputket on teräksiset, lonkeron vierellä vaikuttivat tosiaan muovisilta. Teräsputket on klipseillä kiinni etuapurungossa -ihan jänskättää, miten ne saa sieltä irti ja takaisin paikoilleen...



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972, Datsun 120A fII Coupe 1978
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 04.01.2020 19:10 

Viestit: 161
Paikkakunta: Lahti
Bensaletkut vaihdettu! Juhuu! Olihan taas olosuhteet maata auton alla ja lunta tuiskutti :D
Eli poikkasin sen korkeussäätölaatikon takaa muoviset bensaputket ja vedin vanhat letkut/putket etukautta pois. Sitten liitin öljypohjan väistelevät teräsputket uusiin letkuihin ja syötin etu kautta letkut sen säätölaatikon vierellä olevaan muoviputkeen, josta vanhatkin letkut kulkivat. Sipaisin hitusen silikonirasvaa letkuihin, että luistavat paremmin. Auton alta sain sitten syötettyä letkuja perää kohti ja onneksi ne tulivat melko helposti muoviputkesta ulos. Ei tuo ollut niin paha homma, vaikka alkuun epäilin onnistumista. Jokohan sitä huomenna pääsisi starttailemaan :)



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972, Datsun 120A fII Coupe 1978
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 04.01.2020 21:00 

Viestit: 161
Paikkakunta: Lahti
Hyvin toimi kaikki! Diravi toimi, jarrut, valot, jne. Muutama bensavuoto ilmaantui, mutta ne hoitui klemmareita tiukkaamalla ja olivat siis näissä uusissa letkuissa.
Auto nousi nätisti yläasentoon, mutta sitten, kun laskin sen alimpaan asentoon, alkoi suhina... Kuskin puolen takapyörän edestä tuli öljysumua ja tiputteli vihreää nestettä reilusti :roll:
No, seuraavaksi pääsen sitten vaihtelemaan hytikkaputkia. Jee...



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972, Datsun 120A fII Coupe 1978
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 05.01.2020 16:31 

Viestit: 161
Paikkakunta: Lahti
Tässä vielä muutama kuvatus eilisestä ylösnoususta:
Kuva

Kuva



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972, Datsun 120A fII Coupe 1978
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 05.01.2020 16:37 

Viestit: 161
Paikkakunta: Lahti
Möyrin tänään taas auton alle, että näkisin, mikä siellä alkoi vuotaa. Pari putkea näyttää aika rapealta, vaikka mitään itsestään selvää murtumaa ei löytynytkään. Varmasti öljy tulee sellaisella paineella, että pienikin reikä riittää isolta näyttävään vuotoon. Nyt pitää selvitellä, millä nimillä löydän nuo putket varaosakaupasta ja missä noiden liitoskohdat on, että pääsen jo vaikka etukäteen putkia jumppaamaan irti. Vinkkejä otetaan vastaan :)
Myös pumppu tiputtaa jonkn verran öljyä, eli pitkä seisonta on senkin osalta tehnyt tehtävänsä. Onko tuo pumpun korjaus millainen homma? Ainakin CX Basis myy pumpun tiivistesarjoja:
http://www.cx-basis.de/dichtsatz-hd-pumpe-cx-ds-sm-7-kolben-ht-19893.html
Tämän liitoskohdan ympärillä oli selvästi kosteaa ja sumua oli tuosta ampunut myös auton pohjaan.
Kuva

Tämä lienee jarruputki, tuossa takavaimentimen yläpuolella? Aika rapealta tämäkin näyttää, joten syytä vaihtaa sekin.
Kuva



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972, Datsun 120A fII Coupe 1978
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 05.01.2020 19:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1567
Paikkakunta: Parainen
Pistä ne kaikki takapään putket uusiks, muuten konttailet siellä alla kerran viikossa niitä vaihtamassa. Mittaa tai kaiva netistä putkien pituudet ja tilaa Sitroselta uudet. Sitten saat olla rauhassa seuraavat 10 vuotta niiden putkien kanssa. Pumppuremppakin saattaa onnistua Sitrosella tai löytyä korjattu pumppu hyllystä.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1984 Citroen CX Pallas
ViestiLähetetty: 05.01.2020 20:17 

Viestit: 161
Paikkakunta: Lahti
Tässä onkin jo neuvottelut Citrosen suuntaan käynnissä :) Tilausta hieman jarruttaa mun huono asiantuntemus noissa osissa. En vielä tiedä, mikä putki liittyy jarruihin ja mikä jousitukseen... Pitää varmaan pumppuakin sieltä kysäistä.
Meneekö ne vasemman lonkeron kyljessä kulkevat putket aina konetilaan asti, vai onko pohjassa muita liitoksia? Vissiin siellä konetilan päässä melko hankala paikka liittää putket?



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972, Datsun 120A fII Coupe 1978
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/8 [ 187 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: