|
Kirjoittaja |
Viesti |
sazp56
|
Viestin otsikko: Jousipallojen vaihto/paine kokemuksia Lähetetty: 31.10.2020 08:19 |
Viestit: 43 Paikkakunta: Korpilahti
|
Olisi kiinnostavaa kuulla käyttökokemuksia eri Citroen mallien välisistä jousipallojen vaihto ja painetaso kokeiluista. Itse ihailen DS:n kyytiä kun siinä on alkuperäiset vannepallon ja ne on kunnostettu kuntoon oikeilla paineilla. Samoi nykyinen ykköskoppanen CX omaa melkein vastaavan pehmeän keinuvan kyydin. Sellaisilla Sitikoilla on ilo ajaa normaalia pappa-ajelua, eli liikennerajoitusten mukaan nautiskellen. Ostin käyttö xantiaani uudet comfort pallot kun auto meille tuli, mutta silti kyyti on aivan erilainen kun em. verrokeissa. Tiedän monien kokeneiden harrastajien tehneet pallo/paine kokeiluja vastaavista syistä. Eli olisin kiinnostunut kuulemaan niistä. Myöskin kiinnostaisi kuulla millä saisi XM sitikkaan kyytiä pehmeämmäksi. 
A, AU, SAZP, DS 19 Cabriolet voiture a pedales, DS 20 Pallas, CX Collet Maxi plus/Chardon?, CX gti
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Jousipallojen vaihto/paine kokemuksia Lähetetty: 31.10.2020 11:57 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Kokeileppas Xantiaan uusia CX:n palloja eteen ja taakse, mutta ennen asennusta 12mm terällä pyöräytät pallon nestereikään pienen viisteen. Ei kamalan syvälle, vaan niin, että pahin terävä kulma poistuu. Molemmille puolille mahdollisimman samat dimensiot. Purseiden puhallukset huolella. Vanhoissa CX palloissa ja joissakin BX palloissa tuossa on tehdastekoisesti pallopintaa, mutta uusissa palloissa pelkkä tasopinta, jota yllä siis pyöristeltiin. Pohjaamista ei ole tapahtunut alle 140km/h nopeuksissa.
Tämä muutos vei omastani viimeisen pintakarheuden asfaltista rattiin ja hidastetöyssyt leijutaan yli varsin mukavasti. Meinaan seuraavaksi kokeilla tätä komboa Hydractive 2 alustassa comforttien sijasta. Uusia CX palloja sai ainakin vielä hetki sitten Autoartikkelista.
Täysin DS-tyylistä alustaa ei pysty tekemään näihin uudempiin, koska jouston pituus on lyhentynyt ja samalla iskunvaimennusta on lisätty.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Jousipallojen vaihto/paine kokemuksia Lähetetty: 02.11.2020 16:41 |
Viestit: 1242
|
Millaiset renkaat autossa on?
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Jousipallojen vaihto/paine kokemuksia Lähetetty: 02.11.2020 17:03 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
kyllä vaan . ainoastaan 65 tai mieluummin 70 profiiliset sopivat parhaiten . muuten sitikka on pintakova teit mitä teit . santussa kuten beksissäkin CX:n 75 /500 on liian vetelä. C vitoseen suosittelen 50 kiloisia eteen ( monroy ) ja alkuperäiset ja paineelliset etuset taakse ite hommasin juuri nuo monroyn mokkulat eteen mutta 62 kilosina . oli taas karvan liian vetelät . taakse entiset etukuulat ne toimi. tuli paljon mukavampi siksi vain 60 kiloiset eteen .
|
|
|
|
 |
sazp56
|
Viestin otsikko: Re: Jousipallojen vaihto/paine kokemuksia Lähetetty: 02.11.2020 19:13 |
Viestit: 43 Paikkakunta: Korpilahti
|
Moi Sitruunaseppä. Jos rengas kysymyksesi tarkoitti tuota Xantiaani ja comfort palloja. Siinä on 195 x 65 x 15 Misukan Energy renkaat; vanhat, mutta sitä uudempaa kuvio mallia kuitenkin. Vanhemmassa Energyssä on ne kaksi pyörimis suunnassa olevaa uraa, jotka ei ole renkaassa symmetrisesti. Akaile ehdotti CX:n palloja tietyllä tavalla viisteporattuna Xantiaan. Mitenkäs kävisi jos sellaiset laittaisi XM:n kulmiin? Onko kokemusta kenelläkään? Tässä aloittelevana harrastajan alkuna kevään V6 XM-projektia varten tässä vinkkejä kyselen; teiltä kokeneemmilta varsinaisilta harrastajilta. 
A, AU, SAZP, DS 19 Cabriolet voiture a pedales, DS 20 Pallas, CX Collet Maxi plus/Chardon?, CX gti
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Jousipallojen vaihto/paine kokemuksia Lähetetty: 02.11.2020 19:21 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
[quote="kokemjne"]kyllä vaan . ainoastaan 65 tai mieluummin 70 profiiliset sopivat parhaiten . muuten sitikka on pintakova teit mitä teit . santussa kuten beksissäkin CX:n 75 /500 on liian vetelä. C vitoseen suosittelen 50 kiloisia eteen ( monroy ) ja alkuperäiset ja paineelliset etuset taakse ite hommasin juuri nuo monroyn mokkulat eteen mutta 62 kilosina . oli taas karvan liian vetelät . taakse entiset etukuulat ne toimi. tuli paljon mukavampi siksi vain 60 kiloisia
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Jousipallojen vaihto/paine kokemuksia Lähetetty: 02.11.2020 20:24 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Onhan noita pallojen vaihtoja kerrottu kymmenissä eri keskusteluissa. Kokeile "Etsi"-kenttään hakusanoja jousitus, jousipallo, poraus, mukavuus, viiste ym. aiheeseen sopivia sanoja. Tuostakin löytyy jotakin asian vierestä: viewtopic.php?f=17&t=29318&hilit=aatelisluok%2A
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Jousipallojen vaihto/paine kokemuksia Lähetetty: 04.11.2020 01:13 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
En allekirjoita tuota pelkkää profiilia, vaikka jo 2cv-puolelta ymmärränkin korkean profiilin merkityksen jousitukselle. Nimittäin kävi Xsaran kanssa niin, että "ikivanhat" Nokian Hakka-kesärenkaat 14´´ peltivantein olivat kovemmat kuin 15´´ aluvanteille pyöräytetyt tuoreet Linglongit. Jälkimmäisistä jouduin profiilia pudottamaan, jotta ne mahtuvat isommalla tuumakoolla samaan reikään pyörimään. En muista enää ulkoa, mihin kokoon lopulta päädyin, mutta huomattavasti parempi tuli tuosta Xsarasta ajella.
Energy Saver ja Energy Saver 2 renkaissakin on eroa varsinkin rengasäänipuolella, vaikka saman valmistajan kiekot ovatkin. Eli näissä kaikissa em. taustalla vaikuttaa myös kumilaatu, sen kovuus ja tuoreus.
CX-jousipalloihin ja XM:ään liittyen vinkkaisin vielä sen verran, että voithan hommata sellaiset, kokeilla XM:ssä ja jos et ole tyytyväinen niin sen jälkeen loppusijoittaa ne Xantiaan? En nimittäin usko, että kadut sitä muutoksena, koska myös tuosta pehmeämmän puoleisesta ajelusta on kokemusta. Mulla oli BX:n pitkät pallot takana ennen tätä viimeisintä setuppia. Ykköskoppaisessa Xantiassa taisi olla 70 barin etupallot ihan tehdastekoisina.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
|
|