|
Kirjoittaja |
Viesti |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 03.11.2020 13:03 |
Viestit: 1163 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Aiemmin ei ole tullut vilkuiltua millään silmällä sähköautoihin päin. Ts. suhtautuminen on ollut hyvinkin neutraalia. Matematiikka puuttui peliin.
Meillä tulee dieseliin kilometrejä vuodessa noin 25000 km. Valtaosa ajosta pyöritään 100km säteellä kotoa. Vuotuiset vero- ja polttoainekulut ovat noin 2500e. Vastaavat kulut vastaavalla ajomäärällä sähköautolle noin 650e. Säästöä 1850e. Näyttäisi hyvinkin järkevältä hankkia esim. noin 15000e arvoinen Nissan Leaf. Tuohon hintaan saa sen verran uusia, ettei akun totaalinen hyytyminen ihan nurkan takana ole.
En tiedä laskinko sinne päinkään, mutta neljän vuoden aikana huomioidut arvonmenetykset, polttoainekulut, verot, huollot, lainan korko ajaa siihen, että sähköautoon menisi vähemmän rahaa. Toki, jos sitten kosahtaa akku, niin siinä menee se viis tonnia.
Suurimpina epävarmuustekijöinä se, että kestääkö akku miten ja mikä on akun hinta sitten kun se menee. Samoin sähköauton jälleenmyyntiarvo sitten neljän vuoden päästä. Sellainen 200km range riittää, kun ainahan talouden toisella autolla voi tehdä pidemmät siivut, jos ei halua matkalla latailla.
Honda fr-v 2.2d -07, Peugeot 307 sw 1.6 -08, Chrysler New Yorker -73, Peugeot 106 gti -98, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
|
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 03.11.2020 20:38 |
Viestit: 1491
|
Joo, mutta sähköauto on ihan huono kun sillä ei pääse yhdellä lautauksella kärry perässä tuhatta kilometriä.
Osta ja kokeile. Alenee se arvo polttomoottorissakin ja voi siihenkin tulla vika. Kalliskin.
|
|
|
|
|
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 04.11.2020 01:21 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Jos joutuu velaksi ostamaan auton,niin kannattaa kyllä valita mahdollisimman varma ja yllätyksetön merkki ja malli.. Tuollainen patteriauto ei kuulu siihen ryhmään.
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 04.11.2020 08:00 |
Viestit: 7608 Paikkakunta: Eurajoki
|
Northstar kirjoitti: Jos joutuu velaksi ostamaan auton,niin kannattaa kyllä valita mahdollisimman varma ja yllätyksetön merkki ja malli.. Tuollainen patteriauto ei kuulu siihen ryhmään. Eikö? Täytyy myöntää, että en mitenkään aktiivisesti seuraa sähköautouutisointia, mutta en kyllä muista että "patteriautoja" olisi juurikaan moitittu epäluotettaviksi. Onko tälle jotain perusteita? Toki alustan osat jne. joutuu suhteellisen suuren massan kanssa koville, mutta itse sähköisen puolen ongelmia ei taida mitenkäään merkittävästi olla? Toki akut on kalliit jos ne menee vaihtoon, mutta sehän tässä on tiedostettu. Ei sen polttomoottorinkaan vaihto tai totaaliremontti mikään halpa huvitus ole. "Patteriautoja" löytyy toki yllätyksettömiltäkin merkeiltä, kuten Nissan ja VW
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|C5 2.0HDi 163 A Tourer '11|Dyane 4 '74|
|
|
|
|
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 04.11.2020 10:00 |
Viestit: 1163 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Mulla on tullut sellainen mielikuva, että Nissan Leaf olisi hyvinkin luotettava auto. Tosin vähän sellainen corollamainen mielikuva tulee Leafista, tylsä. Ylipäätään sähköautoissa kai akut kestää pidempään kuin aluksi pelättiin.
Tuota "painava auto -> alustan osat joutuu koville eikä kestä" -juttua oon aina vähän ihmetellyt. Toki ymmärrän, jos jonkun vanhan auton pohjalle tehdään raskaampaa tekniikkaa tai jos pakun rungolle tehdään asuntoauto. Silloin kuormitus on keskimäärin suurempi kuin mitä suunnittelijat ovat arvioineet. Mutta jos jo suunnitteluvaiheessa tiedetään kuormitus niin miksi osia ei mitoitettaisi sen mukaan? Tietysti jos kiire painaa päälle ja lainataan osaa jostain kevyemmästä mallista, niin eihän se kestä. Mutta kyllähän kaiken pitäisi lähteä mitoituksessa siitä, että arvioidaan kuormitus ja lasketaan niin että kestää suunnitellun ajan.
Honda fr-v 2.2d -07, Peugeot 307 sw 1.6 -08, Chrysler New Yorker -73, Peugeot 106 gti -98, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 04.11.2020 14:51 |
Viestit: 5301 Paikkakunta: Lahti
|
Lauri kirjoitti: Joo, mutta sähköauto on ihan huono kun sillä ei pääse yhdellä lautauksella kärry perässä tuhatta kilometriä. Miksi pitäisikään? aika hiton kalliisiin pitää mennä että niillä voi pidemmälle lähteä kun reipaampi motariajo syö akkua rotan lailla, toinen auto rinnalle ja latauspaikka vaatiikin sitten sen omakotitalon 14t€ hintarajalla löytyy Mobilesta 2950 täyssähköautoa, ja Suomesta 17 tuontiverohan on olematon. olihan siellä peräti 9 jotka voi autoksi laskea.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
|
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 04.11.2020 17:08 |
Viestit: 1491
|
Xari kirjoitti: Lauri kirjoitti: Joo, mutta sähköauto on ihan huono kun sillä ei pääse yhdellä lautauksella kärry perässä tuhatta kilometriä. Miksi pitäisikään? aika hiton kalliisiin pitää mennä että niillä voi pidemmälle lähteä kun reipaampi motariajo syö akkua rotan lailla, toinen auto rinnalle ja latauspaikka vaatiikin sitten sen omakotitalon 14t€ hintarajalla löytyy Mobilesta 2950 täyssähköautoa, ja Suomesta 17 tuontiverohan on olematon. olihan siellä peräti 9 jotka voi autoksi laskea. Tuo minun ensimmäinen kappale oli siis vitsi siitä, millä kommenteilla sähköautoja usein vastustetaan. Toinen on ympäristönäkökulma: sähköauto saastuttaa kun louhitaan sitä ja tätä mineraalia. Aivan kuin polttomoottoriautoissa ei olisi jalometalleja tai öljynporaus merenpohjasta ja kuljetus jalostamolle/-lta jakeluun olisi täysin ongelmatonta. Minua ei sinällään kiinnosta onko sähköauto ympäristöystävällisempi tai mitenkään muutenkaan parempi kuin polttomoottori. Tekniikka kiinnostaa. Sähköauton voimalinja on hyvin miellyttävä ja vaivaton arkiajossa: meluton ja tasaisesti ilman vaihtoja kiihtyvä. Olen kokeillut. En ymmärrä miksi sähkö käyttövoimana on monelle tekniikasta kiinnostuneelle automiehelle punainen vaate. Avoimuutta mielipiteisiin hyvät herrat ja rouvat. Aivan sama mitä siellä polttoaineena on, bensaa, dieseliä, sähköä, kaasua, kerosiiniä, puuta, Mäkkärin paistorasvaa tms. Jokaiselle varmasti löytyy sopiva: toiselle sähkö on paras ratkaisu ja toiselle se ei sovi missään nimessä. Tapelkoot muut, naatitaan myö autoista.
|
|
|
|
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 04.11.2020 17:24 |
Viestit: 5301 Paikkakunta: Lahti
|
Ei se ole vitsi vaan tosiasia, kun se sähköauton toimintamatka ei vaan riitä kun töihin ja kauppaan, ei sillä mitään reissuja ajeta, viimeksikin vedettiin Timisoarasta Krakovaan kahdella pysähdyksellä, ensin kerran punaisiin valoihin ja toisella kertaa ruokatauko, siinäkään ei ollut latauspaikkaa ja motarinopeuksilla jonkun Leafinkin ajomatka putoaisi olemattomiin.
Seat Mii 16t€, vaikkei se kestäisi kuin sähkötekniikan takuuajan se on 2000€ vuosi ja ajaminen on lähes ilmaista,,,,vielä.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
|
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 04.11.2020 17:36 |
Viestit: 1491
|
Xari kirjoitti: Ei se ole vitsi vaan tosiasia, kun se sähköauton toimintamatka ei vaan riitä kun töihin ja kauppaan, ei sillä mitään reissuja ajeta, viimeksikin vedettiin Timisoarasta Krakovaan kahdella pysähdyksellä, ensin kerran punaisiin valoihin ja toisella kertaa ruokatauko, siinäkään ei ollut latauspaikkaa ja motarinopeuksilla jonkun Leafinkin ajomatka putoaisi olemattomiin.
Seat Mii 16t€, vaikkei se kestäisi kuin sähkötekniikan takuuajan se on 2000€ vuosi ja ajaminen on lähes ilmaista,,,,vielä. Niin no, mille reissuille se autohankinta mitoitetaan. Monelle riittää kauppaan ja töihin max 300km päivässä. Ja mitä reissuihin tulee, niin vuosi sitten kesällä ajoin Kuopiosta Kööpenhaminaan ja takaisin. Kaikilla taukopaikoilla olisi ollut mahdollista ladata sähköautoa jos sellaisella olisin ollut liikkeellä. Käyttötarkoituksen mukaan autovalinta. Jos tietää, ettei itse pärjää sähköautolla, se ei tarkoita etteikö joku muu pärjäisi.
|
|
|
|
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 04.11.2020 18:49 |
Viestit: 1163 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Meillä se tilanne, että molemmat käy 10...15 km päässä töissä. Lisäksi tulee lasten harrastuksiin kuskailua ja kaupoissa käyntiä. Helposti se 70 km tulee päivässä. Toinen kävisi jatkossakin pösöllä töissä, mutta kaikki kuskailut voitaisiin hoitaa sähköllä.
Sitten jos pojalla on futisturnaus vaikka 100km päässä eikä latauksesta tietoa, niin sinne mentäis pösöllä.
Kesälomareissut asuntoautolla ja jos kunnolla haluaa bensan kanssa lotrata, niin cruisailee sitten syslerillä.
Honda fr-v 2.2d -07, Peugeot 307 sw 1.6 -08, Chrysler New Yorker -73, Peugeot 106 gti -98, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 04.11.2020 23:37 |
Viestit: 7487 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Aapeli kirjoitti: Meillä se tilanne, että molemmat käy 10...15 km päässä töissä. Olisi kyllä näppärää, kun ei tarvitsisi tuota kauemmaksi lähteä, niin pärjäisi suuren osan vuodesta työmatkat polkupyörällä tai vaikka jalan kulkien.
VW Passat B7
|
|
|
|
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 05.11.2020 17:59 |
Viestit: 5301 Paikkakunta: Lahti
|
Lauri kirjoitti: Toinen on ympäristönäkökulma: sähköauto saastuttaa kun louhitaan sitä ja tätä mineraalia. Sähköhän on tietysti puhdasta kun pistorasia ei ladatessa likaannu, Moottori-lehdessä oli hyvä vertailu, Kaasu-Octavia ja Leaf, biokaasu ja normisähköllä lataus niin Octavia on vähäpäästöisempi, tuulivoima tuulella on tietysti puhtaampaa, koomisinta oli minusta Virolainen sähköautomeininki jossa sähköautoja tuettiin isoilla summilla ja sähköä kun siinä maassa tehdään palavasta kivestä
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
|
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 05.11.2020 19:54 |
Viestit: 1903 Paikkakunta: JKL
|
Sähköauto=kivihiiliauto
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
|
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 05.11.2020 21:02 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Teuski kirjoitti: Northstar kirjoitti: Jos joutuu velaksi ostamaan auton,niin kannattaa kyllä valita mahdollisimman varma ja yllätyksetön merkki ja malli.. Tuollainen patteriauto ei kuulu siihen ryhmään. Eikö? Täytyy myöntää, että en mitenkään aktiivisesti seuraa sähköautouutisointia, mutta en kyllä muista että "patteriautoja" olisi juurikaan moitittu epäluotettaviksi. Onko tälle jotain perusteita? Toki alustan osat jne. joutuu suhteellisen suuren massan kanssa koville, mutta itse sähköisen puolen ongelmia ei taida mitenkäään merkittävästi olla? Toki akut on kalliit jos ne menee vaihtoon, mutta sehän tässä on tiedostettu. Ei sen polttomoottorinkaan vaihto tai totaaliremontti mikään halpa huvitus ole. "Patteriautoja" löytyy toki yllätyksettömiltäkin merkeiltä, kuten Nissan ja VW Jaa,no kun nyt pitää yksinkertaisesti selittää..Jos ostat käytetyn sähköauton,ja siitä hajoaa vaikka akku tai voimansiirto,tai ohjaustehostin,tai ilmastoinnin kompressori,niin puhutaan ihan eri hintaisista osista kuin vastaavassa polttomoottoriautossa. Sitäpaitsi moneen sähköautoon ei saa kulutusosia(Jarrut,ohjaus,jousitus) tarvikkeena,vaan joudutaan hankkimaan kalliita alkuperäisosia. P.S En pitäisi Nissania enää yllätyksettömänä,johtuen Renault yhteydestä..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
|
ovi
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 05.11.2020 21:40 |
Viestit: 294
|
Saahan ne osat jonkin verran enemmän maksaakin, jos vuotuiset kustannukset on pari tonnia pienemmät. Ja siitä ei tarvitse huolia jos tällä hetkellä ei saa tarvikeosia, koska aivan varmasti tilanne tulee muuttumaan. Jo tällä hetkellä on sellaisia firmoja jotka korjaavat akkuja ja niitäkin tulee aivan varmasti koko ajan lisää.
Enkä nyt sanoisi, että tarvikeosien saanti uudenkarheisiin polttomoottoriautoihinkaan olisi mitenkään taattua. Jokunen vuosi takapäin f10 xdrive Pemariin ei saanut etuvetareita kuin alkuperäisenä osana, jotka maksoivat 800 €/kpl, mutta nykyään niitä saa 200-300 € hintaluokassa tarvikkeina. Kyllä ne autonvalmistajat osaavat tehdä sellaiset sopimukset toimittajien kanssa, että valmistajilla on yksinoikeus osien myyntiin.
|
|
|
|
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 05.11.2020 22:02 |
Viestit: 4718
|
Kävin kurkkaamassa jonkun (Suomi-rekkarisen) Nissan Leafin nettiautosta ja siihen sai rekkarin perusteella normi kulutusosia/alustan osia ihan vaikka autodocista useampaa eri laatua, ilmastoinnin kompurakin löytyi, se oli reilusti kalliimpi kun tullee sähkömoottorin kera, muttei mikään hullun kallis sekään, eli ei sen takia joudu romuttamaan autoa. Ohjaustehostimia ei siellä ollut, mutta ei senkään tarvitse mikään järjettömän hintainen olla (sähköisiä on ollut bensa-aitoissakin) ja onneksi Norja on tuossa lähellä, niin voi saada käytettyjä sieltä tai Ruotsin ruttutukuista osia edukkaastikin. Löytyi vaikka käytettyjä akkujakin, ehkä bensa-autoon saa halvemmalla vaikka käytetyn vaihdelaatikon, mutta isommassa koneremontissa menee töineen jo helposti yli. Ilmastoinnin kompuroita oli muuten bildelsbasen täynnä ja aika monessa viitattiin Norjaan, eli se ei taida usein rikkoontua.
Jatkossa varmaan löytyy myös palveluja jotka korjaavat akkuja tai elektroniikkaa ja akkutakuukin kannattaa selvittää ennen ostoa.
Ja jos ostaa harvinaisen (vähän myydyn) ja uutena oikein arvokkaan sähköauton, niin on vaikeaa saada siihen varaosiakaan halvalla, mutta sama pätee kyllä yhtä harvinaiseen kalliiseen bensa-autoonkin.
|
|
|
|
|
maximi
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 05.11.2020 22:12 |
Viestit: 167 Paikkakunta: Turku
|
Xari kirjoitti: Lauri kirjoitti: Toinen on ympäristönäkökulma: sähköauto saastuttaa kun louhitaan sitä ja tätä mineraalia. Sähköhän on tietysti puhdasta kun pistorasia ei ladatessa likaannu, Moottori-lehdessä oli hyvä vertailu, Kaasu-Octavia ja Leaf, biokaasu ja normisähköllä lataus niin Octavia on vähäpäästöisempi, tuulivoima tuulella on tietysti puhtaampaa, koomisinta oli minusta Virolainen sähköautomeininki jossa sähköautoja tuettiin isoilla summilla ja sähköä kun siinä maassa tehdään palavasta kivestä Eikös Polestar laskenut kuinkan paljon pitää Polestar2:lla painella verrattuna vastaavaan XC40 (vai mihinkä Volvon malliin tuo pohjautuu?). Koko valmistuksen ja käytön hiilidioksidipäästöt laskettiin mukaan. Sähköautovalmistaja (!) pääsi sellaiseen ajomäärään kuin 90-150 tkm, riippuen millä tavalla sähkö on tehty, ennen kuin sähköauton hiilidioksidijalanjälki on "kuolettunut" verrattuna polttomoottoriautoon. Ei se sähköauto nyt ihan "nollapäästöinen" ole, ei näköjään edes valmistajan mielestä. Lauri kirjoitti: <snip> Niin no, mille reissuille se autohankinta mitoitetaan. Monelle riittää kauppaan ja töihin max 300km päivässä. Ja mitä reissuihin tulee, niin vuosi sitten kesällä ajoin Kuopiosta Kööpenhaminaan ja takaisin. Kaikilla taukopaikoilla olisi ollut mahdollista ladata sähköautoa jos sellaisella olisin ollut liikkeellä. Käyttötarkoituksen mukaan autovalinta. Jos tietää, ettei itse pärjää sähköautolla, se ei tarkoita etteikö joku muu pärjäisi. Itsellä ei täyssähkö- tai pistokehybridi oikein toimisi, koska en pystyisi sitä latailemaan öisin. Asia olisi eri jos esim asuisi omakoti- tai rivitalossa, eikä kerrostalossa. Tällä hetkellä omaa ajoa on noin 800-1000km/vko, joten sekin hieman laittaa kapuloita (sähkö)rattaisiin. Nyt mennään dieselillä, ja tankatahan voin sitä "bio-versiota" jos niin haluaa. (En ota nyt kantaa Nesteen MY-dieselin ympäristövaikutuksiin.) Työkaveri taas asuu omakotitalossa, ja ajaa patterivolkkarilla (pistokehybridi). Hänen päivittäinen ajosuoritteensa on (kuulemma) 20-30 km, joten sähköllä hän suurimmaksi osaksi liikkuu. Hänelle tuo sopii hyvin, minulle huonommin. Auto pitää valita käytön ja tarpeen mukaan.
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08 Ex: Xsara 2.0i Break Excl. x4 -02
|
|
|
|
|
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Käytetyn sähköauton kannattavuus Lähetetty: 05.11.2020 22:19 |
Viestit: 1496 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Pidän kyllä erittäin tarkasti silmällä esim. tulevaa Dacia Springiä. Joku peruskippo joka kulkee 100 km maantietä latausten välillä kelissä kuin kelissä ja jaksaa mennä ylämäkeenkin 100 km/h riittäisi vallan mainiosti. Toinen asia sitten, että vaikka tuollaisen saisi arviolta 15k€ hintaan (joka lienee alakanttiin sekin) niin kyllä siinä autoilun kustannukset huomattavasti nousisivat nykyisestä.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
|
|
|