Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 35 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 11.12.2020 23:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Jep, aikaisemmin vallinneiden hieman lievempien päästövaatimusten (puhutaan nyt siis haitallisista lähipäästöistä NOx ja PM, eikä CO2) aikana voitiin dieselin ohjelmointiparametreilla valita, vähennetäänkö hiukkasten vai typen oksidien tuottoa. Näistä kahdesta toinen pystyttiin ikään kuin torpaamaan palotapahtumaa hallitsemalla moottorin sisäisesti tietylle tasolle ja toinen sitten hoidettiin jälkikäsittelyn keinoin. Henkilöautoissa DPF taisi toteutua ensin, raskaassa kalustossa SCR tuli monella rintamalla käyttöön ennen kuin se yleistyi kevyellä puolella. Nykyisten emissiorajoitusten vallitessa tarvitaan käytännössä molemmat.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 27.12.2020 20:27 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Jos ajetaan normaalilla autolla, jossa kaikki nuo kilkkeet roikkuu mahan alla eikä softaa ole puukotettu, niin kuinka nopeasti poltto alkaa? Onko se aina, kun pata on lämmin / kuuma vaiko jonkun syklin (minkä) mukaan?

Miten tuohon polton alkamiseen voi itse vaikuttaa?

Voiko Aisinin 6 lovisella ajaa manuaali puolella vaikka lukko nelosella, että saa kierrokset ylös ja shaissen pois putkesta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 27.12.2020 22:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Poltto tulee kun se on tarpeen ja edellytykset täyttyy. Tyyliin pitää olla lämmin ja ajettu riittävän kauan tarpeeksi kovaa. Ei siinä mitään pakkonelosia tarvita, äly hoitaa kun se sen päättää hoitaa. Jos pitempää maantieajoa ei ole niin sitä voi tarvittaessa suorittaa ihan vaan normaalisti.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 27.12.2020 22:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Partikkelisuodattimen aiheuttama vastapaine kasvaa kun kenno kerää nokea itseensä. Paine-eroa kennon yli mitataan, se lienee tärkein yksittäinen suure joka ohjaa jälkipolton tarvetta. Noki palaa itsekseenkin kun moottorin kuormitus on tarpeeksi korkea ja lämpöä riittävästi (ns. passiivinen regenerointi). Toteutuu kun ajetaan pitkää matkaa ja käytellään myös sitä syöttöpoljinta reippaasti. Jos ja kun tätä ei tapahdu riittävästi, tarvitaan aktiivinen regenerointi jolloin syötetään ylimääräistä polttoainetta putkeen ja pyritään lisäämään moottorin kuormitusta säätämällä ruiskutuksen parametreja, kytkemällä auton sähkölaitteita päälle jne. Tämä tulee eteen ehkä noin 500-1000 km välein autosta ja ajotyylistä riippuen. Käynnissä olevan regeneroinnin saattaa huomata ennen auton sammuttamista siitä, että moottorin käyntiääni on jotenkin raskaampi, flektit huutavat ja pakokaasun haju on hiukan erikoinen.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 27.12.2020 22:51 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Eli auto tekee tuon aktiivisen regeneroinnin itse?

Onko Sitruunan väki purkanut noita irti ja puhdistanut kotikonstein? Miten on putsaus onnistunut?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 27.12.2020 22:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Paineilmataltalla kun hakkasi kaiken irtoavan pois pöntön sisältä niin hyvä tuli :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 28.12.2020 00:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Kiitos. Mulla oli 22/25t (nimelispaino/työpaino) Kaivinkone ajossa ja sen näyttöön tuli liki päivittäin "regenerointia tarvitaan" ja laskuri milloin alkaa. En muistanut kysyä mihin liittyi, mutta tuosta se selvisi. Olin aavistuksen yllättynyt kun kivitalon kokoinen laite vei polttoainetta noin 7 litraa tunnissa.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 28.12.2020 16:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
jean-michel kirjoitti:
"regenerointia tarvitaan" ja laskuri milloin alkaa.

Ja näin saatiin vuokraamon koneella tunnin hommaan menemään näppärästi kaksi. Ihme vehkeitä, onneksi en ollut maksajana :lol: .
Kuski sanoi että jos ei silloin vie nurkan taakse regeneroitumaan kun se kone sitä pyytää niin herkeää jonkun ajan päästä starttaamasta koko kampe ja sitten se on roudattava korjaamolle, tai tilattava korjaamo siihen viereen. Eli joku pukumies läppärin kera kait nykyään?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 28.12.2020 17:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
"Ja näin saatiin vuokraamon koneella tunnin hommaan menemään näppärästi kaksi"

No kun ei. En huomannut koko operaatiota paitsi siitä laskurista. Ajelin puolella kaasulla ja alle, oli toistaitoinen kuski ja helpot hommat, ehkä siksi tuli paljon regeneroitavaa.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 28.12.2020 19:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Tuo mun homma olikin tyhjäkäyntiä lähes koko ajan, ja kone oli pienehkö kurottaja. Mutta eipä tullut mustaa putkesta.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 35 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Xari ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: