Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 35 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 05.01.2021 18:48 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Laitetaas tänne säie, niin ei tartte joka turinaa kerätä tuonne tekniikka osioon.

Tänään kävin Auto-Artikkelista hakemassa käppärin korjaussarjan ja takakontin kannen avauspumput. Pumput oli hinnaltaan iloinen yllätys, 24 euroa / pari! Listan mukaan toisen tukkurin kepit vajaa 50 euroa kappale :shock:.

Käppärin osat jätin suosiolla autoon, kun se menee torstaina Auto-Centreen muutenkin tutkimuksiin. Saavat vaihtaa samalla nuo. Pumppuihin takerruin innolla; sisäverhouksen purkua 5 minsaa ja sieltä kepit löytyivät. Pientä pähkimistä ja luukun puoli oli irti. Vaan rungon puolelta ei kirveelläkään. Tai sillä en koittanut, mutta melkein kaikella muulla. Se jousikuormitteinen kiinnike on ihan tajuttoman tiukassa. Sitten tutkin ostamiani pumppuja ja ei muuta kuin ruuvaten se runkoon jäänyt osa irti. Saahan sen uuden siihen.

Uusi paikoilleen, mutta puoli senttiä pitäisi pumppua painaa kasaan, että tavoittaa kontissa olevaan kuulaan. Ei ottanut onnistuakseen, joten saavat Auto-Centressä vaihtaa nuokin :D. Pumpussa Newtoneita about 500, niin ei jaksa turata. Voivat siellä laittaa kaiken muun ohella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 05.01.2021 19:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
torneol kirjoitti:
Pumppuihin takerruin innolla; sisäverhouksen purkua 5 minsaa ja sieltä kepit löytyivät. Pientä pähkimistä ja luukun puoli oli irti. Vaan rungon puolelta ei kirveelläkään. Tai sillä en koittanut, mutta melkein kaikella muulla. Se jousikuormitteinen kiinnike on ihan tajuttoman tiukassa.
Sedan vai tourer? Tourerista vaimo vaihtoi pumput joskus ohimennen ja nyt molemmat muisteltiin, että ihan samaa tyyliä olivat kuin useimmissa muissakin. Yleensähän on lukituksena joko se pellinpala kiertämässä ympärillä tai sitten pieni rengas. Lukitus auki ja pitäisi vaihtua ongelmitta.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 05.01.2021 20:07 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Sedan. Pieni metalliklipsi luukun päässä oli ihan ok. Klipsi auki ja pumppu sivuun. Korin päässä tosiaan urospallukka, johon kaasujousen naaras menee; kupissa sisällä rengasjousi ja ei tosiaan lähde irti vetämällä eikä vähän kampeamallakaan. Eikä paljon kampeamalla :lol:.

Tiedä sitten, että jos kabiinin puolelta selkänojan nurin ja lisää verhoilun purkua, että pääsisi siihen vastakappaleeseen käsiksi. Äkkiä katsottuna pultattu kiinni, mutta voi olla myös pultti hitsattuna sinne korin puolelle.

Annetaan pajan ukkojen tutkia. Jos saavat tehtyä, fine. Jos ei, puretaan enemmän ja sovelletaan vanhaa klassikkoa: ei ole semmoista ongelmaa, mitä tietämättömyys ja raaka voima ei ratkaise :oops:. Metri vartta ja kärki klunssin alle. Jostain antaa periksi :mrgreen:. Sittemmin luultavasti rakennetaan uusi kiinnike kaasujouselle :lol:.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 05.01.2021 21:34 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Kävin tietenkin kerran vielä kokeilemassa, turhaan. Taitaa olla niin, että jätetään vanha vastakappale koriin ja kierretään uusi kaasujousi siihen kiinni. Sitten joku paremmat käsivoimat omaava yksilö painaa jousta sisään, että saa sen siihen luukun pallukkaan kiinni.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 07.01.2021 13:23 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Möhkö kävi Auto-Centressä saamassa hyvää hoitoa. Öljyt, filsu, löpösuodatin vaihdettiin. Tarkastettiin LDS:n määrä, jota allekirjoittanut oli laittanut aavistuksen liikaa. Samalla koluttiin alakerran tuenta läpi ja todettiin sen olevan ihan ok kunnossa.

Takakontin pumput tuli laitettua paikoilleen ja nyt toimii sekin niin kuin pitääkin.

Käppärin muoviosat vaihdettu; oli selkeästi jo kulumaa havaittavissa. Hyvä että tästä tuli tieto, niin saatetaan selvitä tällä eteenpäin ilman isompaa vahinkoa.

Nyt voi päästellä taas mutkasta tietä näkymättömiin :D.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 15.01.2021 16:42 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Lisää tutkimusta. Kaksi hehkua mykkänä, jäljelle olevalla Eolys määrällä pääsee about 15 tonnia. Eli uudet hehkut ja litkut hankintalistalle.

Kannattaakohan hehkurele vaihtaa samalla? Vai onko liioittelua?

Kun menee hehkujen vaihtoon, niin samalla egr:n putsaus, kun osat on pöydällä. Onko se sitten brake cleaneriä ja hammasharjaa vai mitä suositellaan mekaaniseksi putsaukseksi?

Hyvin kuitenkin lähti aamulla käyntiin, kun oli ensin pari tuntia liekassa. Auto näytti startin jälkeen - 24 astetta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 15.01.2021 17:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2586
Paikkakunta: Päijät-Häme
Ainakin CRC:n EGR-Cleaner irrotti ihan oikeasti moskaa sieltä venttiilistä ja kaasun vaste terävöityi hetkeksi, mutta palautui kilometrien myötä normaalisti viiveelliseksi eli lienee jotain kulumaa siinä läpässä. Mekaaniseksi työstöksi riitti paperilla pyyhkäiseminen.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 17.01.2021 00:23 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Kuulema vetarien stefat tihkuu öljyä. Pitäisi kai vaihtaa tai vaihdattaa. Osathan ei taida olla paria kymppiä enempää kipale ja töitä varmaan tunti tai kaksi.

Jos siinä samalla sitten uudet hehkut ja egr:n putsaus, niin eiköhän sitten ole matkaratsu vähän aikaa kuosissa.

Hehkujen yhteydessä on releen vaihtoa ehdotettu, mutta jos se toimii, niin miksi vaihtaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 19.01.2021 19:09 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Tänään haalittu loput kamat perjantaista huoltopäivää varten.

Kävin äsken viemässä Perikunnan jäsentä partioon ja kotiin tullessa päätin tutkia jotain konehuoneesta. En muista, mitä piti tutkia, mutta ihmettelin koneen outoa käyntiä. Sitten huomasin, että flekti pyörii. Ajatus lähti kulkemaan ja ei muuta kuin kättä sivupeiliin ja takalasiin. Lämpimiä olivat; pika-analyysi paljasti, että dpf poltto oli menossa tai ainakin yritys päällä.

Jonkun tiedon mukaan poltto ei tapahdu, jos osa hehkuista on mykkänä. Möhkössä on kaksi hehkua pimeenä mittauksen perusteella, uudet hehkuu mun huoneen hyllyssä :P.

No, perjantaina varmaan tutkitaan kompuutterilla dpf:n täyttöaste, eikös siitä selviä että onko polttanut vai ei, kun edellinen lukema vajaan viikon takaa on tiedossa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 22.01.2021 20:48 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
No niin, uudet hehkut ja vetarien stefat vaihdettu. Eolys lisätty ja laskuri nollattu; toisin kuin edellisen täytön yhteydessä :roll:.

Putsasivat myös egr systeemin. Nykiminen väheni, mutta jotain pientä olen vielä huomaavani. Pitänee harkita Forte käsittelyä suuttimille :roll:.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 26.01.2021 16:06 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Möhkö päätti ilahduttaa mua vikakoodillaja ja antipöllöllä :). P1166 näytti olevan, liekö sitten korkeapainepumpun paineen säädin tiensä päässä...

Koodin nollasin; nyt seurataan että tuleeko uudelleen. Osa reilun satasen, vaihto kuulema puolen tunnin askare.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 19.03.2021 14:23 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Möhkö kävi tänään pajalla ja sedät tsekkas ajokorkeuden, joka on mua vähän epäilyttänyt. Korkeallahan se oli, nyt on oikeissa sfääreissä ja ajotuntuma vähän parempi. Pitää kotona ottaa mitat keskiöistä kaareen, niin voi ajan oloon seurata...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 28.05.2021 20:15 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Tänään tuli vaihdettua Möhköön öljyt ja filsu. On kyllä tuo pohjapanssari melkoinen öljynvaihdon hidaste. Toinen ei niin hyvä ratkaisu työn suhteen on se patruunasuodatin. Saabin kanssa on tottunut melko nopeaan öljynvaihtoon, niin nyt saa vähän harrastaa.

Toisaalta tuota ei tarvitse tunkata ylös. Tein patikasta ajorampit, joilla auton keula nousee 15 cm. Lisäksi napista alusta ylös, niin on tilaa sopivasti. Pukit meni helman alle justiinsa paikoilleen, niin ei tartte pelätä hyden pettämistä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 30.05.2021 10:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
torneol kirjoitti:
Tänään tuli vaihdettua Möhköön öljyt ja filsu. On kyllä tuo pohjapanssari melkoinen öljynvaihdon hidaste. Toinen ei niin hyvä ratkaisu työn suhteen on se patruunasuodatin. Saabin kanssa on tottunut melko nopeaan öljynvaihtoon, niin nyt saa vähän harrastaa.
Eikös patruunasuodatin ole yhtä lailla kaikilla merkeillä käytössä, kun on vaatimuksena nykyisin? Mitä pohjapanssariin tulee, niin monet kuuluvat käyttävän imuvaihtajaa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 30.05.2021 18:10 

Viestit: 301
Paikkakunta: Hämeenlinna
Lainaa:
Mitä pohjapanssariin tulee, niin monet kuuluvat käyttävän imuvaihtajaa.


Imurilla itsekin vaihdan öljyt vaikkei pohjapanssareita ole kummassakaan kulkineessa. Onhan se vähän saikkaamista kun mittatikun putken kautta imee mutta eipä tarvi auton alle könytä, edes suodattimen takia. Zx suodatin löytyy näppärästi imusarjan alta ja sebringin suodatin löytyy oikean eturenkaan takaa ja yltääkin hyvin vaihtamaan kun ratin kääntää ääriasentoon. Helppoa ja vaivatonta!



Ooppelipeli
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 01.06.2021 20:56 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Tänään vaihdoin kiukuttelevan abs anturin. Olihan se jo 8000 kilometriä ja 4 kk vanha. Osa onneksi takuuseen. Katotaan kauanko tämä kestää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 28.06.2021 20:49 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Tänään parkkeerasin Möhkön loivassa ylämäessä keula edellä ja lisäksi keula perää ylempänä ja repsikan puoli alempana. Kun läksin kotiin, niin herjasi öljytasosta, vaikka kura melkein ylämerkissä tasamaalla katsottuna. Kun seuraavan kerran tsekkasin, niin kura edelleen missä pitääkin. Seuraavalla kerralla öljytaso kompuutterin mielestä ok.

Ilmeisesti öljyn määrää mittaava anturi on koneen etupuolella ja vielä kuskin puolen kulmaa lähempänä. Tuo kohta jäi tolla pysäköintityylillä ylimmäksi. Hyvä tietää tuokin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 09.07.2021 18:28 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Eilen sai Möhkö eteen uudet tolpat ja toisen raidetangon pään. Tänään sitten käytin kuskin puolen kulmaa auki, että sain drl:n polttimon vaihdettua. Keskeltä puskurin kiinnitykset irti, kuskin sisälokarin etuosa pois. Mahtui hyvin tulemaan, vaikka oli rengas paikallaan. Auto vaan yläasentoon, niin oli tilaa tehdä.

Sitten puskuria puristuksissa pitävät ruuvit siinä kyljessä. Yksi oli jo löysällä, yksi meni poikki, joten yhden löystyessä puskurin poski tuli nätisti ulos. Jäykästä rautalangasta tehty koukku avasi ne valkoiset kiinnikkeet ihan nätisti, joten sen jälkeen puskuria pääsi raottamaan sen verran, että vanhan polttimon kantoineen sai pois. Uusi sisään ja testaus. Hyvin palaa, takaisin nippuun ja odottelemaan, että repsikan puolikin sammahtaa. Sitten sama operaatio sinne.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 04.08.2021 21:41 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Ilmeisen tasalaatuista on drl:n polttimot. Vajaa viikko sitten kyrvähti toinen, joka Juniorin kanssa tänään vaihdettiin. Puskuria löysälle ja taas oli tilaa tehdä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 12.08.2021 01:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Onnistuu hienosti ilman puskurinkin irroitusta yläkautta jos ette ihan lapiokouria ole. Ainakin 2.0HDi-koneisessa.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 24.08.2021 16:41 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Joo, niin kuulemma. Pari kertaa koitin ja totesin, että puskurin raottaminen on mulle helpompaa; nyt taas palaa tuikut iloisesti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 03.09.2021 16:17 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Kuskin jakkaran muka metallinen klipsu selkänojan reunassa alkoi irvistää, kun muovikuulan juuresta meni poikki. Ranetin paikoilleen, mutta oikea korjaus olisi laittaa uusi osa ja uusi vastakappale penkin sisään. Puolan pojat näyttää noita muoviosia myyvän, onko täällä kokemuksia, että saako niitä vaikka marmorilta?

Eli yläosaltaan taittuvan selkänojan laidoilla on muoviset kromin väriset helat, niin niistä on kyse.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 05.01.2022 17:58 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Kosteat ja vaihtelevat kelit on saaneet Möhkön mittariston joulukuuseksi. Abs, käppäri, mäkilähtö avustin yms. Aina sama, kun lukee koodit. Vasen etukulma herjaa.

Anturi on uusittu vuoden aikana kaksi kertaa, toisella kerralla takuuseen. Myös pyörän lakru on uusittu. Lukkosokka ei mielestäni ollut väärässä kohdassa, mutta mietin että voiko se olla sen verran vinossa, että tämä toistuva jää / sula aiheuttaa lukuvirhettä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 17.01.2022 18:04 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Anturi vaihdettu ja koodit nollattu. Ei tullut ainakaan heti takaisin. Katsotaan kauanko tällä kertaa kestää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Möhkö
ViestiLähetetty: 13.05.2022 22:22 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Tuli tänään vaihdettua Möhköön etupuslat jousijalan alapäähän ja kolme koiranluuta. Kolina, joka ei ollut vielä kovin paha, loppui. Jousijalan alapuslat oli kyllä molemmilla puolilla ihan loppu.

Etuoikealla koiranluu vähän väljä, takana koiranluut vielä väljemmät. Vaan nytpä on taas kaikki uutta. Ens viikolla pajalle, niin saavat vaihtaa toisen takajarru satulan, kun näkyy tihkuvan lientä pihalle. Varmaan sitten samalla laikat ja palat uusiksi, kun näyttävät olevan aika loppu nekin.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 35 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: