Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 19.04.2021 09:59 

Viestit: 16
Morot täältä uudelta jäseneltä.
Ajattelin kirjoitella tänne hieman omasta prokkiksesta, joten sen vuoksi oli liityttävä foorumille.

Tammikuussa käsiini tuli tuollainen ~10v ulkona seissyt Citröen BX 19 Gti 16 valve
Auto on käyttöön otettu maaliskuussa -90, tämä ei ole vähäpäästöinen papereissa, eikä siis omaa katalysaattoria. Varusteina on tietysti näille normit ABS jarrut, sähkölasit x4, sähköinen kattoluukku, keskuslukitus kaukosäädöllä, tosin keskuslukituksen kaukosäädön vastaanotin on irti ja toimintaa en ole ehtinyt varmentamaan, kaikki muu toimii.

Hankinta kunnossa

Kuva Kuva Kuva

Kotipihaan siirrettynä

Kuva

Itseasiassa jotenkin omaa ennakkoluuloa vastaan, kaikki sähköt toimii mukisematta, pl. vielä varmistamaton keskuslukon kaukosäätö. Mutta muuten onkin sitten lohduttomampaa, peltihommia riittää, helmat on hävinneet tuuleen, samoin mätää on molemmissa etunurkissa reilusti, takakynkkien kiinnityspisteet on myös siellä tuulen matkassa..

Auto riisuttuna ja mätähommien perkausta

Kuva Kuva

Niinhän sitä sanotaan että kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, tässä sitä kuva saastetta ruostevaurioista, vaikkakin tällä kertaa todellisuus on kuviakin karumpaa :lol:

Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva

Eihän se nyt niin pahalta näytä
Kuva

Perun puheeni
Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 19.04.2021 10:15 

Viestit: 16
Kun kuitenkin tuli tällainen hankittua, ja vielä menin siitä useammalle ihmiselle mainitsemaan, niin eihän se auta masentua ja jättää tekemättäkään.

Aloittelin uudelleen rakentelua apukuskin puolen helmakotelosta. Suunnitelma on sen kaltainen että teen tähän ensinnä vahvat helmat, sen jälkeen tarkoituksena olisi nostaa peräpää pukkien varaan jonka jälkeen taka-akseli kaikkineen olisi mahdollista irroittaa kunnostettavaksi. Samalla kun taka-akseli on poissa tieltä, pääsisi alustan puolen mätävaurioiden kimppuun, eli takakynkkien kiinnityspisteet, takapyöräkotelot ja niiden ympäristöt laittelemaan kuntoon.

Parit paikat apparin pohjan puolelle, kuvista poiketen mitään ei toki kesken ole jätetty

Kuva Kuva Kuva

Helmakotelon rakentelua

Kuva Kuva Kuva


PS. En tosiaan ole ammattihitsari, enkä autonkorjaajakaan, vaan itse oppinut ja tekemisissäni todennäköisesti on paljon sellaista jota ammattilaiset tai kehittyneemmät tekijät kauhistelee. Mutta en anna sen häiritä, ja vinkkejä toki voin ottaa vastaan :D

Ai niin, jos jollakulla on kamppeet millä tehdä jarru/hydrauliputkia, niin laina tai apu kelpaisi paremmin kuin hyvin, tai sitten vinkkiä mistä hankkia, sitroselta? Motonetistä saisi osan, kaikkia siellä ei ole varastoissa, kuten esimerkiksi juurikin itseltä hajonnut oikean etupallon ja 3-tiejakajan välinen putki on loppu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 19.04.2021 11:35 

Viestit: 5855
Paikkakunta: Lahti
Lainaa:
Motonetistä saisi osan, kaikkia siellä ei ole varastoissa, kuten esimerkiksi juurikin itseltä hajonnut oikean etupallon ja 3-tiejakajan välinen putki on loppu.


Käsittääkseni lisää ei tule, Beksin osat on olleet jo vuosia poistolistalla ja viimeisiä myyty tarjoushinnalla pois, muiden mallien kanssa yhteensopivia osia löytyy kyllä hyvin tuoltakin.

Sitronen tekee, sitrosta kannattaa muutenkin suosia, osaamista riittää ja ostamallahan se säilyy.

Hollannista löytyy jotain mitä muualta ei saa https://www.bxparts.eu/en/ täällä näyttää vielä valikoima täydentyvän uustuotanto-osilla aika hyvää vauhtia.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 19.04.2021 11:48 

Viestit: 16
Xari kirjoitti:
Käsittääkseni lisää ei tule, Beksin osat on olleet jo vuosia poistolistalla ja viimeisiä myyty tarjoushinnalla pois, muiden mallien kanssa yhteensopivia osia löytyy kyllä hyvin tuoltakin.

Sitronen tekee, sitrosta kannattaa muutenkin suosia, osaamista riittää ja ostamallahan se säilyy.

Hollannista löytyy jotain mitä muualta ei saa https://www.bxparts.eu/en/ täällä näyttää vielä valikoima täydentyvän uustuotanto-osilla aika hyvää vauhtia.


Vähän tällaista olen hontsinut, katoaa noiden osat kuten on kadonnut katukuvasta BX:tkin.

No, pelastetaan tämä vielä paalaukselta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 20.04.2021 23:57 

Viestit: 5855
Paikkakunta: Lahti
Hyvät 16-venaset alkaa olla hinnoissaan, yksi ruostekohta ja sen korjaus on tuossa https://www.bxparts.eu/en/fuel-system/338-tank-filling-ring-set.html tankin täyttöputken hela.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 21.04.2021 11:51 

Viestit: 16
Xari kirjoitti:
Hyvät 16-venaset alkaa olla hinnoissaan, yksi ruostekohta ja sen korjaus on tuossa https://www.bxparts.eu/en/fuel-system/338-tank-filling-ring-set.html tankin täyttöputken hela.


Tuota en tarvitsekaan. Omassa ei ole tuossa ruostetta, ja mitä sitä tarkemmin tarkastelin niin vaikuttaisi siltä että kyseisen alueen mädät olisi korjattu jo aiemmin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 22.04.2021 17:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2643
Paikkakunta: Päijät-Häme
Hienoa että pikku ruosteet ei lannista. Hydrauliputkea kyllä saa metritavarana useammaltakin tekijältä, ja jos joku jakokappale on rikki niin purkuautoja kyllä on vielä olemassa. BX on harrasteautona nostamassa arvoaan ja jo Hollannin ICCCR:ssä oli huomattavissa uustuotanto-osien määrän ilmestyminen kuvaan, ainakin Hollannissa ja Briteissä on diilereitä. Jos kolmas kotimainen sujuu niin kannattaa selailla foorumia myös tuolta maasta missä kuski saa olla humalassa kun appari ajaa: https://www.bxclub.co.uk/forum .



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 23.04.2021 08:15 

Viestit: 16
Kaapelimies kirjoitti:
Hienoa että pikku ruosteet ei lannista. Hydrauliputkea kyllä saa metritavarana useammaltakin tekijältä, ja jos joku jakokappale on rikki niin purkuautoja kyllä on vielä olemassa. BX on harrasteautona nostamassa arvoaan ja jo Hollannin ICCCR:ssä oli huomattavissa uustuotanto-osien määrän ilmestyminen kuvaan, ainakin Hollannissa ja Briteissä on diilereitä. Jos kolmas kotimainen sujuu niin kannattaa selailla foorumia myös tuolta maasta missä kuski saa olla humalassa kun appari ajaa: https://www.bxclub.co.uk/forum .


Eihän se ruoste koskaan mukavin asia ole, mutta kyllä uutta peltiä laittelee kun mädät leikkelee alta pois riittävän pitkälle.

Katselin että saahan noita putkia vaikka sitroselta toki. Itsekin vois ajankuluks tehdä jos olis vehkeet, vaan ei houkuta maksaa citikan putkien tekoon soveltuvista ~200€+

Lontoo taittuu kyllä, ja paljon on tullut katseltua varsinkin muiden bx projekteja juuri lontoon kielisiltä foorumeilta, harmillisen tyypillistä on että ne loppuu kuin seinään.

Tätä omaa on tarkoitus tehdä tasaisesti minkä kaikelta muulta ehdin valmiiksi asti, ja päivitellä tänne edistymistä, mutta päivityksiä edistymisestä ei kannata odottaa päivittäin, enemmänkin parin viikon välein, kun ei esimerkiksi tällä viikolla työvuorojen takia tarvitse tehdä yhtään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 11.07.2021 10:41 

Viestit: 16
Ei ole juuri ehtinyt päivitellä tilannetta, ja välissä tuli tehtyä muitakin projekteja. Mutta on hommat pikkuhiljaa silti edennyt, eli en ole luovuttanut. :lol:

Etupyöräkoteloiden mädät on korjailtu, ja taka-akselin kiinnityspisteet ympäristöineen muotoutuu uudelleen. Taka-akselihan oli tosiaan kiinni lopulta vain toiselta puolelta n.3cm leveällä pelin suikaleella :shock:
Niin ja jos joku ei tosiaan aiemmin huomannut niin teen tätä tosiaan tällä hetkellä ulkona, kelit on suosineet niin mikäpä tässä tehdessä.


Pyöräkotelot ja rakentuu, ja tehtynä
Kuva
Kuva



Piti olla hieman luova että koko perän sai ylös, ja sivuilta helmojen alta tuettuna on nyt koko peräpää ilmassa.
Kuva
Kuva



Taka-akseli ja tankki pois tieltä, pääsee tekemään peltihommat esteittä.
Kuva



Taka-akselia hieman siistitty, ja vielä sitä pitää käydä läpi osia uusien.
Kuva
Kuva



Kuljettajanpuolen taka-akselin kiinnityspiste ja ympäristö rakentuu.
Kuva
Kuva

Jälki ei ole tässä kiinnityspiste ympäristössä siisteimmästä päästä, ja ohuesti harmitti ettei parempaa tullut.
Mutta tärkeintä kai on että se on vahva ja kestävä eikä mätä enää. Lopultahan tuo ei tuolta mihinkään näy, ja päälle tulee vielä värit ja massa, jos jostain hakee lohtua :roll:

Vielä pitäisi tehdä hantin puolen kiinnityspisteen ympäristö loppuun. Yllättäen takapenkin alla, polttoainetankin yläpuolella pari mätä paikkaa olisi tehtävänä, näihin on joku joskus historiassa "hienosti" liimannut paikat yläpuolelta, eli penkin alta...
Sitten olisi takakontin toinen sivusta vielä uutta peltiä vailla ja etupäässä pohjassa yksi reikä.
Nuo peltihommat kun saa tuosta vielä tehtyä, niin sitten päästään alustan ja tekniikan kimppuun. Tai eihän tekniikassa sinänsä ihmeitä ole, perusteellinen huolto jne, mutta alusta vaatii täydellisen läpikäynnin.

Näillä eväillä tältä erää seuraavaan kertaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 11.08.2021 11:27 

Viestit: 16
Hitaasti ja oliko se epävarmasti :lol: homma etenee kuitenkin.

Tässä tankin päältä paikkailtu kohdat joissa oli aiemmin vain liimalla laitetut paikat yläpuolella, penkin alla. Ja sudittu ruostemaalit niihin, sekä taka-akselin kiinnityspisteisiin ja ympäristöön.
Kuva


Kontin sivusta leikkelin mätiä ja vanhoja paikkoja pois, tuon yhden jätin kun siinä ei varsinaista vikaa ollut.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Toki nuo kontin paikatkin on kunnolla maalailtu ruostemaalilla kuvien jälkeen. Ja toki lopuksi tulee musta pintavärikin ettei nuo paikat hypi silmille. Tosin toisesta projektista jääneet äänieristys matot meinaan käyttää tähän bexiin hyödyksi, että eipä nuo kontin paikat muutenkaan ole näkyvillä. Tosin ne ei ole piilotusta varten, vaan oikeasti vaimentamiseen. :D


Seuraavaksi pitäisi nostella koko auto hieman ylemmäksi ja alkaa tosissaan käymään hydrauliikkaa läpi. Jostain syystä peltihommat ja muukin tekniikan räpeltäminen vielä menee ja kiinnostaa, mutta tuo hydrauliikka meinaa vaatia motivaation keräilyä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 11.08.2021 11:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
minä en juurikaan piittaa peltien parsimisesta , eikä ole edes kunnollista taitoakaan. sen sijaan tuo hydrauliikka on enemmän minun aluettani .
ja sähköt ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 11.08.2021 12:27 

Viestit: 16
kokemjne kirjoitti:
minä en juurikaan piittaa peltien parsimisesta , eikä ole edes kunnollista taitoakaan. sen sijaan tuo hydrauliikka on enemmän minun aluettani .
ja sähköt ;)



Sähköjen osalta tämä onkin erikoinen yksilö, niiden osalta kun ei ole vikoja/oireita. En sanoisi että itsellänikään on taitoa pelti hommiin, mutta sen verran että kyllä ne pysyy, pitää ja kestää.
Kun kävisikin joku hyvä haltija tekemässä yön aikana tuon hydrauliikan puolestani :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 11.08.2021 14:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ne hyvätkään haltijat eivät pääse parsimaan mitään tietämättä missä parsinnan kohde on.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 13.08.2021 15:39 

Viestit: 16
kokemjne kirjoitti:
ne hyvätkään haltijat eivät pääse parsimaan mitään tietämättä missä parsinnan kohde on.


Se on totta, mutta kai se täytyisi ottaa itteä niskasta kiinni ja mennä alle tuolla pohjolan tallissa vaan reippaasti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 07.09.2021 09:21 

Viestit: 16
Tuli tuossa hieman vaihteeksi rapsuteltua BX.n kimpussa, ja hommat jatkuu vielä mätä töillä.

Aloin rapsutella kuljettajan jalkatilassa, missä tiesin siis vielä peltihommaa olevankin, mutta siinä rapsutellessa uuden pellin tarve hieman kasvoi alkuperäisestä oletetusta, taas. :lol:

Kuva

Muotoutuu...
Kuva

Ja uskoisin että kestää taas
Kuva


Tuntuu olevan että aina kun on hetki aikaa ja menee rapsuttelemaan/kopistelemaan, löytyy lisää pehmeää joka puolelta. Mutta nyt mitä tuota on käynyt läpi ja sörkkinyt, on enää pari pientä paikkaa tehtävänä apukuskin pohjan puolella. Noiden viimeisten peltihommien jälkeen voi jo korkata yhden oluen ja antaa pienen taputuksen omalle olalle, yksi iso projektin vaihe on oikeasti takana.

On kyllä sanottava että hetkittäin on jo miettinyt että onko tässä mitään järkeä, pitäisikö koko projekti vain hukata. Mutta hyvä jos tuo paaliinkaan olisi kelvannut kun enimmäkseen jäljellä ollut hylsy on koostunut muovi osista, joten kun leikkiin on ryhdytty, niin se kestettäköön. Toki, jos olisin heti alkuun tutkinut täsmällisesti koko ruostevaurioiden määrän ja laadun, olisin todennäköisesti jättänyt sekaantumatta alkujaan kokonaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 07.09.2021 10:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Melkoisen peltisavotan olet tehnyt! :)
Minulta meni sisu kaulaan kun vastaavasti ruostuneen, Suomen parhaiten varustellut BX 19 Gti automaatin otin työn alle ja ajattelin että kyllähän tuon nyt hitsaa kun oikein ottaa asiakseen. Mutta kun totuus kokonaisuudesta paljastui, niin into vaan lopahti. Talonkin rakentaa helpommin kuin rapeaksi ruostuneen auton hitsaa :lol:
Laitoin Bx:n sivuun toistaiseksi odottelemaan kun luonnollinen poistuma (tai perikunta) hoitelee sen, tai jos joku samisalmen tapainen tekijä halua siitä projektin itselleen.


Liitteet:
IMG_8048 (Copy) (2).JPG
IMG_8048 (Copy) (2).JPG [ 87.85 KiB | Katsottu 15948 kertaa ]

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 07.09.2021 10:20 

Viestit: 16
eskere kirjoitti:
Melkoisen peltisavotan olet tehnyt! :)
Minulta meni sisu kaulaan kun vastaavasti ruostuneen, Suomen parhaiten varustellut BX 19 Gti automaatin otin työn alle ja ajattelin että kyllähän tuon nyt hitsaa kun oikein ottaa asiakseen. Mutta kun totuus kokonaisuudesta paljastui, niin into vaan lopahti. Talonkin rakentaa helpommin kuin rapeaksi ruostuneen auton hitsaa :lol:
Laitoin Bx:n sivuun toistaiseksi odottelemaan kun luonnollinen poistuma (tai perikunta) hoitelee sen, tai jos joku samisalmen tapainen tekijä halua siitä projektin itselleen.


Näyttää varsin tutulta, tosiaan olisi varmaankin jäänyt aloittamatta jos ennalta olisi kaiken tiennyt. Mutta kun vaurioita paljastui työn edetessä ja kaikkea vähääkään epäilyttävää sörkkiessä, ei vain jossain kohtaa voinut luovuttaa.

Mutta sen olen tästä projektista oppinut että toiseen en enää ryhdy. Ja sitten kun kuitenkin lopulta joskus hairahdunkin :lol: tällaisen kaltaiseen projektiin uudestaan, puran sen suorilta täysin hylsyksi ja korigrilliin mieluiten kiinni, sekä täysin puhtaaksi kori. Ei jää sitten hetkeäkään epäilyttämään että jossain on vielä mätää mitä ei ole huomannut, eikä harmita tehdä huonossa asennossa hankalissa väleissä peltitöitä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 10.09.2021 11:28 

Viestit: 16
Viimeinen paikka oli tarkoitus alkaa tekemään, tiesin missä reikä on ja aloin rapsutella mätäpaikkaa. Yllättävänkin nopeasti huomasin kuinka vi***ksi se alkoi mennä. Alunperin aika pieni reikä olikin huomattavasti laajempi mätä alue, ja siinä rapsutellessa se pahin kolaus iski. Apurungosta löytyi mätää.

Nyt ollaan sitten tilanteessa jossa joko aloitetaan uuden, siis ehjän apurungon etsintä. Heitetään hanskat naulaan ja todetaan että se prkl voitti sittenkin.
Apurungon hitsaaminenhan on lähtökohtaisesti kielletty nykyisin. Mutta sitten taas se että mistä näihin löytää enää uutta, tai edes ehjää? Ja kuinka mätä tuo lopulta onkaan kun oikein tarkkaan käy sen läpi?

Sitten viisaammille kysymys. Onko näissä kovinkin montaa erilaista apurunkoa käytetty? Käykö tähän muun kuin toisen 16v Gti:n apurunko?


Lopuksi kuvaa masennuksen aiheesta. Aina se viisaampi luovuttaa ensin, ja normaalisti se en ole minä, mutta laittaa miettimään että onko tämä todella eka kerta sillekin.
Kuva



PS. Nyt saattaisi olla todella paljon ja päin v***uja hitsattu koppa ja toimiva tekniikka kaupan (pl. hydrauliikka). :cry:
Tai sitten jos jollain olisi sopuisasti apurunkoa kaupata, ehjää toki.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 10.09.2021 11:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Melkein kuin 300m:n esteet ja viimeiselle esteelle kompastuit.... älä hyvä mies jätä projektia kesken kun noin paljon olet antaumuksella uutta peltiä laittanut ja työtunteja siihen uhrannut :)

Näitä apurunkoja sai hitsata, minullakin oli yksi beksi aikoinaan johon jouduin useinkin hitsaamaan apurungon alapeltiä ja aina kelpasi katsastuksessa. Jos muuta vikaa apurungosta ei löydy, niin "vanha" korjaus ei ole este.

Minulta voisi löytyä yksi 19 Trs:n apurunko, täytyy katsoa vielä tarkemmin sen kunto ja jos se on sama (näin luulisin) ja ehjä, niin hinta ei ainakaan ole ongelma.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 10.09.2021 12:02 

Viestit: 16
eskere kirjoitti:
Melkein kuin 300m:n esteet ja viimeiselle esteelle kompastuit.... älä hyvä mies jätä projektia kesken kun noin paljon olet antaumuksella uutta peltiä laittanut ja työtunteja siihen uhrannut :)

Näitä apurunkoja sai hitsata, minullakin oli yksi beksi aikoinaan johon jouduin useinkin hitsaamaan apurungon alapeltiä ja aina kelpasi katsastuksessa. Jos muuta vikaa apurungosta ei löydy, niin "vanha" korjaus ei ole este.

Minulta voisi löytyä yksi 19 Trs:n apurunko, täytyy katsoa vielä tarkemmin sen kunto ja jos se on sama (näin luulisin) ja ehjä, niin hinta ei ainakaan ole ongelma.


Täytyy sanoa että en normaalisti helpolla luovuta, eikä tuo kiinnityspisteen ympäristön teko koriin ole ongelma.
Apurungon korjauksen hyväksyntäkin tuntuu olevan kataurista kiinni, ja nyky säädöksien mukaan kun hitsata ei saisi. Tosin eikö näihin poikkeuksia ole juurikin vanhempien autojen osalta kun uusiakaan ei saa, ja huonosti edes purkupeleistä saatavilla.

Ja tuo apurunko vain mietityttää että paljonko siitä löytyy lisää vaurioita kun ottaa irti ja käy huolella läpi?

Täytyy selvitellä apurunkojen sopivuutta, ja kerro ihmeessä kun tiedät sen kunnon tarkemmin, katsotaan mihin se johtaa.

Edit.
Nopea googlaus tuotti tuloksen että BX.n apurunko olisi sama kaikissa. PL. vanhemmat mk1 mallit ja 4x4 todennäköisesti. Tämän jos joku viisas osaisi vahvistaa?

Ja näemmä apurunkojen tyyppivika että päällepäin ehjän näköisiä/oloisia ja mätänee sisältä ulos. Että ehjän käytetyn löytäminen ei ole ihan triviaalein tehtävä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 10.09.2021 13:35 

Viestit: 5855
Paikkakunta: Lahti
Hitsaa niin hyvin ettei huomaa korjatuksi, edellyttää varmaan irrotusta ja uudelleen maalausta ja massaamista.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 10.09.2021 14:01 

Viestit: 16
Xari kirjoitti:
Hitsaa niin hyvin ettei huomaa korjatuksi, edellyttää varmaan irrotusta ja uudelleen maalausta ja massaamista.


Tämä on yksi vaihtoehto, tosin että hitsauttaisin sen paremmalla hitsaajalla kun sellainenkin löytyy.
Mutta paljonko tuosta mätää löytyykään lisää kun sen oikein tutkii.

Ei kai se auta kun nypätä pata veks ja purku hommiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 10.09.2021 16:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2643
Paikkakunta: Päijät-Häme
Eikös se ole aiemmin jo korjattu, ennenkuin se hitsauskielto tuli. Et vaan huomannut sitä äsken..
Apurungon vaihtamiseksi ei tarvitse moottoria nostaa, se lähtee alakauttakin. Toki helpottaa korkeussäätimen putkien kanssa temmeltämistä mutta pakko ei ole, senkin voi jättää ilmaan roikkumaan. Siis korkeussäätimen, ei lipastoa.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 10.09.2021 17:08 

Viestit: 16
Kaapelimies kirjoitti:
Eikös se ole aiemmin jo korjattu, ennenkuin se hitsauskielto tuli. Et vaan huomannut sitä äsken..
Apurungon vaihtamiseksi ei tarvitse moottoria nostaa, se lähtee alakauttakin. Toki helpottaa korkeussäätimen putkien kanssa temmeltämistä mutta pakko ei ole, senkin voi jättää ilmaan roikkumaan. Siis korkeussäätimen, ei lipastoa.


Hontsailin asian niin että kun nostan padan ja askin pois, on tilaa siistiä konehuone, tehdä putkitukset ja letkutukset uusiksi. Ja samalla helppo huoltaa ja siistiä kone irrallaan ja uusia tarvittavat esim. tiivisteet jne jos/kun tarpeen on. Samalla kun teen jakopää yms perus huollot, nekin helppo pata irrallaan.

Ja hitsauksesta, eihän noita huomaa niin jos ennen on hyvin tehty... Onhan noita hyviä hitsareita niitä korjaillu ennen :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19 Gti 16 valve, ruosteena tuuleen kadonnut
ViestiLähetetty: 12.09.2021 19:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Etupalkki löytyy tarvittaessa täältä, on tosin 16 Tzi:n alla vielä. Koputtelin palkin kuonavasaralla ja vain kovia kaikuja tuli ja silmämääräisesti näytti olevan ok. Joku tunkin nostojälki oli havaittavissa. Itsepurkaen (apua annan) on saatavilla.


Liitteet:
241730834_1986617141502908_4450004330353573229_n.jpg
241730834_1986617141502908_4450004330353573229_n.jpg [ 113.3 KiB | Katsottu 15377 kertaa ]

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: