|
Kirjoittaja |
Viesti |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä? Lähetetty: 01.09.2021 22:36 |
Viestit: 2639 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Hola. Peräkärryssä on entiedämitkä lehtijouset. Pitäis uusia riipukkeet ja kaikki puslat. Sen verran google tiesi kertoa että noi saattaisi olla jonkun Fordin (escort tms) jouset, puslia en saanut mittojen mukaan enkä puslasta löydetyllä koodilla kaivettua mistään. Rallimiesten riipukkeet maksaa ihan liikaa (30e/puoli, ilman puslia). Onko vinkkejä ja linkkejä mistä löytyy katalogi 70-80-lukuisiin osiin? Pitäis ennen talvea saada projektikärry pyörilleen (navat ja ilm. akseli on Saab 96:sta). Kivoja nämä rakennussarjat.. Jaaniin, toisen puolen riipukkeen rungonpuoleinen pusla on ulkomitoiltaan 27mm, kun toinen taas ei ole vaan 28mm. Asennusreiät sen mukaan. Mitähän noiden seppien mielessä on rakentaessa liikkunut, vai promilleja?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä? Lähetetty: 05.09.2021 16:56 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä? Lähetetty: 05.09.2021 18:51 |
Viestit: 5109
|
Tosimieshän tekee lehtijousen puslat itse, vinkkinä on että paistaminen ulkotiloissa eikä keittiössä rouvan kakku-uunissa: http://www.timohapponen.net/kumi/Mutta luulisi valmiina netistä saavan melkein mitä vaan puslia ja lehtijousen korinkiinnitys heloja, mitat vaan tarvitsis tietää (ja onko tuuma vai millisiä) ja jos eri puolillakin erilaiset, niin tietysti vähän hankalaa... (tai voisiko toinen olla vaihdettu ennemmin ja porattu siksi löytyneelle osalle isommat reiät runkopuolelle tms. muu myöhäisempi syy, tietysti tee-se-itse kärryissä syynä voi olla että "tollanen oli valmiina") leaf spring shackles ja leaf spring bushings vaikka googlen tai ebayn tms hakuun, mutta ainakin ykköskoppaisen Escortin puslat näkyi olevan jo historic hinnoissa
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä? Lähetetty: 05.09.2021 20:54 |
Viestit: 2639 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Uudet lehtipakat vaatis sitten kaikkien kiinnikkeiden hitsaamisen uusiksi, noi olemassaolevat on pidemmät kuin mitä noi yleismallit on.. Ja kyllä tuossa kävi mielessä että jos jostain löytys sorvi niin tekis puslat, mikä pakko niiden kumia on olla, tulee vähnä tarkempi alusta kantata mutkiin  . Koria-kumin katalogista ei löytynyt oikein sopivia mittoja, niin mahtasko jollain olla vaikka ihan ysäriltä kirjaa josta vois etsiä mitoilla? Tai vinkata Lahesta jotain varaosaputkaa missä on antiikkia myynnissä?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä? Lähetetty: 05.09.2021 21:39 |
Viestit: 5109
|
Kaapelimies kirjoitti: Uudet lehtipakat vaatis sitten kaikkien kiinnikkeiden hitsaamisen uusiksi, noi olemassaolevat on pidemmät kuin mitä noi yleismallit on.. Ja kyllä tuossa kävi mielessä että jos jostain löytys sorvi niin tekis puslat, mikä pakko niiden kumia on olla, tulee vähnä tarkempi alusta kantata mutkiin  . Koria-kumin katalogista ei löytynyt oikein sopivia mittoja, niin mahtasko jollain olla vaikka ihan ysäriltä kirjaa josta vois etsiä mitoilla? Tai vinkata Lahesta jotain varaosaputkaa missä on antiikkia myynnissä? Kai siellä kumiakin kannattaa olla, ainakin jossain välissä. Ehkä voisi kannattaa ostaa joku halpa, jossa edes joku mitta sinnepäin ja sitten holkittaa/katkaista/... ylimääräiset/välykset, kunhan on turvallisesti tehty. Nykyisissä lehtijousissa voi olla pienemmät silmät kuin vanhoissa autoissa, vaikka olisi ihan eri painoluokissakin, motonetissa on ainakin muutaman auton irtokumiheloja, https://www.motonet.fi/fi/tuote/181247/ ... andCruiserSaiskohan jostain paksuhkosta NBR kumilevystä reikäsahalla askarreltua, muutama sellainen peräkkäin tekisi puslan, kumi vaan on joskus aika ikävää työstää (pakastus voi auttaa). Tai sitten kahlaamaan rompetoreja tms.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä? Lähetetty: 20.09.2021 19:19 |
Viestit: 2639 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Tilasin uudet lehtijouset, kun ne kustansi vaan 30e/pari toimitettuna. Iskarit oli vähän vähemmän. Seuraavaksi sitten siirrellään kärrystä kiinnityspisteitä MIGin ja rälläkän avulla, koska vanhat jouset on pidemmät.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä? Lähetetty: 01.10.2021 16:20 |
Viestit: 2639 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Eipä ole uusissa lehtijousissa kumia missään, niiden pusla on terästä. Joten on sen kumiosan oltava tarpeeton 
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä? Lähetetty: 09.11.2021 20:41 |
Viestit: 2639 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Onkos jossain noille lehtijousille valmista koteloa sinne takapäähän hitsattavaksi vai taittelenko omasta päästä?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä? Lähetetty: 31.08.2023 21:54 |
Viestit: 2639 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Minä täällä taas hei! Edelliseen käryyn veisteltiin kiinnitykset omasta päästä.
Nyt on pajotettavana tukevasti rakennettu ja pkasusti sinkitty Kärppä K750 -92 josta on norra poikki. Norran pituus on 110cm, ja kaupasta saa vaan 94cm pätkiä. Onko joku bongannut pidempiä jossain? Tuossa on peräkärrymalliset lehdet, eli takaosassa ei ole riipuketta vaan tasainen pinta joka vastaa kärryn rungon alapintaan. Meneeköhän tämäkin hitsaushommiksi?
..käsittämätöntä miten paksusta pellistä on aikoinaan kärryt tehty verrattuna näihin nykyisiin läkkipeltipompottimiin..
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä? Lähetetty: 31.08.2023 23:25 |
Viestit: 3919
|
Kaapelimies kirjoitti: Minä täällä taas hei! Edelliseen käryyn veisteltiin kiinnitykset omasta päästä.
Nyt on pajotettavana tukevasti rakennettu ja pkasusti sinkitty Kärppä K750 -92 josta on norra poikki. Norran pituus on 110cm, ja kaupasta saa vaan 94cm pätkiä. Onko joku bongannut pidempiä jossain? Tuossa on peräkärrymalliset lehdet, eli takaosassa ei ole riipuketta vaan tasainen pinta joka vastaa kärryn rungon alapintaan. Meneeköhän tämäkin hitsaushommiksi?
..käsittämätöntä miten paksusta pellistä on aikoinaan kärryt tehty verrattuna näihin nykyisiin läkkipeltipompottimiin.. Taitaa (Vallilan) takomon hinta mennä yli budjetin? Sieltä ajattelin joskus tilata jouset 70-vuotiaaseen Hoppaan.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä? Lähetetty: 01.09.2023 20:26 |
Viestit: 5109
|
Kaapelimies kirjoitti: Tilasin uudet lehtijouset, kun ne kustansi vaan 30e/pari toimitettuna. Iskarit oli vähän vähemmän. Seuraavaksi sitten siirrellään kärrystä kiinnityspisteitä MIGin ja rälläkän avulla, koska vanhat jouset on pidemmät. Ennen kuin rälläköi vanhat korvakkeet irti, voi tuumailla saisiko uudet kiinnikkeet hitsauksen lisäksi tuettua aiemman kiinnikkeen pultinreikiin (korvakon ulkopuolelta mutta alkupräisten pulttien alla) - vanha pitäisi lisänä pituussuuntaista kuormaa, joka ei tosin ole niin valtavaa ilman jarruja. Olisikohan joku sinkitty aidantolpan jalka hyvä aihio uudeksi kiinnityskorvakoksi, jos 50 mm lehtijousen leveys (täytyy tietysti valita riittävän paksua peltiä oleva). Lähinnä tuli Mieleen siksi ettei tule niin paljon lisää mahdollisia ruostumiskohtia. Millainen se toisen pään laatikko on, onko se vain alapuolen kotelo ja yläpuoli painaa runkopalkkia vasten ja joku muoviliuku tms. välissä vai onko suorakaiteen muotoinen? Jos on suorakaideputki, niin jousi ei taida mahtua normiputkien sisään kivasti, vaan vaatii täytettä joka puolelle, mitenköhän erilaiset lehtijousen akseliin kiinnittävät helat, nekin voivat olla sivusuunnassa vähän kapeita molempiin tarkoituksiin? https://www.teohydrauli.fi/PublishedSer ... code=03987Tai sitten liukupäähän myös niitä mainittuja samoja 51x51 mm aitatolpanlaatikko-osia ja nylonlevyt molemmin puolin ylä/ala, jos pituus vaan riittää https://www.motonet.fi/fi/tuote/388194/ ... 1-x-650-mmPakko kyllä myöntää etten ole ikinä edes tuollaista kädessä pitänyt, voi olla ohutta ja kelvotonta materiaalia aidantolpaksikin... (Edit)Hehheh, sekoitin tuohon edelliseen...
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä? Lähetetty: 01.09.2023 21:03 |
Viestit: 2639 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Nöy hätä, edellisestäkin projektista puuttuu juurikin tuo norran takakotelo. Muuta merkitystähän sillä ei ole kuin ottaa vähän sivuvoimia vastaan ja estää akselin tipahtaminen kärryä nostaessa. Kaupallisissakaan kärryissä ei ole mitään laakeria lehden yläpuolella, joten rautaa vasten on mullakin, runkopalkin alla hitsattuna vahvikepelti (kaikki alle 10mm paksu on peltiä, kuulemma). Toi aitatolpanjalka on hyvä vinkki, yhdestä tolpasta piisaa kyllä ainakin kahteen jouseen, ehkä neljään ja on kuumasinkittyä. Jos katsoo nykyisen muulin alle niin ei ne rakenteet ole paljoa paperia paksumpaa... Siksi tuota 180kg omapainoista kärppää hämmästelinkin, kun siinä on laidan yläreunassa sidontalenkit, ja vaikuttaisi että niitä uskaltaa käyttää muullekin kuin kuminauhalla olevalle kuormaverkolle (en omista moista, räikkäliinoja vaan sen verran että niistä saa sen verkon tehtyä. "Ootko sä yrittäjä?" kysy halkokauppias kun otin liinakassin peräkontista  ).
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
|
|