Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä?
ViestiLähetetty: 01.09.2021 22:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2639
Paikkakunta: Päijät-Häme
Hola.
Peräkärryssä on entiedämitkä lehtijouset. Pitäis uusia riipukkeet ja kaikki puslat. Sen verran google tiesi kertoa että noi saattaisi olla jonkun Fordin (escort tms) jouset, puslia en saanut mittojen mukaan enkä puslasta löydetyllä koodilla kaivettua mistään. Rallimiesten riipukkeet maksaa ihan liikaa (30e/puoli, ilman puslia). Onko vinkkejä ja linkkejä mistä löytyy katalogi 70-80-lukuisiin osiin? Pitäis ennen talvea saada projektikärry pyörilleen (navat ja ilm. akseli on Saab 96:sta). Kivoja nämä rakennussarjat.. Jaaniin, toisen puolen riipukkeen rungonpuoleinen pusla on ulkomitoiltaan 27mm, kun toinen taas ei ole vaan 28mm. Asennusreiät sen mukaan. Mitähän noiden seppien mielessä on rakentaessa liikkunut, vai promilleja?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä?
ViestiLähetetty: 05.09.2021 16:56 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Olisiko tuosta firmasta apua? https://www.vaunushop.fi/perakarrytarvi ... s/c/10106/
Uudet lehtipakat löytyy myös vaikka puuilosta..



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä?
ViestiLähetetty: 05.09.2021 18:51 

Viestit: 5109
Tosimieshän tekee lehtijousen puslat itse, vinkkinä on että paistaminen ulkotiloissa eikä keittiössä rouvan kakku-uunissa:
http://www.timohapponen.net/kumi/

Mutta luulisi valmiina netistä saavan melkein mitä vaan puslia ja lehtijousen korinkiinnitys heloja, mitat vaan tarvitsis tietää (ja onko tuuma vai millisiä) ja jos eri puolillakin erilaiset, niin tietysti vähän hankalaa... (tai voisiko toinen olla vaihdettu ennemmin ja porattu siksi löytyneelle osalle isommat reiät runkopuolelle tms. muu myöhäisempi syy, tietysti tee-se-itse kärryissä syynä voi olla että "tollanen oli valmiina")

leaf spring shackles ja leaf spring bushings vaikka googlen tai ebayn tms hakuun, mutta ainakin ykköskoppaisen Escortin puslat näkyi olevan jo historic hinnoissa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä?
ViestiLähetetty: 05.09.2021 20:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2639
Paikkakunta: Päijät-Häme
Uudet lehtipakat vaatis sitten kaikkien kiinnikkeiden hitsaamisen uusiksi, noi olemassaolevat on pidemmät kuin mitä noi yleismallit on.. Ja kyllä tuossa kävi mielessä että jos jostain löytys sorvi niin tekis puslat, mikä pakko niiden kumia on olla, tulee vähnä tarkempi alusta kantata mutkiin :lol: .
Koria-kumin katalogista ei löytynyt oikein sopivia mittoja, niin mahtasko jollain olla vaikka ihan ysäriltä kirjaa josta vois etsiä mitoilla? Tai vinkata Lahesta jotain varaosaputkaa missä on antiikkia myynnissä?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä?
ViestiLähetetty: 05.09.2021 21:39 

Viestit: 5109
Kaapelimies kirjoitti:
Uudet lehtipakat vaatis sitten kaikkien kiinnikkeiden hitsaamisen uusiksi, noi olemassaolevat on pidemmät kuin mitä noi yleismallit on.. Ja kyllä tuossa kävi mielessä että jos jostain löytys sorvi niin tekis puslat, mikä pakko niiden kumia on olla, tulee vähnä tarkempi alusta kantata mutkiin :lol: .
Koria-kumin katalogista ei löytynyt oikein sopivia mittoja, niin mahtasko jollain olla vaikka ihan ysäriltä kirjaa josta vois etsiä mitoilla? Tai vinkata Lahesta jotain varaosaputkaa missä on antiikkia myynnissä?

Kai siellä kumiakin kannattaa olla, ainakin jossain välissä. Ehkä voisi kannattaa ostaa joku halpa, jossa edes joku mitta sinnepäin ja sitten holkittaa/katkaista/... ylimääräiset/välykset, kunhan on turvallisesti tehty.

Nykyisissä lehtijousissa voi olla pienemmät silmät kuin vanhoissa autoissa, vaikka olisi ihan eri painoluokissakin, motonetissa on ainakin muutaman auton irtokumiheloja,
https://www.motonet.fi/fi/tuote/181247/ ... andCruiser

Saiskohan jostain paksuhkosta NBR kumilevystä reikäsahalla askarreltua, muutama sellainen peräkkäin tekisi puslan, kumi vaan on joskus aika ikävää työstää (pakastus voi auttaa).

Tai sitten kahlaamaan rompetoreja tms.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä?
ViestiLähetetty: 20.09.2021 19:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2639
Paikkakunta: Päijät-Häme
Tilasin uudet lehtijouset, kun ne kustansi vaan 30e/pari toimitettuna. Iskarit oli vähän vähemmän. Seuraavaksi sitten siirrellään kärrystä kiinnityspisteitä MIGin ja rälläkän avulla, koska vanhat jouset on pidemmät.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä?
ViestiLähetetty: 01.10.2021 16:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2639
Paikkakunta: Päijät-Häme
Eipä ole uusissa lehtijousissa kumia missään, niiden pusla on terästä. Joten on sen kumiosan oltava tarpeeton :P



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä?
ViestiLähetetty: 09.11.2021 20:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2639
Paikkakunta: Päijät-Häme
Onkos jossain noille lehtijousille valmista koteloa sinne takapäähän hitsattavaksi vai taittelenko omasta päästä?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä?
ViestiLähetetty: 31.08.2023 21:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2639
Paikkakunta: Päijät-Häme
Minä täällä taas hei!
Edelliseen käryyn veisteltiin kiinnitykset omasta päästä.

Nyt on pajotettavana tukevasti rakennettu ja pkasusti sinkitty Kärppä K750 -92 josta on norra poikki. Norran pituus on 110cm, ja kaupasta saa vaan 94cm pätkiä. Onko joku bongannut pidempiä jossain? Tuossa on peräkärrymalliset lehdet, eli takaosassa ei ole riipuketta vaan tasainen pinta joka vastaa kärryn rungon alapintaan. Meneeköhän tämäkin hitsaushommiksi?

..käsittämätöntä miten paksusta pellistä on aikoinaan kärryt tehty verrattuna näihin nykyisiin läkkipeltipompottimiin..



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä?
ViestiLähetetty: 31.08.2023 23:25 

Viestit: 3919
Kaapelimies kirjoitti:
Minä täällä taas hei!
Edelliseen käryyn veisteltiin kiinnitykset omasta päästä.

Nyt on pajotettavana tukevasti rakennettu ja pkasusti sinkitty Kärppä K750 -92 josta on norra poikki. Norran pituus on 110cm, ja kaupasta saa vaan 94cm pätkiä. Onko joku bongannut pidempiä jossain? Tuossa on peräkärrymalliset lehdet, eli takaosassa ei ole riipuketta vaan tasainen pinta joka vastaa kärryn rungon alapintaan. Meneeköhän tämäkin hitsaushommiksi?

..käsittämätöntä miten paksusta pellistä on aikoinaan kärryt tehty verrattuna näihin nykyisiin läkkipeltipompottimiin..


Taitaa (Vallilan) takomon hinta mennä yli budjetin?

Sieltä ajattelin joskus tilata jouset 70-vuotiaaseen Hoppaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä?
ViestiLähetetty: 01.09.2023 20:26 

Viestit: 5109
Kaapelimies kirjoitti:
Tilasin uudet lehtijouset, kun ne kustansi vaan 30e/pari toimitettuna. Iskarit oli vähän vähemmän. Seuraavaksi sitten siirrellään kärrystä kiinnityspisteitä MIGin ja rälläkän avulla, koska vanhat jouset on pidemmät.

Ennen kuin rälläköi vanhat korvakkeet irti, voi tuumailla saisiko uudet kiinnikkeet hitsauksen lisäksi tuettua aiemman kiinnikkeen pultinreikiin (korvakon ulkopuolelta mutta alkupräisten pulttien alla) - vanha pitäisi lisänä pituussuuntaista kuormaa, joka ei tosin ole niin valtavaa ilman jarruja. Olisikohan joku sinkitty aidantolpan jalka hyvä aihio uudeksi kiinnityskorvakoksi, jos 50 mm lehtijousen leveys (täytyy tietysti valita riittävän paksua peltiä oleva). Lähinnä tuli Mieleen siksi ettei tule niin paljon lisää mahdollisia ruostumiskohtia.

Millainen se toisen pään laatikko on, onko se vain alapuolen kotelo ja yläpuoli painaa runkopalkkia vasten ja joku muoviliuku tms. välissä vai onko suorakaiteen muotoinen? Jos on suorakaideputki, niin jousi ei taida mahtua normiputkien sisään kivasti, vaan vaatii täytettä joka puolelle, mitenköhän erilaiset lehtijousen akseliin kiinnittävät helat, nekin voivat olla sivusuunnassa vähän kapeita molempiin tarkoituksiin?
https://www.teohydrauli.fi/PublishedSer ... code=03987

Tai sitten liukupäähän myös niitä mainittuja samoja 51x51 mm aitatolpanlaatikko-osia ja nylonlevyt molemmin puolin ylä/ala, jos pituus vaan riittää
https://www.motonet.fi/fi/tuote/388194/ ... 1-x-650-mm
Pakko kyllä myöntää etten ole ikinä edes tuollaista kädessä pitänyt, voi olla ohutta ja kelvotonta materiaalia aidantolpaksikin...

(Edit)Hehheh, sekoitin tuohon edelliseen...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lehtijousista ja puslista tietoa, mistä?
ViestiLähetetty: 01.09.2023 21:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2639
Paikkakunta: Päijät-Häme
Nöy hätä, edellisestäkin projektista puuttuu juurikin tuo norran takakotelo. Muuta merkitystähän sillä ei ole kuin ottaa vähän sivuvoimia vastaan ja estää akselin tipahtaminen kärryä nostaessa. Kaupallisissakaan kärryissä ei ole mitään laakeria lehden yläpuolella, joten rautaa vasten on mullakin, runkopalkin alla hitsattuna vahvikepelti (kaikki alle 10mm paksu on peltiä, kuulemma).

Toi aitatolpanjalka on hyvä vinkki, yhdestä tolpasta piisaa kyllä ainakin kahteen jouseen, ehkä neljään ja on kuumasinkittyä. Jos katsoo nykyisen muulin alle niin ei ne rakenteet ole paljoa paperia paksumpaa... Siksi tuota 180kg omapainoista kärppää hämmästelinkin, kun siinä on laidan yläreunassa sidontalenkit, ja vaikuttaisi että niitä uskaltaa käyttää muullekin kuin kuminauhalla olevalle kuormaverkolle (en omista moista, räikkäliinoja vaan sen verran että niistä saa sen verkon tehtyä. "Ootko sä yrittäjä?" kysy halkokauppias kun otin liinakassin peräkontista :lol: ).



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: