Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 12.09.2021 15:10 

Viestit: 4073
Kuten tämän palstan lukivat varmasti tietävät, niin esimerkiksi BMW i3 Range Extender on täyssähköisen i3:n versio, joka on varustettu bensiiniaggregaatilla.

Sillä ajetaan normaalisti sähköllä, mutta tarvittaessa matka kuitenkin jatkuu bensiinin voimalla. Normaaliin hybridiin verrattuna REX on aivan oikea sähköauto, bensalla mennään vain poikkeustilanteissa.

- Noilla Plug-in hybrideillähän monet (varsinkin firman bensakortin omaavat) ajavat niitä koskaan sähköverkosta lataamatta, koska ne toimivat aivan loistavasti myös tavallisena bensa-autona. Kuulemma monessa plugarissa latausjohto on edelleen tehdasmuoveissa, kun auto palautetaan kolmen vuoden leasing-käytön jälkeen kauppaan.

Mun ajostani suurin osa on nurkkapyöritystä, jossa esimerkiksi juuri i3:n pienehkö range riittäisi ihan hyvin. Range Extenderin ansiosta uskaltautuisin liikenteeseen sellaisellakin yksilöllä, jossa akku on jo alkujaan pieni ja ikävuosien mukana varmaankin siitäkin heikentynyt. Musta tuntuu vain hassulta, että taidan olla ajatuksineni melkein yksin: isoakkuinen, pikaladattava täyssähköauto tuntuu olevan ainoa sallittu ajatus; aggregaatti jotenkin ihmisten silmissä kai pilaa sähköauton, vaikka sitä käytettäisiin vain ehkä kerran vuodessa.

Tosin mun mielestäni on väärin sanoa, että aggregaattia käytetään vain kerran vuodessa. Jos Aggregaatin ansiosta uskaltaa esimerkiksi käyttää akun rangen täysmittaisesti hyödykseen (kun ei tarvitse pelätä tien reunaan jäämistä) niin mielestäni tuokin on vähintään aggregaatin hyödyntämistä (vaikka sitä ei käytettäisi sanan varsinaisessa mielessä). Mun mielestäni REXistä hyötymistä on sekin, ettei reittivalintoja tarvitse tehdä niin varman päälle (Jos latausasema jossain ei toimi, no problem. Jos lautausasema jossain on varattuna, no problem. Jos akku kylmänä päivänä ei kannakaan niin kauas kuin yleensä, no problem. Jos auton unohtaa yöksi laittaa roikkaan, no problem. Jos laturi pitää yöksi antaa jonkun toisen käyttöön, no problem. Jos on jokin tärkeä tapaaminen, josta ei saa olla myöhässä, no hätä, ei sieltä ainakaan tyhjän akun takia myöhästy).

Heittääkö mulla jotenkin päässäni, kun pidän REXiä aivan älyttömän hyvänä ideana? Sen verran kalliita kilometrit ovat REXin avulla, ettei sitä kukaan ala päävoimalähteenä käyttää; varavirtalähteenä se on ainakin mun mielestäni aivan loistava. Autonostajat ovat kuitenkin äänestäneet lompakollaan eikä REX-autoja markkinoillamme ole. Kai mä olen taas kerran väärässä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 12.09.2021 16:30 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Miten tämä eroaa mm. Opel Amperan ratkaisusta? Sähköauto, joka kulkee tarvittaessa bensalla. Ei aggregaatti suoranaisesti, mutta samaa virkaa toimittaa. Auto kulkee ilmeisesti koko ajan sähkömoottorilla, jota bensakone tarvittaessa ruokkii.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 12.09.2021 20:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
torneol kirjoitti:
Auto kulkee ilmeisesti koko ajan sähkömoottorilla, jota bensakone tarvittaessa ruokkii.
Sehän kuulostaa ihan sarjahybridiltä. Vielä kun olisi diesel bensan sijasta, niin olisi jopa ihan hyvä ratkaisu. Tuolla saadaan ihan säästöäkin, kun voidaan ajaa polttomoottoria hyvällä hyötysuhteella. Melko outoa, että rinnakkaishybridejä on yritetty edes väkisin värkätä, kun nuokin on keksitty. :?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 12.09.2021 20:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1529
Paikkakunta: The City of Häijää
Eräs pienehkössä akulla varustettu sarjahybridi löytyy Ford Transitista. Koko laitteiston hyötysuhde on kuitenkin sen verran huono, että sähkön loputtua auton bensiininkulutus maantiellä on yli 10 l/100km ja suorituskyky silti hyvin vaatimaton. Varmasti jo 80-luvun bensatransitti sillä "kahen litran oohooceellä" menee samoilla.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 12.09.2021 20:48 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Sukulaismiehellä on tuommoinen Ampera. Pitäisi varmaan joskus kokeilla. Sittenhän se olis ympäristöpäristin, kun sen konvertoisi viinalle. Kokemukset ainakin Citikalla eFlexFuelin kanssa ei vakuuta. Kyllä sillä pärjäs normi ajossa, mutta tuskin tuommoisessa, jossa koneen pitäisi herätä täyteen lauluun ekalla komennolla.

Muitakin viinapurkkeja löytyy, seuraava tulossa tohon Pöhköön. Katotaan minkälaisia kokemuksia se kerryttää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 12.09.2021 21:23 

Viestit: 4073
Hessu kirjoitti:
Eräs pienehkössä akulla varustettu sarjahybridi löytyy Ford Transitista. Koko laitteiston hyötysuhde on kuitenkin sen verran huono, että sähkön loputtua auton bensiininkulutus maantiellä on yli 10 l/100km ja suorituskyky silti hyvin vaatimaton. Varmasti jo 80-luvun bensatransitti sillä "kahen litran oohooceellä" menee samoilla.


Idea onkin juuri se, että bensalla voi ajaa, mutta se ei ole halpaa eikä mukavaa: bensaa palaa paljon per kilsa ja suorituskyky on huono.

Esimerkiksi BMW i3 REX kuluttaa noin 7 l /100km ja sen huippunopeus on bensalla vain jonkin verran toista markkaa.

Luettelin tuossa jo aiemmin ne edut, jotka tällaisellakin rajoitetulla bensakäytöllä saavutetaan.

**************

Diesel ei kannata tällaisessa, koska ajoa aggregaatin varassa on tarkoitus vältellä kuin ruttoa. Jokunen sata kilsaa vuodessa, ehkä.
Puhutaan kuitenkin sähköautosta, jolla oikeasti on tarkoitus ajaa sähköllä. Mutta joka ei kuitenkaan jätä tielle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 12.09.2021 23:22 

Viestit: 4073
Ampera on tehty vähän eri idealla kuin i3 REX.

REXin kone on vain rapiat 600 cc eikä sitä ole tarkoitettu kuin hätätilan varalta. Amperalla ei mikään estä ajamasta vaikka aina bensalla, siinä on 1.4 litran jatkuvaan käyttöön sopiva kone. Ja parempi ollakin, koska akuilla sen toimintasäde ei ole kummoinen.

i3 on jopa REXin kanssa täyssähköauto luonteeltaan. Ampera on pohjimmiltaan plugari, joskin normaalia fiksumpi sellainen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 06:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7849
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Kai tollaista REXiä pystyy käyttämään niin, että jättää auton lataamaan parkkiin ja lähtee itse vaikka ostoksille, ovet lukossa?
Mitäs sitten kun noita pörisee parkkihalleissa kun ei viitsitä/tajuta laittaa mieluummin latauspistelle? Vakuutusyhtiökään tuskin on kovin myötämielinen jos jokin menee vikaan valvomattomassa autossa?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 08:13 

Viestit: 4073
Teuski kirjoitti:
Kai tollaista REXiä pystyy käyttämään niin, että jättää auton lataamaan parkkiin ja lähtee itse vaikka ostoksille, ovet lukossa?
Mitäs sitten kun noita pörisee parkkihalleissa kun ei viitsitä/tajuta laittaa mieluummin latauspistelle? Vakuutusyhtiökään tuskin on kovin myötämielinen jos jokin menee vikaan valvomattomassa autossa?


Ei pysty jättäämään pörisemään yksinään, valitettavasti.

Pitää muistaa, että bensalla lataaminen on moninkertaisesti kalliimpaa kuin töpsölistä. REXin ideana on eliminoida eräitä sähköautojen ongelmia, ei muuttaa autoa bensa-autoksi. Kilsat bensalla ovat kalliita mutta kalliitkin kilsat ovat parempi vaihtoehto kuin matkan katkeaminen. Kalleus on tietysti suhteellista, ei 7 litraa satasella ihan kauhea kulutus ole normiautoilijan silmissä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 08:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7849
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
pvalila kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
Kai tollaista REXiä pystyy käyttämään niin, että jättää auton lataamaan parkkiin ja lähtee itse vaikka ostoksille, ovet lukossa?
Mitäs sitten kun noita pörisee parkkihalleissa kun ei viitsitä/tajuta laittaa mieluummin latauspistelle? Vakuutusyhtiökään tuskin on kovin myötämielinen jos jokin menee vikaan valvomattomassa autossa?

Ei pysty jättäämään pörisemään yksinään, valitettavasti.

No höh. Lähestulkoon jokainen sähköauton toistaiseksi ostamatta jättävä ajaa viikoittain Lappiin kahden viikon vaellukselle 1500km suuntaansa pysähtymättä vaimon, kuuden lapsen, kissan, koiran ja asuntovaunun kanssa. Olisihan se silloin kätevää jättää se auto tunturin juureen latautumaan kun käy vähän vaeltelemassa...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 10:30 

Viestit: 5923
Paikkakunta: Lahti
Hö, kuka hitto haluaa ajaa 1500km lappiin kun samalla ajolla pääsee vaikka Krakovaan, tai Berliiniin :shock:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 10:34 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Teuski kirjoitti:
No höh. Lähestulkoon jokainen sähköauton toistaiseksi ostamatta jättävä ajaa viikoittain Lappiin kahden viikon vaellukselle 1500km suuntaansa pysähtymättä vaimon, kuuden lapsen, kissan, koiran ja asuntovaunun kanssa. Olisihan se silloin kätevää jättää se auto tunturin juureen latautumaan kun käy vähän vaeltelemassa...


:D



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 10:42 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Mielenkiintoinen ajoitus, kun juuri olen katsellut nettiautosta sähköautoja ja jälleen kerran pohdin i3:sta. Poikkeava ulkonäkö ei olisi este, olisi päinvastoin mukava kuulla skodamiesten voivottelua. Nelipaikkaisuus vähän närästää, vaikka ei meistä kuudesta yleensä ole kolmea enempää samaan aikaan kyydissä.

REX on kieltämättä hieno ajatus. Voidaanko tuo jossain päin tulkita hybridiksi, jolloin voisi olla erilainen verokohtelu? Ja se hillitsisi yleistymistä. Miinuksena se, että noissa REX-versioissa ei ole ilmalämpöpumppua.

Eikä liity REX:iin mitenkään, mutta i3:iin ei taida saada nastarenkaita ollenkaan. Jos ei ihan viime aikoina ole markkinoille tullut.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 16:55 

Viestit: 297
Ainakin Suomessa se tulkitaan hybridiksi ja siitä johtuen verokohtelukin on erilaista. Bensamoottori ja 13 g/km päästöt tekee veroseuraamuksia satasen vuodessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 17:28 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
ovi kirjoitti:
Ainakin Suomessa se tulkitaan hybridiksi ja siitä johtuen verokohtelukin on erilaista. Bensamoottori ja 13 g/km päästöt tekee veroseuraamuksia satasen vuodessa.

No kappas. Olin jotenkin tulkinnut tuon ihan vaan sähköautoksi, kun eihän tuollaisella pienellä moottorilla mitään... Vero samaa luokkaa Amperan kanssa, vaikka moottori tuollainen mokoma pieni pärisijä.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 18:41 

Viestit: 297
Amperassa on tuplapäästöt, joten verokin mahtaa olla jonkun kympin kalliimpi, mutta ei mitään maata kaatavaa eroa. Ei noita ehkä voi muutenkaan vertailla, koska Amperan voimalinjassa on cvt ja i3 taas kiinteällä välityksellä ja sähkökäytöllä.

Vaikka i3 on hyvinkin "persoonallisen" näköinen, niin onhan tuossa tulevaisuuden klassikkoainesta. Jos tutustuu auton rakenteeseen hieman tarkemmin niin huomaa, että auto on yhdenlainen taidonnäyte ja on varmasti aivan liian kallis valmistaa tuohon hintaluokkaan. Kovin harvassa neljänkympin autossa on hiilikuitukori.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 18:57 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
3€ eroa.

Onhan se voimalinja joo ihan erilainen. Tuossa eräs vannoutunut Opel-fani väitti, että Amperassakin polttomoottori aina lataa akkuja, jotka taas ruokkii sähkömoottoria. Mutta tältä foorumilta viistastuneena valistin, että polttomoottorin saa pyörittämään suoraan renkaita.

En tiedä kuinka moderni tuo Bemarin pikkumoottori on, mutta jos sen voimin ajaessa kulutus on 7 l/100km luokkaa, niin onhan siinä välissä aikamoiset häviöt. Noin pienitehoinen moottori kuitenkin periaatteessa käy aika hyvällä hyötysuhteella, kun kuorma on iso. Mitä lie olisi kulutus, jos teho saataisiin siirtymään suoraan moottorilta pyörille, puolet tuosta...



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 19:45 

Viestit: 297
Bemarissa on ykspyttynen skootterin moottori, joten tuskin se mitenkään moderni on. Mutta koskapa pienimmällä akulla (18,2 kWh) varustettu i3 kulkee 50% pidemmälle, kuin suurimmalla akulla (18,4 kWh)varustettu Ampera, niin koneen ei tarvitse käydä niin paljoa. Rex malliin saa vielä tuplasti suuremman akun, jolloin bensiinillä ajo käytännössä loppuu kokonaan suurimmalla osalla autoilijoista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 19:49 

Viestit: 4073
Aapeli kirjoitti:
3€ eroa.

Onhan se voimalinja joo ihan erilainen. Tuossa eräs vannoutunut Opel-fani väitti, että Amperassakin polttomoottori aina lataa akkuja, jotka taas ruokkii sähkömoottoria. Mutta tältä foorumilta viistastuneena valistin, että polttomoottorin saa pyörittämään suoraan renkaita.

En tiedä kuinka moderni tuo Bemarin pikkumoottori on, mutta jos sen voimin ajaessa kulutus on 7 l/100km luokkaa, niin onhan siinä välissä aikamoiset häviöt. Noin pienitehoinen moottori kuitenkin periaatteessa käy aika hyvällä hyötysuhteella, kun kuorma on iso. Mitä lie olisi kulutus, jos teho saataisiin siirtymään suoraan moottorilta pyörille, puolet tuosta...


Bemaria on tarkoitus käyttää niin, että REX on vain erikoistilanteiden varalta mukana. Se takaa perille pääsemisen mutta sen verran kovin kilometrikustannuksin, ettei kukaan sen voimin pakollista enempää ajele. BMW on aito sähköauto myös REXillä varustettuna, laajamittainen bensakäyttö olisi sen luonteen vastaista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 20:12 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Tässä olisi vähän enemmän "Amppeeria" ja "Volttia".
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kay ... illac-elr/



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 20:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7849
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Northstar kirjoitti:
Tässä olisi vähän enemmän "Amppeeria" ja "Volttia".
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kay ... illac-elr/

Tulikohan kaikille lukijoille nyt varmasti selväksi, että tuo näyttää jutun kirjoittajan mielestä erehdyttävästi konseptiautolta? :lol:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 22:20 

Viestit: 1
Aloittajalla on viisaita ajatuksia, käytännössä rexistä on todettu ne hyödyt mitä aloittaja listannut. Luulisin että tavan tallaaja eikä aina autotoimittajatkaan ymmärrä mitä rex käytännössä tarkoittaa. Itsekin ihmettelin miksei ole agregaatilla varustettua sähköautoa, kunnes bmw:n i3 tuli vastaan ja pitihän sellainen sitten hommata.

Rexillä varustettu i3 on ollut käytössä vajaat 2 vuotta. Suurin osa omasta ajosta on alle 150 km vrk:ssa jolloin riittää lataus kotona ilman että olisi tarvetta turvautua julkisiin latauspisteisiin tai rexiin. Pitkillä matkoilla, kovimmilla pakkasilla tai jos on unohtunut laittaa illalla piuha laturiin (sitäkin on sattunut), rex pelastaa. Samoin jos latausasemilla on täyttä (harvoin vielä) tai teknistä vikaa.

Rex päällä pystyy ajamaan 100 km/h vauhtia ilman että akku tyhjenee. nopeamminkin voi toki ajaa mutta sitten akkukin tyhjenee. 100 km/h nopeudella sähköä kuluu n. 17 kW/h . rex on 2 -sylinterinen ja max teho 28 kw muistaakseni eli generaattori tuottanee maksimissaan alle 20 kw. Rex pitää latausasteen sillä tasolla missä se on käyntiin laitettaessa joten akkua ei pysty sillä lataamaan täyteen.

9 litran tankilla käytännössä pääsee 100 - 180 lisäkilometriä. Pitempää matkaa 33 kwh akulla Rexiä hyödyntäen pääsee ongelmitta n. 300 km pysähtymättä, yhdellä tankkaus+lataustauolla sitten lähes toinen mokoma. Mutta eihän tuolla pitkää matkaa säännöllisesti viitsisi ajella.

Uusiin i3:iin ei taida enää rexiä saada lainkaan eikä vastaava ratkaisu ole jostain syystä muutenkaan yleistynyt. Luulisi että olisi järkevämpi ratkaisu ympäristönkin kannalta kuin varustaa autot 2-3 kertaa isoimmilla akuilla jotta satunnaisesti pääsee sen 500 km hyvissä olosuhteissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 23:19 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Masse kirjoitti:
Uusiin i3:iin ei taida enää rexiä saada lainkaan eikä vastaava ratkaisu ole jostain syystä muutenkaan yleistynyt. Luulisi että olisi järkevämpi ratkaisu ympäristönkin kannalta kuin varustaa autot 2-3 kertaa isoimmilla akuilla jotta satunnaisesti pääsee sen 500 km hyvissä olosuhteissa.

Luultavasti BMW:llä päätyivät siihen, että pienikin moottori tuo tietyn tahran viittä vaille täyssähköauton kylkeen. Mieluummin ihan täysin sähköinen auto tai sitten hybridi kohtuu pienellä rangella ja isommalla moottorilla. Nimenomaan järkevintä olisi mitoittaa akku sen mukaan, että suurin osa ostajista pärjää suurimman osan ajoista pelkällä sähköllä ja sitten ne harvalukuiset pitkät matkat mennään osittain bensan voimalla.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 13.09.2021 23:34 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Pitipä oikein googlettamalla selvittää minkä näköinen tuollainen bmw on.Sitten huomasin että olen tuollaisen nähnyt ihan "livenäkin".
Ensivaikutelma oli jonkinlainen kopio Audi A2:sesta,jonka uutuuskursilla joskus olin,kun tuli markkinoille.Vaikeaa ymmärtää joskus ihmisten autovalintoja,rumahan tuo on kuten monet muutkin uudemmat autot,ehkä jopa keskimääräistäkin rumempi.Ympäristöäkään sillä ei taideta pelastaa?
Olisiko suunnittelijoilla ollut sitten sama ajatus kuin Audin kanssa,että olisi Audiperheen kakkos tai kolmosauto?Audihan oli käytännössä VW Polo jolla Passatin hintalappu..Ei oikein menestynyt meillä Suomessa,eikä oikein muuallakaan.



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Range Extender ei kelpaa?
ViestiLähetetty: 14.09.2021 10:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Aapeli kirjoitti:
Masse kirjoitti:
Uusiin i3:iin ei taida enää rexiä saada lainkaan eikä vastaava ratkaisu ole jostain syystä muutenkaan yleistynyt. Luulisi että olisi järkevämpi ratkaisu ympäristönkin kannalta kuin varustaa autot 2-3 kertaa isoimmilla akuilla jotta satunnaisesti pääsee sen 500 km hyvissä olosuhteissa.

Luultavasti BMW:llä päätyivät siihen, että pienikin moottori tuo tietyn tahran viittä vaille täyssähköauton kylkeen. Mieluummin ihan täysin sähköinen auto tai sitten hybridi kohtuu pienellä rangella ja isommalla moottorilla. Nimenomaan järkevintä olisi mitoittaa akku sen mukaan, että suurin osa ostajista pärjää suurimman osan ajoista pelkällä sähköllä ja sitten ne harvalukuiset pitkät matkat mennään osittain bensan voimalla.


Minusta kyllä kaikki nämä "tavalliset" hybridit aika turhia ja monimutkaisia vehkeitä. Panostettaisiin mieluummin hieman isompaan akustoon ja sähköiseen voimalinjaan lisättynä sillä generaattorina toimivalla polttomoottorilla pitkiä matkoja varten. Pienempi sähköä rajatulla kierrosalueella jauhava generaattori olisi varmasti helpompi tehdä vähäpäästöiseksi ja hyötysuhteeltaan paremmaksi kuin oikea perinteinen auton moottori. Lisäksi voimalinja olisi vasteeltaan sähköautomaisen välitön ja esimerkiksi nelivedon toteutus ja lopputulos olisi helpompaa ja halvempaa kuin perinteisellä tekniikalla - tai sitten siten että sähkö ajaa toista akselia ja polttis toista akselia.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: