|
Kirjoittaja |
Viesti |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Ami vai Mehari? Lähetetty: 30.08.2022 17:20 |
Viestit: 1999 Paikkakunta: JKL
|
Kumman ottaisit? Bongattu Skiathoksella viime viikolla.
Liitteet: |

Mehari.jpg [ 113.73 KiB | Katsottu 5938 kertaa ]
|

AMI.JPG [ 90.1 KiB | Katsottu 5938 kertaa ]
|
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari? Lähetetty: 30.08.2022 18:33 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
Sähköistetty vanha Mehari olis kiva, sellaisia oli Ranskassa vuokrattavana... Bongaapa sieltä kreikkalainen köyhän miehen Mehari, Namco-Citroën Pony 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari? Lähetetty: 31.08.2022 00:24 |
Viestit: 3954
|
Noista kahdesta on helppo valita: toinen on oikea auto ja toinen XL-kokoinen leluauto.
Namcon tarina oli mulle vieras. Ihmeen vähän muuttui kulkuvälineen olemus, kun siirtyivät Sitikan tekniikasta Hopan tekniikkaan.
|
|
|
|
 |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari? Lähetetty: 31.08.2022 07:40 |
Viestit: 1999 Paikkakunta: JKL
|
Tulihan siellä nähtyä myös VW:n vastine Meharille: VW type 181. Hyviä laitteita liikkumiseen lämpimässä ilmastossa.
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari? Lähetetty: 31.08.2022 10:01 |
Viestit: 5857 Paikkakunta: Lahti
|
Kyllä se Mehari olisi.
Tosin tuollapäin oli takavuosina paljon nelikko-suzukeja, jos moisen saisi tervepeltisenä...
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari? Lähetetty: 31.08.2022 14:07 |
Viestit: 1179
|
Mulle tuli AMI:sta ihan toisenlainen auto mieleen.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari? Lähetetty: 31.08.2022 14:18 |
Viestit: 1242
|
Mehari. Niille, jotka eivät ole sellaista livenä hiplanneet (minäkin vain kerran, kun olin viikonlopun ajan sen vartiomiehenä, sain ajella sillä) hluaisin kertoa - auto on siis 2CV:n alustan päällä oleva muovilaatikko. Muovipaneelit, lokasuoja, koko taisteluvalmiin näköinen kori on n. 2-3mm paksua ABS-muovikalvoa, joka lähtee ajan mittaan varsin helposti halkeilemaan jokaisesta kiinnityskohdastaan. Materiaali on helposti liimattavaa ja "juotettavaa" sulattavilla muovinkorjausmenetelmillä. Muistaakseni konepelti oli tavallisen 200-litraisen jäteastian kanteen verrattuna varsin hempula, ainoa "kahden käden konepelti", jota olen avannut. Isäntä varoittelikin sulkemaan huolellisesti lukkona toimivat kumilenkit. Ulkonäkö pettää. Saksalaisten Volkkari on kai aaltopeltiä, Mehari kevyt ja taloudellinen tulevaisuuden puu-tekstiilikierrätyskuiduille ihanteellinen käyttökohde. Meharista voi sammuttaa koneen kovassa myötätuulessa ...?
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari? Lähetetty: 31.08.2022 21:14 |
Viestit: 5124
|
Amissa on hauskaa tuo ajattelu ainakin korin osalta: Keula + perä + oikea ovi + vasen ovi = 2 erilaista osaa, keulapala on sama kuin perä ja ovet myös samat molemmin puolin, toisella puolella normi avautumissuunta ja toisella kaapparioveksi saranoituna.
Samaa voisi harrastaa monessa muussakin auton osassa, tuli Mieleen vaikka joku alatukivarsi edessä, johon ruuvataan irto-osana pallonivel - usein lähes samanlainen molemmin puolin, mutta sitten jotain tehty kuitenkin pientä eroa vasemmassa ja oikeassa tai muut etupään osat, Jousitolpat ovat usein aika minimaalisin eroin, vaikka joku jarruletkun kiinnike eri puolella. Mutta toisaalta autoissa sarjat ovat niin isoja ettei tarvitse optimoida osien määrän suhteen ja ehkä se maksaisi suunnitteluvaihessa lisää? Ja osa muutoksista voi olla talouden vaikutusta: uudet erilaiset jarrut eri valmistajalta, koska saatiin halvemmalla tai eri moottorinohjaus samassa kun toinen tekee halvemmalla (tai paremman tms.). Joskus käyttäjät huomaavat itse vasemmasta saa oikean, kun muuttaa vähän (Mielestä putkahti vaikka jarrusatula josta vaihtaa letkun ja ilmausnipan paikat keskenään) tai takaovesta käy etuoveen kun vähän...
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari? Lähetetty: 02.09.2022 14:04 |
Viestit: 471
|
Helpottaisi se kyllä varaosahuoltoa jos osien määrä minimoitaisiin. Mutta jälkimarkkinoinnillahan se raha nykyään tehdään. Varaosat hinnoitellaan niin reilusti että ei ole äärimmäistä tarvetta minimoida osien määrää eikä niitä toisaalta joka piirimyyjällä paljon säilytelläkään vaan tilataan tehtaalta.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari? Lähetetty: 03.09.2022 11:32 |
Viestit: 3954
|
Säxä77 kirjoitti: Helpottaisi se kyllä varaosahuoltoa jos osien määrä minimoitaisiin. Mutta jälkimarkkinoinnillahan se raha nykyään tehdään. Varaosat hinnoitellaan niin reilusti että ei ole äärimmäistä tarvetta minimoida osien määrää eikä niitä toisaalta joka piirimyyjällä paljon säilytelläkään vaan tilataan tehtaalta. Kun Saab teki konkurssin, korostettiin, että varaosista vastaa aivan eri yritys. Onkohan näin muidenkin merkkien kohdalla? Jos tuota varaosapuolta pyörittävä yritys on vain osittain autonvalmistajan omistuksessa niin silloin osa varaosarahasta virtaa ohi autonvalmistajan kassan. Kun autot on myyty, niin sen jälkeen varaosien menekki on satavarmaa. Mainio bisnes, vaikka harakirit toki leikkaavat oman siivunsa yleisimpien kulutusosien myynnistä.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari? Lähetetty: 03.09.2022 15:31 |
Viestit: 5124
|
pvalila kirjoitti: Säxä77 kirjoitti: Helpottaisi se kyllä varaosahuoltoa jos osien määrä minimoitaisiin. Mutta jälkimarkkinoinnillahan se raha nykyään tehdään. Varaosat hinnoitellaan niin reilusti että ei ole äärimmäistä tarvetta minimoida osien määrää eikä niitä toisaalta joka piirimyyjällä paljon säilytelläkään vaan tilataan tehtaalta. Kun Saab teki konkurssin, korostettiin, että varaosista vastaa aivan eri yritys. ... Tuo olikin minulle uusi uutinen, jotenkin ajattelin että kaikki autopuolen konsernin osat olisivat menneet konkurssiin, mutta yksi jäi jäljelle Nämä haettiin konkurssiin: Saab automobile aktiebolaget Saab automobile tools aktiebolaget Saab automobile powertrain aktiebolaget mutta Saab automobile parts aktiebolaget jatkaa toimintaansa, ilmeisesti vieläkin, sivutoiminimena Orio AB https://saabparts.com/international/about-us/Muistan sen ajan uutisista, että tuotanto tökki, kun eivät saanee enää osia valmistukseen kuin maksua vastaan eikä tainnut palkkojen maksukaan onnistua. [Edit] tuossa tarinaa konkurssista: https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Auto ... bankruptcyEn tiedä miten tuo on yritysteknisesti tehty ja onko muilla samanlaista (lähinnä siten että voi joku osa selvitä ilman konkurssia), mutta kyllä ennenkin kulutusosia sai sitten muilta valmistajilta vaikka autofirma meni konkurssiin, aikoinaan oli varsin yleistäkin että talouskriisien tullessa rahat loppuivat, osa pikkumerkeistä hävisi ja osa lopetti itsenäisenä.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari? Lähetetty: 04.09.2022 14:44 |
Viestit: 3954
|
Kyllähän konkursseissa yleensä yritetään pelastaa liiketoiminnan terveet osat: se ei vain ole aina helppoa. Kuoleva konserni yleensä imee kuiviin terveetkin tytäryhtiöt (tai sitten ne myydään pois hieman ennen loppusuoraa pois, mikä on työntekijöiden ja toimittajien kannalta hyvä vaihtoehto).
Jenkeissähän vanha GM meni konkurssiin ja sen tilalle kasattiin New GM, joka juridisesti on täysin eri firma.
|
|
|
|
 |
citrophoros
|
Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari? Lähetetty: 10.09.2022 23:05 |
Viestit: 404 Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
|
Ami 10.09.2022 Tartto, Viro. En ole kuvassa. DS:llä ei ollut osastoa, mutta Citroën-logomerkkinen Polestar oli näytteillä.
Liitteet: |

pieni_DSC_5493.jpg [ 98.3 KiB | Katsottu 4712 kertaa ]
|
25 C5 X PureTech 225 21 C4 PureTech 130 19 C3 Aircross 110 15 C4 Aircross 1,6i 12 C4 VTi 120 Exclusive 05 C4 1,6i 16v VTR coupé 03 C5 2,0i 16v SX berline 98 Xsara 2,0i VTS coupé 95 ZX 1,9i Volcane berline 93 BX GTI berline 91 Visa 14 TRS berline
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari? Lähetetty: 11.09.2022 22:36 |
Viestit: 5124
|
Taipuisikohan lainsäädäntö autoon jossa on molempiin suuntiin hallintalaitteet ja kääntyvä kapteenintuoli tms, valotkin pitäisi olla yhdistelmävehkeet, jotka toimivat ajovaloina tai jarru/seisontavaloina riippuen kulkusuunnasta, mutta LEDitekniikassa olisi helppoa, ei kai muuta lisäksi tarvita kuin sammuttaa keulapuolelta rekisterikilven valot (ja lukita toisen pään ohjaus keskelle, se voi olla käytännössä ikävin, jos täytyy osata ennakoida ja suunnitella seuraava ajokerta, ja jos ei ole ennakoitu, niin miten euto kertoo kuskille kummalle puolelle pitää istua). Toisaalta onhan tuollaiselle ennenkin saatu lupa, oikein ministeritasolta asti: https://www.youtube.com/watch?v=DCAXm4MpClMNo aika vähän tuosta olisi muuta iloa kuin joustavampi pysäköinti ja liittyminen parkkipaikalta liikennevirtaan ja varmaan myös liian arvokasta saatavaan etuun verrattuna, vaikkei sähköisessä voimalinjassa juuri suuntia tarvitsisi miettiä. Joskus yön pimeinä tunteina on tullut mietittyä myös miten laki suhtautuisi vetotapaan, jossa on ristiveto, kaksi pyörää vetää, toinen etupyörä ja toinen takapyörä (ei siitä varmasti iloa olisi ja voisi olla melko outo liukkaalla, riippuen kumpaan suuntaan kaartaa....)
|
|
|
|
 |
|
|