|
Kirjoittaja |
Viesti |
Sitruuna5C
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen Lähetetty: 27.10.2022 17:34 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Siilinjärvi
|
Teuski kirjoitti: Sitruuna5C kirjoitti: Joo,kyllä ihan yleisissä vikakoodeissa oli heikko öljynlaatu,ja tosiaan tuo pätkäajo vaikuttaa asiaan aika paljonkin.ja kun auto ei ehdi ainakaan kylmillä ilmoilla kunnolla lämmetä työmatkalla,tosin käytän webastoa apuna lämpiämiseen.auto ei kerro miten paljon on Eolysta jäljellä. Eolysin määräkin on pelkkä laskennallinen arvio. Alkaa kyllä hälyttelemään, jos se laskee sen olevan vähissä. Jos onkin joskus nollattu, mutta ainetta ei olekaan lisätty, niin en tiedä mitä tapahtuu. Ja jos sitä Eolysia on nyt lisätty niin varmaan pitäisi siitä myös autolle kertoa. BlueHDI:ssä on käsittääkseni sekä Eolys että Adblue, puhutaanko nyt varmasti oikeista aineista ja lisäilläänkö niitä oikeaan paikkaan? Olisko nyt aiheellista selvittää merkkitesterillä, että öljynvaihdon yhteydessä on nollaukset tehty oikein? Juuh,kyllä puhutaan oikeista aineista,AdBlue kyllä on tuttua tuossa,mutta en tiennyt,että tarvii myös Eolys nestettä ko vekotin.Eolys nesteestä en tiedä,milloin on viimeksi lisätty,ennekuin perjantaina se litran verran,kattoo ny,onko tarpeen viedä autoa Hartikaiselle asioikseen tarkistukseen onko nollaukset tehty oikein,ei auto nyt turhaan kerro,jos on öljynlaatu heikko.Keväällä -21 on tehty iso huolto autoon Joensuussa Auto Francella edellisen omistajan toimesta.
C5 2.0 Hdi180 -16
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen Lähetetty: 27.10.2022 18:32 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Ohjelmoikaa filtteri vaihdetuksi, sillähän sen näkee onko oikea vika vai joku päästöhuijausjuttu.. En tiedä onnistuuko autocomilla, Lexialla ainakin saatiin parikymmentätuhatta kilometriä lisäaikaa ennenkuin auto huusi uudestaan tukkeutunutta suodatinta, ja sitten se pestiin. Ei siis vaihdettu.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Sitruuna5C
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen Lähetetty: 27.10.2022 18:51 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Siilinjärvi
|
Kaapelimies kirjoitti: Ohjelmoikaa filtteri vaihdetuksi, sillähän sen näkee onko oikea vika vai joku päästöhuijausjuttu.. En tiedä onnistuuko autocomilla, Lexialla ainakin saatiin parikymmentätuhatta kilometriä lisäaikaa ennenkuin auto huusi uudestaan tukkeutunutta suodatinta, ja sitten se pestiin. Ei siis vaihdettu. Okei...saattaa olla,että on joskus otettu suodatin pois,ja pesty,kun on hitsisaumat pöntössä..
C5 2.0 Hdi180 -16
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen Lähetetty: 27.10.2022 20:03 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Ei se pesu mitään hitsaamista vaadi
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen Lähetetty: 27.10.2022 20:43 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Sitruuna5C kirjoitti: Kaapelimies kirjoitti: Ohjelmoikaa filtteri vaihdetuksi, sillähän sen näkee onko oikea vika vai joku päästöhuijausjuttu.. En tiedä onnistuuko autocomilla, Lexialla ainakin saatiin parikymmentätuhatta kilometriä lisäaikaa ennenkuin auto huusi uudestaan tukkeutunutta suodatinta, ja sitten se pestiin. Ei siis vaihdettu. Okei...saattaa olla,että on joskus otettu suodatin pois,ja pesty,kun on hitsisaumat pöntössä.. Ei kai niitä pesua varten tarvi sentään teurastaa PSA:llakaan? Lieköhän poistettu jotain muutakin kuin poltetut tuhkat pesästä...
|
|
|
|
 |
sulo
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen Lähetetty: 27.10.2022 21:24 |
Viestit: 101
|
Tämä kuulostaa oudolle tapaukselle. Mitä öljyä käytetty? Onko eolys nesteen lisäyksessä nollattu/ilmoitettu täytöstä? Onko kusi eiku adblue systeemi toiminut ilman vikailmoituksia? Löytyykö mitään vikakoodeja?
Jos nykyiset ajot olleet tuollaisia, niin ei pitäs mennä tukkoon, eri asia jos pelkkää kaupunkiköröttelyä.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen Lähetetty: 27.10.2022 23:04 |
Viestit: 5125
|
Sitruuna5C kirjoitti: ...Eolys nesteestä en tiedä,milloin on viimeksi lisätty,ennekuin perjantaina se litran verran,kattoo ny,onko tarpeen viedä autoa Hartikaiselle asioikseen tarkistukseen onko nollaukset tehty oikein... Eolys nesteen lisäys on ainakin tehty väärin: Jos ilmoitus "Risk of particulate filter blocking" tulee ja jos sen syy on että ECUn mielestä Eolys on lopussa, niin vaikka lisäisi nestettä litran tai kolme tai vaikka 200 litran säiliön takakonttiin, niin sillä ei ole yhtään mitään merkitystä ja sama ilmoitus jatkaa ja tulee yhä uudestaan. Jos sen sijaan ohjelmointilaitteella menee lisäaine ECUun ja kertoo ohjelmallisesti että lisäainetta on lisätty, niin ilmoitus poistuu. "Risk of particulate filter blocking" ei ole ilmoitus että hiukkassuodatin olisi millään lailla yhtään tukossa, vaan voi olla varoitus että jostain syystä puhdistuspolttoja ei voida suorittaa. Sama ilmoitus tuli esimerkiksi ainakin ennenvanhaan myös jos vaikka hukkasi polttoainetankin korkin ja laittoin jonkun muun tukkeeksi (normi korkissa on magneetti ja täyttöputkessa reed rele jonka perusteella auto sai tiedon montako kertaa tankattu ja se vaikutti puhdistuspolttojen määrään - minusta ihan hoopo systeemi, kun ei se oikeasti kerro mistään mitään, jos toinen tankkaa ihan täyteen ja toinen tankkaa 20 € verran (eli muutaman hassun litran nykyään)). Eli ainakin jos tuossa on jotain pellepeloton virityksiä ja tyhjennetty koko suodatin pois, niin silloin nesteen lisääminen ei ainakaan vaikuta yhtään mitään, mutta lisäaine-ECUlle diagnoosilaitteella täydennyksestä kertominen auttaisi. - Mutta voi olla että tuossa on joku pelle viritellyt myös väärin mittauksia/vikakoodeja tuottavia ohjelman osia, jos fyysiseen suodattimeen on koskettu - muuten sen puuttuminen huomattaisiin paine-eroantureilla.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen Lähetetty: 28.10.2022 05:46 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
Sitruuna5C kirjoitti: kattoo ny,onko tarpeen viedä autoa Hartikaiselle asioikseen tarkistukseen onko nollaukset tehty oikein,ei auto nyt turhaan kerro,jos on öljynlaatu heikko. Kattoo ny... Jos sitä tarvetta ei olisi, niin tuskin tämä viestiketjukaan näin pitkä olisi?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen Lähetetty: 28.10.2022 20:41 |
Viestit: 5125
|
Osa malleista ilmoittaa erikseen näytöllä "Particle filter additive level too low" jos Eolys on auton mielesta loppu (ja vastaava valmistajakohtainen vikakoodi). Merkkitesterilla näkisi ainakin osasta malleja suoraan laskennallisen jäljellä olevan määrän millilitroina, mutta ilmeisesti noissa on ollut hieman vaihtelua moottorin mukaan (ilmeisesti kaikissa ei ole erillistä lisäaineECUa ja niissä moottorin ECU hoitaa tuonkin) ja osin jopa eroja Diagboxin (sitikan merkkitesteri) ohjelmaversioiden välillä. Varoituskin tulee jo aika aikaisessa vaiheessa vaikka laskurin mukaan olisi vielä jokunen desilitra jäljelläkin.
|
|
|
|
 |
Sitruuna5C
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen,hiukkaspönttö tukos Lähetetty: 01.11.2022 01:24 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Siilinjärvi
|
Noniin,tässä on nyt iso ristiriita,auton mielstä edelleen on hiukkassuodatin täynnä(ihan mahdollista juu),mutta testeri näyttää,ettei olisi tavaraa kuin 3%,ja paineanturi vaihdettu eilen Maanantaina,mutta ei auta.Asentaja kävi nollauksen jälkeen pinellä testilenkillä,niin heti tuli vika päälle,kun painetta on 0,1 bar,pitää käydä merkkilikkeessä kysymäs,mitä tämä meinaa,jos sieltä löytyisi vastaus,toisn Hartikainen Kuopiossa ei ole oikein Citikka porukan suosiossa..tai sitten Seinäjoella ensi viikolla kysyn..alkaa vitutuskäyrä olla tapissaan näiden saastelaitteiden takia.. 
C5 2.0 Hdi180 -16
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen Lähetetty: 01.11.2022 02:20 |
Viestit: 527
|
Sinne vaan Seinäjoelle aikaa varaten. Tuolla jo melko monta viestiä sitten puhuttiin ”arvaamo vai korjaamo” ja Seinäjoelta löytynee tuo jälkimmäinen. Se ”merkki testeri” saatikka sen ”osaava käyttäjä” voinee tehdä ihmeitä. Ja tietysti kaikki historia tuon suodattimen osalta voinee helpottaa vian hakua eli onko ihan ”alkuperäinen” vai jo joillain muotoa sorkittu tai aikasemmin oireillut sastelaitteet joita sitten arvaamolla tai purukumilla parsittu ..
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen,hiukkaspönttö tukos Lähetetty: 01.11.2022 19:39 |
Viestit: 5125
|
Sitruuna5C kirjoitti: Noniin,tässä on nyt iso ristiriita,auton mielstä edelleen on hiukkassuodatin täynnä(ihan mahdollista juu),mutta testeri näyttää,ettei olisi tavaraa kuin 3%,ja paineanturi vaihdettu eilen Maanantaina,mutta ei auta.Asentaja kävi nollauksen jälkeen pinellä testilenkillä,niin heti tuli vika päälle,kun painetta on 0,1 bar,pitää käydä merkkilikkeessä kysymäs,mitä tämä meinaa,jos sieltä löytyisi vastaus,toisn Hartikainen Kuopiossa ei ole oikein Citikka porukan suosiossa..tai sitten Seinäjoella ensi viikolla kysyn..alkaa vitutuskäyrä olla tapissaan näiden saastelaitteiden takia..  Suosittelen myös käymään jossain auton tuntevalla ja merkkihuollon diagnoosilaitteen omaavalla huollolla - Netin kautta ei pysty neuvomaan jos ei saa tarkkaa ja oikeaa tietoa, esimerkiksi "auton mielstä edelleen on hiukkassuodatin täynnä" mistäs sellainen tieto tuli, jos kerran testeri ei näytä kuin hyvin pientä prosenttia? Tai mitä tarkoitetaan: "Asentaja kävi nollauksen jälkeen pinellä testilenkillä,niin heti tuli vika päälle,kun painetta on 0,1 bar" Mikä vikakoodi siitä tuli tai ilmoitus tai miten se vika ilmeni. Sellainen riski tietysti merkkikorjaamolla on että jos tuohon on tehty laiton hiukkassuodattimen poisto ja sen jälkeen muokattu ECUn ohjelmistoa siten että vikakoodit jää tulematta - niin sellaisia merkkikorjaamot eivät yleensä suostu tekemään. Arvaanko oikein että AutoComista on sellainen versio, jolla ei voi tehdä asetuksia vai miksei ole kommentoitu mitenkään Eolys täyttömäärän asettamista ohjelmallisesti, vai mikä syynä? Tuossa esimerkki Peugeotin ja Autocomin yhteistyöstä, sellaisella ohjelmistoversiolla jolla voi asetuksiakin tehdä: https://www.youtube.com/watch?v=tnMFo6mZxxw Siinä tuo löytyi erillisestä Additive System alta, mutta voi riippua autosta ja koneesta, mistä se löytyy, tuo oli paljon vanhempi knemalli videolla.
|
|
|
|
 |
Sitruuna5C
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen,hiukkaspönttö tukos Lähetetty: 01.11.2022 22:49 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Siilinjärvi
|
olli__o kirjoitti: Sitruuna5C kirjoitti: Noniin,tässä on nyt iso ristiriita,auton mielstä edelleen on hiukkassuodatin täynnä(ihan mahdollista juu),mutta testeri näyttää,ettei olisi tavaraa kuin 3%,ja paineanturi vaihdettu eilen Maanantaina,mutta ei auta.Asentaja kävi nollauksen jälkeen pinellä testilenkillä,niin heti tuli vika päälle,kun painetta on 0,1 bar,pitää käydä merkkilikkeessä kysymäs,mitä tämä meinaa,jos sieltä löytyisi vastaus,toisn Hartikainen Kuopiossa ei ole oikein Citikka porukan suosiossa..tai sitten Seinäjoella ensi viikolla kysyn..alkaa vitutuskäyrä olla tapissaan näiden saastelaitteiden takia..  Suosittelen myös käymään jossain auton tuntevalla ja merkkihuollon diagnoosilaitteen omaavalla huollolla - Netin kautta ei pysty neuvomaan jos ei saa tarkkaa ja oikeaa tietoa, esimerkiksi "auton mielstä edelleen on hiukkassuodatin täynnä" mistäs sellainen tieto tuli, jos kerran testeri ei näytä kuin hyvin pientä prosenttia? Tai mitä tarkoitetaan: "Asentaja kävi nollauksen jälkeen pinellä testilenkillä,niin heti tuli vika päälle,kun painetta on 0,1 bar" Mikä vikakoodi siitä tuli tai ilmoitus tai miten se vika ilmeni. Sellainen riski tietysti merkkikorjaamolla on että jos tuohon on tehty laiton hiukkassuodattimen poisto ja sen jälkeen muokattu ECUn ohjelmistoa siten että vikakoodit jää tulematta - niin sellaisia merkkikorjaamot eivät yleensä suostu tekemään. Arvaanko oikein että AutoComista on sellainen versio, jolla ei voi tehdä asetuksia vai miksei ole kommentoitu mitenkään Eolys täyttömäärän asettamista ohjelmallisesti, vai mikä syynä? Tuossa esimerkki Peugeotin ja Autocomin yhteistyöstä, sellaisella ohjelmistoversiolla jolla voi asetuksiakin tehdä: https://www.youtube.com/watch?v=tnMFo6mZxxw Siinä tuo löytyi erillisestä Additive System alta, mutta voi riippua autosta ja koneesta, mistä se löytyy, tuo oli paljon vanhempi knemalli videolla. Autohan herjaa aika-ajoin sitä "Risk of particle filtter clogging",ja tuo vika tulee vikamuistin nollauksen jälkeen,kun lähdet liikkeelle,ja et kauas ehdi,kun tulee tuo "Risk of particle filtter clogging",suodatin on paikallaan kyllä,ja tähän mennessä on toiminut silleen,kuin pitääkin,viime vuonna kaksi kertaa tehty pakkopoltto,alkuvuodesta ja syksyllä,kun tukossa hiukkassuodatin,viime syksyn jälkeen on toiminut tähän asti moitteetta,kyllä sillä Auto Comilla pystyy tekemään asetuksia,kun on myös AdBlue järjestelmän kanssa taistella,mutta tuohon Eolys juttuun en osaa sanoa mitään,kun nyt sain tietää,että autossa on ko järjestelmä,en tiedä onko edellisten omistajien toimesta mitä tehty,pittää vilkaista huoltokirja,ja kuitit mitä löytyy autosta..palaan asiaan,kun on tarvetta..
C5 2.0 Hdi180 -16
|
|
|
|
 |
Larsanjus
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen,hiukkaspönttö tukos Lähetetty: 02.11.2022 09:10 |
Viestit: 108 Paikkakunta: Riihimäki
|
Sitruuna5C kirjoitti: Autohan herjaa aika-ajoin sitä "Risk of particle filtter clogging",ja tuo vika tulee vikamuistin nollauksen jälkeen,kun lähdet liikkeelle,ja et kauas ehdi,kun tulee tuo "Risk of particle filtter clogging",suodatin on paikallaan kyllä,ja tähän mennessä on toiminut silleen,kuin pitääkin,viime vuonna kaksi kertaa tehty pakkopoltto,alkuvuodesta ja syksyllä,kun tukossa hiukkassuodatin,viime syksyn jälkeen on toiminut tähän asti moitteetta,kyllä sillä Auto Comilla pystyy tekemään asetuksia,kun on myös AdBlue järjestelmän kanssa taistella,mutta tuohon Eolys juttuun en osaa sanoa mitään,kun nyt sain tietää,että autossa on ko järjestelmä,en tiedä onko edellisten omistajien toimesta mitä tehty,pittää vilkaista huoltokirja,ja kuitit mitä löytyy autosta..palaan asiaan,kun on tarvetta.. Tuo "risk of particle filter clogging" ei ole varsinaisesti vika, vaan nimensä mukaisesti ilmotus suodattimen tukkeutumisriskistä. Tähän voi johtaa monikin eri asia, esimerkiksi vialliset hehkutulpat tai joku muu vika, joka ohjelmiston mielelestä saattaa haitata polttojen toteutumista. Sen takia ne täsmälliset vikakoodit on ainoa keino päästä asiassa eteenpäin. Osien summamutikassa vaihtelu on täysin turhaa. En yhtään ihmettelisi, vaikka toimimaton takalasinlämmitin aiheuttaisi myös ko. ilmoituksen, sitäkin tietokone käyttää virrankuluttimena polttotapahtuman aikaan nostamaan käyntilämpötilaa. Eolys-systeemi on loppuviimeksi aika yksinkertainen, tietokone pitää laskennallista kirjaa polttotapahtumista ja niiden pohjalta arvioi pöntössä olevan lisäaineen määrän. Tosielämässä pöntössä sitten on tai ei ole saman verran ainetta. Yleensä kai enemmän kuin laskuri kertoo, mutta tokihan ne on voineet esim. mekaanisen vaurion vuoksi valua pitkin maanteitäkin. Täyttöhuollon yhteydessä tietokoneelle pitää kertoa että nyt on pönttö täysi. Laskennallisen lisäainemäärän näkee ainakin PSA:n Diagboxilla sekä FAP-äpillä yhdistettynä geneeriseen ELM327-lukijaan. Nollauksen pystyy tekemään ensiksi mainitulla, saattaa olla että myös jollain edistyneemmällä yleistesterillä (AutoCom tmv. )
C4 1.6Hdi -08, C5 136Hdi -08, C4 1.6i -09 ja muita ranskiksia. Ex: C5 2.0 -02, C5 BlueHdi180 -16
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen,hiukkaspönttö tukos Lähetetty: 02.11.2022 11:06 |
Viestit: 5125
|
Sitruuna5C kirjoitti: ... Autohan herjaa aika-ajoin sitä "Risk of particle filtter clogging",ja tuo vika tulee vikamuistin nollauksen jälkeen,kun lähdet liikkeelle,ja et kauas ehdi,kun tulee tuo "Risk of particle filtter clogging",suodatin on paikallaan kyllä,ja tähän mennessä on toiminut silleen,kuin pitääkin,viime vuonna kaksi kertaa tehty pakkopoltto,alkuvuodesta ja syksyllä,kun tukossa hiukkassuodatin,viime syksyn jälkeen on toiminut tähän asti moitteetta,kyllä sillä Auto Comilla pystyy tekemään asetuksia,kun on myös AdBlue järjestelmän kanssa taistella,mutta tuohon Eolys juttuun en osaa sanoa mitään,kun nyt sain tietää,että autossa on ko järjestelmä... Tuo "Risk of particle filtter clogging" tulee kyllä vaikka hiukkassuodatin olisi täydellisen puhdas tai ihan uusi tai vaikka se olisi korvattu suoralla putken pätkällä, ei se kerro mitään tukkeutumisesta, vaan vika on jossain muualla, joka esimerkiksi estää polttojen suorittamisen. Ilmoittamasi paine kuulostaa kyllä isolta, mutta ei tietoa (yleensä hiukkassuodattimen paine-ero data löytyy läheltä mistä lisäaine(Eolys) tiedotkin) ja pitäisi tietää moottorin kierroksetkin. "Risk..." -ilmoitus tulee esimerkiksi tuosta liian vähäiseksi menneestä Eolys määrän laskurista, mutta luulisin että siitä vähyydestä tulisi noin uudessa erillinenkin varoitus. Paljonko autolla on ajettu, jos ette saaneet kaivettua tietoa Eolys määrästä Autocomilla, niin ajokilometreistä voi päätellä voisiko se olla syynä (osaana AutoComin käyttäjänä minä pitäisin sellaista, joka ymmärtää mitä sieltä pitäisi katsoa, eli vaatii ymmärtämystä myös tutkittavasta autosta, muistan youtubesta jonkun joka totesi OBD-testeriä katsellessaan "I do not speak Toyota"). Mutta kyllä se juurisyykin pitäisi näkyä vikakoodeissa (ainakin sopivalla lukijalla diagnosoituna), mutta juurisyy-vika toki voi olla varsin epätyypilliseltä kuulostava, kuten edellä mainittu: hehkutulppa tai polttoainesäiliön korkin aukiolosignaali.
|
|
|
|
 |
Sitruuna5C
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen,hiukkaspönttö tukos Lähetetty: 05.11.2022 00:59 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Siilinjärvi
|
olli__o kirjoitti: Sitruuna5C kirjoitti: ... Autohan herjaa aika-ajoin sitä "Risk of particle filtter clogging",ja tuo vika tulee vikamuistin nollauksen jälkeen,kun lähdet liikkeelle,ja et kauas ehdi,kun tulee tuo "Risk of particle filtter clogging",suodatin on paikallaan kyllä,ja tähän mennessä on toiminut silleen,kuin pitääkin,viime vuonna kaksi kertaa tehty pakkopoltto,alkuvuodesta ja syksyllä,kun tukossa hiukkassuodatin,viime syksyn jälkeen on toiminut tähän asti moitteetta,kyllä sillä Auto Comilla pystyy tekemään asetuksia,kun on myös AdBlue järjestelmän kanssa taistella,mutta tuohon Eolys juttuun en osaa sanoa mitään,kun nyt sain tietää,että autossa on ko järjestelmä... Tuo "Risk of particle filtter clogging" tulee kyllä vaikka hiukkassuodatin olisi täydellisen puhdas tai ihan uusi tai vaikka se olisi korvattu suoralla putken pätkällä, ei se kerro mitään tukkeutumisesta, vaan vika on jossain muualla, joka esimerkiksi estää polttojen suorittamisen. Ilmoittamasi paine kuulostaa kyllä isolta, mutta ei tietoa (yleensä hiukkassuodattimen paine-ero data löytyy läheltä mistä lisäaine(Eolys) tiedotkin) ja pitäisi tietää moottorin kierroksetkin. "Risk..." -ilmoitus tulee esimerkiksi tuosta liian vähäiseksi menneestä Eolys määrän laskurista, mutta luulisin että siitä vähyydestä tulisi noin uudessa erillinenkin varoitus. Paljonko autolla on ajettu, jos ette saaneet kaivettua tietoa Eolys määrästä Autocomilla, niin ajokilometreistä voi päätellä voisiko se olla syynä (osaana AutoComin käyttäjänä minä pitäisin sellaista, joka ymmärtää mitä sieltä pitäisi katsoa, eli vaatii ymmärtämystä myös tutkittavasta autosta, muistan youtubesta jonkun joka totesi OBD-testeriä katsellessaan "I do not speak Toyota"). Mutta kyllä se juurisyykin pitäisi näkyä vikakoodeissa (ainakin sopivalla lukijalla diagnosoituna), mutta juurisyy-vika toki voi olla varsin epätyypilliseltä kuulostava, kuten edellä mainittu: hehkutulppa tai polttoainesäiliön korkin aukiolosignaali. Autolla on ajettu nyt 334270 tkm,okei tuo on hyvä tietää,ettei se välttämättä tarkoita täyttä hiukkassuodatinta,tuo juurisyy kiinnostaa todellakin itseänikin,pitää käyttää nyt muualla,jospa se syy löytyisi.Kuten olen aiemminkin sanonut,että tähän mennessä on viat saatu korjattua,tosin nyt ei ole ollut aikaa,ja mahdollisuutta seisottaa autoa korjaamolla päiväkausia,koska tartten autoa lähes päivittäin,että pääsen töihin.
C5 2.0 Hdi180 -16
|
|
|
|
 |
Sitruuna5C
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen Lähetetty: 03.01.2023 18:21 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Siilinjärvi
|
Noniin,nyt on auto taas kunnossa ja rahaa mennyt viimeisen puolen vuoden aikana saastelaitteiden korjaamiseen varmaan 4000 €,nyt on uusituu Urea säiliö sis pumpun,urea syöttöputki,ja kirsikkana kaun päällä hiukkassuodatin(tehdaskunnostettu laitettu),nyt saavat luvan kestää,ilman noiden korjaamista niin on ollut vähävikainen auto muuten..pari pikkujuttua ois,mutta ne eivät onneksi maksa tonnitolkulla..ei pitäisi ainakaan 
C5 2.0 Hdi180 -16
|
|
|
|
 |
Zekerius
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen Lähetetty: 04.01.2023 10:10 |
Viestit: 22
|
Talousihmiset sanoo, että on hyvä kun raha kiertää eikä makaa tilinpohjalla tyhjänpanttina 
|
|
|
|
 |
Sitruuna5C
|
Viestin otsikko: Re: Öljynlaaadun heikkeneminen Lähetetty: 04.01.2023 20:40 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Siilinjärvi
|
Zekerius kirjoitti: Talousihmiset sanoo, että on hyvä kun raha kiertää eikä makaa tilinpohjalla tyhjänpanttina  Se on juurikin näin  ,työllistävä vaikutus ollut tuolla Ranskiksella..
C5 2.0 Hdi180 -16
|
|
|
|
 |
|
|