Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ZX ei starttaa
ViestiLähetetty: 13.01.2023 18:00 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Löytyykö vielä tietäjiä ZX 1.4 KDX (TU3 MC L/z kulkimista. Alkoi tekemään seuraavaa: kun starttaa, ei kuulu muuta kuin varoitussignaali joka tulee silloinkin kun valot päällä ja avaa oven. Ajovalot ei sammu startatessa. Kun yrittää useita kertoja niin saattaa lähteä oikeaoppisesti käyntiin. Silloin ajovalot sammuu startin aikana kuten kuuluu.
Tämä on vm -95 tai -96. Mulla on ZX Haynes kirja mutta siinä ei ole mitään kaavaa tästä mallista. Autossa ei ole koskaan olut sähkövikaa joten aivan pallo hukassa.
Onko tässä starttirelettä jossain. Moottoritilan sulakeboksissa on kaksi vihreää relettä. Kaksoisrleen kokeilin toisella ja siinä ei ole vikaa. Virtalikon liittimet mittasin ja toimii oiken toiseen virtalukkoon verrattuna.
Älkää vaan tarjotko akkuvikaa, siitä ei ole apua.
Jos joltakin löytyisi kaava tai vihje mistä saan sen niin olisin kiitollinen.
Vika tulee aina kun pahin sää korjata.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX ei starttaa
ViestiLähetetty: 13.01.2023 18:47 

Viestit: 723
Taitaa kaikissa Zx:ssä olla sama kaavio.

Mittasitko virtalukon irrallaan vai käynnistystilanteessa? Siitä menee kuitenkin virta läpi tosi tilanteessa niin joku vastusmittaus ei välttämättä kerro totuutta lukon toiminnasta.


Liitteet:
53.pdf [243.63 KiB]
71 kertaa

-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX ei starttaa
ViestiLähetetty: 13.01.2023 19:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Kuuluuko takapenkin alta vaimea bensapumpun surahdus silloin, kun kääntää virrat päälle. Jos ei, niin sieltä tankin suunnalta katsoisin ensimmäiseksi. Ja sitten kaikki mahdolliset maadoituspisteet...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX ei starttaa
ViestiLähetetty: 13.01.2023 19:12 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Löytyy kaksi vinkkiä:
Virtalukko, osunut kohdalle 3 sitikassa jo, virtalukon pohjan sisuskalut kulunut ja sit huonon kontaktin takia sulaa hajalle.
1 xantia ei lähtenyt käyntiin kuin kylmänä/tuurilla.
yksi saxo jäi käyntiin ja ei sammunut avaimesta.
Yksi xm kävi huonosti, eli ilmeisesti katkoi ajon aikana virtoja, mutta niin vähän että mm. radio pysyi päällä.
Kaikissa oli virtalukon pohjan koskettimet aivan loppu ja välissä oleva muovilevy sulanut muodottomaksi.

Toinen ei kyl sovi tähän täysin, kun kerran valot ei sammu startatessa, jos ne normaalisti sammuu. Mutta solenoidin johto/liitin kun sopivasti hapettuu, niin jaksaa melkein vetää ja välillä tuurilla nappaa kiinni asti.

Edit: jos valosummeri kerran huutaa startatessa, eikö se tarkoita että virrat katkeaa kokonaan?



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX ei starttaa
ViestiLähetetty: 13.01.2023 19:33 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Mulla on toinen virtalukko ja tässä autossaoleva näyttää samaa kun irrotin liittimet ja mittasin ohmeilla. Kolme liitintä. Musta menee kiinni start asennossa. Harmaa ja ruskea aukeaa kun start.
vaihdoin tämän virtalukon vuosia sitten varalta kun en haluaa jäädä tielle.
Kyllä tässä N2 versiossa on erilainen kaava kuin vanhemmassa jota jouduin aina rassaamaan. Vanhassa on virranjakaja. Kaksoisrelekin on erilailla kytketty eikä ole vaihtokelpoinen vanhaan kanssa
Jos en muuta keksi niin vaihdan tänän vara-virtalukon ja katson.
Startti sammuttaa ajovalot ja ehkä jotain muuta, en huomanut katsoa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX ei starttaa
ViestiLähetetty: 13.01.2023 20:11 

Viestit: 723
Roplaaja kirjoitti:
Kyllä tässä N2 versiossa on erilainen kaava kuin vanhemmassa jota jouduin aina rassaamaan. Vanhassa on virranjakaja. Kaksoisrelekin on erilailla kytketty eikä ole vaihtokelpoinen vanhaan kanssa


Ei noilla oo startin suhteen mitään tekemistä.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX ei starttaa
ViestiLähetetty: 13.01.2023 22:04 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Siis startti saa suoraan virran virtalukolta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX ei starttaa
ViestiLähetetty: 14.01.2023 08:54 

Viestit: 1242
Olen kokeillut startin päävirtajohdon ja solenoidin kytkentöjen kunnon hyppyjohdolla suoraan akusta startin solenoidin vetokäämille. Nyt ei pysy tarina sisällä, sopiiko että paan kaiken tähän;
- Auton vaihde vapaalle
- Käsijarru päälle
- Virta-avain vasempaan haalarintaskuun, mitään virtoja ei tarvitse eikä pidä kytkeä.
- Reilu metrin pätkä johtoa, kytke johto ensin solenoidin päähän, siellä on esim. naaras-abikolla tai M5 ruuvisilmukalla kytketty syöttöjohdin, sen kaveriksi pitäisi hyppyjohto saada.
- Nuorempana tökin plusnapaan valmiiksi kytkettyä hyppyjohtoa startin solenoidiin, nyt olen liian vanha kipinöihin ja oikareihin, enkä ole enää niin ketterä gepardi.

Sitten vaan johdon toista päätä akun plusnapaan ja startin pitäisi pyörittää moottoria iloisesti. Laitan ihailijakuvan korelaisesta autostani, jossa startti oli heikohko ja välillä ei startti reagoinut ollenkaan jo vuosia ennen minun aikaani. Syynä oli molempien M10 -kokoisten päävirtaliitosten hapettuminen solenoidin päässä. Startti toimi moitteettomasti hetken aikaa, pari viikkoa, kun kiristin akkujohdon mutterin. Vika uusiutui, sillä hapettuneet pinnat paloivat yhä uudelleen. Vikaa oli samalla tavalla solenoidilta starttimoottorin käämeille menevässä liitoksessa. Vaihdoin startin, vaikka vanhan sähköliitokset olisi saanut helposti putsatuksi työpöydällä irti autosta.

Jos startti toimii moitteetta hyppyjohdolla ja epäilee virtalukosta tulevaa startin solenoidin herätevirtaa heikoksi, on yksi vaihtoehto tehdä oma starttirelekytkentä. Tai koittaa vaihtaa starttirele (vihreä????). Startin solenoidi voi silti olla heikkokuntoinen, hyppyjohdon virta on terävä ja vahva verrattuna kuluneiden ja kauhtuneiden virta-avain+starttirelepiirin antamaan virtaan.

Ota virta releen ja siihen lisätyn sulakkeen kautta solenoidille. Laita rele kytkeytymään virtalukon starttaus-herätevirralla ja - jos - tämäkään ei auta joka kerta kun starttaa, laita starttinappi ohjaamon puolelle. Muistaa vaan kääntää sytytysvirran päälle, ennen kuin painaa.


Liitteet:
Startit.png
Startit.png [ 88.98 KiB | Katsottu 2685 kertaa ]

Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX ei starttaa
ViestiLähetetty: 14.01.2023 10:52 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Kiitos Sitruunaseppä, tuli asiaa. Onko niistä kahdesta moottoritilan vihreästä releestä toinen starttirele? Se mun napaa kaivelee. Kun Mette lupaa paskakelien jatkuvan ikuisuuden niin ei hotsita mennä autokatoksen pohjalle vesilammikkoon. Mutta periaatteesta en luovu, vaikka olen jo vanha kääkkä niin aina korjaan itse viat.
Haynes väitti XM startinkin olevan ilman starttirelettä mutta kyllä se vaan on jo -90 mallin perusversiossa. Sen auton kanssa olen puuhannut paljon kunnes sai arvonimen: museoauto.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX ei starttaa
ViestiLähetetty: 14.01.2023 21:41 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Tänäaamuna kun taas mittasin virtalukon startkärkiä niin eipä kontaktia syntynytkään. Eilen mittasin moneen kertaan ja aina toimi. Vikakin aina esiintynytina esiintynyt aamulla.
Laitoin vanhan, alkuperäisen tilalle. Tämä viallinen virtalukko on Motonetin tarvike vempain jolla ajettu vain 10k km mutta aikaa kulunut useampi vuosi. Kun innostun niin yritän purkaa sen kytkinosan ja katsoa mitä sieltä löytyy.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: