Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 10.06.2023 17:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1517
Paikkakunta: The City of Häijää
Kyseessä siis jarrutatilla ja jarrupaineen varaajalla varustettu -66 DS. Ongelmana on, että jarrut ovat hyvin takapainoiset. Soralla varsinkin huomaa että takapyörät pyrkivät lukkiutumaan eikä hidastuvuus ole kovinkaan huima. Lisäksi perä tipahtaa hyvin selvästi aina kun jarrua painaa. Auton päävaraaja ja jousipallot on paineistettu hiljan, jarruvaraajaa ei. Mistähän löytyisi apu jarrujen tasapainoon ja perän vajoamiseen?



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 11.06.2023 18:31 

Viestit: 100
Tämä voi mennä hutiin, tai onko tästä mitään apua, mutta kun teetin cx:ään täyden jarruremontin taakse vuosia sitten (uudet levyt ja palat, puhdistus jne.), niin kävi samoin. Etujarruihin ei samalla koskettu. Ilmeisesti taakse remontin takia tuli paljon enemmän jarruvoimaa, kuin kuluneisiin etujarruihin. Perä laski kuin dynamotestissä ikään. Tilanne oikesi vasta samanlaisella etujarruremontilla eteen. Jousituksen niiaus on siis seuraus jarruvoimien suuresta erosta. Todettakoon että omassa autossa ei ole takajarrupaineelle erillistä "välisäädintä", mikä vissiin joistain cx-malleista löytyy. Viisaammat voi oikoa tai täydentää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 11.06.2023 18:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1517
Paikkakunta: The City of Häijää
Luulen, että tästä ei ole kyse. Perä nimittäin laskee aina jarrua painettaessa vaikka auto on paikallaan. Jarruvoimilla ei siinä tilanteessa ole mitään merkitystä kun renkaat eivät pyöri. Epäilen, että jarrupedaalin alla oleva säädin joka saa signaalin takajousituksen paineesta on jotenkin osallinen asiaan.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 11.06.2023 18:56 

Viestit: 1059
onko tehty myös täydellinen ilmaus koko järjestelmälle mulla joskus farkku d-malli käyttäytyi oudosti kun jostain pääsi ilmaa järjestelmään, ilmaus auttoi esim. jarrut oli hyvin viiveelliset ja sitten nappasi yhtäkkiä kunnolla kun jarrua painoi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 11.06.2023 20:48 

Viestit: 32
Katsoisin ensin, kuten etujarruja ilmattaessa, että jarrututtia painettaessa neste tulee etujarruille. Siis läpinäkyvät letkut keskipakosäätimen ja kaasuttimen kyljessä olevan hitaan joutokäynnin säätimen ilmausnippeleistä hydraulineste säiliöön. Jos neste kulkee läpi normaalisti molempia putkia pitkin, saattaa olla ihan niin, että etujarrujen jarrusatuloiden männät, kaikki neljä tai vain vain toiset per jarrusatula ovat jumittuneet. Ei nimittäin ole mahdotonta. Itsellä oli kuskin puolen jarrusatulassa toinen mäntä pahasti jumissa. Voisi testata mäntiä niin, että ottaa jarrupalat pois ja laittaa muutamaa milliä ohuemmat puu- tai vaneripalat tilalle. Sitten runttaa jarrua kunnolla ja katsoo, liikkuvatko kaikki männät ulospäin. (pitää sitten taas kammeta takaisin, että saa jarrupalat laitettua). Jos ovat jumissa niin pitää irrottaa jarrusatulat ja painaa männät ulos hydraulipaineella (itsellä on hydrauliikkapumpusta ja paineenvaraajasta tehty testilaite). Jos männät eivät ole ruosteen vaurioittamat, niin vesihiomapaperilla tai teräsvillalla voi saada niistä vielä toimivat. Tiiviste o-renkaat olisi kuitenkin hyvä vaihtaa.
Minun mielestäni sinne etujarruille pitäisi kuitenkin tulla painetta, vaikka se jarrupaineenvaraajapallo olisikin puhki.

terveisin: Mika Vesalainen

PS. Nyt tarkemmin lukien huomasin tuon kohdan tekstissäsi, että perä laskee jarrua painettaessa, vaikka auto on paikallaan. En nyt osaakaan sanoa tuohon mitään. Aivan kuin siellä olisi pari hydrauliikkaputkea ristissä? Tai sittenkin ilmaa järjestelmässä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 12.06.2023 01:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Parainen
Pitäiskö aloittaa sen jarrupallon paineistuksella?



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 14.06.2023 21:17 

Viestit: 1059
oliko pallot jotka paineistettiin kalvot rikki vai oliko paineet vähissä,eli vaihdettiinko pallot kokonaan vai laitettiin lisää kaasua, jos kalvot ovat räjähtäneet, saattaa putkistoon päässyt kaasu nyt kiusata järjestelmässä, oliko tällaista vaivaa ennen vai ilmaantuiko jossain vaiheessa esim talven aikana........kaikki nurkat joustaa hyvin vissiin? laitettiinko kaasua palloihin pallot ollessa kiinni autossa vai pallot irrallaan....tässä nyt kyselen kaikkea jos vaikka tulis joku ahaa elämys


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 17.06.2023 09:28 

Viestit: 33
Ilmaaminen voi auttaa kuten Vinosilmä sanoi.
Aikoinaan omassa DS:ssä samat vaivat ja kunnollinen ilmaus auttoi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 17.06.2023 12:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1517
Paikkakunta: The City of Häijää
Pallot oli ehjät ja ne paineistettiin irtaallaan. Auton oireet olivat kyllä ihan samanlaiset jo ennen tuota toimenpidettä eli ei ollut vaikutusta tähän. Kukaan ei siis ole sitä mieltä että jarrupoljinventtiilissä oleva takajousituspiirin painetta tunnusteleva kara voisi olla jumissa?



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 17.06.2023 13:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Onhan se jumittaminen mahdollista, mutta oli se säädin sitten missä tahansa asennossa, ei jarrua painaessa takajousituksen pitäisi laskea kun auto ei ole liikkeessä. Ilma jarru/jousituspiirissä taasen sen osaa tehdä...

Jos jumitusta epäilet, ota polkimen suojapelti pois, niin pääset näkemään sylinterin liikkeen. Manuaalista löytyy mitta, missä kohtaa "kelkan" kuuluu olla milläkin paineella, pelti kun on pois edestä niin pääsee näkemään ja säätämään tarvittaessa. "Kelkan" pitäisi myös liikkua, kun säädät korkeutta, näkemättä on enemmän arvailua...

Sm:n takajarrupiirin (muuten vastaava kuin DS mutta takana levyjarrut) ilmauksen kanssa joskus taistelin pitkään, ei halunnut ilmat lähteä poistumaan ihan vähällä, vaan jousitus yläasennossa, moottori käyden ja letkut ilmausnipoista takaisin säiliöön ratkaisi ongelman. Ihan pienellä virtauksella ei ilmat suostuneet poistumaan, eli reilusti nippoja auki poljin pohjassa kone käyden oli tuolloin se mikä auttoi...

Rumpujarrujen kanssa kaukana olevat jarrukengätkin osaa tehdä kiusaa, mutta jarruvoimaan se ei vaikuta. Perän saa laskemaan jos kengät kaukana, kun jarruihin menee jousilta enemmän nestettä kuin mitä on suunniteltu menevän, vaan ei kovin isoa liikettä sieltäkään saa aikaan...

Ilman osuutta veikkaisin vastaukseksi, jarrutasapainoon "kelkan" sylinterin jumi vaikuttaa mutta ei laske perää paikallaan jarruttaessa alas...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 01.06.2024 18:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1517
Paikkakunta: The City of Häijää
Ilmasin molemmat etujarrut ja ilmaa olikin aika reilusti, varsinkin oikealla puolella. Kuvittelin että tulisi hyväkin, mutta mitä vielä: Tattia saa polkea todella kovaa, viive on pitkä ja edelleen lähinnä vain takajarrut toimivat. Toimii oikeastaan huonommin kuin ennen ilmausta. Mitähän sitä osaisi seuraavaksi tutkiskella?



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 03.06.2024 14:54 

Viestit: 1059
onko se päävaraajan pallo nyt varmasti ehjä? joskus ne hajoavat täytön jälkeen aika piankin, kuinka usein päävaraaja naksahtelee? tulee vain mieleen, pitäisikö se jarrutatin alainen "koneisto" kokonaan vaihtaa ehjään, siellä voi olla tosiaan ruostetta tai roskaa tai jumitusta joka estää oikean toiminnan, en tunne ollenkaan tuon laitteen rakennetta ja toimintaa, mutta niitä on joskus vaihdettu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 03.06.2024 15:20 

Viestit: 1059
veikkaan vielä, että se "ilma" mikä tuli ilmattaessa, olikin kaasua, joka on ollut jarruputkissa kun pallo on hajonnut eli kalvo repeää, kannattaa ottaa vielä kerran se päävaraajan pallo pois ja testata se, jos lisäjarru pallo on rikki (joka ei jarruihin juurikaan vaikuta, kun päävaraajan pallo on ehjä) niin se on muistaakseni tehty auttamaan hätäjarrutuksissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 03.06.2024 15:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1517
Paikkakunta: The City of Häijää
Renkkasin eilen vielä jarruja ja jousitusta. Aina kun jousituksen tipauttaa yläasennosta alas koneen käydessä, säiliön pohjasta tulee runsaasti pienehköjä ilmakuplia. Jousipallot on paineistettu pari vuotta sitten. Jos moottorin sammuttaa ja avaa sitten paineensäätimen ilmausruuvin, niin säiliöön tulee kohtalainen määrä öljyä. Kuvittelin, että se tulee kun varaajapallo puskee sisältönsä ulos, mutta voisiko niitä paineen lähteitä olla muuallakin? Pumpun imusihdin putsasin ja imuletku säiliöltä pumpulle on uudehko.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 03.06.2024 20:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Eikös tuon ikäisessä etujarrupaine oteta etujousipiiristä, eikä suoraan paineenvaraajalta? Ja se jarrupaineenvaraaja, se käsittääkseni -66 asti on etujousipiirin ja jarruventtiilin välissä..?

Jos on mielikuvan mukainen järjestelmä, niin siinä on sitten aika monta hyvää paikkaa kerryttää typpeä palloista, molemmat etujousipallot sekä molemmat paineenvaraajat... Ja se että jousitusta alas laskiessa paluupiiristä tulee kuplaa, kertoisi joko siitä että ilmaa on rumasti vieläkin järjestelmässä tai joku palloista typpeä luovuttaa jatkuvasti nesteen sekaan...

Voihan jarruventtiilissäkin olla jumitusta, ettei luisti liiku kuin ihan hitusen? Mulla oli Sm:ssä etujarrupiirin luisti kovin tahmea, ja ekaa kertaa painestettuna jarruja ilmatessa luisti sitten jäikin pohjaan. Tästä selvisi purkamalla jarruventtiilipaketin esille, ja putsaamalla luistin, sen jälkeen jarrut pelasi kuten pitikin...

Se että paineenpoistoruuvia avatessa nestettä palaa säiliöön, kertoo että päävaraajassa on vielä paineita olemassa. Jos sitten päävaraajan tyhjennyksen jälkeen jarruja vieläkin eteen löytyy, etenkin jousitus alas laskettuna, niin jarrupaineenvaraajassakin on elämää jäljellä. Mieleen tuli kyllä vielä sekin vaihtoehto, että jarruvaraajassa on takaiskuventtiili, jos se on tukevasti jumissa niin ei tällöin etujarruihin saa mitään painetta, mutta ihan helposti en tuota uskoisi kun painetta on kuitenkin hyvin tarjolla...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 04.06.2024 13:01 

Viestit: 1059
kun avaa korkin auton käydessä ja katsoo säiliön sisälle sinne ylös paluulputkien suuntaan niin kuinka paljon löhmiä tulee paluukierrosta, tuli mieleen se että jossain jousisylinterissä voi olla kova ohivuoto, ilmeisesti takana, saattaa olla niin rupinen mäntä, että on syönyt tiivisteenkin ihan hajalle


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 04.06.2024 15:00 

Viestit: 1059
sinne varaajapallon sisään menee varmaan puoli litraa jos kalvo on rikki, saattaa hyvinkin olla niinkuin arvelit että se puskee löhmit ulos myös sieltä kalvon takaa kun paine lakkaa, voisi olla nopein ja helpoin tapa tarkistaa ensin tuo, siihen alan pikku hiljaa kallistua kuitenkin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 04.06.2024 22:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Eikös noihin halkaistaviin paineenvaraajiin mene 4dl nestettä? Hämärä muistikuva, enkä muistanut tarkistaa tuota...

Kuva
Tuossa vielä kaavio missä järjestyksessä neste virtaa. Monta on palloa mistä voi typpeä sekaan tihkua...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 05.06.2024 23:10 

Viestit: 1059
nyt kun Jasu sanoi,tuli mieleen, minkälainen pallo on päävaraajassa, onko se alkuperäinen pienempi halkaistava vai tämä isompi, kuin myöhemmissä on, eli ei halkaistava, jossa tilavuuskin on isompi, ei ehkä mahdu sinne alkuperäiseen paikkaan...ainakaan helposti....mulla on päävaraajan paikka joihinkin vaihdettu vaihdelaatikon kylkeen jossa sen roplaaminen on huisisti helpompaa kuin siellä koneen kyljessä alhaalla ahtaassa paikassa, erittäin hyvin keksitty (en minä)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 05.06.2024 23:27 

Viestit: 1059
tämä on mystistä mutta aivot saa liikuntaa kun yrittää olla Sherlock Holmesia..hehe, taas tuli yksi mieleen... onko takatukivarsien lähellä yläpuolella olevat putket lutussa, sellaisiakin olen nähnyt....miten kun siellä takana muuttuu putki letkuksi vähän matkaa, olisiko sen letkun sisälle tullut pullistuma, joka estää nesteen virtaamisen jarrusylintereille....onko siinä muuten punaiset nesteet vielä vai onko vaihdettu vihreisiin....muuten vaan halusin tietää


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS jarrubalanssi
ViestiLähetetty: 06.06.2024 00:12 

Viestit: 1059
jos se vetää ilmaa jostain koko ajan vähän, kiristellä klemmarit , varsinkin imuletku pumpulle ja vähän muitakin, kiristelee vähän junttureita ilmaa sen sitten huolella Jasun ohjeen mukaan ja kokeilee taas
jotka varmaan olet tehnytkin, kyllä on nää joskus haastavia....


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: