|
Kirjoittaja |
Viesti |
Suutari
|
Viestin otsikko: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 18.12.2009 22:31 |
Viestit: 66
|
Xsarassa glykoli tuoksahtelee pakkasilla, varsinkin kun esimerkiksi ajelee koneen lämpimäksi ja sen jälkeen käy vaikka kaupas, noin 30min ja kun starttaa auton ja alkaa lämppäri tuppaamaan lämmintä, niin tulee vaimon sanojen mukaan curryn haju.... No nyt sitten xsara seisoi katoksessa alkuviikon käyttämättömänä -20 pakkasessa ja kun sen herättelin siitä henkiin, niin glykoli, ei enää vaan haissut, vaan huurrutti myös lasit. Eli siis varmistui, että lämppärin kennohan se siellä vuotaa. Nestettä ei oo tarvinnut ikinä vielä lisätä, joten vuoto on mitä todennäköisimmin todella pieni tai voi varmaan puhua suotamisesta. Glykolihan pääsee sitä pienemmästä reijästä, mitä kylmempää se on.
Merkkipajalla pyörähdin kysymässä kennonvaihdon hintaa, tietäen, että xsara on rakennettu suunnilleen sen kennon ympärille ja koko koelaudan joutuu ottaan pihalle ja ilmastoinnin tyhjäämään. Kennon hinta vaihdettuna arvion mukaan n.600€ hinta on suolainen, mutta työmäärän kun hahmottaa, niin ei se pahalta kuulosta. Joku "nyrkkipaja" vois tehdä halvemmalla tuntihinnalla, mutta uskompa, että siinä menis huomattavasti kauemman, kun on ekaa kertaa pappia kyydissä ja siinähän se säästö sitten kutistuiskin olemattomiin.... Ja onhan merkkipajalla se 2 vuoden takuu töille ja osille...
Asiaan. Puolituttu nyrkkipajan asentaja sano, että ei kannata ruveta kennon vaihtoon, vaan laittaa noita jäähdyttäjän paikka-aineita ohjeen mukaan ja käyttää autoa sen jälkeen 30min-1 tunnin lämppäri täysillä. Väitti näin korjanneen monta lämppärin kennoa asiakkailleen...
Nettiä selailin ja puolesta ja vastaan noitten tököttien käyttäjiä on. Ei kukaan ollut tehnyt noitten takia ainakaan mitään isoja remontteja, kuulopuheita tukkeentumisista löytyy kyllä. Jotkut on saanu noilla vuotoja tukittuakin ja lämppärinkennoihin on auttanut useamman vuodenkin, eikä oo yleensä enää vuotanu ko. kenno. Itselläni on vaan kokemusta niistä "sementin paloista" joita laitettiin peltoautojen syyläriin isojenkin osumien jälkeen ja ne ainakin toimi, seuraavaan osumaan asti....
Nyt sitten hiipi mieleen, että jos kumminkin kokelis tollasta nestemmäistä paikka-ainetta. CRCn ainetta (hinta 4.90€) pyörittelin honkkarissa, mutta jätin vielä hyllyyn...Netissä ko. ainetta kehuttiin. Kuinkahan hitaasti sellanen paisuntasäiliöstä lämppärin kennolle kulkeentuis? Nesteeseen jos sekottaas. Purkissa ei kielletty paisuntasäiliöön laittoa... Ylävesiletkun irrotuskaan ei innosta näillä pakkasilla...
Kokemuksia puolesta ja vastaan saa esittää! Sen tiedän, että joillain on mennyt lämppärin kenno tukkoon jollain paikka-aineella, mutta mitäs hävittävää siinä on, koska joka tapauksessa se vaihtoon menis? Lohkolämmittäjiä on vissiin hajonnut jonkun ko. aineen vaikutuksesta. Ja tiedän, että paikka-aine toimiessaankin antaa vaan väliaikaisen ratkaisun ja vain parhaassa tapauksessakin vain siirtää kennon vaihtoa.
|
|
|
|
 |
lukkis
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 18.12.2009 23:01 |
Viestit: 287
|
Niin, niitähän löytyy vähän joka lähtöön noita paikka-aineita... Yksi mikä on hyväksi havaittu on Barks Nural tai jotain sinneppäin. on kaljatölin näköisessä purkissa. Ennen sitä puhdistaa samaisen valmistajan puhdistajalla. Sitä en nyt yhtäkkiä muista onko tuolla ammattipuolen valmistajalla paikka-ainetta, eli tämä paljon kehuttu moottorin puhdistaja valmistajalla. "¤&" kun ei muista merkkiä Tärkeintä on ettei kaada paisuntasäiliöön, vaan esim ylävesiletkun kautta jäähdyttäjään. Toisaalta se vesi kyllä kiertää paisuntasäiliöstäkin, ainakin Xantia diesel. Jos on vain pieni vuoto, niin ainahan sitä voi näitä kemikaaleja kokeilla (tai inkivääriä). Isommassa kyllä vain joutuu vaihtamaan sen komponentin 
|
|
|
|
 |
AriR
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 18.12.2009 23:02 |
Viestit: 68 Paikkakunta: vantaa
|
Oma kokemus on xantian ja vanhan transportterin vuodon tukkimisesta. Transporter 1,6d jossa vesitilavuus 16l tohon todellisen nuhapumppuun toimi hyvin. Siinä piti kaataa paikkausaine paisuntasäiliöön. Sinne laitoin ja ajoin sen mökille 150km. Toimi hyvin. Xantiaan laitoin 3 vuotta sitten forten paikkausaineen ennen mökille lähtöä. Tämän olen melkein unohtanut. Eli toimi sekin.
Transporteriin laitoin Bars`leak mustaa tököttiä jossa oli kahvipavun kokoisia muruja mukana, jotka sulatin vesihauteessa sekoittamalla runsaasti. Forte on ihan nestettä, eli ei ongelmia.
CRC:kin varmaan toimii. Kunhan lähdet tunnin reissuun vaan. Lämppäriä ei ole pakko pitää täysillä koska vesiventtiiliä ei ole, vaan ohjataan ilmamäärää.
Ari
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 18.12.2009 23:25 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Mä just paikkasin vanhan Nissanin syylarivuodon laittamalla syylariin kuumana 3 tl kanelia. Koko vuoto loppui ja on jo muutaman viikon toiminut erinomaisesti. Sitä en tiedä leviääkö tuo kaneli myös tuonne lämppärin kennoon.... 
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
miki
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 19.12.2009 01:35 |
Viestit: 176 Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
|
Ainakin BX:ssä sain pulverimuotoisen aineen (en muista merkkiä, mutta ammattilaisen suosittelema) ujutettua syylarin ilmausruuvin aukosta. Vuotokohta tosin oli itse jäähdyttäjä eikä vuotokaan ollut suuri. Aine toimi eikä sen jälkeen aiheuttanut ainakaan minulle enää huolia. Maalaisjärjen mukaan paisuntasäiliöön tungettu tökötti hakeutuu koneeseen vasta kun jäähdytysneste alkaa jäähtymään, eli alkaa tiivistämään vasta seuraavassa ajossa, vai...?
2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 19.12.2009 01:44 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Thurmo jauhemainen aine on pikkuvuotoihin ehdottomasti paras, 1/3 pussillista yleensä riittää. Paikka-aineilla tuppaa olemaan se ikävä puoli, että kun lämpötila menee reilusti pakkaselle, niin alkaa taas vuotamaan 
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 19.12.2009 09:08 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Inkivääristä en ole kuullut mutta kanelista ja ruisjauhoista kylläkin...
|
|
|
|
 |
Suutari
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 19.12.2009 14:32 |
Viestit: 66
|
No niin.... Nyt on sitten laitettu litkut koneeseen. Bars leaksin "nesteen" laitoin. Kehuivat varaosakeskuksessa, että tuolla, jos jollain sen saa paikattua. Purkissa sai 12kk takuun  Niin ja olihan se yli puolet kalliimpaakin, kun CRCn oma... Forten paikka-ainetta kyselin, mutta ei Seinäjoelta mistään sitä saanut. Bars leakissä oli sellaisia muruja mukana ja liuotin sen pieneen määrään lämmintä neste/vesi seosta ja kaadoin paisuntasäiliöön, vaikka ohjeessa se kiellettiin... Nyt sitten tuossa kolme varttii ajelin ja välillä annoin käydä paikallaan, että näki termostaatin aukeevan lämpömittarista. Nyt hetki jäähdyttelyä ja taas baanalle. Keli on lauhtunut, joten todellista apua en vielä tiedä. Jatketaan testiä myöhemmin...
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 19.12.2009 14:33 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Tuon BAR’S Leaks Original erikoisuus on siinä että se varmasti tukkii vain vuodon, koska se perustuu pintajännitykseen eikä paikkaamalla tukkimiseen. Tosin en ole itse saanut koskaan yhtään kennoa tms väärää paikka tukkoon noilla sementeilläkään. Ja on tullut käytettyjen rimpuloiden kanssa kokeiltua useammankin kerran & kaikkea mahdollista. Se vaikein paikka korjata on muovipäätyisen alumiinikennoisen jäähdyttimen sauma, elää sen verran ettei tunnu mikään mömmö kauaa pitävän.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
dbwarrior
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 21.12.2009 09:14 |
Viestit: 216
|
Omassa santtu vanhuksessa(2.1td) oli aikamoiset höyrysaunat ja päätin kokeilla tuota Bar's leak(motonet / 8,5eur) ainetta. Tuossa koneessahan on alavesiletkun kierrossa se termari joten en kaatanutkaan ainetta ylävesiletkuun vaan sen sijaan paisariin. Paisarista sain tavaran liikkeelle laittamalla sopivan pikku letkun lapoksi syylärin yläkulmassa olevaan "ilma letkuun" josta lapposin pari kolme litraa nestettä irtoastian kautta paisariin. Alussa neste oli kirkasta pakkasnestettä ja lopussa se oli värjäytynyt paikka-aineesta maitomaisen harmaaksi. Tuntien käyttelyt parina päivänä ja avot, ikkunat on kirkkaana eikä sen kummempia hajuja/ makuja ole havaittavissa.
Pari päivää jo onnistuneesti takana joten jännityksellä seurataan päästäänkö kesään asti tällä fiksillä.
BTW. Mittasin lämppärin tehon ennen ja jälkeen fiksin ja samoissa olosuhteissa tuli sama 57astetta puhalluslämmöksi. Vuoto tukkeutui ja kenno ei.
|
|
|
|
 |
Jallu
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 21.12.2009 11:32 |
Viestit: 294
|
"...Bars leakissä oli sellaisia muruja mukana ja liuotin sen pieneen määrään lämmintä neste/vesi seosta ja kaadoin paisuntasäiliöön, vaikka ohjeessa se kiellettiin... " Sä sitten tiesit paremmin, kuin valmistaja. Mulla on ollut tapana noudattaa tuotteen ohjeita, jos vaivaudun ne lukemaan. 
|
|
|
|
 |
Suutari
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 21.12.2009 16:49 |
Viestit: 66
|
Jallu kirjoitti: "...Bars leakissä oli sellaisia muruja mukana ja liuotin sen pieneen määrään lämmintä neste/vesi seosta ja kaadoin paisuntasäiliöön, vaikka ohjeessa se kiellettiin... " Sä sitten tiesit paremmin, kuin valmistaja. Mulla on ollut tapana noudattaa tuotteen ohjeita, jos vaivaudun ne lukemaan.  Ei tokikaan ollut kyse siitä, että olisin tiennyt paremmin! Ei vaan oikeen innostanu ruveta letkuja irrottelemaan kun pakkasta oli toista kymmentä ja remontit pitää tehdä taivasalla... Ja lisäksi liikkeen myyjä kehui, että kyllä se sieltäkin sekoottuu, ottaa vaan vähän enempi aikaa. Tänään ajeltu, eikä lasit enää huurru yhtään. Nestekään ei tuoksahda, tai sitten siihen on nenä jo tottunut  Katellaan parin viikon päästä, todellisia tuloksia, tällä erää en aijo vaihdattaa kennoa ainakaan vielä. Se hieman silti ihmetyttää, että nestettä ei oo ikinä tarvinnut lisäillä. Luulis, että jos järjestelmässä on vuoto, niin nestettä luulis haihtuvan ja lisäykselle olis tarvetta. Nesteen pinta on aina ollut normaali lähellä max. kohtaa, eikä huolloissakaan ole nestettä muistaakseni lisätty, ei ainakaan mitään normaalista poikkeavia määriä. Raitisilmasuodatinkin toki olis hyvä vaihtoehto, mutta sekin on vaihdettu 8kk sitten... Hajukaan ei oo se perinteinen makea haju, vaan lähinnä mieleen tulee curry-mauste, joka ei todellakaan oo makea??? Eikä yleensäkään oo kokoaikaa haissu edes currylle, vaan noin 10s sen jälkeen kun auton lämpösenä starttaa... Hiipii mieleen, että mitenkäs xsarassa sisälle tuleva ilma kiertää? Imetään konepellin takareunasta, pyyhkijöiden juuresta? Käytän meinaan autoa noissa pesureissa. joissa vettä ja pesuainetta lykätään tonne ilmanottoonkin melkosella paineella.... Nytkin juuri ennen pakkasia kävin auton pesettämässä... Voiskos siellä olla joku tukos, ettei ne pesuvedet pääse sieltä pois, vaan jää ainakin osa sinne ja aiheutta sitten oireet, mitä mulla on? Mistähän vois tarkistaa, että pesuvedet pääsee pois ko. kanavasta?
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 21.12.2009 18:28 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Kyllä se vaan niin on että suurin osa sitä Barsin höttöä jää siihen paisuntapurkkiin jos sinne kaataa. Vain silloin tuo lisäys toimii ok jos järjestelmä on tyhjä ja ensin Bars ja lopulta 10 litraa seosta perään.
Itselläni on CRC.n ja Bars:n kokemus sisäkennon paikkaamiseen ja molemmat toimi.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 21.12.2009 20:49 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Paikka aineet ovat pieniin vuotoihin ihan tehokkaita. Miinuspuolena on se, että ne saattavat kerrostua lohkolämppärin elementin pintaan ja aiheuttaa elementin kärähtämisen. Esim. Defa ei korvaa takuuna elementtejä, joiden pinnasta löytyy paikka-aineen karstaa. Tosin aika harvoin elementin takuu on enää voimassa siinä vaiheessa kun lämppärin kenno alkaa vuotaa.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 21.12.2009 22:34 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Kannattaa tietysti aina kokeilla josko tukkisi vuodon,sillä monen mallin kennon vaihto on niin isotöinen että jos paikka-aineella pärjää niin tosi hyvä tuuri. jos tukkii niin joka tapauksessa vaihdettava
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
dbwarrior
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 22.12.2009 10:28 |
Viestit: 216
|
Onko tuo lohkolämppärin rikkoontumisen mekanismi seuraava: Nesteessä Bar's Leak ainetta, vastus kuumenee ainetta palaa pikku hiljaa tuohon pintaan ja ajan saatossa sitä on jo niin paljon että se toimii eristeenä ja siinä vaiheessa se on vastuksen menoa kun lämpö nousee normaalia kuumemmaksi ? Onko kokemusta että meneekö jo ekana talvena ??
Pitääpä mitata vastuksen tehonkulutus lukuja ja sitä kautta tarkkailla tilanteen kehittymistä...
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 22.12.2009 11:08 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Lämmityselementin karstoittuminen ei taida paljon tehonkulutuksessa näkyä. Kuin vasta vahingon jo tapahduttua. Luultavasti elementti syöpyy puhki, ehkä myös siksi, etä jäähdytysneste saattaa olla vanhaa jo parhaimmat suojausominaisuutensa kadottaneena. Tiedä sitten sanoa?
|
|
|
|
 |
dbwarrior
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 22.12.2009 11:37 |
Viestit: 216
|
Tuo lämppärin vastus lienee positiivisella resistiivisyys kertoimella eli resistanssi kasvaa lämmön noustessa. Voihan se olla tieten vakiokertomella jolloin teho riippuu vain syöttöjännitteestä.
Ajattelin, että jos pinta on karstassa(hyvä eriste? ) niin tunnin lämmitys session jälkeen vaikka 10 asteen pakkasella vastuksen lämpö ois korkeempi ja näin ollen tehomittari näyttää pienempää tehoa.
Pitääpä testata niin saapi dataa tuostakin.
Toki jos rikkoontuminen ei johdu karstan eristysominaisuuksista niin sillon tuo kaikki on aivan turhaa seurantaa.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 22.12.2009 12:07 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Forte paikka-aine, hyvin toimi ainaski kannentiivisteessä... Pari vuotta "auttoi" Xm:n 2.1 TD:ssä, sillä sai siirrettyä remonttia sen verran eteenpäin, enkä mitään negatiivista tuosta aineesta löytänyt vaikka sen pari pullollista tulinkin tällänneeksi paisuntasäiliön kautta kiertoon... Toki tuossa mallissa kyseistä kautta täyttäessä auttaa se, että ko. säiliön pohjasta on lähtö joka menee suoraan vesipumpulle ja ylemmäksi säiliölle on sitten pari paluureittiä... Mistään päin letkuja/muuta systeemiä en moottoria vaihtaessa sitten löytänyt mitään jäämiä aineesta, eli ei se tainnut mihinkään kerääntyä isommin, moottori on tosin pilkkomatta vielä..? Eikä se lohkolämmitinkään huonoa tuosta aineesta tykännyt, vielä se näyttää lämmittävän, vaikka se oli tuolloin noiden aideiden moottorissa ollessa käytännössä jatkuvasti "tolpannokassa" eli jatkuva lämmitys päällä... Myöhemmin vasta sain kuulla ettei ne lämpötolpat olleetkaan siinä termostaattiohjauksen piirissä, vaan niissä oli jatkuva sähkönsyöttö...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 22.12.2009 14:12 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Defan tekniikkamanuaalissa on sivulla 51 kuva likaisen pakkasnesteen aiheuttamasta karstoittumisesta. http://www.defa.com/doc/32742.122302349 ... Hx2008.pdf. Paikka aineet aiheuttavat vastaavaa karstaa.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Suutari
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 05.01.2010 16:06 |
Viestit: 66
|
No niin, pari viikkoa ajelua takan ja kaikki murheet ohi, lämppärin kennon osalta! Ei haiskahda enää ollenkaan, ei kylmästartissa, eikä kaupasta tullessakaan! ja kyllä se siis mitä todennköisimmin sekoittui paisuntasäiliöstäkin, vaikkakin vähän hitaammin..... Saas nähdä, kauanko saa kennon vaihtoa tuolla siirrettyä. Lohkolämppärikin ainakin vielä tuntuu toimivan... Tällä erää uskallan tota Bars leakin nestemönjää suositella, vastaavaan vikaan. Nyt näyttää siltä, että säästöä tuli lähemmäs 590€  toki taitaa se silti vaan siirtää ongelmaa, mutta ainakin mun mielestä kannattaa kokeilla. Palataan myöhemmin vielä asiaan, eli testi jatkukoot....
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 05.01.2010 16:58 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Suutari kirjoitti: Nyt näyttää siltä, että säästöä tuli lähemmäs 590€ Pilkkuvirhe? 61,90 € näyttää maksavan kenno sitrosella, eikä jäähdytysneste tuohon päälle kovin paljoa maksa. 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Suutari
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 05.01.2010 17:13 |
Viestit: 66
|
laakeri kirjoitti: Suutari kirjoitti: Nyt näyttää siltä, että säästöä tuli lähemmäs 590€ Pilkkuvirhe? 61,90 € näyttää maksavan kenno sitrosella, eikä jäähdytysneste tuohon päälle kovin paljoa maksa.  Niinpä niin... Luitko koko ketjua läpi? Ittellä kun ei oo paikkaa, eikä taida taidot ja vehkeetkään olla sellaset, että sais vaihdettua ko. kenno ja merkkipajalla hintaa osat,työ+ilmastoinnin uudelleentäyttö on tuon n.600€ ja nyt tuli käytettyä tuohon mönjään 12€ eli siis säästöä 588€, vai onko sitä tullu istuttua koulunpenkillä TODELLAKIN näin turhaan?
|
|
|
|
 |
buixm
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 05.01.2010 18:56 |
Viestit: 60
|
Piti sitten eilen laittaa emännän xanttuun STP;n paikka-aine kun akkunat huurustui ja glykoli haisi.Katsellaan vaikutuksia hetki,jos toimii niin hyvä,jos ei niin vaihtoon....auto siis,ei kenno.En nyt vaan jaksa 
|
|
|
|
 |
Fille
|
Viestin otsikko: Re: Jäähdyttäjän paikka-aineet? Lähetetty: 05.01.2010 20:47 |
Viestit: 38 Paikkakunta: Vaasa
|
Roverin jähdytin sai muutama vuosi sitten pienen vuodon jota merkkiliikkeen suosituksesta "korjattiin" Fortén paikkausaineella. No joo, kyllä se jäähdyttimen vuoto korjaantui mutta viime talvena sitten oli lämppärin kenno tukossa. Nyt kenno vaihdettu ja uudet nesteet sisällä eikä vuoda enää mistään. Ainakaan tällä hetkellä 
Citroën XM 2,0i -90, Citroën Grand C4 Picasso -07, Morris Marina 1,3 Coupé (MA) -73, Honda Civic 1,5 GL -86, Toyota Prius -09
|
|
|
|
 |
|
|