|
Kirjoittaja |
Viesti |
pvalila
|
Viestin otsikko: Stop and go hajosi, mikä on yleisin vika? Lähetetty: 18.12.2024 14:49 |
Viestit: 3806
|
Ceevitosen tilalle tuli Pösön 3008 robohodari, jonka Stop and Go lakkasi jossain vaiheessa syksyä toimimasta.
Onkohan olemassa jokin yksittäinen, tilastollisesti ylivoimaisesti yleisin syy ko. järjestelmän piiputtamiseen?
Avaimesta auton startti on yhtä napakka kuin aina ennenkin.
|
|
|
|
 |
Jr-
|
Viestin otsikko: Re: Stop and go hajosi, mikä on yleisin vika? Lähetetty: 18.12.2024 16:43 |
Viestit: 148
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Stop and go hajosi, mikä on yleisin vika? Lähetetty: 18.12.2024 16:57 |
Viestit: 1209 Paikkakunta: Turku
|
Moottorin (ja sitä kautta ulkoilmankin) lämpötila vaikuttaa kans. Talvella hodari kestää lämmetä ja jos se on liian kylmä, ecu ei anna koneen jäähtyä lisää sammuttamalla sitä.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Stop and go hajosi, mikä on yleisin vika? Lähetetty: 18.12.2024 17:29 |
Viestit: 1929 Paikkakunta: Helsinki
|
yason kirjoitti: Talvella hodari kestää lämmetä ja jos se on liian kylmä, ecu ei anna koneen jäähtyä lisää sammuttamalla sitä. No itsellä on 1.5 BlueHDi ja kyllä tuo S&S sammuttaa itsensä esim. liik.valoissa vaikka lämpömittarin viisari ei ole vielä värähtänytkään. Ihan jääkylmänä kovassa pakkasessa ei tuota tietenkään tee, mutta jo 0-keleillä tuo on tuttua. No nyt viime aikoina vähempi muutenkaan kun tuo akku voinnee olla jo ehtoopuolella (alkup. tehdas-akku 2020). Tuossa meinaan mentiin pitkät pätkät, varmaan toista kuukautta ilman että S&S aktivoitui kertaakaan, mutta taas tässä viime päivinä on jälleen sammutellut itseään vaikka on ollut ihan pakkasiakin. Ei sillä, itse en moista keksintöä kaipaa ollenkaan joskos vaikka jättäisi moiset turhat sammuttelut kokonaankin pois, mutta...
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Stop and go hajosi, mikä on yleisin vika? Lähetetty: 18.12.2024 19:15 |
Viestit: 1169
|
HiTec kirjoitti: Ei sillä, itse en moista keksintöä kaipaa ollenkaan joskos vaikka jättäisi moiset turhat sammuttelut kokonaankin pois, mutta... Se on hyvä vaan, jos ei toimi. Ikävää on kuumaa konetta sammuttaa vaikka motarilla ajon jälkeen valoihin. Ei kai siitä haittaa ole, mutta kun on vanhat opit päässä. Nykyisessä henkilöautossani on nerokas systeemi. Moottori sammuu vasta kun painaa voimakkaammin jarrua. Käytännössä valoihin tullessa ei koskaan sammu, jos ei halua. Peugeotin pakussani taas koko S/S poisto on syvällä näytön uumenissa. Esimerkiksi AndroidAutosta pitää poistua löytääkseen S/S poiston ja sitten taas ladattava AA uudelleen. Ei tunnu kovin liikenneturvalliselta. Katkaisija kojelaudassa pitäisi määrätä lakisääteisesti. Mutta kysyjälle vastaukseksi. Vika todennäköisesti on väsyneessä akussa, vaikka se muuten starttaisi hyvin. Muistaakseni tässä tapauksessa S/S merkkivalo vilkkuu mittaritaulussa kertoen, että kaikki on kunnossa. Joku parametri ei vain täyty moottorin sammuttamiseksi. Testerilläkin näkee, montako kertaa on auto yrittänyt sammutusta.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Stop and go hajosi, mikä on yleisin vika? Lähetetty: 19.12.2024 08:33 |
Viestit: 2817
|
Tuohan taisi haistella noin 25 eri arvoa kaikkineen.
Omalla kohdalla jossain 6-7 vuoden kohdalla huomasin, että tuo toiminto katosi. Akun vaihdoin oliko nyt 8.5 vuoden kohdilla ja ominaisuus palasi kun kevät tuli. nythän se ei talvella kovin hanakasti toimi ellei auto ole lämpöisessä.
|
|
|
|
 |
1-xantia
|
Viestin otsikko: Re: Stop and go hajosi, mikä on yleisin vika? Lähetetty: 19.12.2024 09:36 |
Viestit: 257 Paikkakunta: Rauma
|
Minullapa kävi näin ?
Vaihdatin akun uuteen ja sen jälkeen ei auto starttaakaan automaattisesti kun pysähtyy esim. liikennevaloihin? Sammuu kyllä muttei käynnisty jos on tuo start stop käytössä, napista käynnistyy heti kun ottaa virrat pois ja kytkee uudelleen! Ennen sitä toimi normaalisti! Auto 2018 mallia.
Viat luettu, ei mitään!
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Stop and go hajosi, mikä on yleisin vika? Lähetetty: 19.12.2024 12:06 |
Viestit: 5776 Paikkakunta: Lahti
|
No eikö se ole vaan hyvä ettei toimi? ja ainakin vääränmerkkisestä sen saa pois toiminnasta ohjelmoimalla vaadittavaa akkujännitettä isommaksi.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
1-xantia
|
Viestin otsikko: Re: Stop and go hajosi, mikä on yleisin vika? Lähetetty: 19.12.2024 12:48 |
Viestit: 257 Paikkakunta: Rauma
|
Xari kirjoitti: No eikö se ole vaan hyvä ettei toimi? ja ainakin vääränmerkkisestä sen saa pois toiminnasta ohjelmoimalla vaadittavaa akkujännitettä isommaksi. Mutta tämä kun sammuttaa kyllä, muttei käynnisty! Kun ei aina muista painaa nappia S&S pois päältä!
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: Stop and go hajosi, mikä on yleisin vika? Lähetetty: 19.12.2024 16:57 |
Viestit: 320 Paikkakunta: Nokia
|
Onko myös vaihteiston ja kytkimen ohjauksesta mahdolliset viat luettu ja ihan oikealla merkkilukijalla? Kai se startti haluaa vaihteistoltakin tietoa, että on vapaalla tai ainakin kytkin pohjassa? Robottivaihteistohan tässä oli? Napista käynnistäminenhän kai vaatii, että valitsee vapaan ja vielä ehkä painaa jarruakin?
Tämmöisiä ajatuksia heräsi sen perusteella että vaihde vapaalla (oletus) starttaa normaalisti mutta vaihde päällä automaattikäynnistys ei saa/anna käynnistyslupaa.
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Stop and go hajosi, mikä on yleisin vika? Lähetetty: 19.12.2024 17:10 |
Viestit: 1929 Paikkakunta: Helsinki
|
mikaeli kirjoitti: Kai se startti haluaa vaihteistoltakin tietoa, että on vapaalla tai ainakin kytkin pohjassa? Itsellä man.vaihteisessa vaihde vapaalla + kytkin ylhäällä niin S&S aktivoituu ja moottori sammuu jos kaikki muut sen edellyttämät vaateet myös täyttyy, joista esim. akun lataus lienee yksi niistä kriittisimmistä. Ja juu, ei voi olla välttymättä ajatukselta wanhasta poljin-käynnistettävästä moposta kun kytkintä polkiessa S&S starttaa auton aina taas uudelleen 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
1-xantia
|
Viestin otsikko: Re: Stop and go hajosi, mikä on yleisin vika? Lähetetty: 19.12.2024 18:40 |
Viestit: 257 Paikkakunta: Rauma
|
Niin, tämä on 1,6 pikikirnu ja automaatti, oikea automaatti Ennen akun vaihtoa toimi, kun tuli risteykseen painoi jarrua ja auto pysähtyi niin moottori sammui, kun nosti jalan jarrulta moottori käynnistyi ja lähdettiin jatkamaan matkaa! Nyt vaan moottori sammuu, ei käynnisty ennen kuin laittaa vapaalle tai parkkiasentoon ja painaa jarrua sekä starttinappia! Merkkiliikkeen testissä on käynyt.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Stop and go hajosi, mikä on yleisin vika? Lähetetty: 20.12.2024 01:07 |
Viestit: 3806
|
Joululoman aikana yritän lukea diagboksilla vikakoodit. Mulla on aika vanha versio ohjelmasta, vm. 2009 ceevitosen kanssa ei ollut tarvetta kovinkaan uuteen versioon. Pösö on viisi vuotta uudempi.
Mielenrauhasta tässä enimmäkseen on kysymys, haluan tietää mistä kiukuttelussa on kysymys.
Akusta saattaa olla kyse. Puolikuntoinen akku on varma tapa hankkia täysin turhia hankaluuksia itselle...
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: Stop and go hajosi, mikä on yleisin vika? Lähetetty: 20.12.2024 09:00 |
Viestit: 320 Paikkakunta: Nokia
|
Pikatesti huononpuoleiseen akkuun on ladata se kunnon laturilla täyteen. Huonokin akku yleensä esittää pari päivää hyvää täyteen ladattuna. Jos ei auta, katsoisin akunkengät ja kaapelit. Jokunen akku on vaihdettu ja vaihdetaan jatkossakin turhaan hapettuneiden akunkenkien takia..
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Stop and go hajosi, mikä on yleisin vika? Lähetetty: 20.12.2024 09:18 |
Viestit: 1169
|
mikaeli kirjoitti: Pikatesti huononpuoleiseen akkuun on ladata se kunnon laturilla täyteen. Huonokin akku yleensä esittää pari päivää hyvää täyteen ladattuna. Jos ei auta, katsoisin akunkengät ja kaapelit. Jokunen akku on vaihdettu ja vaihdetaan jatkossakin turhaan hapettuneiden akunkenkien takia.. Saattaa joskus auttaa. Minä latailin akkua täyteen ulkopuolisella laturilla useasti, mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta S/S järjestelmän toimivuuteen. Systeemi haistaa jostain muusta akun kunnon. Akun vaihdon jälkeen S/S alkoi pelittää lähes välittömästi, vaikka väitetään toiminnon palautumiseen olevan viive.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
|
|