Vähän vanha ketju, mutta kun törmäsin, niin...
citax kirjoitti:
Edesmennyt ystäväni ei kehuskellut volvoa, mutta tiesi 2.3 litrasen kestävän useamman miljoonakilometriä ettei tarvitse motorille tehdä muuta kuin vaihtaa öljyjä.
Castrol-öljy sivuilta löytyy -60 luvun pyhimysvolvosta kuva ja väite useammasta miljoona kilometristä ettei moottorille ole tarvinut tehdä myöskään muuta kuin vaihdella öljyjä.
https://www.castrol.com/en_us/united-st ... ordon.htmlTuossa artikkeli, ei ainakaan enää ole väitettä ettei muuta olisi tehty kuin öljynvaihtohuoltoja, eikä se pitäisi paikkaansakaan, moottori on ehkä alkuperäinen, mutta kaksi "moottorin huoltoa" 680000 ja vähän vaille 2 miljoonaa mailia:
Lainaa:
Mr. Gordon has had it overhauled twice, at the 680,000-mile mark and again at nearly 2 million miles. Mr. Gordon has been telling everyone for years that the first rebuild wasn’t even necessary.
https://archive.nytimes.com/wheels.blog ... lvo-1800s/Todennäköisesti Gordonilla oli tarkemminkin mapeissa mitä silloin tehtiin, ekasta totesi ettei olisi ollut niin tarpeenkaan, toinen tehtiin ehkä sen takia että puristukset alkoi katoamaan, tosin suomeksi väitetään että olisi sen takia vaihdettu moottori:
Lainaa:
Kahden miljoonan mailin raja rikkoutui vuonna 2002, josta hyvästä Gordon sai uuden Volvo C70:n. Seitsemän vuotta myöhemmin P1800:n puristukset alkoivat häipyä, minkä takia siihen vaihdettiin uusi moottori.
https://tekniikanmaailma.fi/maailman-tu ... -rikotaan/Mutta tuossa voisi olla myös kyse toisesta remontista, tosin matkamittarin lukemissa toisessa ennen 2 miljoonaa mailia ja toisessa vasta sen jälkeen, mutta lehtijuttuihin ei aina voi luottaa... Mutta ei kyllä firman mainostiedotteissakaan korosteta mitä öljyä käytti ennen kuin GTX julkaistiin tai olisko mennyt saman matkan eri valmistajan öljyillä...
Olisi kyllä mielenkiintoista saada selville totuus tuosta alkuperäinen moottori/vaihdettiin uusi moottori (suomenkielisessä wikissä on tuo sama maininta, viittaus lienee hesariin maksumuurin taakse, mutta onkohan sieltä se kohta peräisin), jotenkin epäilevästi suhtaudun siihen että moottori olisi ollut "uusi" vuonna 2009? New York Timesissä oli enemmän tietoja, myös siitä miten Gordon sai parikin uutta Volvoa ja ajoi niilläkin aika reilusti.
Mutta maailmalla ennätykset on isompia, Suomessa taidettiin jäädä reilu puoleen ja koneitakin meni kolme, autonvalmistajan voitelukin oli vaatimattomampaa, 2 miljoonan tienoilla kun vaihteisto hajosi, niin velmu kyseli meneekö tämä takuuseen kun hajosi niin äkkiä - menihän se:
https://www.se-makinen.fi/node/index/de ... nan-volvo/