Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 2 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sähköautoilusta
ViestiLähetetty: 04.07.2025 13:59 

Viestit: 1988
Paikkakunta: JKL
Tulipa tuossa ajeltua yksi päivä sähköautolla (BZ4X). Eipä ajotuntuma tai voimalinja sen ihmeellisempi ollut kuin omassa hybridissä. Mutta olihan tuo ihan reipas kiihtymään ohituksiin. Ja muutenkin ihan hyvä ajettava. Päivitetty versio on tuostakin tulossa loppuvuodesta, saa nähdä, myykö paremmin kuin tämä eka versio.

Aiemmin on ollut ajatus, että olisi kiva kokeilla sähköautolla ajoa. No, nyt sekin on tehty. Ja ihan peruspositiivinen kuva siitä jäi.

Mutta ostaisinko seuraavaksi sellaisen? Nyt ajelen neljän litran kulutuksella bensahybridillä ilman kaapeleita ja lataustarpeita. 50 tonnia sähköautosta on iso raha (=liikaa minulle).

Mutta mitä tulevaisuus tuo tullessaan, turha lähteä ennustamaan.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköautoilusta
ViestiLähetetty: 04.07.2025 20:15 

Viestit: 3806
C4_robotti kirjoitti:
Tulipa tuossa ajeltua yksi päivä sähköautolla (BZ4X). Eipä ajotuntuma tai voimalinja sen ihmeellisempi ollut kuin omassa hybridissä. Mutta olihan tuo ihan reipas kiihtymään ohituksiin. Ja muutenkin ihan hyvä ajettava. Päivitetty versio on tuostakin tulossa loppuvuodesta, saa nähdä, myykö paremmin kuin tämä eka versio.

Aiemmin on ollut ajatus, että olisi kiva kokeilla sähköautolla ajoa. No, nyt sekin on tehty. Ja ihan peruspositiivinen kuva siitä jäi.

Mutta ostaisinko seuraavaksi sellaisen? Nyt ajelen neljän litran kulutuksella bensahybridillä ilman kaapeleita ja lataustarpeita. 50 tonnia sähköautosta on iso raha (=liikaa minulle).

Mutta mitä tulevaisuus tuo tullessaan, turha lähteä ennustamaan.


Toyota ilmeisesti korjasi lähes kaikki puutteet, joista tuota BZ4X:ää on moitittu. Paitsi että nimi jäi korjaamatta...

Ihan oikeasti tuo nimihirviö ei ole Toyotan eka sähköauto, vaikka sen puutteita on puolusteltu valmistajan kokemattomuudella.

Eka Toyota se ehkä nimellisesti on, mutta Lexuksen nimellähän tehtiin Toyota Crossista sähkäriä jo monta vuotta sitten. Lexus ux300e pilattiin hitaalla ja vääräntyyppisellä pikalatauksella (Chademo), akun koko oli oman aikansa mittapuulla ok (54kWh?).

Bensavehkeet ja sähköautot ovat ihan eri kohdalla kehityskaartansa: jos sähkärit ovat tänä päivänä suunnilleen samalla tasolla fossiilien kanssa, niin kymmenen vuoden kuluttua fossiiliautot tuntuvat, tuota, fossiilisilta.

Akkuun liittyviä innovaatioita on tehty järkyttävän paljon, niiden kypsyminen kaupallisiksi tuotteiksi vie vain oman aikansa. Voluumit ovat niin valtavia, että rahaa tuotekehitykseen kyllä riittää ja halu päästä eroon Kiinan hallitsemista eksoottisista (=harvinaisista, kalliista, ympäristön kannalta ongelmallisista) raaka-aineista laittaa lisää vauhtia kehittäjiin.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 2 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: