Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 15.10.2025 17:07 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Moi. Mistä tietää onko 2006 vuoden Xsara Picasso 1.6hdi 110 joku hiukkassuodatin? Turbon alle pakoputkeen menee 2 putkea, toinen ylemmäs ja toinen pöntön taakse. Nämä pienet putket on pakoputken päästä metallia mutta muuttuu vähän kauempana kumiletkuksi jotka häviää jonnekin maskin taakse. Pakoputki on nokinen sisäpuolelta. Saksan tuonti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 15.10.2025 17:46 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Joo tankin vasemmalla puolella on vaalea säiliö tyhjänä. Eli joku systeemi tuossa on. Tuossa kunnossa kuitenkin katsastettu ja päästöt mitattu a- katsastuksessa. Saako tuon ikäisestä poistaa tuon käytöstä? En usko tuon toimivan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 15.10.2025 19:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1334
Paikkakunta: Järvenpää
Eikös noi kaikki tuon ikäiset 110:t ole partikkelisuodattimella?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 15.10.2025 21:49 

Viestit: 730
On fappi noilla tiedoilla



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 15.10.2025 22:41 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Ilmeisesti tuon ei tarvitse toimia tuon ikäisessä tai toimivuutta ei mitenkään testata katsastuksessa. Katoin Trafin ohjeistuksia niin alle 2007 vuoden dieseleissä ei katsota obd:tä ja ei tarkasteta edes obd valon toimivuutta. Normaali saavutus testi vaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 16.10.2025 06:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7832
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Fuge kirjoitti:
Ilmeisesti tuon ei tarvitse toimia tuon ikäisessä tai toimivuutta ei mitenkään testata katsastuksessa. Katoin Trafin ohjeistuksia niin alle 2007 vuoden dieseleissä ei katsota obd:tä ja ei tarkasteta edes obd valon toimivuutta. Normaali saavutus testi vaan.

"Ei tarvitse toimia", eli pitää toimia, mutta sitä ei (toistaiseksi) tarkasteta eikä puutos näy savutusmittauksessa.
Jos on ohjelmallisesti poistettu eikä siksi sytytä vikavaloja, oletan, että ei välttämättä kyllä näkyisi OBD-mittauksessakaan :)

Sehän tässä on jännää, että jos noihin päästömanipulaatioihin joskus ruvettaisiin oikeasti puuttumaan, niin miten tällaisten kanssa kävisi?
Epäilen, että jos toi joskus tuleekin, se alkaa koskemaan vain paljon uudempia autoja.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 16.10.2025 18:01 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Vikakoodin lukijalla katsoin vähän tietoja niin ilmoittaa hiukkassuodattimesta mm. Particle filter soot load 34% . Particle filter inlet/outlet pressure difference 0 mbar. Weight of additive in The particulate filter 0g. Lisäksi sitä eolys ainetta on 3000ml tankissa. Sitten oli jotain kilometri määriä regeneroinnista. Mikään vikavalo ei pala. Eli onkohan tuo sitten ohjelmoitu niin että ei sytytä mitään vika valoa. Täytyy seurata muuttuuko tuo 34% tuosta kun ajelee.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 16.10.2025 20:35 

Viestit: 730
Fuge kirjoitti:
Vikakoodin lukijalla katsoin vähän tietoja niin ilmoittaa hiukkassuodattimesta mm. Particle filter soot load 34% . Particle filter inlet/outlet pressure difference 0 mbar. Weight of additive in The particulate filter 0g. Lisäksi sitä eolys ainetta on 3000ml tankissa. Sitten oli jotain kilometri määriä regeneroinnista. Mikään vikavalo ei pala. Eli onkohan tuo sitten ohjelmoitu niin että ei sytytä mitään vika valoa. Täytyy seurata muuttuuko tuo 34% tuosta kun ajelee.

Taitaapi olla pönttö tyhjä. Etenkin jos kaasuttaessa ei nouse paine-ero lainkaan.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 16.10.2025 20:36 

Viestit: 730
Teuski kirjoitti:
Sehän tässä on jännää, että jos noihin päästömanipulaatioihin joskus ruvettaisiin oikeasti puuttumaan, niin miten tällaisten kanssa kävisi?
Epäilen, että jos toi joskus tuleekin, se alkaa koskemaan vain paljon uudempia autoja.

Olisi aika kätevä tapa saada autokantaa uudemmaksi. Ei ainakaan itseäni haittaisi pätkääkään.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 16.10.2025 21:15 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Akseli kirjoitti:
Fuge kirjoitti:
Vikakoodin lukijalla katsoin vähän tietoja niin ilmoittaa hiukkassuodattimesta mm. Particle filter soot load 34% . Particle filter inlet/outlet pressure difference 0 mbar. Weight of additive in The particulate filter 0g. Lisäksi sitä eolys ainetta on 3000ml tankissa. Sitten oli jotain kilometri määriä regeneroinnista. Mikään vikavalo ei pala. Eli onkohan tuo sitten ohjelmoitu niin että ei sytytä mitään vika valoa. Täytyy seurata muuttuuko tuo 34% tuosta kun ajelee.

Taitaapi olla pönttö tyhjä. Etenkin jos kaasuttaessa ei nouse paine-ero lainkaan.

Täytyy viikonloppuna testata kun antaa kierroksia pysyykö tuossa nollassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 17.10.2025 15:13 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Testasin niin motari nopeudessa tuo paine ero oli n.30 mbar. Tyhjäkäynnillä on sen 0. Muuten voisi luulla että tuo toimii mutta putken pää on musta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 17.10.2025 20:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 709
Eikö noissa Euro4 hiukkasloukku vehkeiden pakopiipun pää ole aina musta? Näin ainakin C5:ssä...



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 17.10.2025 21:53 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
powerage kirjoitti:
Eikö noissa Euro4 hiukkasloukku vehkeiden pakopiipun pää ole aina musta? Näin ainakin C5:ssä...

Ai jaa. Voi ollakin mä en noista oikein mitään ymmärrä. Ostin tuon kun en tajunnut että siinä on tuo fap. Kyllä siellä säiliössä on pieni liru eolys ainetta pohjalla. En tiedä onko tuo sitten toimiva järjestelmä. Mä tosiaan luulin että kaikissa pitää olla tuo pakoputken pää puhdas.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 20.10.2025 17:03 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Testasin ja laitoin tankkiin STP hiukkassuodattimen puhdistisainetta. Particle filter soot load 34% .oli aiempi lukema. Nyt vajaa sata kilometriä myöhemmin lukema on 0.7%
Aikamoinen ero.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 21.10.2025 08:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7832
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Fuge kirjoitti:
Testasin ja laitoin tankkiin STP hiukkassuodattimen puhdistisainetta. Particle filter soot load 34% .oli aiempi lukema. Nyt vajaa sata kilometriä myöhemmin lukema on 0.7%
Aikamoinen ero.

Ne lukemat perustuu laskentaan mm. paine-eron ja ajotietojen perusteella, ei suoriin mittauksiin. Soot on nokea, joka poltetaan fapista pois ja jäljelle jää tuhkaa (ash), joka kertyy suodattimeen.
Tuo soot-arvon lasku kertoo mielestäni ennemminkin siitä, että poltto on tapahtunut eikä tuon aineen vaikutuksesta.

Ton aineen olisi tarkoitus poistaa sitä tuhkaa suodattimesta, ts. elvyttää sitä ja siirtää uusimisen tai pesun tarvetta.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 21.10.2025 09:29 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Teuski kirjoitti:
Fuge kirjoitti:
Testasin ja laitoin tankkiin STP hiukkassuodattimen puhdistisainetta. Particle filter soot load 34% .oli aiempi lukema. Nyt vajaa sata kilometriä myöhemmin lukema on 0.7%
Aikamoinen ero.

Ne lukemat perustuu laskentaan mm. paine-eron ja ajotietojen perusteella, ei suoriin mittauksiin. Soot on nokea, joka poltetaan fapista pois ja jäljelle jää tuhkaa (ash), joka kertyy suodattimeen.
Tuo soot-arvon lasku kertoo mielestäni ennemminkin siitä, että poltto on tapahtunut eikä tuon aineen vaikutuksesta.

Ton aineen olisi tarkoitus poistaa sitä tuhkaa suodattimesta, ts. elvyttää sitä ja siirtää uusimisen tai pesun tarvetta.

Ok. Itse ymmärsin tuon valmistajan sivuilta sekä kokemuksia lukemalla että alentaa noen palamislämpötilaa samoin kuin eolys neste, poistaa kertyneen palamattoman noen.Eli käynnistää polton samalla tavalla kuin tuo eolys nesteen lisääminen dieselin sekaan. Voin toki olla täysin väärässä kun.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 21.10.2025 09:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7832
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Fuge kirjoitti:
Ok. Itse ymmärsin tuon valmistajan sivuilta sekä kokemuksia lukemalla että alentaa noen palamislämpötilaa samoin kuin eolys neste, poistaa kertyneen palamattoman noen.Eli käynnistää polton samalla tavalla kuin tuo eolys nesteen lisääminen dieselin sekaan. Voin toki olla täysin väärässä kun.

Varmaankin aine itsessään toimii samaan tapaan kuin EOLYS.

ECU haistelee lähinnä ton suodattimen paine-eron perusteella noen määrää ja polttaa tarvittaessa. Silloin lisätään eolysia ja muilla vippaskonsteila nostetaan pakokaasun lämpötilaa. Lopuksi oletetaan noen määräksi 0 ja jäljelle jäävän paine-eron mukaan määritellään tuhkan määrä suodattimessa. Nämä taas vaikuttaa laskentaan jatkossa.
Tuo aine oletettavasti tehostaa polttotapahtumaa ja mahdollisesti sa tuhkaa poistumaan suodattimesta. Sen lisääminen ei itsessään polttoa käynnistä enkä usko, että siitä yksinään olisi juurikaan hyötyä jos ei varsinainen poltto käynnisty.

Lexialla voi käynnistää pakkopolton parkissa tarvittaessa.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 21.10.2025 10:06 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Teuski kirjoitti:
Fuge kirjoitti:
Ok. Itse ymmärsin tuon valmistajan sivuilta sekä kokemuksia lukemalla että alentaa noen palamislämpötilaa samoin kuin eolys neste, poistaa kertyneen palamattoman noen.Eli käynnistää polton samalla tavalla kuin tuo eolys nesteen lisääminen dieselin sekaan. Voin toki olla täysin väärässä kun.

Varmaankin aine itsessään toimii samaan tapaan kuin EOLYS.

ECU haistelee lähinnä ton suodattimen paine-eron perusteella noen määrää ja polttaa tarvittaessa. Silloin lisätään eolysia ja muilla vippaskonsteila nostetaan pakokaasun lämpötilaa. Lopuksi oletetaan noen määräksi 0 ja jäljelle jäävän paine-eron mukaan määritellään tuhkan määrä suodattimessa. Nämä taas vaikuttaa laskentaan jatkossa.
Tuo aine oletettavasti tehostaa polttotapahtumaa ja mahdollisesti sa tuhkaa poistumaan suodattimesta. Sen lisääminen ei itsessään polttoa käynnistä enkä usko, että siitä yksinään olisi juurikaan hyötyä jos ei varsinainen poltto käynnisty.

Lexialla voi käynnistää pakkopolton parkissa tarvittaessa.

Joo tuo lukija kyllä näytti että poltto on tapahtunut. Eolys nestettä näytti säiliössä olevan pieni liru. Lukija kyllä näyttää jostain syystä määräksi koko ajan 3 litraa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 21.10.2025 10:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7832
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Määrä perustuu laskentaan polttojen perusteella. Laskuri nollataan täytön yhteydessä tai on voitu nollata ihan muuten vaan. Kulutushan on aika olematonta.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 24.10.2025 20:18 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Vielä kysymys aiheesta. Huomasin tuolla lukijalla että 5 edellisen polttokerran keskimääräinen väli oli jotain 560km. Onko tuo normaalia ? Mä en yhtään tiedä onko tuo jotenkin epänormaali poltto väli.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 24.10.2025 22:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7832
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mielestäni on normaali



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 26.10.2025 18:35 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Mistä tietää mikä eolys neste tuohon sopii? Liittimessä joka on säiliön kyljessä on keltainen väri. Mutta siitä lähtevässä ketjussa on sininen piste. Onko joku väri jota voi sekoittaa muiden kanssa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dpf/fap
ViestiLähetetty: 26.10.2025 22:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7832
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Eikös nykyisin myytävät aineet sovi kaikkien versioiden kanssa?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: